대학의 게임제작교육은 게임교육 과정의 완성단계이며 게임산업의 미래를 결정하기 때문에 대단히 중요하다. 다양한 시대와 다양한 문화의 경험 · 이해하고 게임을 직접 대하는 것을 강조하고 있으며 이를 뒷받침할 가장 중요한 목표로는 창의성을 기르는 것이다. 이러한 경험과 창작 학습을 수행하기 위해서 지도자는 현재 게임산업의 진행 방향과 정보통신의 갈 방향을 미리 예단하여 게임제작에 필요한 정보를 습득 · 재가공하기 위해서 지식 정보화 시대를 대변하는 컴퓨터 ...
대학의 게임제작교육은 게임교육 과정의 완성단계이며 게임산업의 미래를 결정하기 때문에 대단히 중요하다. 다양한 시대와 다양한 문화의 경험 · 이해하고 게임을 직접 대하는 것을 강조하고 있으며 이를 뒷받침할 가장 중요한 목표로는 창의성을 기르는 것이다. 이러한 경험과 창작 학습을 수행하기 위해서 지도자는 현재 게임산업의 진행 방향과 정보통신의 갈 방향을 미리 예단하여 게임제작에 필요한 정보를 습득 · 재가공하기 위해서 지식 정보화 시대를 대변하는 컴퓨터 인프라를 효과적으로 이용할 수 있어야 한다. 현재 대학에서 매년 배출되는 예비 게임 개발자들은 게임엔진을 활용한 게임제작 수업을 접할 기회가 많지 않다. 각 학교마다의 예산이 정해져 있는 관계와 게임엔진에 대하여 정통한 교육자가 부족하기 때문이다. 이에 게임엔진을 활용한 게임제작 수업은 게임제작에 흥미를 갖게 해주고 실무 중심의 게임제작 수업을 가능하게 하였다. 게임제작 수업 시간을 통해 기획된 자신의 결과물을 게임프로그래머 없이 프로토타입까지 제작 가능하고 이를 다양하게 변화, 발전시킬 수 있다. 연구 내용에는 국내 게임관련 학과 교육 현황과 교육과정 운영 시 애로사항을 파악하였으며, 국내의 게임관련 학과에서의 게임 전공 교육과정을 점검하였다. 위의 연구결과를 토대로 게임제작수업 시간에 게임엔진을 활용한 게임제작 교육과정을 제안하였다. 게임제작 이론적 배경에서는 국내와 국외 대표적인 게임엔진을 선별하여 비교 분석하였다. 위의 연구 결과에서 국내외 게임엔진 중 유니티3D 엔진을 선별하여 유니티3D 엔진이 선택된 배경과 엔진의 특성에 대하여 연구 조사 하였다. 또한 유니티3D를 활용하여 게임제작지도에 있어서의 그 효율적인 적용방법과 프로토타입 개발 환경 구현을 연구하여 게임엔진을 이용한 게임제작 예를 들었으며 실제적인 구현 내용을 담았다. 그리고 본 연구의 목적과 학습 효율을 알아보기 위해, 실제 수업시간에 적용하여 설문방식을 통해 유니티3D와 같은 엔진인 토크3D(Torque3D)를 선정하여 측정하였다. 유니티3D는 미들웨어 엔진의 특징이 모두 내장되어 있어 게임 기획 및 그래픽 디자인 전공인 학습자들이 배울 수 있는 최적화된 게임엔진으로 게임제작 교육에서 예비 게임 디자이너들이 디자인한 게임을 게임 프로그래머 없이 게임을 제작할 수 있으며, 유니티3D로 폭넓은 게임제작 기법을 경험하게 될 것이다. 또한 탁월한 이식 기능으로 게임 플랫폼 선택의 폭이 넓어 다양한 장르의 게임을 직접 제작해 볼 수 있어 게임제작에 대한 다양한 지식과 체험을 하게 해주며 독창적인 게임을 만들어 게임 디자인적 감각을 키우고 발전해 나갈 수 있게 해준다. 또한 게임엔진을 보다 쉽게 접근할 수 있어서 프로그램에 밝지 못한 게임 디자이너들의 접근성이 용이해 졌다. 때문에 이것은 이론적인 지도 방법과 달리 직접 제작을 통한 학습자의 게임제작 기법의 이해를 넓히고 게임제작 프로젝트 진행을 향상시킬 수 있는 기회가 되며 나아가 게임엔진의 근본 속성을 이해하게 되고 게임제작 완성이라는 효과를 이끌어 낼 수 있게 된다. 따라서 게임제작을 위해 게임제작프로젝트 시간에 게임기획서 작성에만 머물렀던 수업이나 게임프로그램 비전공자들인 경우 게임제작을 포기한 그동안의 수업이 현실이었다. 이제 이 수업방식에서 탈피해 게임엔진을 활용하여 학생들이 능동적이고 적극적인 태도로 게임제작을 할 수 있도록 많은 노력을 기울여야 할 것이다. 본 논문은 대학 게임관련학과 학생을 대상으로 게임제작 수업에서 게임엔진 프로그램 중 “유니티 테크롤로지(Unity Technologies)”의 “유니티3D”를 적용하여 게임제작의 집중화와 게임제작 창작의 효과로 게임개발자의 능력을 함양시키고 창의적인 사고력과 표현력을 증대 시키는데 목적을 두고 있다.
대학의 게임제작교육은 게임교육 과정의 완성단계이며 게임산업의 미래를 결정하기 때문에 대단히 중요하다. 다양한 시대와 다양한 문화의 경험 · 이해하고 게임을 직접 대하는 것을 강조하고 있으며 이를 뒷받침할 가장 중요한 목표로는 창의성을 기르는 것이다. 이러한 경험과 창작 학습을 수행하기 위해서 지도자는 현재 게임산업의 진행 방향과 정보통신의 갈 방향을 미리 예단하여 게임제작에 필요한 정보를 습득 · 재가공하기 위해서 지식 정보화 시대를 대변하는 컴퓨터 인프라를 효과적으로 이용할 수 있어야 한다. 현재 대학에서 매년 배출되는 예비 게임 개발자들은 게임엔진을 활용한 게임제작 수업을 접할 기회가 많지 않다. 각 학교마다의 예산이 정해져 있는 관계와 게임엔진에 대하여 정통한 교육자가 부족하기 때문이다. 이에 게임엔진을 활용한 게임제작 수업은 게임제작에 흥미를 갖게 해주고 실무 중심의 게임제작 수업을 가능하게 하였다. 게임제작 수업 시간을 통해 기획된 자신의 결과물을 게임프로그래머 없이 프로토타입까지 제작 가능하고 이를 다양하게 변화, 발전시킬 수 있다. 연구 내용에는 국내 게임관련 학과 교육 현황과 교육과정 운영 시 애로사항을 파악하였으며, 국내의 게임관련 학과에서의 게임 전공 교육과정을 점검하였다. 위의 연구결과를 토대로 게임제작수업 시간에 게임엔진을 활용한 게임제작 교육과정을 제안하였다. 게임제작 이론적 배경에서는 국내와 국외 대표적인 게임엔진을 선별하여 비교 분석하였다. 위의 연구 결과에서 국내외 게임엔진 중 유니티3D 엔진을 선별하여 유니티3D 엔진이 선택된 배경과 엔진의 특성에 대하여 연구 조사 하였다. 또한 유니티3D를 활용하여 게임제작지도에 있어서의 그 효율적인 적용방법과 프로토타입 개발 환경 구현을 연구하여 게임엔진을 이용한 게임제작 예를 들었으며 실제적인 구현 내용을 담았다. 그리고 본 연구의 목적과 학습 효율을 알아보기 위해, 실제 수업시간에 적용하여 설문방식을 통해 유니티3D와 같은 엔진인 토크3D(Torque3D)를 선정하여 측정하였다. 유니티3D는 미들웨어 엔진의 특징이 모두 내장되어 있어 게임 기획 및 그래픽 디자인 전공인 학습자들이 배울 수 있는 최적화된 게임엔진으로 게임제작 교육에서 예비 게임 디자이너들이 디자인한 게임을 게임 프로그래머 없이 게임을 제작할 수 있으며, 유니티3D로 폭넓은 게임제작 기법을 경험하게 될 것이다. 또한 탁월한 이식 기능으로 게임 플랫폼 선택의 폭이 넓어 다양한 장르의 게임을 직접 제작해 볼 수 있어 게임제작에 대한 다양한 지식과 체험을 하게 해주며 독창적인 게임을 만들어 게임 디자인적 감각을 키우고 발전해 나갈 수 있게 해준다. 또한 게임엔진을 보다 쉽게 접근할 수 있어서 프로그램에 밝지 못한 게임 디자이너들의 접근성이 용이해 졌다. 때문에 이것은 이론적인 지도 방법과 달리 직접 제작을 통한 학습자의 게임제작 기법의 이해를 넓히고 게임제작 프로젝트 진행을 향상시킬 수 있는 기회가 되며 나아가 게임엔진의 근본 속성을 이해하게 되고 게임제작 완성이라는 효과를 이끌어 낼 수 있게 된다. 따라서 게임제작을 위해 게임제작프로젝트 시간에 게임기획서 작성에만 머물렀던 수업이나 게임프로그램 비전공자들인 경우 게임제작을 포기한 그동안의 수업이 현실이었다. 이제 이 수업방식에서 탈피해 게임엔진을 활용하여 학생들이 능동적이고 적극적인 태도로 게임제작을 할 수 있도록 많은 노력을 기울여야 할 것이다. 본 논문은 대학 게임관련학과 학생을 대상으로 게임제작 수업에서 게임엔진 프로그램 중 “유니티 테크롤로지(Unity Technologies)”의 “유니티3D”를 적용하여 게임제작의 집중화와 게임제작 창작의 효과로 게임개발자의 능력을 함양시키고 창의적인 사고력과 표현력을 증대 시키는데 목적을 두고 있다.
Game production education in a university is very important because it is the stage for completing a game education course as well as for determining a future of game industry. It put emphasis on experience and understanding of various times and cultures, and the most important goal to support it is...
Game production education in a university is very important because it is the stage for completing a game education course as well as for determining a future of game industry. It put emphasis on experience and understanding of various times and cultures, and the most important goal to support it is to promote creativity. In order to perform this experience and creative learning, a leader should be able to effectively use a computer infrastructure representing the knowledge and information society for the purpose of obtaining and re-processing information necessary for game production through prediction of directions of game industry as well information technology. Many candidates for game developers graduating from universities have few opportunities to attend in the lesson of game production using game engines. This is because each university has a limited budget and there are few educators who are well acquainted with game engines. A lesson of game production utilizing game engines brings about an interest in game production, and enables practice-focused class for game production. It also allows the class participant to manufacture prototypes without support from game programmers for their outcomes of works planned during the game production class and to develop and change them in a various way. The study reviewed the current state of education provided by domestic academic department related to game and the difficulty in educational course, and checked the educational course of major in game in domestic academic department related to game. The theoretical background of game production compared and analyzed domestic/overseas exemplary game engines. Based on the result of the above research, the study selected unity 3D engine out of domestic/overseas game engines, and then conducted the research on the background where the unity 3 D engine has been selected and its characteristics. In addition, this study provided an example of game production utilizing a game engine through the research on efficient method of application of an instruction on game production using the unit 3D engine as well as realization of environment for prototype development, and also described the details of actual realization. In addition, in order to identify the purpose of this study and efficiency of learning, this study selected Torque3D, the same engine with unity 3 D engine, for measurement, through survey in real classes. Unity 3D contains all characteristic of middle-ware engine, and thus is considered as the optimized game engine for students whose major is game planning and graphic design. With this engine, candidates for game designers can manufacture games without support from a game programmer and also experience a broad technique for game production. In addition, it provides various knowledge and experiences of game production and enables promotion and development of a sense of game design by making a creative game because it provides a broad option to select a game platform due to its eminent implanting function. Furthermore, it allowed a game designer who is not familiar with programs to access a game engine because it provided easier access to the game engine. Due to this, it provides an opportunity to enhance the progress of a game production project and also broadens the understanding of the basic features of a game engine, which ultimately creates the effect of completion of game production. Thus, the previous situation is that the class remained in making a game plan during the course of game production project and, students whose major is not game program gave up producing a game. Now, it is necessary for students to make many efforts to make a game in an active and positive attitude by utilizing a game engine beyond the previous method of class. This thesis has its purposes to apply "unity 3 D" of Unity Technologies among various game engine programs in the class of game production for the university students majored in game, to promote a capability as a game developer through concentration and creation of game production, and to enhance creative idea and expressive power.
Game production education in a university is very important because it is the stage for completing a game education course as well as for determining a future of game industry. It put emphasis on experience and understanding of various times and cultures, and the most important goal to support it is to promote creativity. In order to perform this experience and creative learning, a leader should be able to effectively use a computer infrastructure representing the knowledge and information society for the purpose of obtaining and re-processing information necessary for game production through prediction of directions of game industry as well information technology. Many candidates for game developers graduating from universities have few opportunities to attend in the lesson of game production using game engines. This is because each university has a limited budget and there are few educators who are well acquainted with game engines. A lesson of game production utilizing game engines brings about an interest in game production, and enables practice-focused class for game production. It also allows the class participant to manufacture prototypes without support from game programmers for their outcomes of works planned during the game production class and to develop and change them in a various way. The study reviewed the current state of education provided by domestic academic department related to game and the difficulty in educational course, and checked the educational course of major in game in domestic academic department related to game. The theoretical background of game production compared and analyzed domestic/overseas exemplary game engines. Based on the result of the above research, the study selected unity 3D engine out of domestic/overseas game engines, and then conducted the research on the background where the unity 3 D engine has been selected and its characteristics. In addition, this study provided an example of game production utilizing a game engine through the research on efficient method of application of an instruction on game production using the unit 3D engine as well as realization of environment for prototype development, and also described the details of actual realization. In addition, in order to identify the purpose of this study and efficiency of learning, this study selected Torque3D, the same engine with unity 3 D engine, for measurement, through survey in real classes. Unity 3D contains all characteristic of middle-ware engine, and thus is considered as the optimized game engine for students whose major is game planning and graphic design. With this engine, candidates for game designers can manufacture games without support from a game programmer and also experience a broad technique for game production. In addition, it provides various knowledge and experiences of game production and enables promotion and development of a sense of game design by making a creative game because it provides a broad option to select a game platform due to its eminent implanting function. Furthermore, it allowed a game designer who is not familiar with programs to access a game engine because it provided easier access to the game engine. Due to this, it provides an opportunity to enhance the progress of a game production project and also broadens the understanding of the basic features of a game engine, which ultimately creates the effect of completion of game production. Thus, the previous situation is that the class remained in making a game plan during the course of game production project and, students whose major is not game program gave up producing a game. Now, it is necessary for students to make many efforts to make a game in an active and positive attitude by utilizing a game engine beyond the previous method of class. This thesis has its purposes to apply "unity 3 D" of Unity Technologies among various game engine programs in the class of game production for the university students majored in game, to promote a capability as a game developer through concentration and creation of game production, and to enhance creative idea and expressive power.
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