이 연구는 외국어로서 한국어를 가르칠 때 활용하게 되는 유의어에 관한 것이다. 그 중에서도 [+분리]의 의미자질을 지니는 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}를 중심으로 공통의미와 개별의미를 살펴보았고 각 유의어 쌍을 교수학습할 수 있는 방안과 자료를 제시하고자 했다. 선행 연구에서는 한국어 유의어 의미 연구 및 한국어 유의어 교수학습 방안과 관련된 것을 중심으로 정리하였고 2장에서는 유의어의 개념과 분리 동사의 개념 및 의미 분석 방법을 살펴보았다. 3장에서는 이 연구의 분석 대상인 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}의 사전적 의미를 <표준국어대사전>를 통해서 살펴보았다. 또한 ...
이 연구는 외국어로서 한국어를 가르칠 때 활용하게 되는 유의어에 관한 것이다. 그 중에서도 [+분리]의 의미자질을 지니는 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}를 중심으로 공통의미와 개별의미를 살펴보았고 각 유의어 쌍을 교수학습할 수 있는 방안과 자료를 제시하고자 했다. 선행 연구에서는 한국어 유의어 의미 연구 및 한국어 유의어 교수학습 방안과 관련된 것을 중심으로 정리하였고 2장에서는 유의어의 개념과 분리 동사의 개념 및 의미 분석 방법을 살펴보았다. 3장에서는 이 연구의 분석 대상인 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}의 사전적 의미를 <표준국어대사전>를 통해서 살펴보았다. 또한 말뭉치 사전의 예문을 치환 검증법과 성분 분석법을 통해 살펴봄으로써 각 유의어 쌍의 의미 차이를 밝혔다. 4장에서는 그렇게 밝혀낸 유의어의 의미를 한국어 교육 현장에서 어떻게 교수학습할 수 있는지를 학습 단계별(초급, 중급, 고급)로 제시하였다. 마지막으로 5장에서는 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}의 공통 의미자질과 개별 의미자질을 다시 한 번 정리하고 타동사 유의어 연구와 관련된 앞으로의 과제를 생각해 보았다. 앞으로도 한국어 교육 현장에서 활용할 수 있는 유의어 교수학습 자료가 좀 더 개발되고 그것에 관한 연구가 이루어지기를 기대한다.
이 연구는 외국어로서 한국어를 가르칠 때 활용하게 되는 유의어에 관한 것이다. 그 중에서도 [+분리]의 의미자질을 지니는 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}를 중심으로 공통의미와 개별의미를 살펴보았고 각 유의어 쌍을 교수학습할 수 있는 방안과 자료를 제시하고자 했다. 선행 연구에서는 한국어 유의어 의미 연구 및 한국어 유의어 교수학습 방안과 관련된 것을 중심으로 정리하였고 2장에서는 유의어의 개념과 분리 동사의 개념 및 의미 분석 방법을 살펴보았다. 3장에서는 이 연구의 분석 대상인 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}의 사전적 의미를 <표준국어대사전>를 통해서 살펴보았다. 또한 말뭉치 사전의 예문을 치환 검증법과 성분 분석법을 통해 살펴봄으로써 각 유의어 쌍의 의미 차이를 밝혔다. 4장에서는 그렇게 밝혀낸 유의어의 의미를 한국어 교육 현장에서 어떻게 교수학습할 수 있는지를 학습 단계별(초급, 중급, 고급)로 제시하였다. 마지막으로 5장에서는 {깨다:부수다}, {가르다:나누다}, {찢다:째다}의 공통 의미자질과 개별 의미자질을 다시 한 번 정리하고 타동사 유의어 연구와 관련된 앞으로의 과제를 생각해 보았다. 앞으로도 한국어 교육 현장에서 활용할 수 있는 유의어 교수학습 자료가 좀 더 개발되고 그것에 관한 연구가 이루어지기를 기대한다.
This study is about synonyms which are utilized in case that Korean is educated as a foreign language. Among them, centering on {kkaeda,(break): busuda(smash)}, {gareuda (split): nanuda(divide)}, {jjitda(tear):jjaeda(rip)} of which meanings are [+separation], the universal meaning and separate meani...
This study is about synonyms which are utilized in case that Korean is educated as a foreign language. Among them, centering on {kkaeda,(break): busuda(smash)}, {gareuda (split): nanuda(divide)}, {jjitda(tear):jjaeda(rip)} of which meanings are [+separation], the universal meaning and separate meaning were reviewed and measures and materials that each pair of synonym can be instructed and learned were suggested. The Precedent Study was summarized centering on the meaning of Korean synonym research and Korean synonym Teaching & Learning measures, and Chapter II reviewed the concept of synonym and separable verbs and the way to analyze their meanings. Chapter III studied dictionary definitions of {kkaeda:busuda}, {gareuda:nanuda}, {jjitda:jjaeda}, the targets of this research, through the 'Standard Korean Language Dictionary.' In addition, example sentences of corpus linguistics dictionary was looked through by the method of substitution verification and component analysis, to reveal the difference of meanings. Chapter IV suggested how to teach and learn the revealed meaning of synonyms at the education site of Korean language, by the level of learning―beginner's, intermediate, advanced. Finally, Chapter V once again summarized the universal meaning and separate meaning of {kkaeda:busuda}, {gareuda:nanuda}, {jjitda:jjaeda} and prospected the future task regarding transitive verb research. It is hoped that teaching and learning materials for synonyms which can be utilized at the educational site of Korean language will be developed much more and the concerned research will be conducted.
This study is about synonyms which are utilized in case that Korean is educated as a foreign language. Among them, centering on {kkaeda,(break): busuda(smash)}, {gareuda (split): nanuda(divide)}, {jjitda(tear):jjaeda(rip)} of which meanings are [+separation], the universal meaning and separate meaning were reviewed and measures and materials that each pair of synonym can be instructed and learned were suggested. The Precedent Study was summarized centering on the meaning of Korean synonym research and Korean synonym Teaching & Learning measures, and Chapter II reviewed the concept of synonym and separable verbs and the way to analyze their meanings. Chapter III studied dictionary definitions of {kkaeda:busuda}, {gareuda:nanuda}, {jjitda:jjaeda}, the targets of this research, through the 'Standard Korean Language Dictionary.' In addition, example sentences of corpus linguistics dictionary was looked through by the method of substitution verification and component analysis, to reveal the difference of meanings. Chapter IV suggested how to teach and learn the revealed meaning of synonyms at the education site of Korean language, by the level of learning―beginner's, intermediate, advanced. Finally, Chapter V once again summarized the universal meaning and separate meaning of {kkaeda:busuda}, {gareuda:nanuda}, {jjitda:jjaeda} and prospected the future task regarding transitive verb research. It is hoped that teaching and learning materials for synonyms which can be utilized at the educational site of Korean language will be developed much more and the concerned research will be conducted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.