공공조달시장이 중소기업에 미치는 영향에 대한 연구 : 제조 기업을 중심으로 김 상 연 경영지도학과 숭실대학교 중소기업대학원 공공조달시장은 중소기업에게 있어 매우 중요한 시장이라는 것은 상식적인 수준에서 인정되지만 정확히 중소기업 경영에 얼마만큼의 영향을 주고 있는지와 중소기업에 있어 어떤 요인이 공공조달시장 진입에 영향을 주는지에 대한 실증적 연구는 부족한 편이다. 중소기업중앙회, 대한상공회의소 등에서 실시한 전자입찰 교육(2010년부터 2012년까지)에 참가했던 기업을 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고, 분석방법은 <...
공공조달시장이 중소기업에 미치는 영향에 대한 연구 : 제조 기업을 중심으로 김 상 연 경영지도학과 숭실대학교 중소기업대학원 공공조달시장은 중소기업에게 있어 매우 중요한 시장이라는 것은 상식적인 수준에서 인정되지만 정확히 중소기업 경영에 얼마만큼의 영향을 주고 있는지와 중소기업에 있어 어떤 요인이 공공조달시장 진입에 영향을 주는지에 대한 실증적 연구는 부족한 편이다. 중소기업중앙회, 대한상공회의소 등에서 실시한 전자입찰 교육(2010년부터 2012년까지)에 참가했던 기업을 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고, 분석방법은 다중회귀분석으로 하였다. 종속변수인 ‘공공조달매출비중’은 제조기업 총 매출액 중에서 공공조달시장 매출액을 나눈 값으로 측정하였다. 이에 영향을 주는 독립변수로는 제조기업의 ‘기업크기’, ‘수행능력’, ‘선호도’를 선정하였다. 분석결과 ‘공공조달시장 매출비중’은 ‘기업크기’와 ‘수행능력’에서 유의미한 관계를 나타냈으며, ‘선호도’는 유의미한 관계를 갖지 않는 것으로 나타났다. 다만, 추가적으로 공공조달시장 매출이 없는 기업을 제외하고 공공조달 실적이 있는 기업만을 대상으로 다중회귀분석을 실시한 결과 ‘기업크기’와 ‘선호도’가 유의미한 관계가 나타났으며, ‘수행능력’은 기각되는 결과가 나타났다. 중소기업의 환경적 요인, 경영자의 리더쉽, 제도적 요인 등등 다수의 요인이 어떠한 매커니즘을 통하여 공공조달시장의 성과로 나타나는가 하는 부분에 대한 연구는 추후 연구과제로 제시한다. 주제어 : 공공조달. 중소기업, 매출액
공공조달시장이 중소기업에 미치는 영향에 대한 연구 : 제조 기업을 중심으로 김 상 연 경영지도학과 숭실대학교 중소기업대학원 공공조달시장은 중소기업에게 있어 매우 중요한 시장이라는 것은 상식적인 수준에서 인정되지만 정확히 중소기업 경영에 얼마만큼의 영향을 주고 있는지와 중소기업에 있어 어떤 요인이 공공조달시장 진입에 영향을 주는지에 대한 실증적 연구는 부족한 편이다. 중소기업중앙회, 대한상공회의소 등에서 실시한 전자입찰 교육(2010년부터 2012년까지)에 참가했던 기업을 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고, 분석방법은 다중회귀분석으로 하였다. 종속변수인 ‘공공조달매출비중’은 제조기업 총 매출액 중에서 공공조달시장 매출액을 나눈 값으로 측정하였다. 이에 영향을 주는 독립변수로는 제조기업의 ‘기업크기’, ‘수행능력’, ‘선호도’를 선정하였다. 분석결과 ‘공공조달시장 매출비중’은 ‘기업크기’와 ‘수행능력’에서 유의미한 관계를 나타냈으며, ‘선호도’는 유의미한 관계를 갖지 않는 것으로 나타났다. 다만, 추가적으로 공공조달시장 매출이 없는 기업을 제외하고 공공조달 실적이 있는 기업만을 대상으로 다중회귀분석을 실시한 결과 ‘기업크기’와 ‘선호도’가 유의미한 관계가 나타났으며, ‘수행능력’은 기각되는 결과가 나타났다. 중소기업의 환경적 요인, 경영자의 리더쉽, 제도적 요인 등등 다수의 요인이 어떠한 매커니즘을 통하여 공공조달시장의 성과로 나타나는가 하는 부분에 대한 연구는 추후 연구과제로 제시한다. 주제어 : 공공조달. 중소기업, 매출액
The effect of public procurement market on small-medium manufactures. KIM, SANG-YON Department of SMEs Management Guidance SMEs Graduate School of Soongsil University Although it is generally recognized that procurement market is very important to small business, there are few empirical studies on h...
The effect of public procurement market on small-medium manufactures. KIM, SANG-YON Department of SMEs Management Guidance SMEs Graduate School of Soongsil University Although it is generally recognized that procurement market is very important to small business, there are few empirical studies on how much procurement market has effects on small business management and what factors of small business has effects on the procurement market access. I collected data and conducted a survey from companies which attended at the electronic bid education which was held at Korea Federation of Small and Medium Business, Korea Chamber of Commerce and Industry and so on. I chose multiple regression analysis as an analysis method. I measured the dependent variable by dividing the total manufacturer’s sales amount by procurement sales amount. I chose size, performance capability, preference of manufacturers as the independent variables. As the result of study, business size and performance capability have meaningful relation with procurement market sales importance but preference does not have it. Additionally I conducted multiple regression analysis on only procurement market experienced companies and found that business size and preference have meaningful relations and performance capability is dismissed. I suggested it as a post study theme how multiple factors like environmental factor, manager’s leadership, system factor convert into procurement market performance. Keyword : procurement market, small business, sales
The effect of public procurement market on small-medium manufactures. KIM, SANG-YON Department of SMEs Management Guidance SMEs Graduate School of Soongsil University Although it is generally recognized that procurement market is very important to small business, there are few empirical studies on how much procurement market has effects on small business management and what factors of small business has effects on the procurement market access. I collected data and conducted a survey from companies which attended at the electronic bid education which was held at Korea Federation of Small and Medium Business, Korea Chamber of Commerce and Industry and so on. I chose multiple regression analysis as an analysis method. I measured the dependent variable by dividing the total manufacturer’s sales amount by procurement sales amount. I chose size, performance capability, preference of manufacturers as the independent variables. As the result of study, business size and performance capability have meaningful relation with procurement market sales importance but preference does not have it. Additionally I conducted multiple regression analysis on only procurement market experienced companies and found that business size and preference have meaningful relations and performance capability is dismissed. I suggested it as a post study theme how multiple factors like environmental factor, manager’s leadership, system factor convert into procurement market performance. Keyword : procurement market, small business, sales
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.