성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 미치는 영향 The influence of the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings) to Christian character development for children.원문보기
본 연구는 성화 감상 활동을 유아교육기관에서 실행함으로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 실시되었다. 기독교적 관점에서 접근하는 유아 인성교육과 성화 감상에 대한 연구는 거의 전무하기에 일반 유아인성교육과 명화 감상 수업을 선행 연구로 조사하고 분석한 후에 명화 감상 수업이 유아의 정서에 영향을 미치며 정서는 인성 발달에 영향을 미친다는 연구 결과를 토대로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 영향을 준다고 가정하였다. 이론적 배경으로 성화 감상의 개념과 교육적 의미, 그리고 기독교 인성교육에 대해 다루고 연구 문제를 위하여 한국 기독교 인성교육기관의 덕목을 분석하고 추출하여 그 중 ‘경청’, ‘감사’, ‘기쁨’, ‘책임감’, ‘인내’, ‘순종’, ‘절제’ 7개를 선정하여 성화 감상 수업을 진행하였다. 연구대상은 서울시 서초구에 위치한 J어린이집의 만5세 유아 20명과 O어린이집의 만5세 유아 20명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 배정하고 실험집단은 성화 감상을 실시하였고 통제집단은 누리과정 명화 감상 수업을 진행하였다. 연구도구로는 이미 시중에 판매되고 있는 좋은 나무 성품학교에서 개발한 유아용 성품 체크리스트를 구입하여 유아교육전문가에게 ...
본 연구는 성화 감상 활동을 유아교육기관에서 실행함으로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 실시되었다. 기독교적 관점에서 접근하는 유아 인성교육과 성화 감상에 대한 연구는 거의 전무하기에 일반 유아인성교육과 명화 감상 수업을 선행 연구로 조사하고 분석한 후에 명화 감상 수업이 유아의 정서에 영향을 미치며 정서는 인성 발달에 영향을 미친다는 연구 결과를 토대로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 영향을 준다고 가정하였다. 이론적 배경으로 성화 감상의 개념과 교육적 의미, 그리고 기독교 인성교육에 대해 다루고 연구 문제를 위하여 한국 기독교 인성교육기관의 덕목을 분석하고 추출하여 그 중 ‘경청’, ‘감사’, ‘기쁨’, ‘책임감’, ‘인내’, ‘순종’, ‘절제’ 7개를 선정하여 성화 감상 수업을 진행하였다. 연구대상은 서울시 서초구에 위치한 J어린이집의 만5세 유아 20명과 O어린이집의 만5세 유아 20명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 배정하고 실험집단은 성화 감상을 실시하였고 통제집단은 누리과정 명화 감상 수업을 진행하였다. 연구도구로는 이미 시중에 판매되고 있는 좋은 나무 성품학교에서 개발한 유아용 성품 체크리스트를 구입하여 유아교육전문가에게 타당도를 검증받아 사용하였다. 실험 처치 후 사전검사 점수와 사후검사 점수를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성화 감상 수업은 기독교 인성발달 향상에 영향을 준다. 유아는 성화 감상 활동을 통해 보고, 듣고, 느끼며 깨닫게 되고 이로 인해 기독교 인성덕목을 발달시킨다. 둘째, 교사는 자신의 인성발달의 중요성을 인식하고 바람직한 인성 함양을 위해 노력하는 교사가 되어야 한다. 학습이 가장 활발히 이루어지는 유아기에는 교사의 인성발달정도가 유아의 인성발달에 영향을 미치기 때문이다. 셋째, 기독교 인성덕목은 일반 유아 인성덕목을 포함하고 있다. 기독교 인성덕목은 예수 그리스도의 인성을 모델로 하기에 사회적, 정서적, 도덕적으로 접근한 학자들의 연구를 기반으로 세워진 일반 유아 인성덕목을 포함한다. 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 기독교 인성교육에 대한 연구 및 기독교 유아 인성발달 도구 개발이 필요하다. 둘째, 기독교 인성발달을 위한 다양한 교육활동개발과 보급이 필요하다.
본 연구는 성화 감상 활동을 유아교육기관에서 실행함으로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 실시되었다. 기독교적 관점에서 접근하는 유아 인성교육과 성화 감상에 대한 연구는 거의 전무하기에 일반 유아인성교육과 명화 감상 수업을 선행 연구로 조사하고 분석한 후에 명화 감상 수업이 유아의 정서에 영향을 미치며 정서는 인성 발달에 영향을 미친다는 연구 결과를 토대로 성화 감상 활동이 유아의 기독교 인성발달에 영향을 준다고 가정하였다. 이론적 배경으로 성화 감상의 개념과 교육적 의미, 그리고 기독교 인성교육에 대해 다루고 연구 문제를 위하여 한국 기독교 인성교육기관의 덕목을 분석하고 추출하여 그 중 ‘경청’, ‘감사’, ‘기쁨’, ‘책임감’, ‘인내’, ‘순종’, ‘절제’ 7개를 선정하여 성화 감상 수업을 진행하였다. 연구대상은 서울시 서초구에 위치한 J어린이집의 만5세 유아 20명과 O어린이집의 만5세 유아 20명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 배정하고 실험집단은 성화 감상을 실시하였고 통제집단은 누리과정 명화 감상 수업을 진행하였다. 연구도구로는 이미 시중에 판매되고 있는 좋은 나무 성품학교에서 개발한 유아용 성품 체크리스트를 구입하여 유아교육전문가에게 타당도를 검증받아 사용하였다. 실험 처치 후 사전검사 점수와 사후검사 점수를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성화 감상 수업은 기독교 인성발달 향상에 영향을 준다. 유아는 성화 감상 활동을 통해 보고, 듣고, 느끼며 깨닫게 되고 이로 인해 기독교 인성덕목을 발달시킨다. 둘째, 교사는 자신의 인성발달의 중요성을 인식하고 바람직한 인성 함양을 위해 노력하는 교사가 되어야 한다. 학습이 가장 활발히 이루어지는 유아기에는 교사의 인성발달정도가 유아의 인성발달에 영향을 미치기 때문이다. 셋째, 기독교 인성덕목은 일반 유아 인성덕목을 포함하고 있다. 기독교 인성덕목은 예수 그리스도의 인성을 모델로 하기에 사회적, 정서적, 도덕적으로 접근한 학자들의 연구를 기반으로 세워진 일반 유아 인성덕목을 포함한다. 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 기독교 인성교육에 대한 연구 및 기독교 유아 인성발달 도구 개발이 필요하다. 둘째, 기독교 인성발달을 위한 다양한 교육활동개발과 보급이 필요하다.
This research is carried out to investigate the influence on Christian character development for children, by the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), performed in early childhood education schools.
The researchs, which have approached to the early childhood ed...
This research is carried out to investigate the influence on Christian character development for children, by the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), performed in early childhood education schools.
The researchs, which have approached to the early childhood education from the Christian perspective by using the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), were very few. Therefore, we started this research with the assumption that the appreciation of masterpiece paintings have influences on the character development of children.
The procedures for this research were carried out as below; 1) definined the concept and its educational significance of the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings) and Christian character education, for theoretical background. 2) selected 7 virtues for research such as-good hearing, gratitude, joy, a sense of responsibility, perseverance, obedience, and self control-among many humanity subjects which are selected by Korea Christian education organization. 3) conducted special painting appreciation classes for children, and looked out the result whether it really affected children's Christian character education.
Research objects are 20 5-year-old children of J children's school and also 20 5-year-old children of O children's school located in Seocho-Gu, Seoul, and divided them with experimental group and control group. The experimental group appreciated the Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), and the control group undergo Nuri course. For research tool, the Children's humanity check list from Good tree character school was used, after got early childhood education experts' verification.
The results of this research are as follows.
First, The appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings) has a significant influence on children's Christian character development. By the appreciation of Christian masterpiece paintings, children can see, hear, feel, and realize something, and these activities help them develop their Christian character virtues.
Second, Teachers should realize the importance of the character development of their own. The teachers' character development level influences the children's character development level.
Third, For the Christian character virtues have Jesus Christ's character as its model, it also contains the ordinary children's character virtues which were researched by scholars.
Suggestions for future researches are as follows.
First, It is needed more study for Christian character education and the development of Christian character development tools for children.
Second, It is more needed to develop and spread the Christian character development activities.
This research is carried out to investigate the influence on Christian character development for children, by the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), performed in early childhood education schools.
The researchs, which have approached to the early childhood education from the Christian perspective by using the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), were very few. Therefore, we started this research with the assumption that the appreciation of masterpiece paintings have influences on the character development of children.
The procedures for this research were carried out as below; 1) definined the concept and its educational significance of the appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings) and Christian character education, for theoretical background. 2) selected 7 virtues for research such as-good hearing, gratitude, joy, a sense of responsibility, perseverance, obedience, and self control-among many humanity subjects which are selected by Korea Christian education organization. 3) conducted special painting appreciation classes for children, and looked out the result whether it really affected children's Christian character education.
Research objects are 20 5-year-old children of J children's school and also 20 5-year-old children of O children's school located in Seocho-Gu, Seoul, and divided them with experimental group and control group. The experimental group appreciated the Christian masterpiece paintings(Sacred paintings), and the control group undergo Nuri course. For research tool, the Children's humanity check list from Good tree character school was used, after got early childhood education experts' verification.
The results of this research are as follows.
First, The appreciation of Christian masterpiece paintings(Sacred paintings) has a significant influence on children's Christian character development. By the appreciation of Christian masterpiece paintings, children can see, hear, feel, and realize something, and these activities help them develop their Christian character virtues.
Second, Teachers should realize the importance of the character development of their own. The teachers' character development level influences the children's character development level.
Third, For the Christian character virtues have Jesus Christ's character as its model, it also contains the ordinary children's character virtues which were researched by scholars.
Suggestions for future researches are as follows.
First, It is needed more study for Christian character education and the development of Christian character development tools for children.
Second, It is more needed to develop and spread the Christian character development activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.