본 연구의 목적은 급속히 팽창하고 있는 여수 지역에 대한 관광 수요를 효율적으로 수용하고 전반적인 경쟁력을 갖출 수 있도록 필요한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 여수를 방문하는 관광객들이 방문 전에 인식하는 여수의 관광지 매력속성과 방문 후 실제적으로 어느 정도 만족하는지에 대한 조사를 바탕으로 중요도와 만족도를 비교분석하였다. 그리고 이를 통해 여수의 관광지 매력속성의 만족도가 여수의 전반적인 관광만족에 미치는 영향 관계 및 여수와 결부된 관광행동에 미치는 영향 관계를 분석하였다.
이를 위해 추출한 변수들을 이용하여 설문을 설계.실시하고 그 결과를 분석하였다. 설문은 여수 시티투어 버스를 3~5월에 주로 휴일에 탑승하는 관광객들을 대상으로 편의 표본 추출하여 조사를 실시하였으며 총 259명의 자료를 통계 처리하였다.
본 연구의 결과로 여수의 관광지 매력속성의 중요도와 만족도는 유의한 차이가 나타났다. 수집한 자료는 ...
본 연구의 목적은 급속히 팽창하고 있는 여수 지역에 대한 관광 수요를 효율적으로 수용하고 전반적인 경쟁력을 갖출 수 있도록 필요한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 여수를 방문하는 관광객들이 방문 전에 인식하는 여수의 관광지 매력속성과 방문 후 실제적으로 어느 정도 만족하는지에 대한 조사를 바탕으로 중요도와 만족도를 비교분석하였다. 그리고 이를 통해 여수의 관광지 매력속성의 만족도가 여수의 전반적인 관광만족에 미치는 영향 관계 및 여수와 결부된 관광행동에 미치는 영향 관계를 분석하였다.
이를 위해 추출한 변수들을 이용하여 설문을 설계.실시하고 그 결과를 분석하였다. 설문은 여수 시티투어 버스를 3~5월에 주로 휴일에 탑승하는 관광객들을 대상으로 편의 표본 추출하여 조사를 실시하였으며 총 259명의 자료를 통계 처리하였다.
본 연구의 결과로 여수의 관광지 매력속성의 중요도와 만족도는 유의한 차이가 나타났다. 수집한 자료는 SPSS v18.0 통계 툴을 이용하여 분석하였으며 빈도 분석을 통해 표본의 일반적인 특성을 분석하였다. 신뢰도 분석과 요인분석을 통해 측정 변수의 내적 일관성 점검하고 변수들을 요인별로 구분하여 통합해 내용을 단순화하였다. 하나의 변수에 대한 두 집단 간 평균의 차이가 통계적으로 유의한지는 대응표본 t-test를 통해 검정하였다. 그리고 IPA(Importance- Performance Analysis)를 통해 관광만족을 함양하기 위해 집중해야 할 요인을 분석하였다. 마지막으로 다중회귀분석을 통해 매력속성의 중요도와 만족도가 여수에 대한 전반적인 관광 만족도 및 재방문 의도및 추천 의도에 미치는 영향을 분석하였다. 유의한 항목들을 대상으로 IPA를 실시한 결과 숙박 시설, 주차 시설, 체험거리의 경우 중요도와 만족도가 모두 낮게 나타났다. 음식 및 먹거리, 문화 관광 해설사 지원 유무의 경우 중요도와 만족도가 모두 높았다. 접근 거리 및 교통 편리성 항목의 경우 중요도가 높은 반면 만족도가 떨어지고 있어 앞으로 집중적인 관리가 필요한 항목으로 평가되었다.
여수의 관광지 매력속성이 관광만족에 미치는 영향을 분석한 결과 관광 안내 서비스, 자연 환경, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 전반적인 관광만족이 높아지는 것으로 나타났다. 안내 서비스, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 재방문 의도가 높았다. 안내 서비스, 자연 환경, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 추천 의도가 높아지는 것으로 나타났다. 여수의 전반적인 관광만족이 여수에 관한 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과 여수의 전반적인 관광만족이 높을수록 재방문 의도 및 추천 의도가 모두 높아지는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과를 토대로 본 연구자는 현재 여수가 보유한 국지적 관광지로서의 강점을 살리고 향후 지역 거점 관광지로 발돋움할 수 있는 방안이 필요함을 도출하였다. 교통구조에 대한 집중적인 관리가 요구되는 점을 알았으며 식도락 및 관광 안내 해설사에 대한 지원을 늦추지 않아야 한다는 점을 강조하였다. 안내 서비스 강화 및 체험성 있는 관광 개발을 통해 여수에 대한 관광 만족성을 효과적으로 제고할 수 있음을 피력하였다.
구체적인 제언으로서 ‘시티투어 버스’의 유동성 및 다각화와 ‘관광 안내 해설사’에 대한 체계적인 지원 및 집중적인 활용에 대한 필요성을 강조하였다.
본 연구의 목적은 급속히 팽창하고 있는 여수 지역에 대한 관광 수요를 효율적으로 수용하고 전반적인 경쟁력을 갖출 수 있도록 필요한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 여수를 방문하는 관광객들이 방문 전에 인식하는 여수의 관광지 매력속성과 방문 후 실제적으로 어느 정도 만족하는지에 대한 조사를 바탕으로 중요도와 만족도를 비교분석하였다. 그리고 이를 통해 여수의 관광지 매력속성의 만족도가 여수의 전반적인 관광만족에 미치는 영향 관계 및 여수와 결부된 관광행동에 미치는 영향 관계를 분석하였다.
이를 위해 추출한 변수들을 이용하여 설문을 설계.실시하고 그 결과를 분석하였다. 설문은 여수 시티투어 버스를 3~5월에 주로 휴일에 탑승하는 관광객들을 대상으로 편의 표본 추출하여 조사를 실시하였으며 총 259명의 자료를 통계 처리하였다.
본 연구의 결과로 여수의 관광지 매력속성의 중요도와 만족도는 유의한 차이가 나타났다. 수집한 자료는 SPSS v18.0 통계 툴을 이용하여 분석하였으며 빈도 분석을 통해 표본의 일반적인 특성을 분석하였다. 신뢰도 분석과 요인분석을 통해 측정 변수의 내적 일관성 점검하고 변수들을 요인별로 구분하여 통합해 내용을 단순화하였다. 하나의 변수에 대한 두 집단 간 평균의 차이가 통계적으로 유의한지는 대응표본 t-test를 통해 검정하였다. 그리고 IPA(Importance- Performance Analysis)를 통해 관광만족을 함양하기 위해 집중해야 할 요인을 분석하였다. 마지막으로 다중회귀분석을 통해 매력속성의 중요도와 만족도가 여수에 대한 전반적인 관광 만족도 및 재방문 의도및 추천 의도에 미치는 영향을 분석하였다. 유의한 항목들을 대상으로 IPA를 실시한 결과 숙박 시설, 주차 시설, 체험거리의 경우 중요도와 만족도가 모두 낮게 나타났다. 음식 및 먹거리, 문화 관광 해설사 지원 유무의 경우 중요도와 만족도가 모두 높았다. 접근 거리 및 교통 편리성 항목의 경우 중요도가 높은 반면 만족도가 떨어지고 있어 앞으로 집중적인 관리가 필요한 항목으로 평가되었다.
여수의 관광지 매력속성이 관광만족에 미치는 영향을 분석한 결과 관광 안내 서비스, 자연 환경, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 전반적인 관광만족이 높아지는 것으로 나타났다. 안내 서비스, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 재방문 의도가 높았다. 안내 서비스, 자연 환경, 체험성에 대한 만족도가 높을수록 여수에 대한 추천 의도가 높아지는 것으로 나타났다. 여수의 전반적인 관광만족이 여수에 관한 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과 여수의 전반적인 관광만족이 높을수록 재방문 의도 및 추천 의도가 모두 높아지는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과를 토대로 본 연구자는 현재 여수가 보유한 국지적 관광지로서의 강점을 살리고 향후 지역 거점 관광지로 발돋움할 수 있는 방안이 필요함을 도출하였다. 교통구조에 대한 집중적인 관리가 요구되는 점을 알았으며 식도락 및 관광 안내 해설사에 대한 지원을 늦추지 않아야 한다는 점을 강조하였다. 안내 서비스 강화 및 체험성 있는 관광 개발을 통해 여수에 대한 관광 만족성을 효과적으로 제고할 수 있음을 피력하였다.
구체적인 제언으로서 ‘시티투어 버스’의 유동성 및 다각화와 ‘관광 안내 해설사’에 대한 체계적인 지원 및 집중적인 활용에 대한 필요성을 강조하였다.
The purpose of this research is to provide basic information that deals with the rapid growing demands for the travel to Yeosu, and to provide competitiveness of it.
To do so, this research analyzed in the comparison of the importance and the satisfaction of the travel based upon what attributes at...
The purpose of this research is to provide basic information that deals with the rapid growing demands for the travel to Yeosu, and to provide competitiveness of it.
To do so, this research analyzed in the comparison of the importance and the satisfaction of the travel based upon what attributes attracted the travel to Yeosu before visiting and how much the traveler really satisfied with Yeosu after visiting. Throughout doing this, it’s analyzed that the degree how much the attractiveness of Yeosu satisfied the need for general need for travel and, analyzed that what made differences for people’s traveling needs related with Yeosu.
The parameters which extracted were used to design questions which were done, and the results were analyzed. The survey was given to the subject those who are boarding on city-tour bus in holiday and took a sampling of 259 people which was statistical analyzed
As the results of this research, there is similarity between the importance of the attractiveness of Yeosu and the degree of satisfaction.
Collected data were analyzed using SPSS v18.0 and through Frequency analysis, general characteristics of sample were found. With reliability analysis and Factor analysis, internal consistency of measurement variable was checked. By dividing variables into each factor and integrating them, content was simplified. Matched pair sample t-test was made if difference of average between two groups about one variable is statistically significant. And through IPA(Importance- Performance Analysis), factor which should be concentrated for cultivating tourist satisfaction was analyzed. Finally, through multiple regression analysis, this study analyzed influences of importance and satisfaction of attractive attributesupon overall tourist satisfaction about Yeosu, re-visit intention, and recommendation intention.
Taking IPA, it’s discovered that both the importance and the satisfaction are low in the respect with similar items, accommodation, parking, distance of experience, and that both the importance and the satisfaction are high in the respect with food, and the support of guide agency for cultural event. In the respect with distance of access, and availability of transportation while the importance is high, the satisfaction is low. Therefore it needs to improve focusing on this item afterward.
As the result of the analysis about the attractiveness of Yeosu travel, the more the experience about traveling information about Yeosu, and the experience of outdoor are highly satisfied with, the more people are satisfied with travel for Yeosu, the more the satisfaction about information service for Yeosu, and experience is given, the more people have intention to visit Yeosu again, the more guide service, outdoor, and experience are satisfied with, the more people have intention to recommend to others.
As the results of analysis of general satisfaction and behavior about Yeosu, the more people are satisfied with the travel, the more people like to visit again and like to recommend Yeosu.
Based upon these outcomes, I, therefore, think that Yeosu needs a plan that strengthens the local advantage of Yeosu, and that improve Yeosu as leading local tour place, discover that traffic needs to highly be operated, and emphasize on supporting information agency about food and tour.
And I appeal to strengthen guide service, to improve the satisfaction of Yeosu tour by development of tour items which can be good to experience.
I emphasized a specific suggestion needed to invest on can be ‘City tour bus’ and ‘tour explaining agency'.
The purpose of this research is to provide basic information that deals with the rapid growing demands for the travel to Yeosu, and to provide competitiveness of it.
To do so, this research analyzed in the comparison of the importance and the satisfaction of the travel based upon what attributes attracted the travel to Yeosu before visiting and how much the traveler really satisfied with Yeosu after visiting. Throughout doing this, it’s analyzed that the degree how much the attractiveness of Yeosu satisfied the need for general need for travel and, analyzed that what made differences for people’s traveling needs related with Yeosu.
The parameters which extracted were used to design questions which were done, and the results were analyzed. The survey was given to the subject those who are boarding on city-tour bus in holiday and took a sampling of 259 people which was statistical analyzed
As the results of this research, there is similarity between the importance of the attractiveness of Yeosu and the degree of satisfaction.
Collected data were analyzed using SPSS v18.0 and through Frequency analysis, general characteristics of sample were found. With reliability analysis and Factor analysis, internal consistency of measurement variable was checked. By dividing variables into each factor and integrating them, content was simplified. Matched pair sample t-test was made if difference of average between two groups about one variable is statistically significant. And through IPA(Importance- Performance Analysis), factor which should be concentrated for cultivating tourist satisfaction was analyzed. Finally, through multiple regression analysis, this study analyzed influences of importance and satisfaction of attractive attributesupon overall tourist satisfaction about Yeosu, re-visit intention, and recommendation intention.
Taking IPA, it’s discovered that both the importance and the satisfaction are low in the respect with similar items, accommodation, parking, distance of experience, and that both the importance and the satisfaction are high in the respect with food, and the support of guide agency for cultural event. In the respect with distance of access, and availability of transportation while the importance is high, the satisfaction is low. Therefore it needs to improve focusing on this item afterward.
As the result of the analysis about the attractiveness of Yeosu travel, the more the experience about traveling information about Yeosu, and the experience of outdoor are highly satisfied with, the more people are satisfied with travel for Yeosu, the more the satisfaction about information service for Yeosu, and experience is given, the more people have intention to visit Yeosu again, the more guide service, outdoor, and experience are satisfied with, the more people have intention to recommend to others.
As the results of analysis of general satisfaction and behavior about Yeosu, the more people are satisfied with the travel, the more people like to visit again and like to recommend Yeosu.
Based upon these outcomes, I, therefore, think that Yeosu needs a plan that strengthens the local advantage of Yeosu, and that improve Yeosu as leading local tour place, discover that traffic needs to highly be operated, and emphasize on supporting information agency about food and tour.
And I appeal to strengthen guide service, to improve the satisfaction of Yeosu tour by development of tour items which can be good to experience.
I emphasized a specific suggestion needed to invest on can be ‘City tour bus’ and ‘tour explaining agency'.
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