자폐성장애아동가족의 긍정적 인식과 가족의 적응 연구 : 가족탄력성의 매개효과를 중심으로 A Study on Adaptation of Family of children with Autism and of Family Positive Perception : With focus on the Mediating of Family Resilience원문보기
본 연구는 강점 관점(Strength Perspective)으로 자폐성장애아동가족을 조망하여 가족탄력성을 매개로 하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족의 적응에 미치는 영향을 이해하고 검토하는 것이다. 가족탄력성이란 위기 상황에 직면한 가족이 그 상황에 보다 적응이 되도록 하는 가족의 특징, 차원, 속성을 의미하는 것이다. 기존의 선행연구는 자폐성장애아동 어머니의 양육 스트레스, 양육부담 등 결점관점(Deficit Perspective)에 근거한 연구가 주를 이루고 있다. 하지만 자폐성장애아동가족에게 가족탄력성 개념을 적용하면 ‘현재 가족이 가지고 있는 강점은 무엇인가’, 혹은 ‘어떠한 지원을 통하여 자폐성장애아동가족의 적응을 향상시킬 수 있는가’라는 강점 관점으로 자폐성장애아동가족을 바라볼 수 있다. 따라서 본 연구는 ‘자폐성장애아동가족의 적응은 어떠한가?’라는 질문에서 출발하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식과 가족강인성, ...
본 연구는 강점 관점(Strength Perspective)으로 자폐성장애아동가족을 조망하여 가족탄력성을 매개로 하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족의 적응에 미치는 영향을 이해하고 검토하는 것이다. 가족탄력성이란 위기 상황에 직면한 가족이 그 상황에 보다 적응이 되도록 하는 가족의 특징, 차원, 속성을 의미하는 것이다. 기존의 선행연구는 자폐성장애아동 어머니의 양육 스트레스, 양육부담 등 결점관점(Deficit Perspective)에 근거한 연구가 주를 이루고 있다. 하지만 자폐성장애아동가족에게 가족탄력성 개념을 적용하면 ‘현재 가족이 가지고 있는 강점은 무엇인가’, 혹은 ‘어떠한 지원을 통하여 자폐성장애아동가족의 적응을 향상시킬 수 있는가’라는 강점 관점으로 자폐성장애아동가족을 바라볼 수 있다. 따라서 본 연구는 ‘자폐성장애아동가족의 적응은 어떠한가?’라는 질문에서 출발하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식과 가족강인성, 응집성, 의사소통정도로 구성된 가족탄력성이 가족적응에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 연구모형의 설정은 McCubbin과 그의 동료들의 긍정적 인식이론 및 가족탄력성 모델에 의거하여 가족의 긍정적 인식을 선행요인으로, 가족탄력성을 적응의 매개요인으로, 가족적응을 긍정적 인식의 결과로 설정하였다. 본 연구에서 상정한 연구문제는 ‘자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족적응에 영향을 미치는가’, ‘긍정적 인식이 가족탄력성에 영향을 미치는가’, ‘가족탄력성이 가족적응에 영향을 미치는가’, 그리고 ‘자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족적응에 미치는 영향을 가족탄력성이 매개하는가’이다. 이를 위해 서울, 경기 지역에 소재한 자폐성장애 특수학교 및 일반학교 내의 특수학급에 재학 중인 자폐성장애 학생의 가족 450명을 대상으로 긍정적 인식 척도와 가족탄력성 척도, 가족의 적응 척도로 구성된 설문지를 직접 방문 혹은 전자우편을 통해 배부․회수 하였다. 이중 324명의 설문지가 회수되었으며, 총 284명의 자료가 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS윈도우 18.0 프로그램을 활용하여 기술 통계, 요인분석과 신뢰도 분석, 상관관계분석, t검증 및 one-way ANOVA, 다중회귀분석 그리고 위계회귀분석을 실시하였다. 아동연령, 성별 ,학교형태, 학년, 문제행동, 가족학력, 종교, 월수입, 자녀와의 관계, 주관적인 경제수준은 통제변수로 분석에 포함되었다. 분석을 통한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식은 가족적응과 유의미한 관계가 있음을 발견했다. 긍정적 인식이 높은 가족일수록 가족적응도는 높았다. 통제변수로 투입한 인구사회학적 변수 가운데 아동의 문제행동 유무, 주관적 경제수준이 유의미한 영향을 주었다. 둘째, 긍정적 인식이 자폐성장애아동가족의 탄력성에 미치는 영향에 관한 것으로써 분석결과 긍정적 인식은 가족탄력성과 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 즉, 긍정적 인식이 높을수록 가족탄력성이 높아진다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 가족탄력성은 자폐성장애아동가족의 적응과 유의미한 관계가 있음을 발견했다. 즉, 가족탄력성이 높을수록 가족적응도 높게 나타났다. 특히 주목할 점은, 긍정적 인식이 보이는 설명력보다는 가족탄력성이 보이는 설명력이 높았다. 넷째, 자폐성장애아동가족의 인구사회학 변수를 통제한 상태에서 분석결과 자폐성장애아동 긍정적 인식과 가족적응의 영향관계에서 가족탄력성은 정적인 영향을 미치며 유의미하게 매개하였다. 이상과 같은 분석 결과는 기존에 결점시각에 바라본 자폐성장애아동가족에 대한 연구에서 강점시각으로 시각전환이 이루어져야 한다는 것을 보여준다. 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식은 가족탄력성을 높이며, 특히, 가족탄력성을 높이기 위한 구체적이고 현실적인 프로그램의 개발이 요구된다. 또한 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식을 향상하기 위한 개입이 필요하다. 본 연구는 국내에서 이루어지지 않은 자폐성장애아동가족의 가족탄력성에 대한 연구로서 긍정적인 지표를 사용하여 이들의 가족적응을 연구하였고, 가족탄력성의 매개효과를 검증하였다는 데 의의를 갖는다. 하지만 가족전체의 측정에 대한 제한점으로 어머니가 과반수 이상 응답에 참여하여서 가족구성원 전체를 대상으로 할 수 있는 연구와 긍정적 인식에 대해 다각도로 검증하는 후속 연구가 필요하다.
본 연구는 강점 관점(Strength Perspective)으로 자폐성장애아동가족을 조망하여 가족탄력성을 매개로 하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족의 적응에 미치는 영향을 이해하고 검토하는 것이다. 가족탄력성이란 위기 상황에 직면한 가족이 그 상황에 보다 적응이 되도록 하는 가족의 특징, 차원, 속성을 의미하는 것이다. 기존의 선행연구는 자폐성장애아동 어머니의 양육 스트레스, 양육부담 등 결점관점(Deficit Perspective)에 근거한 연구가 주를 이루고 있다. 하지만 자폐성장애아동가족에게 가족탄력성 개념을 적용하면 ‘현재 가족이 가지고 있는 강점은 무엇인가’, 혹은 ‘어떠한 지원을 통하여 자폐성장애아동가족의 적응을 향상시킬 수 있는가’라는 강점 관점으로 자폐성장애아동가족을 바라볼 수 있다. 따라서 본 연구는 ‘자폐성장애아동가족의 적응은 어떠한가?’라는 질문에서 출발하여 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식과 가족강인성, 응집성, 의사소통정도로 구성된 가족탄력성이 가족적응에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 연구모형의 설정은 McCubbin과 그의 동료들의 긍정적 인식이론 및 가족탄력성 모델에 의거하여 가족의 긍정적 인식을 선행요인으로, 가족탄력성을 적응의 매개요인으로, 가족적응을 긍정적 인식의 결과로 설정하였다. 본 연구에서 상정한 연구문제는 ‘자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족적응에 영향을 미치는가’, ‘긍정적 인식이 가족탄력성에 영향을 미치는가’, ‘가족탄력성이 가족적응에 영향을 미치는가’, 그리고 ‘자폐성장애아동가족의 긍정적 인식이 가족적응에 미치는 영향을 가족탄력성이 매개하는가’이다. 이를 위해 서울, 경기 지역에 소재한 자폐성장애 특수학교 및 일반학교 내의 특수학급에 재학 중인 자폐성장애 학생의 가족 450명을 대상으로 긍정적 인식 척도와 가족탄력성 척도, 가족의 적응 척도로 구성된 설문지를 직접 방문 혹은 전자우편을 통해 배부․회수 하였다. 이중 324명의 설문지가 회수되었으며, 총 284명의 자료가 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 윈도우 18.0 프로그램을 활용하여 기술 통계, 요인분석과 신뢰도 분석, 상관관계분석, t검증 및 one-way ANOVA, 다중회귀분석 그리고 위계회귀분석을 실시하였다. 아동연령, 성별 ,학교형태, 학년, 문제행동, 가족학력, 종교, 월수입, 자녀와의 관계, 주관적인 경제수준은 통제변수로 분석에 포함되었다. 분석을 통한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식은 가족적응과 유의미한 관계가 있음을 발견했다. 긍정적 인식이 높은 가족일수록 가족적응도는 높았다. 통제변수로 투입한 인구사회학적 변수 가운데 아동의 문제행동 유무, 주관적 경제수준이 유의미한 영향을 주었다. 둘째, 긍정적 인식이 자폐성장애아동가족의 탄력성에 미치는 영향에 관한 것으로써 분석결과 긍정적 인식은 가족탄력성과 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 즉, 긍정적 인식이 높을수록 가족탄력성이 높아진다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 가족탄력성은 자폐성장애아동가족의 적응과 유의미한 관계가 있음을 발견했다. 즉, 가족탄력성이 높을수록 가족적응도 높게 나타났다. 특히 주목할 점은, 긍정적 인식이 보이는 설명력보다는 가족탄력성이 보이는 설명력이 높았다. 넷째, 자폐성장애아동가족의 인구사회학 변수를 통제한 상태에서 분석결과 자폐성장애아동 긍정적 인식과 가족적응의 영향관계에서 가족탄력성은 정적인 영향을 미치며 유의미하게 매개하였다. 이상과 같은 분석 결과는 기존에 결점시각에 바라본 자폐성장애아동가족에 대한 연구에서 강점시각으로 시각전환이 이루어져야 한다는 것을 보여준다. 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식은 가족탄력성을 높이며, 특히, 가족탄력성을 높이기 위한 구체적이고 현실적인 프로그램의 개발이 요구된다. 또한 자폐성장애아동가족의 긍정적 인식을 향상하기 위한 개입이 필요하다. 본 연구는 국내에서 이루어지지 않은 자폐성장애아동가족의 가족탄력성에 대한 연구로서 긍정적인 지표를 사용하여 이들의 가족적응을 연구하였고, 가족탄력성의 매개효과를 검증하였다는 데 의의를 갖는다. 하지만 가족전체의 측정에 대한 제한점으로 어머니가 과반수 이상 응답에 참여하여서 가족구성원 전체를 대상으로 할 수 있는 연구와 긍정적 인식에 대해 다각도로 검증하는 후속 연구가 필요하다.
The purpose of this research thesis is to reilluminate families of children with autistic disorder and to understand and reexamine the effects of a positive awareness by families of children with autistic disorder on family adaptation, from the Strength Perspective. To do it, this thesis selected fa...
The purpose of this research thesis is to reilluminate families of children with autistic disorder and to understand and reexamine the effects of a positive awareness by families of children with autistic disorder on family adaptation, from the Strength Perspective. To do it, this thesis selected family resilience as a mediation parameter. Family resilience categorizes the characteristics, spectrums and attributes of families that make families in critical situations become adapted to given circumstances. The existing preceding researches focused mainly on studying deficit perspective-based analysis of the stress and burdens of child rearing that mothers of autistic children. Yet applying the concepts of family resilience into families of children with autistic disorder means to look at such families of children with autistic disorder, from Strength Perspective that presents questions like "What strengths do families of children with autistic disorder have?", or "What kinds of resources systems should be provided to make families of children with autistic disorder enhance their adaptation?" In this regard, this research thesis was intended to clarify the effects of a positive awareness by families of children with autistic disorder, and family resilience of family dynamics, cohesiveness and communication on family adaptation, from the starting point to cast this question, "How well do families of children with autistic disorder become adapted?" This thesis selected as the research models theories of positive awareness and family resilience formulated by McCubbin and his colleagues; presented a positive awareness by families as a preceding factor; family resilience as mediation parameter; family adaptation as the results of a positive awareness. The research questions that this research thesis posted is "Does positive awareness by families of children with autistic disorder have the effects on family adaptation?", "Does positive awareness by families of children with autistic disorder have the effects on family resilience?". "Does family resilience have effects on family adaptation?" and " Does family resilience serve as a mediation parameter of the effects of positive awareness by families of children with autistic disorder on family adaptation? To provide replies to these questions, this research thesis conducted a questionnaire-based survey of 450 families of students with autistic disorder, who received special education in general schools or special schools only for students with autistic disorder located in Seoul city and Gyeonggi province. The questionnaires of positive awareness scale, family flexibility and family adaptation were handed out to the surveyed, through a direct visit or e-mail. The number of the questionnaires recollected amounted to 324. The total 284 data was used and analyzed. This thesis conducted a technological statistical analysis, factor analysis, reliability analysis, relation analysis, t-test, and one-way ANOVA, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis, with the tool of SPSS Window 18.0 program based on the gathered data. Analyzed as control variables were child age, sex, school types, school years, conduct disorders, family school experiences, religion, monthly incomes, relationship with children, and subjective economic levels were analyzed as control variables. The analytic research outcomes are as follows: First, the outcomes show that a positive awareness by families of children with autistic disorder has significant relations with family adaptation. The more positive awareness families have, the higher family adaptability becomes. Out of socio-demographic control variables, child conduct disorder and subjective economic levels had significant effects on family adaptation. Second, as for the effects of positive awareness by families of children with autistic disorder on family resilience, positive awareness have significant and positive effects on family resilience. In other words, the higher positive awareness is, the higher family resilience becomes. Third, it is unveiled that family resilience has significant relations with family adaptation. The higher family resilience is, the higher family adaptation is. Especially it is worth while to be noted that family resilience has a higher appealing power compared with positive awareness. Lastly, the analytic research outcomes on the controlled socio-demographic variables of families of children with autistic disorder indicate that positive awareness of children with autistic disorder, and family resilience in family adaptation relations serves as the positive and significant effects and parameters. Taking into the account for the analytic research outcomes, stated above, it is desirable to change the perspective on families of children with autistic disorder, from Deficit Perspective to Strength Perspective. A positive awareness by families of children with autistic disorder contributes to heightening family resilience. At this point, it is required to develop more specific and practical programs designed to strengthen family resilience. Also the intervention and engagement need to enhance a positive awareness by families of children with autistic disorder. In this context, the research thesis studied family adaptation with the tool of positive indicators as part of a bid to review family resilience that families of children with autistic disorder have. This thesis is significant in that this attempted to explore such family resilience not studied in the nation, and to test mediation effects of family resilience. But not all family members but only limited members- more than a majority of mothers- were participated in the research. Thus, a subsequent research needs to select every family member as the research subjects and conduct the study and research on given factors, and to test positive awareness in multiple angles. Key Words: Families of child
The purpose of this research thesis is to reilluminate families of children with autistic disorder and to understand and reexamine the effects of a positive awareness by families of children with autistic disorder on family adaptation, from the Strength Perspective. To do it, this thesis selected family resilience as a mediation parameter. Family resilience categorizes the characteristics, spectrums and attributes of families that make families in critical situations become adapted to given circumstances. The existing preceding researches focused mainly on studying deficit perspective-based analysis of the stress and burdens of child rearing that mothers of autistic children. Yet applying the concepts of family resilience into families of children with autistic disorder means to look at such families of children with autistic disorder, from Strength Perspective that presents questions like "What strengths do families of children with autistic disorder have?", or "What kinds of resources systems should be provided to make families of children with autistic disorder enhance their adaptation?" In this regard, this research thesis was intended to clarify the effects of a positive awareness by families of children with autistic disorder, and family resilience of family dynamics, cohesiveness and communication on family adaptation, from the starting point to cast this question, "How well do families of children with autistic disorder become adapted?" This thesis selected as the research models theories of positive awareness and family resilience formulated by McCubbin and his colleagues; presented a positive awareness by families as a preceding factor; family resilience as mediation parameter; family adaptation as the results of a positive awareness. The research questions that this research thesis posted is "Does positive awareness by families of children with autistic disorder have the effects on family adaptation?", "Does positive awareness by families of children with autistic disorder have the effects on family resilience?". "Does family resilience have effects on family adaptation?" and " Does family resilience serve as a mediation parameter of the effects of positive awareness by families of children with autistic disorder on family adaptation? To provide replies to these questions, this research thesis conducted a questionnaire-based survey of 450 families of students with autistic disorder, who received special education in general schools or special schools only for students with autistic disorder located in Seoul city and Gyeonggi province. The questionnaires of positive awareness scale, family flexibility and family adaptation were handed out to the surveyed, through a direct visit or e-mail. The number of the questionnaires recollected amounted to 324. The total 284 data was used and analyzed. This thesis conducted a technological statistical analysis, factor analysis, reliability analysis, relation analysis, t-test, and one-way ANOVA, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis, with the tool of SPSS Window 18.0 program based on the gathered data. Analyzed as control variables were child age, sex, school types, school years, conduct disorders, family school experiences, religion, monthly incomes, relationship with children, and subjective economic levels were analyzed as control variables. The analytic research outcomes are as follows: First, the outcomes show that a positive awareness by families of children with autistic disorder has significant relations with family adaptation. The more positive awareness families have, the higher family adaptability becomes. Out of socio-demographic control variables, child conduct disorder and subjective economic levels had significant effects on family adaptation. Second, as for the effects of positive awareness by families of children with autistic disorder on family resilience, positive awareness have significant and positive effects on family resilience. In other words, the higher positive awareness is, the higher family resilience becomes. Third, it is unveiled that family resilience has significant relations with family adaptation. The higher family resilience is, the higher family adaptation is. Especially it is worth while to be noted that family resilience has a higher appealing power compared with positive awareness. Lastly, the analytic research outcomes on the controlled socio-demographic variables of families of children with autistic disorder indicate that positive awareness of children with autistic disorder, and family resilience in family adaptation relations serves as the positive and significant effects and parameters. Taking into the account for the analytic research outcomes, stated above, it is desirable to change the perspective on families of children with autistic disorder, from Deficit Perspective to Strength Perspective. A positive awareness by families of children with autistic disorder contributes to heightening family resilience. At this point, it is required to develop more specific and practical programs designed to strengthen family resilience. Also the intervention and engagement need to enhance a positive awareness by families of children with autistic disorder. In this context, the research thesis studied family adaptation with the tool of positive indicators as part of a bid to review family resilience that families of children with autistic disorder have. This thesis is significant in that this attempted to explore such family resilience not studied in the nation, and to test mediation effects of family resilience. But not all family members but only limited members- more than a majority of mothers- were participated in the research. Thus, a subsequent research needs to select every family member as the research subjects and conduct the study and research on given factors, and to test positive awareness in multiple angles. Key Words: Families of child
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.