본 연구는 현재 유아교육기관에서 결혼을 앞두고 있거나 결혼을 경험한 유아교사들이 결혼을 앞두고 어떤 갈등을 하고 있는지, 결혼 후 겪는 어려움은 무엇인지에 대하여 이야기를 들어봄으로써, 그들의 어려움을 이해하고, 이와 같은 상황의 교사들이 어려움을 이겨낼 수 있는 정보를 제공하는 데 도움이 되고자 한다. 더 나아가 교직과 가정 앞에 갈등하는 유아교사들을 위한 지원 방안을 마련할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아교육기관에서 근무하며...
본 연구는 현재 유아교육기관에서 결혼을 앞두고 있거나 결혼을 경험한 유아교사들이 결혼을 앞두고 어떤 갈등을 하고 있는지, 결혼 후 겪는 어려움은 무엇인지에 대하여 이야기를 들어봄으로써, 그들의 어려움을 이해하고, 이와 같은 상황의 교사들이 어려움을 이겨낼 수 있는 정보를 제공하는 데 도움이 되고자 한다. 더 나아가 교직과 가정 앞에 갈등하는 유아교사들을 위한 지원 방안을 마련할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아교육기관에서 근무하며 결혼을 준비하는 과정에서 겪는 어려움은 무엇인가?
2. 유아교육기관에서 근무하며 결혼 후 겪는 어려움은 무엇인가?
본 연구를 위한 연구 참여자는 D광역시 내에 있는 유아교육기관에 근무하는 교사로 유치원 교사 5명, 어린이집 교사 5명을 선정하였다. 유아교사들의 어려움에 대해 자세히 알기 위해 심층면담과 전화면담, 인터넷 면담을 병행하였으며, 심층면담은 총 4개월에 걸쳐 진행되었다. 전사된 자료는 당일 전사하여 심층 분석하였고, 이를 토대로 연구가 이루어졌다.
본 연구의 결과는 크게 유아교사가 결혼을 준비하며 겪는 어려움과 결혼한 이후에 겪는 어려움으로 나누어 볼 수 있다.
먼저 유아교사가 결혼을 준비하며 겪고 있는 어려움은 첫째, 이성친구나 결혼계획의 유무가 채용이나 근속에 영향을 미칠 것에 대해 두려워하고 있었다. 이는 교사의 결혼이 곧 임신과 출산으로 이어질 것이라는 인식 때문에 원장의 입장에서 교사의 결혼이 부담스러운 것에 기인한 것으로 나타났다. 둘째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 결혼을 하는 시기를 계획하는 데 어려움을 겪고 있었는데 유아교육기관에서 학기 중에 아이들을 두고, 휴가를 떠나는 게 어렵기 때문이다. 이 때문에 유아교사들은 결혼 계획을 예비 신랑이나 가족과 세우기보다는 자신이 일하는 기관에 행사가 없는 시기에 맞추어 원장과의 협의를 통해 결정하고 있었다. 셋째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 일과 결혼 준비를 병행하는 것에 대한 어려움을 겪고 있었다. 대부분의 유아 교사들은 늦은 퇴근 시간으로 인해 결혼 준비에 적극적으로 참여하지 못하고 남편이 혼자 준비하거나 친정어머니나 시어머니의 도움을 받아 결혼 준비를 하고 있었다. 넷째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 결혼 휴가로 인해 동료 교사에게 피해를 준다는 것에 대하여 미안함을 느끼고 있었다. 이는 결혼 휴가를 떠난 교사를 대신할 대체 교사를 고용하지 않는 경우, 휴가를 가는 교사로 인해 생기는 업무 공백을 동료 교사들이 채우도록 하는 것에서 기인하는 것으로 나타났다.
이처럼 어렵게 결혼한 교사들도 유아교육기관에서 근무하면서 또 다른 문제에 직면하고 있었다.
첫째, 결혼한 유아교사들은 늦은 퇴근 시간으로 인하여 저녁 식사 준비와 집안일 등을 하는 데 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 늦은 퇴근으로 인하여 주로 저녁 식사를 외식을 하거나 시켜 먹는 것으로 해결하면서 유아교사 뿐 만 아니라 교사의 가족의 건강까지도 위협받고 있었다. 둘째, 하루 하루를 바쁘게 보내는 교사들은 며느리라는 역할이 하나 더 생김으로 인해 일과 가족행사 사이에서 갈등하는 모습을 볼 수 있었다. 유아 교사들은 이러한 어려움을 시댁에 양해를 구하거나 동료 교사들의 배려를 통해 해결해 나가고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 결혼한 유아교사들은 임신과 함께 퇴직의 위기를 맞고 있었다. 이는 유아교육기관에 임신한 유아교사를 배려하는 규정이나 정책이 없을 뿐만 아니라 과도한 업무와, 직무 스트레스, 체력적 한계 등으로 인해 유산의 위험까지 안고 있기 때문인 것으로 나타났다. 넷째, 유아교사들은 출산과 함께 유아교육기관을 떠나고 있었다. 유아교육기관에서는 출산 휴가를 받기가 어려울 뿐만 아니라 만약 출산 휴가를 받는다 하더라도 출산으로 인한 휴직기간 동안 대체할 교사가 필요하고, 아이들과 동료교사, 원장님, 학부모에게 죄송한 마음을 가져야 하기에 대부분의 교사들이 퇴직의 길을 선택하고 있었다.
본 연구는 현재 유아교육기관에서 결혼을 앞두고 있거나 결혼을 경험한 유아교사들이 결혼을 앞두고 어떤 갈등을 하고 있는지, 결혼 후 겪는 어려움은 무엇인지에 대하여 이야기를 들어봄으로써, 그들의 어려움을 이해하고, 이와 같은 상황의 교사들이 어려움을 이겨낼 수 있는 정보를 제공하는 데 도움이 되고자 한다. 더 나아가 교직과 가정 앞에 갈등하는 유아교사들을 위한 지원 방안을 마련할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아교육기관에서 근무하며 결혼을 준비하는 과정에서 겪는 어려움은 무엇인가?
2. 유아교육기관에서 근무하며 결혼 후 겪는 어려움은 무엇인가?
본 연구를 위한 연구 참여자는 D광역시 내에 있는 유아교육기관에 근무하는 교사로 유치원 교사 5명, 어린이집 교사 5명을 선정하였다. 유아교사들의 어려움에 대해 자세히 알기 위해 심층면담과 전화면담, 인터넷 면담을 병행하였으며, 심층면담은 총 4개월에 걸쳐 진행되었다. 전사된 자료는 당일 전사하여 심층 분석하였고, 이를 토대로 연구가 이루어졌다.
본 연구의 결과는 크게 유아교사가 결혼을 준비하며 겪는 어려움과 결혼한 이후에 겪는 어려움으로 나누어 볼 수 있다.
먼저 유아교사가 결혼을 준비하며 겪고 있는 어려움은 첫째, 이성친구나 결혼계획의 유무가 채용이나 근속에 영향을 미칠 것에 대해 두려워하고 있었다. 이는 교사의 결혼이 곧 임신과 출산으로 이어질 것이라는 인식 때문에 원장의 입장에서 교사의 결혼이 부담스러운 것에 기인한 것으로 나타났다. 둘째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 결혼을 하는 시기를 계획하는 데 어려움을 겪고 있었는데 유아교육기관에서 학기 중에 아이들을 두고, 휴가를 떠나는 게 어렵기 때문이다. 이 때문에 유아교사들은 결혼 계획을 예비 신랑이나 가족과 세우기보다는 자신이 일하는 기관에 행사가 없는 시기에 맞추어 원장과의 협의를 통해 결정하고 있었다. 셋째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 일과 결혼 준비를 병행하는 것에 대한 어려움을 겪고 있었다. 대부분의 유아 교사들은 늦은 퇴근 시간으로 인해 결혼 준비에 적극적으로 참여하지 못하고 남편이 혼자 준비하거나 친정어머니나 시어머니의 도움을 받아 결혼 준비를 하고 있었다. 넷째, 결혼을 앞둔 유아교사들은 결혼 휴가로 인해 동료 교사에게 피해를 준다는 것에 대하여 미안함을 느끼고 있었다. 이는 결혼 휴가를 떠난 교사를 대신할 대체 교사를 고용하지 않는 경우, 휴가를 가는 교사로 인해 생기는 업무 공백을 동료 교사들이 채우도록 하는 것에서 기인하는 것으로 나타났다.
이처럼 어렵게 결혼한 교사들도 유아교육기관에서 근무하면서 또 다른 문제에 직면하고 있었다.
첫째, 결혼한 유아교사들은 늦은 퇴근 시간으로 인하여 저녁 식사 준비와 집안일 등을 하는 데 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 늦은 퇴근으로 인하여 주로 저녁 식사를 외식을 하거나 시켜 먹는 것으로 해결하면서 유아교사 뿐 만 아니라 교사의 가족의 건강까지도 위협받고 있었다. 둘째, 하루 하루를 바쁘게 보내는 교사들은 며느리라는 역할이 하나 더 생김으로 인해 일과 가족행사 사이에서 갈등하는 모습을 볼 수 있었다. 유아 교사들은 이러한 어려움을 시댁에 양해를 구하거나 동료 교사들의 배려를 통해 해결해 나가고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 결혼한 유아교사들은 임신과 함께 퇴직의 위기를 맞고 있었다. 이는 유아교육기관에 임신한 유아교사를 배려하는 규정이나 정책이 없을 뿐만 아니라 과도한 업무와, 직무 스트레스, 체력적 한계 등으로 인해 유산의 위험까지 안고 있기 때문인 것으로 나타났다. 넷째, 유아교사들은 출산과 함께 유아교육기관을 떠나고 있었다. 유아교육기관에서는 출산 휴가를 받기가 어려울 뿐만 아니라 만약 출산 휴가를 받는다 하더라도 출산으로 인한 휴직기간 동안 대체할 교사가 필요하고, 아이들과 동료교사, 원장님, 학부모에게 죄송한 마음을 가져야 하기에 대부분의 교사들이 퇴직의 길을 선택하고 있었다.
The purpose of the study was to understand the infant teacher's difficulties or conflicts they faced before and after marriage in order to provide the basic information that helped teachers cope with those difficulties and helped to make a policy to support infant teachers between home and teaching ...
The purpose of the study was to understand the infant teacher's difficulties or conflicts they faced before and after marriage in order to provide the basic information that helped teachers cope with those difficulties and helped to make a policy to support infant teachers between home and teaching job. To achieve the research purpose, the following research questions were set.
1. What are the difficulties of infant teachers working in the childhood educational institutions in the process of marriage preparation?
2. What are the difficulties of infant teachers working in the childhood educational institutions after marriage?
The participants of this study were 5 kindergarten teachers and 5 nursery teachers, working in childhood educational institutions located in D city. In-depth interview, telephone interview, and internet interview were carried out for 4 months. The interviews were transcribed and analyzed.
The results of the study were categorized into two: the difficulty in the process of marriage preparation, and the difficulty after marriage.
The difficulties that the infant teachers faced in the process of marriage preparation, were as follows. First, teachers felt worried about having a fiance which might impact on job acquirement. It's because normally directors did not feel happy as marriage led to pregnancy and childbirth. Second, teachers felt difficult to decide when to marry because it was not easy to go on a holiday in the middle of semester. Therefore, they planned their marriage with directors where they worked, rather than planning with bridegrooms or families. Third, teachers felt difficult to prepare the event of marriage because they did not make a time for preparation with long working hour. Therefore, they tended not to participate in the preparation actively, so their mothers helped or their fiancees prepared alone. Fourth, teachers felt sorry for going for honeymoon because other colleagues should replace work while their vacancies, instead of hiring temporary teachers.
In addition, teachers after marriage also faced difficulties as working in childhood educational institutions. First, the married teachers felt difficulties in doing houseworks like dinner preparation and chores because of late returning home. They often went out for dinner or had delivered dinner, so family's health including teachers themselves, could be in danger of becoming worse. Second, teachers experienced family conflict in the family event because of the role of daughter-in-law. Teachers excused their situation to husband's family or they got through difficulties with care of colleagues. Third, pregnant teachers tended to quit their jobs because of the risk of miscarriage due to excessive work, job stress, and physical limitation without any supporting policies. Fourth, teachers tended to leave educational institutions because they felt a difficulty in obtaining maternity leave. Even though they could have maternity leave, they could feel sorry because while their absence, without a recruitment of replacing their position, their colleagues had to work more for teachers in leave. Therefore, most teachers decided to quit the job.
The purpose of the study was to understand the infant teacher's difficulties or conflicts they faced before and after marriage in order to provide the basic information that helped teachers cope with those difficulties and helped to make a policy to support infant teachers between home and teaching job. To achieve the research purpose, the following research questions were set.
1. What are the difficulties of infant teachers working in the childhood educational institutions in the process of marriage preparation?
2. What are the difficulties of infant teachers working in the childhood educational institutions after marriage?
The participants of this study were 5 kindergarten teachers and 5 nursery teachers, working in childhood educational institutions located in D city. In-depth interview, telephone interview, and internet interview were carried out for 4 months. The interviews were transcribed and analyzed.
The results of the study were categorized into two: the difficulty in the process of marriage preparation, and the difficulty after marriage.
The difficulties that the infant teachers faced in the process of marriage preparation, were as follows. First, teachers felt worried about having a fiance which might impact on job acquirement. It's because normally directors did not feel happy as marriage led to pregnancy and childbirth. Second, teachers felt difficult to decide when to marry because it was not easy to go on a holiday in the middle of semester. Therefore, they planned their marriage with directors where they worked, rather than planning with bridegrooms or families. Third, teachers felt difficult to prepare the event of marriage because they did not make a time for preparation with long working hour. Therefore, they tended not to participate in the preparation actively, so their mothers helped or their fiancees prepared alone. Fourth, teachers felt sorry for going for honeymoon because other colleagues should replace work while their vacancies, instead of hiring temporary teachers.
In addition, teachers after marriage also faced difficulties as working in childhood educational institutions. First, the married teachers felt difficulties in doing houseworks like dinner preparation and chores because of late returning home. They often went out for dinner or had delivered dinner, so family's health including teachers themselves, could be in danger of becoming worse. Second, teachers experienced family conflict in the family event because of the role of daughter-in-law. Teachers excused their situation to husband's family or they got through difficulties with care of colleagues. Third, pregnant teachers tended to quit their jobs because of the risk of miscarriage due to excessive work, job stress, and physical limitation without any supporting policies. Fourth, teachers tended to leave educational institutions because they felt a difficulty in obtaining maternity leave. Even though they could have maternity leave, they could feel sorry because while their absence, without a recruitment of replacing their position, their colleagues had to work more for teachers in leave. Therefore, most teachers decided to quit the job.
주제어
#결혼
#유아교사
#임신
#출산
#기혼여교사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.