본 연구는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람과 어려움에 대해 심층적으로 알아봄으로써, 효율적인 생활지도를 돕고 더 나아가 보육의 질을 높이는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다름과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도 현황은 어떠한가? 2. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 무엇인가? 3. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 어려움은 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 서울 소재의 P어린이집에서 근무하고 있는 교사 총 8명을 4~6월에 걸쳐 매주 1회씩 12회 심층면담 하였다. 본 연구를 통하여 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 영유아 생활지도 영역 중 가장 많이 이루어지고 있는 생활지도 내용은 기본생활습관지도였다. 영유아 연령에 따라서는 기본생활습관지도 중 만 1세는 안전, 만 2세는 배변, 만 3세는 식사관련 지도가 빈번하게 이루어지고 있었다. 또한 영유아 성별에 따른 생활지도의 내용은 남아, 여아 모두 기본생활습관지도의 식사지도의 빈도가 높았으며 교사의 경력이 2년 미만인 경우 생활지도의 경험이 가장 많았고, 4년 이상의 경력 교사가 가장 적었다. 시기별 생활지도 사례는 시간이 흐르면서 줄었다. 다음으로 영유아의 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 다음과 같다. 첫째, 영유아가 생활지도의 내용을 수용하거나 한 단계 더 나아가 행동이 변화했을 때 보람을 느끼고 있었다. 둘째, 교사들은 생활지도 시 사용된 ...
본 연구는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람과 어려움에 대해 심층적으로 알아봄으로써, 효율적인 생활지도를 돕고 더 나아가 보육의 질을 높이는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다름과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도 현황은 어떠한가? 2. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 무엇인가? 3. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 어려움은 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 서울 소재의 P어린이집에서 근무하고 있는 교사 총 8명을 4~6월에 걸쳐 매주 1회씩 12회 심층면담 하였다. 본 연구를 통하여 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 영유아 생활지도 영역 중 가장 많이 이루어지고 있는 생활지도 내용은 기본생활습관지도였다. 영유아 연령에 따라서는 기본생활습관지도 중 만 1세는 안전, 만 2세는 배변, 만 3세는 식사관련 지도가 빈번하게 이루어지고 있었다. 또한 영유아 성별에 따른 생활지도의 내용은 남아, 여아 모두 기본생활습관지도의 식사지도의 빈도가 높았으며 교사의 경력이 2년 미만인 경우 생활지도의 경험이 가장 많았고, 4년 이상의 경력 교사가 가장 적었다. 시기별 생활지도 사례는 시간이 흐르면서 줄었다. 다음으로 영유아의 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 다음과 같다. 첫째, 영유아가 생활지도의 내용을 수용하거나 한 단계 더 나아가 행동이 변화했을 때 보람을 느끼고 있었다. 둘째, 교사들은 생활지도 시 사용된 실천적 지식과 기술이 적절하다고 생각될 때와 영유아와의 정서적 친밀감이 강화되었다고 느낄 때 보람을 느끼고 있었다. 마지막으로 영유아의 생활지도에서 보육교사가 갖는 어려움은 다음과 같다. 첫째, 교사는 영아와의 의사소통이 어려움과 영유아의 개인적 발달차이, 영유아의 개인적 기질 등으로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 둘째, 교사는 생활지도 관련 실천적 지식과 기술이 부족하다는 생각과 생활지도 시 부정적인 정서 및 감정을 조절하는 것에 어려움을 느끼고 있었다. 셋째, 교사는 집단 보육 환경과 어린이집 일과의 흐름 유지로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 넷째, 교사는 부모의 비협조적인 태도와 무관심한 태도로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람과 어려움에 대해 알아볼 수 있었다. 효율적인 생활지도를 위해서는 영유아의 연령과 성별, 교사의 경력 및 생활지도시기에 따른 다양한 교사교육이 선행되어야하며, 더불어 교사의 실천적 지식을 위한 사례별 지침서와 전문가와의 긴밀한 소통 통로가 필요하다.
본 연구는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람과 어려움에 대해 심층적으로 알아봄으로써, 효율적인 생활지도를 돕고 더 나아가 보육의 질을 높이는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다름과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도 현황은 어떠한가? 2. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 무엇인가? 3. 어린이집에서 이루어지는 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 어려움은 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 서울 소재의 P어린이집에서 근무하고 있는 교사 총 8명을 4~6월에 걸쳐 매주 1회씩 12회 심층면담 하였다. 본 연구를 통하여 분석된 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 영유아 생활지도 영역 중 가장 많이 이루어지고 있는 생활지도 내용은 기본생활습관지도였다. 영유아 연령에 따라서는 기본생활습관지도 중 만 1세는 안전, 만 2세는 배변, 만 3세는 식사관련 지도가 빈번하게 이루어지고 있었다. 또한 영유아 성별에 따른 생활지도의 내용은 남아, 여아 모두 기본생활습관지도의 식사지도의 빈도가 높았으며 교사의 경력이 2년 미만인 경우 생활지도의 경험이 가장 많았고, 4년 이상의 경력 교사가 가장 적었다. 시기별 생활지도 사례는 시간이 흐르면서 줄었다. 다음으로 영유아의 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람은 다음과 같다. 첫째, 영유아가 생활지도의 내용을 수용하거나 한 단계 더 나아가 행동이 변화했을 때 보람을 느끼고 있었다. 둘째, 교사들은 생활지도 시 사용된 실천적 지식과 기술이 적절하다고 생각될 때와 영유아와의 정서적 친밀감이 강화되었다고 느낄 때 보람을 느끼고 있었다. 마지막으로 영유아의 생활지도에서 보육교사가 갖는 어려움은 다음과 같다. 첫째, 교사는 영아와의 의사소통이 어려움과 영유아의 개인적 발달차이, 영유아의 개인적 기질 등으로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 둘째, 교사는 생활지도 관련 실천적 지식과 기술이 부족하다는 생각과 생활지도 시 부정적인 정서 및 감정을 조절하는 것에 어려움을 느끼고 있었다. 셋째, 교사는 집단 보육 환경과 어린이집 일과의 흐름 유지로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 넷째, 교사는 부모의 비협조적인 태도와 무관심한 태도로 인해 어려움을 느끼고 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 영유아 생활지도에서 보육교사가 갖는 보람과 어려움에 대해 알아볼 수 있었다. 효율적인 생활지도를 위해서는 영유아의 연령과 성별, 교사의 경력 및 생활지도시기에 따른 다양한 교사교육이 선행되어야하며, 더불어 교사의 실천적 지식을 위한 사례별 지침서와 전문가와의 긴밀한 소통 통로가 필요하다.
The aim of study is to assist infants living guidance, further to develop the quality of day care by researching the worth and difficulties of nursing teacher on infant living guidance. Therefore following subjects are determined as bellow. 1. How is the condition of infants living guidance in d...
The aim of study is to assist infants living guidance, further to develop the quality of day care by researching the worth and difficulties of nursing teacher on infant living guidance. Therefore following subjects are determined as bellow. 1. How is the condition of infants living guidance in daycare center? 2. When does nursing teacher feel worth on infants living guidance in daycare center? 3. What kind of difficulties does nursing teacher have on infants living guidance in daycare center? To find out the result, the interviews were held once a week for 12 times during April to June with eight teachers working in P daycare center in Seoul, The result of the research based on interviews can be summarized as follow. The most frequent activities were about basic living guidance. Especially, among those activities, safety guidance was most frequently occurred in the age of 1 year, defection guidance was often in 2years old, and dining guidance was most frequent in 3years old. On the other hand, the analysis shows that (when the result is analyzed according to the sex of infants,) eating guidance was most frequent in both sex of infants. and the frequency of the basic living guidance was highest from the teachers working for 2 years less and lowest in the teachers working for 4 year more. Also the frequency of living guidance went down as the time goes. The followings are the situations at which the teachers feel the worth. First, they felt the sense of accomplishment when the infants followed the guidance and developed their behaviors. Second, they also felt worthwhile when their knowledge and skills were applied properly in guiding infants and when they thought the intimacy with the infants was enhanced. Finally, the teachers had difficulties in living guidance when they were in the following situations. First, when there were communicational problems with infants, developmental differences and temperamental differences between infants, teachers felt difficult in guiding them. Second, teachers also felt difficult when they thought that they had not enough knowledge and skills to guide the infants and when it was hard to control their negative emotion. Third, it could be a problem for the teachers to balance between the group nursery conditions and each teacher's own daily tasks. Lastly, when parents of the infants had acted in an uncooperative and indifferent manner, teachers got in trouble. So far, the worth and difficulties from guiding infants were examined from the interviews and the analysis of those. The various education programs for the teachers about guiding the infants should be run as ages and sex of infants, the career of the teachers and the status of living guidance to guide infants more efficiently. The case-by-case guide and the network to communicate with the experts are needed as well.
The aim of study is to assist infants living guidance, further to develop the quality of day care by researching the worth and difficulties of nursing teacher on infant living guidance. Therefore following subjects are determined as bellow. 1. How is the condition of infants living guidance in daycare center? 2. When does nursing teacher feel worth on infants living guidance in daycare center? 3. What kind of difficulties does nursing teacher have on infants living guidance in daycare center? To find out the result, the interviews were held once a week for 12 times during April to June with eight teachers working in P daycare center in Seoul, The result of the research based on interviews can be summarized as follow. The most frequent activities were about basic living guidance. Especially, among those activities, safety guidance was most frequently occurred in the age of 1 year, defection guidance was often in 2years old, and dining guidance was most frequent in 3years old. On the other hand, the analysis shows that (when the result is analyzed according to the sex of infants,) eating guidance was most frequent in both sex of infants. and the frequency of the basic living guidance was highest from the teachers working for 2 years less and lowest in the teachers working for 4 year more. Also the frequency of living guidance went down as the time goes. The followings are the situations at which the teachers feel the worth. First, they felt the sense of accomplishment when the infants followed the guidance and developed their behaviors. Second, they also felt worthwhile when their knowledge and skills were applied properly in guiding infants and when they thought the intimacy with the infants was enhanced. Finally, the teachers had difficulties in living guidance when they were in the following situations. First, when there were communicational problems with infants, developmental differences and temperamental differences between infants, teachers felt difficult in guiding them. Second, teachers also felt difficult when they thought that they had not enough knowledge and skills to guide the infants and when it was hard to control their negative emotion. Third, it could be a problem for the teachers to balance between the group nursery conditions and each teacher's own daily tasks. Lastly, when parents of the infants had acted in an uncooperative and indifferent manner, teachers got in trouble. So far, the worth and difficulties from guiding infants were examined from the interviews and the analysis of those. The various education programs for the teachers about guiding the infants should be run as ages and sex of infants, the career of the teachers and the status of living guidance to guide infants more efficiently. The case-by-case guide and the network to communicate with the experts are needed as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.