본 연구의 목적은 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상을 연구함으로써 이들의 심리적 현상의 본질과 의미를 파악하고, 나아가 조손가정 조모 상담의 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이를 위해 65세 이상의 서울시 거주 조손가정 조모 10명을 대상으로 2회에서 3회의 심층면담을 실시하였고 그 자료를 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 분석하였다. 연구 결과는 손자녀 돌봄의 배경, 조손가정 조모의 심리적 현상 특성, 조손가정 조모의 손자녀 돌봄의 심리적 자원으로 구분하여 제시하였다. 분석 결과를 요약하면, 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상의 ...
본 연구의 목적은 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상을 연구함으로써 이들의 심리적 현상의 본질과 의미를 파악하고, 나아가 조손가정 조모 상담의 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이를 위해 65세 이상의 서울시 거주 조손가정 조모 10명을 대상으로 2회에서 3회의 심층면담을 실시하였고 그 자료를 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 분석하였다. 연구 결과는 손자녀 돌봄의 배경, 조손가정 조모의 심리적 현상 특성, 조손가정 조모의 손자녀 돌봄의 심리적 자원으로 구분하여 제시하였다. 분석 결과를 요약하면, 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상의 중심현상은 ‘나를 희생하여 손자녀 살리기’이고, 이들이 경험하는 심리적 현상 가운데 돌봄 배경 요인은 ‘돌봄이 결여된 한(恨) 맺힌 인생’, ‘자기 역할 못하는 부모․남편․자녀에 대한 원망’, ‘손자녀에 대한 책임감’으로 나타났다. 돌봄 배경 요인에서 조손가정 조모 인생의 기조를 이루는 정서는 한(恨)으로 밝혀졌다. 조손가정 조모가 손자녀 돌봄을 결정하게 된 직접적 요인은 손자녀에 대한 책임감이었으며, 이는 조손가정 조모에게 내재된 혈연중심적 가치관과 손자녀를 불쌍히 여기는 마음에서 기인된 것임이 드러났다. 조손가정 조모가 손자녀를 돌보며 경험하는 심리적 현상 특성은 ‘돌봄의 한계로 인한 고통’, ‘내 삶에 대한 좌절감’, ‘손자녀를 내 삶의 연장으로 생각’, ‘손자녀를 위해 인내하고 추스름’, ‘돌봄의 심리적 보상감’, ‘현실 수용과 삶의 통합’등의 주제군에서 밝혀졌다. 조손가정 조모는 손자녀를 돌보며 경제적‧신체적‧정서적 한계를 경험하며 삶에 좌절감을 느끼고 박복한 팔자 때문이라고 운명론적으로 체념하고 있었다. 그럼에도 불구하고 이들이 손자녀 돌봄을 포기하지 않고 지속하는 것은, 손자녀를 자신과 동일시하고 자신의 삶의 연장으로 생각하여 손자녀에 대한 희망을 갖기 때문이었다. 손자녀와 심리적 일체감을 이룬 이들은 ‘나 대신 손자녀라도 잘 살아주기’를 원하고, 자신과 자신의 자녀가 이루지 못한 것을 손자녀가 이루어 주기를 원하는 것으로 밝혀졌다. 조손가정 조모는 자신을 추스르고 손자녀 돌봄을 지속하면서 ‘자기를 희생하여 손자녀를 살리기’ 위하여 헌신함으로써 심리적 보상감을 경험하고 있었다. 이들은 보람, 행복감, 애정을 느끼며 자기 존재의 귀중함을 깨닫고 존재의 의미를 찾음으로써, 손자녀 돌봄에 수반되는 여러 가지 어려움과 고통을 극복하는 것으로 드러났다. 조손가정 조모가 손자녀 돌봄을 지속할 수 있는 물질적‧정서적 자원은 정부지원과 이웃의 돕는 손길 등의 외적 자원과 조모 자신이 가진 심리 내적 자원이었다. 지금까지 돌봄 받지 못하고 돌보기만 하며 살아온 이들은 사회적 지지체계로부터 돌봄 받는 경험을 하며, 자신의 심리 내적 자원에 힘입어 손자녀 돌봄을 통하여 삶의 의미를 발견하고 현실을 수용하게 되는 것을 확인할 수 있었다. 이때 신앙은 조손가정 조모에게 불확실한 현재와 미래에 대한 소망을 갖게 하는 내적 자원이 되고, 이들은 주어진 현실 안에서 최선을 다하며, 죽음을 준비하고 있음이 밝혀졌다. 조손가정 조모는 역경 가운데에서 손자녀 돌봄을 통하여 삶에 감사하고, 이웃을 돌보려하고, 죽음을 준비함으로써 노년기의 주요한 심리적 과제인 통합을 이루어 가고 있었다. 본 연구가 갖는 의의는 첫째, 질적 연구방법을 통하여 조손가정 조모의 심리적 현상을 부정적 측면과 긍정적 측면 모두를 심층적으로 살펴봄으로써 이들 경험의 본질과 의미를 밝힌 점이다. 둘째, 본 연구는 조손가정 조모의 심리적 현상을 조모의 생애와 연결하여 조명하였기 때문에 조손가정 형성의 근원적 원인 규명에 접근할 수 있었다. 따라서 본 연구결과는 조손가정과 조손가정 조모를 보다 더 잘 이해할 수 있는 자료를 제공함으로써 이들을 위한 정책수립과 상담의 기초자료를 제공하였다는 점이 본 연구가 갖는 커다란 의의라고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상을 연구함으로써 이들의 심리적 현상의 본질과 의미를 파악하고, 나아가 조손가정 조모 상담의 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이를 위해 65세 이상의 서울시 거주 조손가정 조모 10명을 대상으로 2회에서 3회의 심층면담을 실시하였고 그 자료를 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 분석하였다. 연구 결과는 손자녀 돌봄의 배경, 조손가정 조모의 심리적 현상 특성, 조손가정 조모의 손자녀 돌봄의 심리적 자원으로 구분하여 제시하였다. 분석 결과를 요약하면, 조손가정 조모가 경험하는 심리적 현상의 중심현상은 ‘나를 희생하여 손자녀 살리기’이고, 이들이 경험하는 심리적 현상 가운데 돌봄 배경 요인은 ‘돌봄이 결여된 한(恨) 맺힌 인생’, ‘자기 역할 못하는 부모․남편․자녀에 대한 원망’, ‘손자녀에 대한 책임감’으로 나타났다. 돌봄 배경 요인에서 조손가정 조모 인생의 기조를 이루는 정서는 한(恨)으로 밝혀졌다. 조손가정 조모가 손자녀 돌봄을 결정하게 된 직접적 요인은 손자녀에 대한 책임감이었으며, 이는 조손가정 조모에게 내재된 혈연중심적 가치관과 손자녀를 불쌍히 여기는 마음에서 기인된 것임이 드러났다. 조손가정 조모가 손자녀를 돌보며 경험하는 심리적 현상 특성은 ‘돌봄의 한계로 인한 고통’, ‘내 삶에 대한 좌절감’, ‘손자녀를 내 삶의 연장으로 생각’, ‘손자녀를 위해 인내하고 추스름’, ‘돌봄의 심리적 보상감’, ‘현실 수용과 삶의 통합’등의 주제군에서 밝혀졌다. 조손가정 조모는 손자녀를 돌보며 경제적‧신체적‧정서적 한계를 경험하며 삶에 좌절감을 느끼고 박복한 팔자 때문이라고 운명론적으로 체념하고 있었다. 그럼에도 불구하고 이들이 손자녀 돌봄을 포기하지 않고 지속하는 것은, 손자녀를 자신과 동일시하고 자신의 삶의 연장으로 생각하여 손자녀에 대한 희망을 갖기 때문이었다. 손자녀와 심리적 일체감을 이룬 이들은 ‘나 대신 손자녀라도 잘 살아주기’를 원하고, 자신과 자신의 자녀가 이루지 못한 것을 손자녀가 이루어 주기를 원하는 것으로 밝혀졌다. 조손가정 조모는 자신을 추스르고 손자녀 돌봄을 지속하면서 ‘자기를 희생하여 손자녀를 살리기’ 위하여 헌신함으로써 심리적 보상감을 경험하고 있었다. 이들은 보람, 행복감, 애정을 느끼며 자기 존재의 귀중함을 깨닫고 존재의 의미를 찾음으로써, 손자녀 돌봄에 수반되는 여러 가지 어려움과 고통을 극복하는 것으로 드러났다. 조손가정 조모가 손자녀 돌봄을 지속할 수 있는 물질적‧정서적 자원은 정부지원과 이웃의 돕는 손길 등의 외적 자원과 조모 자신이 가진 심리 내적 자원이었다. 지금까지 돌봄 받지 못하고 돌보기만 하며 살아온 이들은 사회적 지지체계로부터 돌봄 받는 경험을 하며, 자신의 심리 내적 자원에 힘입어 손자녀 돌봄을 통하여 삶의 의미를 발견하고 현실을 수용하게 되는 것을 확인할 수 있었다. 이때 신앙은 조손가정 조모에게 불확실한 현재와 미래에 대한 소망을 갖게 하는 내적 자원이 되고, 이들은 주어진 현실 안에서 최선을 다하며, 죽음을 준비하고 있음이 밝혀졌다. 조손가정 조모는 역경 가운데에서 손자녀 돌봄을 통하여 삶에 감사하고, 이웃을 돌보려하고, 죽음을 준비함으로써 노년기의 주요한 심리적 과제인 통합을 이루어 가고 있었다. 본 연구가 갖는 의의는 첫째, 질적 연구방법을 통하여 조손가정 조모의 심리적 현상을 부정적 측면과 긍정적 측면 모두를 심층적으로 살펴봄으로써 이들 경험의 본질과 의미를 밝힌 점이다. 둘째, 본 연구는 조손가정 조모의 심리적 현상을 조모의 생애와 연결하여 조명하였기 때문에 조손가정 형성의 근원적 원인 규명에 접근할 수 있었다. 따라서 본 연구결과는 조손가정과 조손가정 조모를 보다 더 잘 이해할 수 있는 자료를 제공함으로써 이들을 위한 정책수립과 상담의 기초자료를 제공하였다는 점이 본 연구가 갖는 커다란 의의라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to explore the meaning and the essence of the psychological phenomena experienced by custodial grandmothers while they raise grandchildren. Furthermore, this study is to provide useful resources to counsel custodial grandmothers. The research was conducted by interviewin...
The purpose of this study is to explore the meaning and the essence of the psychological phenomena experienced by custodial grandmothers while they raise grandchildren. Furthermore, this study is to provide useful resources to counsel custodial grandmothers. The research was conducted by interviewing 10 custodial grandmothers supported by National Basic Living Security in Seoul. Two to three times of face-to-face in-depth interviews with the custodial grandmothers were taped and analyzed by using Colaizzi's phenomenological approach. Based on the findings, three results are suggested; 1. background of caring grandchildren, 2. characteristics of psychological experiences of custodial grandmothers and 3. psychological and financial support for custodial grandmothers. Briefly, the core psychological phenomenon of the custodial grandmothers is ‘self-sacrifice to raise grandchildren’. The fundamental emotion of the custodial grandmother is ‘Han; resentment’ and the main reason of caring grandchildren is responsibility for their grandchildren. The responsibility comes from the traditional family-oriented values and sympathy toward their grandchildren. Second, the characteristics of psychological phenomena experienced by the custodial grandmothers are financial, physical and emotional limitations, which synergistically bring grieve to them. They are frustrated, discouraged and resign themselves to their fates. Although they feel devastated, the custodial grandmothers identify themselves as their grandchildren and believe that they can extend their lives to their grandchildren. They experience compensation for their psychological loss in their lives from their 'self-sacrifice to raise grandchildren'. Due to the compensation, they could overcome their various difficulties and their sense of deprivation. Third, the resources of psychological and financial supports are from internal and external supports. The custodial grandmothers experience external support from the governmental financial support and neighbor’s emotional supports, which enable them to care their grandchildren and accept their reality. They also have internal resources to encourage themselves, such as religious belief. Their religious believes encourage them to have dreams in their current and future status. Therefore, they can do their best for the rest of their lives while they also prepare their death. The core impact of this study is, first, to uncover the essence and meaning of the custodial grandmothers’ experiences by using qualitative method to interpretate the psychological phenomena in the positive and negative aspects. Second, this study could reveal fundamental causes of development of the custodial grandmother by focusing the relationship between the psychological phenomena and custodial grandmother's life history. Third, this study can help government making better policy and counselors counseling custodial grandparents by providing better understanding of custodial family and its grandmother.
The purpose of this study is to explore the meaning and the essence of the psychological phenomena experienced by custodial grandmothers while they raise grandchildren. Furthermore, this study is to provide useful resources to counsel custodial grandmothers. The research was conducted by interviewing 10 custodial grandmothers supported by National Basic Living Security in Seoul. Two to three times of face-to-face in-depth interviews with the custodial grandmothers were taped and analyzed by using Colaizzi's phenomenological approach. Based on the findings, three results are suggested; 1. background of caring grandchildren, 2. characteristics of psychological experiences of custodial grandmothers and 3. psychological and financial support for custodial grandmothers. Briefly, the core psychological phenomenon of the custodial grandmothers is ‘self-sacrifice to raise grandchildren’. The fundamental emotion of the custodial grandmother is ‘Han; resentment’ and the main reason of caring grandchildren is responsibility for their grandchildren. The responsibility comes from the traditional family-oriented values and sympathy toward their grandchildren. Second, the characteristics of psychological phenomena experienced by the custodial grandmothers are financial, physical and emotional limitations, which synergistically bring grieve to them. They are frustrated, discouraged and resign themselves to their fates. Although they feel devastated, the custodial grandmothers identify themselves as their grandchildren and believe that they can extend their lives to their grandchildren. They experience compensation for their psychological loss in their lives from their 'self-sacrifice to raise grandchildren'. Due to the compensation, they could overcome their various difficulties and their sense of deprivation. Third, the resources of psychological and financial supports are from internal and external supports. The custodial grandmothers experience external support from the governmental financial support and neighbor’s emotional supports, which enable them to care their grandchildren and accept their reality. They also have internal resources to encourage themselves, such as religious belief. Their religious believes encourage them to have dreams in their current and future status. Therefore, they can do their best for the rest of their lives while they also prepare their death. The core impact of this study is, first, to uncover the essence and meaning of the custodial grandmothers’ experiences by using qualitative method to interpretate the psychological phenomena in the positive and negative aspects. Second, this study could reveal fundamental causes of development of the custodial grandmother by focusing the relationship between the psychological phenomena and custodial grandmother's life history. Third, this study can help government making better policy and counselors counseling custodial grandparents by providing better understanding of custodial family and its grandmother.
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