본 연구는 남자 유아교육전공자들을 대상으로 살아온 생애, 살아가는 삶을 심층적이고도 다양하게 조명해보고, 탐색함으로써 그 안에서 드러나는 이야기, 변화와 발달을 구체적이고도 상세하게 밝히고자 하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 남자 유아교육전공자들은 어떠한 삶을 형성해 가는가? 2. 남자 유아교육전공자들의 전문적 정체성 형성 과정은 어떠한가? 본 연구를 위한 연구 참여자는 연령별, 학력별, 경력별 분포를 고려하여 남자 유아교육전공자 8명을 선정 하였으며 본 연구는 2012년 7월 19일부터 11월 30일까지 총 16주에 걸쳐 사전면담 1회와 심층면담 4회, 연구 참여자별로 심층면담, 전화면담, 인터넷면담(E-mail, Messenger)등을 수시로 병행하였다. 전사된 자료는 영역분석과 ...
본 연구는 남자 유아교육전공자들을 대상으로 살아온 생애, 살아가는 삶을 심층적이고도 다양하게 조명해보고, 탐색함으로써 그 안에서 드러나는 이야기, 변화와 발달을 구체적이고도 상세하게 밝히고자 하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 남자 유아교육전공자들은 어떠한 삶을 형성해 가는가? 2. 남자 유아교육전공자들의 전문적 정체성 형성 과정은 어떠한가? 본 연구를 위한 연구 참여자는 연령별, 학력별, 경력별 분포를 고려하여 남자 유아교육전공자 8명을 선정 하였으며 본 연구는 2012년 7월 19일부터 11월 30일까지 총 16주에 걸쳐 사전면담 1회와 심층면담 4회, 연구 참여자별로 심층면담, 전화면담, 인터넷면담(E-mail, Messenger)등을 수시로 병행하였다. 전사된 자료는 영역분석과 분류분석 방법을 혼용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남자 유아교육전공자들은 어떠한 삶을 형성해 가는가? 남자 유아교육전공자들은 교사가 되기 위해 대학입학이전과 교사양성기관인 대학에서 다양한 경험을 한 것으로 나타났다. 첫째, 남자 유아교육전공자들의 대학입학이전 유아교육에 관련된 경험은 자신들이 살아온 환경에서 영향을 받기도 하고, 아무런 영향을 받지 않은 채 살아온 것으로 나타났다. 유아교육관련 경험은 교사 역할에 대해 매력과 소망을 갖게 된 것으로 나타났다. 둘째, 남자 유아교육전공자들의 유아교육과 지원 동기는 모두가 다른 것으로 나타났다. 장래성이나 유아에 대한 관심, 적성 등 공통적으로 자의로 유아교육을 선택한 것으로 나타났다. 가정에서의 적극적인 지원을 받은 경우가 있는 반면 반대에 부딪히기도 하였다. 셋째, 남자 유아교육전공자들이 학부시절을 회상하였을 때, 긍정적인 경험보다는 부정적인 경험을 많이 하였다는 것으로 나타났으며, 부정적인 경험으로는 부담스러운 시선, 인간관계 형성의 어려움, 학업의 어려움 등으로 나타났다. 시간이 지나면서 학과에 적응이 되고 성장의 발판으로 삼은 경우도 있었다. 교육실습을 통하여 교사의 역할에 대해 진지하게 고민하기 시작하였다. 교사직에 대한 정보를 파악하고 교사직에 대한 자신의 마음을 조금씩 확고히 하기 시작하였다. 남자 유아교육전공자들은 초임교사시절 개인적인 삶, 동료교사와의 관계, 기관장과의 관계, 학부모와의 관계에서 다양한 경험을 한 것으로 나타났다. 첫째, 남자 유아교육전공자들은 자신의 초임교사시절 개인적인 삶은 없었으며, 이에 대한 어려움을 경험하였다고 나타났다. 일정하지 않은 출퇴근 시간, 과도한 업무, 잔업 등 스트레스를 받았다. 그러나 어려움 속에서도 남자 유아교육전공자들은 교사의 역할에 최선을 다하며 성실히 근무하는 자세를 보여주었다. 둘째, 남자 유아교육전공자들은 초임교사시절 동료교사와의 관계에서 어려움을 느낀 반면, 긍정적인 관계형성을 위해 본인이 노력한 남자 유아교육전공자도 있었다. 동료교사와의 어려움은 자신을 보는 시선의 의식, 무시, 편견의 어려움으로 나타났다. 긍정적인 관계 형성을 한 경험은 특별하게 생각하지 않는 시선, 배려 등으로 나타났다. 셋째, 기관장과의 관계는 배려와 관심을 받으며 순탄한 교사 생활을 시작하였으나 남자교사에 대한 지나친 기대감으로 불화가 생긴 사례도 있었다. 기관장은 겉으로 드러나지 않는 후원자로 교사를 지지해주었으며 교사는 기대에 부응하기 위해 더욱 노력하는 모습을 보였다. 넷째, 학부모와의 관계는 초임교사시절, 의구심, 낯섦, 어색함, 불편함으로 시작하여 오해를 부르기도 하였다. 그리하여 남자 유아교육전공자들은 관계 개선을 위해 노력하는 모습으로 나타났다. 시간이 흐른 뒤, 교사로서 인정을 받게 되고 학부모와의 신뢰감을 형성하게 되었다. 마지막으로 남자라서 힘든 점, 여자 유아교육전공자와의 차이점, 역할과 업무, 교육철학과 신념, 남자 유아교육전공자의 필요성, 비전, 남자 유아교육전공자를 위한 지원방안, 특별한 이야기의 요소들을 찾아내었다. 첫째, 남자라서 힘든 시기가 많았던 것으로 나타났다. 성추행과 같은 사회적인 문제가 나타났을 때의 걱정스런 시선을 느꼈다. 신체적 접촉은 외부의 시선으로 인해 나름의 기준과 원칙을 정하고 있었다. 기관 시설 환경의 불편함을 느낀 경우도 있었다. 또 여자교사와의 갈등 상황을 겪은 것으로 나타났다. 둘째, 여자 유아교육전공자와의 차이는 학부모와 교사의 인식, 정서, 성향, 관심의 차이로 보는 관점과 차이를 느끼지 못한다는 의견도 나타났다. 차이점을 인지하고 있거나 수용, 거부하는 모습으로 나타났다. 셋째, 남자 유아교육전공자들은 현재 교사, 원장, 강사의 역할과 업무를 수행하고 있었다. 역할에서 오는 책임감, 보람, 가치관 등을 이야기하며 자신의 일에 만족하는 모습을 나타냈다. 넷째, 유아교육전공자로서 본인만의 교육철학을 이야기 하였다. 교육의 기준점에 대한 고민, 철학의 변화에 대한 다양한 견해로 나타났다. 다섯째, 남자 유아교육전공자로서 남성 역할 부재, 아버지의 부재로 인한 문제점을 제기하며
본 연구는 남자 유아교육전공자들을 대상으로 살아온 생애, 살아가는 삶을 심층적이고도 다양하게 조명해보고, 탐색함으로써 그 안에서 드러나는 이야기, 변화와 발달을 구체적이고도 상세하게 밝히고자 하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 남자 유아교육전공자들은 어떠한 삶을 형성해 가는가? 2. 남자 유아교육전공자들의 전문적 정체성 형성 과정은 어떠한가? 본 연구를 위한 연구 참여자는 연령별, 학력별, 경력별 분포를 고려하여 남자 유아교육전공자 8명을 선정 하였으며 본 연구는 2012년 7월 19일부터 11월 30일까지 총 16주에 걸쳐 사전면담 1회와 심층면담 4회, 연구 참여자별로 심층면담, 전화면담, 인터넷면담(E-mail, Messenger)등을 수시로 병행하였다. 전사된 자료는 영역분석과 분류분석 방법을 혼용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남자 유아교육전공자들은 어떠한 삶을 형성해 가는가? 남자 유아교육전공자들은 교사가 되기 위해 대학입학이전과 교사양성기관인 대학에서 다양한 경험을 한 것으로 나타났다. 첫째, 남자 유아교육전공자들의 대학입학이전 유아교육에 관련된 경험은 자신들이 살아온 환경에서 영향을 받기도 하고, 아무런 영향을 받지 않은 채 살아온 것으로 나타났다. 유아교육관련 경험은 교사 역할에 대해 매력과 소망을 갖게 된 것으로 나타났다. 둘째, 남자 유아교육전공자들의 유아교육과 지원 동기는 모두가 다른 것으로 나타났다. 장래성이나 유아에 대한 관심, 적성 등 공통적으로 자의로 유아교육을 선택한 것으로 나타났다. 가정에서의 적극적인 지원을 받은 경우가 있는 반면 반대에 부딪히기도 하였다. 셋째, 남자 유아교육전공자들이 학부시절을 회상하였을 때, 긍정적인 경험보다는 부정적인 경험을 많이 하였다는 것으로 나타났으며, 부정적인 경험으로는 부담스러운 시선, 인간관계 형성의 어려움, 학업의 어려움 등으로 나타났다. 시간이 지나면서 학과에 적응이 되고 성장의 발판으로 삼은 경우도 있었다. 교육실습을 통하여 교사의 역할에 대해 진지하게 고민하기 시작하였다. 교사직에 대한 정보를 파악하고 교사직에 대한 자신의 마음을 조금씩 확고히 하기 시작하였다. 남자 유아교육전공자들은 초임교사시절 개인적인 삶, 동료교사와의 관계, 기관장과의 관계, 학부모와의 관계에서 다양한 경험을 한 것으로 나타났다. 첫째, 남자 유아교육전공자들은 자신의 초임교사시절 개인적인 삶은 없었으며, 이에 대한 어려움을 경험하였다고 나타났다. 일정하지 않은 출퇴근 시간, 과도한 업무, 잔업 등 스트레스를 받았다. 그러나 어려움 속에서도 남자 유아교육전공자들은 교사의 역할에 최선을 다하며 성실히 근무하는 자세를 보여주었다. 둘째, 남자 유아교육전공자들은 초임교사시절 동료교사와의 관계에서 어려움을 느낀 반면, 긍정적인 관계형성을 위해 본인이 노력한 남자 유아교육전공자도 있었다. 동료교사와의 어려움은 자신을 보는 시선의 의식, 무시, 편견의 어려움으로 나타났다. 긍정적인 관계 형성을 한 경험은 특별하게 생각하지 않는 시선, 배려 등으로 나타났다. 셋째, 기관장과의 관계는 배려와 관심을 받으며 순탄한 교사 생활을 시작하였으나 남자교사에 대한 지나친 기대감으로 불화가 생긴 사례도 있었다. 기관장은 겉으로 드러나지 않는 후원자로 교사를 지지해주었으며 교사는 기대에 부응하기 위해 더욱 노력하는 모습을 보였다. 넷째, 학부모와의 관계는 초임교사시절, 의구심, 낯섦, 어색함, 불편함으로 시작하여 오해를 부르기도 하였다. 그리하여 남자 유아교육전공자들은 관계 개선을 위해 노력하는 모습으로 나타났다. 시간이 흐른 뒤, 교사로서 인정을 받게 되고 학부모와의 신뢰감을 형성하게 되었다. 마지막으로 남자라서 힘든 점, 여자 유아교육전공자와의 차이점, 역할과 업무, 교육철학과 신념, 남자 유아교육전공자의 필요성, 비전, 남자 유아교육전공자를 위한 지원방안, 특별한 이야기의 요소들을 찾아내었다. 첫째, 남자라서 힘든 시기가 많았던 것으로 나타났다. 성추행과 같은 사회적인 문제가 나타났을 때의 걱정스런 시선을 느꼈다. 신체적 접촉은 외부의 시선으로 인해 나름의 기준과 원칙을 정하고 있었다. 기관 시설 환경의 불편함을 느낀 경우도 있었다. 또 여자교사와의 갈등 상황을 겪은 것으로 나타났다. 둘째, 여자 유아교육전공자와의 차이는 학부모와 교사의 인식, 정서, 성향, 관심의 차이로 보는 관점과 차이를 느끼지 못한다는 의견도 나타났다. 차이점을 인지하고 있거나 수용, 거부하는 모습으로 나타났다. 셋째, 남자 유아교육전공자들은 현재 교사, 원장, 강사의 역할과 업무를 수행하고 있었다. 역할에서 오는 책임감, 보람, 가치관 등을 이야기하며 자신의 일에 만족하는 모습을 나타냈다. 넷째, 유아교육전공자로서 본인만의 교육철학을 이야기 하였다. 교육의 기준점에 대한 고민, 철학의 변화에 대한 다양한 견해로 나타났다. 다섯째, 남자 유아교육전공자로서 남성 역할 부재, 아버지의 부재로 인한 문제점을 제기하며
This study examined various aspects of life of male students in early childhood education major to learn their in-depth life story as well as changes and developments they have experienced during that life from student life to teaching career life as an early childhood teacher. The objects of the st...
This study examined various aspects of life of male students in early childhood education major to learn their in-depth life story as well as changes and developments they have experienced during that life from student life to teaching career life as an early childhood teacher. The objects of the study were as follows: 1. What kind of life do male students in early childhood education major form? 2. How do male students shape their professional identity? For the research, eight male students in early childhood education major were selected after considering age, educational background, and experience that they have had. The study was carried out for a period of sixteen weeks (July 19 to November 30, 2012). The subjects had a preliminary interview as well as four in-depth interviews. In addition to that, each subject was interviewed through phone interviews, in-depth interviews, and internet interviews (via e-mail and/or messenger) on occasion. Collected data was analyzed by both domain and classification analysis tools. The results of this study are as follows: First, what kind of life do male students in early childhood education major form? The results of the study showed that the students had various experience before and after majoring in early childhood education. First, some students were influenced by their experience in choosing the major while some were not. Those who were affected by their experience displayed greater interest and desire in becoming a early childhood teacher. Second, although all students said that it was their own decision, they had different reasons as to why they have decided to study early childhood education. Some said they considered future prospect of the major, while others reflected their talent and their interest in children. Also, some families supported student’s decision to study early childhood education and some were opposed to it. Third, when students were asked about their undergraduate memories, students gave more negative recollections than positive. These negative remembrance include people’s negative perception of students’ major, difficulties in their personal relationships and academics. However, some turned those difficulties into a stepping-stone for future growth. Many students took their field training experience seriously in considering their career as a teacher. During the field training, many students were able to experience first hand the work and made up their minds about whether to pursue a teaching career. Throughout the study, the students illustrated a variety of experiences they had at their first teaching post ranging from personal life to relationships with colleagues, high officers, and parents. First, most of the students said they did not have much time for personal life which caused a great deal of struggle. Many of them complained about stress from unstable working hours, excessive tasks, and extra working hours. However, even with the anxiety, most of them enjoyed and respected their profession. Second, while most of the students had difficulties with personal relationships, there was a case where a student tried to improve the situation by himself. The difficulties that the students had encountered usually associated with people’s biased perception and disrespect for the profession. For those who were able to attain positive relationships with their colleagues, they were able to do so by overcoming those challenges. Third, as for the relationships with high officials such as a director or staff teachers there was a case where he received firm support in the beginning of his career but it got complicated over time due to exceeding expectation. Teachers with high status usually supported male teachers without revealing themselves while the teachers strived to meet the expectancy. Fourth, the study showed indicated that many male teachers were often misunderstood by parents during their first year as a teacher, because many parents found male teachers to be strange, discomforting, and doubtful. Therefore, male teachers had to put extra additional efforts to improve the relationships with parents which they were able to achieve over time. Finally, the study also examined difficulties that male students had to confront due to their gender as well as the differences between male and female. In addition to that, the study also looked into things like student’s educational philosophy, thoughts on the need for male students, support measures, and any other special insight they have learned from being a male student in early childhood education major. First, the study showed the male students had to undergo extra hardship due to their gender. For example, when sexual molestation was a hot social issue, male students felt extra pressure. The students said that there were certain principles they were to set and follow in order to avoid problems like sexual molestation. There were other complaints regarding working environment. Also, some male teachers complained about conflicts with female colleagues. Related to the second issue of whether they were being treated differently due to their gender, some responded that they were treated differently as to how parents or other colleagues perceived them while others responded that they were not treated any differently from their female colleagues. Some recognized these differences while others either accepted or denied such disparities. Third, the study discovered that male students were now involved in different professions such as teachers, principals, and instructors. Many of them showed great satisfaction and pride about what they were doing. Fourth, in their interviews, many of them discussed about their educational philosophies although it varied widely. Fifth, all students pointed out lack of males in the field of education and urged for more male involvement. There were some cases where the unique advantage of male teac
This study examined various aspects of life of male students in early childhood education major to learn their in-depth life story as well as changes and developments they have experienced during that life from student life to teaching career life as an early childhood teacher. The objects of the study were as follows: 1. What kind of life do male students in early childhood education major form? 2. How do male students shape their professional identity? For the research, eight male students in early childhood education major were selected after considering age, educational background, and experience that they have had. The study was carried out for a period of sixteen weeks (July 19 to November 30, 2012). The subjects had a preliminary interview as well as four in-depth interviews. In addition to that, each subject was interviewed through phone interviews, in-depth interviews, and internet interviews (via e-mail and/or messenger) on occasion. Collected data was analyzed by both domain and classification analysis tools. The results of this study are as follows: First, what kind of life do male students in early childhood education major form? The results of the study showed that the students had various experience before and after majoring in early childhood education. First, some students were influenced by their experience in choosing the major while some were not. Those who were affected by their experience displayed greater interest and desire in becoming a early childhood teacher. Second, although all students said that it was their own decision, they had different reasons as to why they have decided to study early childhood education. Some said they considered future prospect of the major, while others reflected their talent and their interest in children. Also, some families supported student’s decision to study early childhood education and some were opposed to it. Third, when students were asked about their undergraduate memories, students gave more negative recollections than positive. These negative remembrance include people’s negative perception of students’ major, difficulties in their personal relationships and academics. However, some turned those difficulties into a stepping-stone for future growth. Many students took their field training experience seriously in considering their career as a teacher. During the field training, many students were able to experience first hand the work and made up their minds about whether to pursue a teaching career. Throughout the study, the students illustrated a variety of experiences they had at their first teaching post ranging from personal life to relationships with colleagues, high officers, and parents. First, most of the students said they did not have much time for personal life which caused a great deal of struggle. Many of them complained about stress from unstable working hours, excessive tasks, and extra working hours. However, even with the anxiety, most of them enjoyed and respected their profession. Second, while most of the students had difficulties with personal relationships, there was a case where a student tried to improve the situation by himself. The difficulties that the students had encountered usually associated with people’s biased perception and disrespect for the profession. For those who were able to attain positive relationships with their colleagues, they were able to do so by overcoming those challenges. Third, as for the relationships with high officials such as a director or staff teachers there was a case where he received firm support in the beginning of his career but it got complicated over time due to exceeding expectation. Teachers with high status usually supported male teachers without revealing themselves while the teachers strived to meet the expectancy. Fourth, the study showed indicated that many male teachers were often misunderstood by parents during their first year as a teacher, because many parents found male teachers to be strange, discomforting, and doubtful. Therefore, male teachers had to put extra additional efforts to improve the relationships with parents which they were able to achieve over time. Finally, the study also examined difficulties that male students had to confront due to their gender as well as the differences between male and female. In addition to that, the study also looked into things like student’s educational philosophy, thoughts on the need for male students, support measures, and any other special insight they have learned from being a male student in early childhood education major. First, the study showed the male students had to undergo extra hardship due to their gender. For example, when sexual molestation was a hot social issue, male students felt extra pressure. The students said that there were certain principles they were to set and follow in order to avoid problems like sexual molestation. There were other complaints regarding working environment. Also, some male teachers complained about conflicts with female colleagues. Related to the second issue of whether they were being treated differently due to their gender, some responded that they were treated differently as to how parents or other colleagues perceived them while others responded that they were not treated any differently from their female colleagues. Some recognized these differences while others either accepted or denied such disparities. Third, the study discovered that male students were now involved in different professions such as teachers, principals, and instructors. Many of them showed great satisfaction and pride about what they were doing. Fourth, in their interviews, many of them discussed about their educational philosophies although it varied widely. Fifth, all students pointed out lack of males in the field of education and urged for more male involvement. There were some cases where the unique advantage of male teac
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