이 논문은 미술교육의 중요한 시기인 유아기의 미술표현에 대해 이해하기 위해 유아미술이 무엇인지 알아보고 유아기에 나타나는 평면표현과 입체표현에 대한 학자들의 견해에 따른 유형과 특징에 대해 분석해 보았다. 그리고 유아의 평면표현, 입체표현, 감상표현이 나이가 들어감에 따라 어떻게 발달하는지에 대한 과정을 알아봄으로써 유아기 미술을 지도하는 교육자들에게 적절하고 효과적인 교육을 하는데 도움을 주고자 하였다. 미술은 언어발달이 미숙한 유아에게 자신을 표현할 수 있는 중요한 수단이며, 이 시기에 이루어지는 미술교육은 자신의 생각을 표현하고 개성과 창의성발달에 도움을 준다. 또한 ...
이 논문은 미술교육의 중요한 시기인 유아기의 미술표현에 대해 이해하기 위해 유아미술이 무엇인지 알아보고 유아기에 나타나는 평면표현과 입체표현에 대한 학자들의 견해에 따른 유형과 특징에 대해 분석해 보았다. 그리고 유아의 평면표현, 입체표현, 감상표현이 나이가 들어감에 따라 어떻게 발달하는지에 대한 과정을 알아봄으로써 유아기 미술을 지도하는 교육자들에게 적절하고 효과적인 교육을 하는데 도움을 주고자 하였다. 미술은 언어발달이 미숙한 유아에게 자신을 표현할 수 있는 중요한 수단이며, 이 시기에 이루어지는 미술교육은 자신의 생각을 표현하고 개성과 창의성발달에 도움을 준다. 또한 시지각을 발달시켜 세계를 보는 새로운 안목을 길러줌으로써 먼 훗날에는 유아의 삶을 즐겁고 아름답게 해준다는 점에서 매우 중요하다. 심리학적으로 유아의 표현이 어떤 유형으로 나타나는지 허버트 리드와 로웬펠드는 각자 비슷하면서도 다른 견해를 보였고, 아이스너는 미술에 대한 연구를 종합한 미술표현발달에 관해 열 일곱가지의 특징을 일반화하였다. 그리고 평면표현에서 보여지는 큰 특징을 열 세 가지로 구분하고 평면표현과 비슷하면서도 입체재료인 찰흙의 특성에 맞는 입체표현만의 특징도 알 수 있다. 또한 유아미술이 어떤 단계를 걸쳐 발달하는지에 대한 과정을 평면표현, 입체표현에서 연령별로 분석해 봄으로써 적절한 시기에 적합한 교육이 이루어지도록 하는데 도움이 될 수 있으며, 제6차 유치원 교육과정에서 도입된 감상영역의 발달과정에 대한 파슨스와 가드너에 따른 견해를 알아봄으로써 아직 실제교육현장에서 적극적으로 이루어지고 있지 않는 감상교육에 대해 쉽게 접근할 수 있도록 하였다. 유아의 미술표현이 여러 학자들의 이론과 실제 교육현장에서 이루어지는 교육을 종합하여 미술이 왜 유아에게 중요하고 심리적으로 어떠한 표현들이 나타나는지, 그런 표현은 어떤 과정을 통해 발달해 가고 그러한 발달 과정에서 어떤 의미있는 발전을 보이는지에 대해 아는 것은 유아기 미술을 지도하는 교육자에게 적절한 시기에 적합하고 효과적인 지도를 위해서 중요하다.
이 논문은 미술교육의 중요한 시기인 유아기의 미술표현에 대해 이해하기 위해 유아미술이 무엇인지 알아보고 유아기에 나타나는 평면표현과 입체표현에 대한 학자들의 견해에 따른 유형과 특징에 대해 분석해 보았다. 그리고 유아의 평면표현, 입체표현, 감상표현이 나이가 들어감에 따라 어떻게 발달하는지에 대한 과정을 알아봄으로써 유아기 미술을 지도하는 교육자들에게 적절하고 효과적인 교육을 하는데 도움을 주고자 하였다. 미술은 언어발달이 미숙한 유아에게 자신을 표현할 수 있는 중요한 수단이며, 이 시기에 이루어지는 미술교육은 자신의 생각을 표현하고 개성과 창의성발달에 도움을 준다. 또한 시지각을 발달시켜 세계를 보는 새로운 안목을 길러줌으로써 먼 훗날에는 유아의 삶을 즐겁고 아름답게 해준다는 점에서 매우 중요하다. 심리학적으로 유아의 표현이 어떤 유형으로 나타나는지 허버트 리드와 로웬펠드는 각자 비슷하면서도 다른 견해를 보였고, 아이스너는 미술에 대한 연구를 종합한 미술표현발달에 관해 열 일곱가지의 특징을 일반화하였다. 그리고 평면표현에서 보여지는 큰 특징을 열 세 가지로 구분하고 평면표현과 비슷하면서도 입체재료인 찰흙의 특성에 맞는 입체표현만의 특징도 알 수 있다. 또한 유아미술이 어떤 단계를 걸쳐 발달하는지에 대한 과정을 평면표현, 입체표현에서 연령별로 분석해 봄으로써 적절한 시기에 적합한 교육이 이루어지도록 하는데 도움이 될 수 있으며, 제6차 유치원 교육과정에서 도입된 감상영역의 발달과정에 대한 파슨스와 가드너에 따른 견해를 알아봄으로써 아직 실제교육현장에서 적극적으로 이루어지고 있지 않는 감상교육에 대해 쉽게 접근할 수 있도록 하였다. 유아의 미술표현이 여러 학자들의 이론과 실제 교육현장에서 이루어지는 교육을 종합하여 미술이 왜 유아에게 중요하고 심리적으로 어떠한 표현들이 나타나는지, 그런 표현은 어떤 과정을 통해 발달해 가고 그러한 발달 과정에서 어떤 의미있는 발전을 보이는지에 대해 아는 것은 유아기 미술을 지도하는 교육자에게 적절한 시기에 적합하고 효과적인 지도를 위해서 중요하다.
This paper investigated what the art education for young children is, and analyzed the type and characteristics according to the scholars' views on the two-dimensional representation and three-dimensional representation to understand the art representationin early childhood which is an important per...
This paper investigated what the art education for young children is, and analyzed the type and characteristics according to the scholars' views on the two-dimensional representation and three-dimensional representation to understand the art representationin early childhood which is an important period. In addition, this paper intended to help the educators of the art in early childhood by investigating the process of how the two-dimensional representation, three-dimensional representation and emotional representation of young children develop as they get older. Art is an important means for immature young children to represent themselves, and the art education that takes place at this time helps them in representing their thoughts and developing their creativity. In addition, art is very important in respect that it makes the lives of young children pleasant and beautiful in the distant future by raising a new prospective of looking at the world by developing their visual perception. Hobert Read and Lowenfeld showed a similar but different view on how the representations of young children appear psychologically, and Eisner generalized seven different characteri-----stics about the development of art representations that put the studies on art together. The majorfeatures shown in the two-dimensional representation are separated into thirteen ones, and the unique features of the three-dimensional representation that suits the characteristics of the clay which is similar to the two-dimensional representation and still a three-dimensional material can be seen. In addition, the analysis on the steps that are taken for the development of art education for young children by age in the two-dimensional representation and three-dimensional representation can be helpful in ensuring appropriate education in an appropriate time, and the appreciation education that is not still active in the field of actual education can be easily accessible by investigating the view of Parsons and Gardner about the development process of the appreciation area which was introduced in the 6th kindergarten curriculum. To know why art is important to young children and what representations appear psychologically, through what process such representations develop and what meaningful development is shown in the development process by putting the theories of various scholars and the education made in the actual education site together is important to the educators of the art in early childhood for their suitable and effective guidance in the appropriate time.
This paper investigated what the art education for young children is, and analyzed the type and characteristics according to the scholars' views on the two-dimensional representation and three-dimensional representation to understand the art representationin early childhood which is an important period. In addition, this paper intended to help the educators of the art in early childhood by investigating the process of how the two-dimensional representation, three-dimensional representation and emotional representation of young children develop as they get older. Art is an important means for immature young children to represent themselves, and the art education that takes place at this time helps them in representing their thoughts and developing their creativity. In addition, art is very important in respect that it makes the lives of young children pleasant and beautiful in the distant future by raising a new prospective of looking at the world by developing their visual perception. Hobert Read and Lowenfeld showed a similar but different view on how the representations of young children appear psychologically, and Eisner generalized seven different characteri-----stics about the development of art representations that put the studies on art together. The majorfeatures shown in the two-dimensional representation are separated into thirteen ones, and the unique features of the three-dimensional representation that suits the characteristics of the clay which is similar to the two-dimensional representation and still a three-dimensional material can be seen. In addition, the analysis on the steps that are taken for the development of art education for young children by age in the two-dimensional representation and three-dimensional representation can be helpful in ensuring appropriate education in an appropriate time, and the appreciation education that is not still active in the field of actual education can be easily accessible by investigating the view of Parsons and Gardner about the development process of the appreciation area which was introduced in the 6th kindergarten curriculum. To know why art is important to young children and what representations appear psychologically, through what process such representations develop and what meaningful development is shown in the development process by putting the theories of various scholars and the education made in the actual education site together is important to the educators of the art in early childhood for their suitable and effective guidance in the appropriate time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.