이 논문은 백석 시의 구조를 내용과 형식 양 측면에서 미시적으로 분석하고 그 특성을 통해 시적 세계와 현실 세계의 관계 양상을 고찰하였다. 지금까지 백석 시에 관한 논의들은 주제론적 관점과 형식론적 관점으로 양분되어 진행됨으로써 그 의미가 외적 요인에 가두어지거나 형식적 특성의 부차적인 효과로 부기되는 경우가 많았다. 이러한 단점을 보완할 수 있는 종합적인 관점을 수립하기 위해 이 논문은 라캉이 상징계 구성 원리로 제시한 주체 이론과 은유와 환유 이론을 차용하였다. 주체 이론을 통해 내용적 측면을 규명하고 은유와 환유 이론을 통해...
이 논문은 백석 시의 구조를 내용과 형식 양 측면에서 미시적으로 분석하고 그 특성을 통해 시적 세계와 현실 세계의 관계 양상을 고찰하였다. 지금까지 백석 시에 관한 논의들은 주제론적 관점과 형식론적 관점으로 양분되어 진행됨으로써 그 의미가 외적 요인에 가두어지거나 형식적 특성의 부차적인 효과로 부기되는 경우가 많았다. 이러한 단점을 보완할 수 있는 종합적인 관점을 수립하기 위해 이 논문은 라캉이 상징계 구성 원리로 제시한 주체 이론과 은유와 환유 이론을 차용하였다. 주체 이론을 통해 내용적 측면을 규명하고 은유와 환유 이론을 통해 형식적 측면을 규명하였으며 둘의 연관성 속에서 시의 전체적인 구조와 의미를 조망하였다.
그렇게 하여 드러난 백석 시의 특징은 내용적 측면에서 ‘합일구조’를, 형식적 측면에서 ‘환유적 순환구조’를 띤다. ‘합일구조’가 백석 시가 지향하는 내적 세계의 구체성을 드러내는 것이라면, ‘환유적 순환구조’는 그러한 세계를 원형적 원리 속에 지속적으로 운동하게 만든다. 이를 통해 구축된 백석 시의 ‘친화적 세계’는 사람과 사물, 사람과 짐승이 어우러지는 시공간으로, 현실의 바깥 또는 현실의 이면에 위치함으로써 마치 관념적 이상 공간과 유사한 형태를 띤다. 그러나 시의 내부인 친화적 세계는 외부인 현실 세계와 접점을 이루며 끊임없이 마찰하는 곳이며, 현실 세계의 대척점에서 현실 세계를 되비쳐주는 반사경이기도 하다.
그로 인해 백석 시가 구축한 친화적 세계는 현실과의 관계 속에서 형식과 내용 양 측면 모두에서 일정한 한계에 직면하며 궁극에는 시련에 처하게 된다. 백석이 북방 유랑기에 쓴 시편에서 재북 기간에 쓴 시편으로 이어지는 과정에서 일어나는 현실 세계의 개입과 개방은 형식적 측면에서 환유적 순환 구조를 환유적 단순 구조로 변형시키며, 내용적 측면에서 직접적이고 간접적인 합일의 양상을 일정하게 파괴시킨다. 따라서 백석 시가 추구하였던 친화적 세계는 현실의 비극에 반응하는 개인의 정념으로 바뀌거나 관념적인 사회주의적 이상을 대변하는 것으로 바뀌게 된다.
그러한 일련의 과정은 백석이 폭력적인 현실의 논리가 침투할 수 없는 지대를 건설함으로써 현실을 극복하려 하였으며, 시작의 전 과정을 통해 현실의 폭력성을 직간접적으로 폭로하였다는 것을 보여준다. ‘북방시편’과 ‘재북시편’에 이르러 친화적 세계가 지속될 수 없었던 이유 또한 시를 에워싸고 시에 침투하는 현실의 계기에 의한 것이라는 점을 감안한다면 백석의 시는 모두 길항하는 현실과의 관계를 드러낸다고 할 수 있다. 요컨대 백석의 시는 친화적 세계가 가진 화해로움과 현실 세계가 가진 폭력성 모두에 대한 자각을 환기시키고 있는 것이다.
이 논문은 백석 시의 구조를 내용과 형식 양 측면에서 미시적으로 분석하고 그 특성을 통해 시적 세계와 현실 세계의 관계 양상을 고찰하였다. 지금까지 백석 시에 관한 논의들은 주제론적 관점과 형식론적 관점으로 양분되어 진행됨으로써 그 의미가 외적 요인에 가두어지거나 형식적 특성의 부차적인 효과로 부기되는 경우가 많았다. 이러한 단점을 보완할 수 있는 종합적인 관점을 수립하기 위해 이 논문은 라캉이 상징계 구성 원리로 제시한 주체 이론과 은유와 환유 이론을 차용하였다. 주체 이론을 통해 내용적 측면을 규명하고 은유와 환유 이론을 통해 형식적 측면을 규명하였으며 둘의 연관성 속에서 시의 전체적인 구조와 의미를 조망하였다.
그렇게 하여 드러난 백석 시의 특징은 내용적 측면에서 ‘합일구조’를, 형식적 측면에서 ‘환유적 순환구조’를 띤다. ‘합일구조’가 백석 시가 지향하는 내적 세계의 구체성을 드러내는 것이라면, ‘환유적 순환구조’는 그러한 세계를 원형적 원리 속에 지속적으로 운동하게 만든다. 이를 통해 구축된 백석 시의 ‘친화적 세계’는 사람과 사물, 사람과 짐승이 어우러지는 시공간으로, 현실의 바깥 또는 현실의 이면에 위치함으로써 마치 관념적 이상 공간과 유사한 형태를 띤다. 그러나 시의 내부인 친화적 세계는 외부인 현실 세계와 접점을 이루며 끊임없이 마찰하는 곳이며, 현실 세계의 대척점에서 현실 세계를 되비쳐주는 반사경이기도 하다.
그로 인해 백석 시가 구축한 친화적 세계는 현실과의 관계 속에서 형식과 내용 양 측면 모두에서 일정한 한계에 직면하며 궁극에는 시련에 처하게 된다. 백석이 북방 유랑기에 쓴 시편에서 재북 기간에 쓴 시편으로 이어지는 과정에서 일어나는 현실 세계의 개입과 개방은 형식적 측면에서 환유적 순환 구조를 환유적 단순 구조로 변형시키며, 내용적 측면에서 직접적이고 간접적인 합일의 양상을 일정하게 파괴시킨다. 따라서 백석 시가 추구하였던 친화적 세계는 현실의 비극에 반응하는 개인의 정념으로 바뀌거나 관념적인 사회주의적 이상을 대변하는 것으로 바뀌게 된다.
그러한 일련의 과정은 백석이 폭력적인 현실의 논리가 침투할 수 없는 지대를 건설함으로써 현실을 극복하려 하였으며, 시작의 전 과정을 통해 현실의 폭력성을 직간접적으로 폭로하였다는 것을 보여준다. ‘북방시편’과 ‘재북시편’에 이르러 친화적 세계가 지속될 수 없었던 이유 또한 시를 에워싸고 시에 침투하는 현실의 계기에 의한 것이라는 점을 감안한다면 백석의 시는 모두 길항하는 현실과의 관계를 드러낸다고 할 수 있다. 요컨대 백석의 시는 친화적 세계가 가진 화해로움과 현실 세계가 가진 폭력성 모두에 대한 자각을 환기시키고 있는 것이다.
This study examined the structure of poems by Baekseok in terms of contents and form, and how their poetic world is associated with real world. Existing studies on his poems put a focus on two viewpoints of thematic and formality mainstays, where contents are confined by external factors or highligh...
This study examined the structure of poems by Baekseok in terms of contents and form, and how their poetic world is associated with real world. Existing studies on his poems put a focus on two viewpoints of thematic and formality mainstays, where contents are confined by external factors or highlighted by formal features. This study addressed the composition of the poems by applying the theories of identity and metaphor or metonymy in terms of contents and formalities while delving into their correlations, as the construct of a symbolic world presented by Lacan.
The poems have 'a structure of unity' and 'a structure of metonymic circle in terms of contents and formality, where his inside reveals itself concretely and his poetic world is circulated in a prototypic principle. Their resulting 'friendly world' makes up a poetic sphere where there is human being, things and animals coexist within or beyond the real world, as if seen in the world of conceptual ideal, while incessantly conflicting with realties and reflecting them in an antipodal way.
The poet built a world of amicable relations which has a limitation to the applicability to real world, subjected to hardships. A collection of his poems in A Wanderer's Journey to the North and the Poems during stay in the North presents the real world which is opened or involved in a construct of metonymy in terms of formality and uniformly destroys the aspects of unity, directly or indirectly, in terms of contents. The friendly world portrayed in his poetry is represented or replaced by individual emotions responding to the tragedy of reality or the idea of conceptual socialism.
Such progress of ideas shows his efforts to overcome hardships through constructing the realm into which the logic of reality cannot penetrate, while disclosing the violence of real world, directly or indirectly. It can be said that his two collections of poems portray the relations in favor of or opposition to realities. In other words, his poetry reminds that readers should have a perception of reconciliating attitudes toward friendly relations and the violence of real world.
This study examined the structure of poems by Baekseok in terms of contents and form, and how their poetic world is associated with real world. Existing studies on his poems put a focus on two viewpoints of thematic and formality mainstays, where contents are confined by external factors or highlighted by formal features. This study addressed the composition of the poems by applying the theories of identity and metaphor or metonymy in terms of contents and formalities while delving into their correlations, as the construct of a symbolic world presented by Lacan.
The poems have 'a structure of unity' and 'a structure of metonymic circle in terms of contents and formality, where his inside reveals itself concretely and his poetic world is circulated in a prototypic principle. Their resulting 'friendly world' makes up a poetic sphere where there is human being, things and animals coexist within or beyond the real world, as if seen in the world of conceptual ideal, while incessantly conflicting with realties and reflecting them in an antipodal way.
The poet built a world of amicable relations which has a limitation to the applicability to real world, subjected to hardships. A collection of his poems in A Wanderer's Journey to the North and the Poems during stay in the North presents the real world which is opened or involved in a construct of metonymy in terms of formality and uniformly destroys the aspects of unity, directly or indirectly, in terms of contents. The friendly world portrayed in his poetry is represented or replaced by individual emotions responding to the tragedy of reality or the idea of conceptual socialism.
Such progress of ideas shows his efforts to overcome hardships through constructing the realm into which the logic of reality cannot penetrate, while disclosing the violence of real world, directly or indirectly. It can be said that his two collections of poems portray the relations in favor of or opposition to realities. In other words, his poetry reminds that readers should have a perception of reconciliating attitudes toward friendly relations and the violence of real world.
주제어
#백석
#백석 시의 구조
#현실 인식
#친화적 세계
#은유와 환유
#주체
#라캉
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.