본 연구의 목적은 강의식 방법과 개인적 관심을 강조한 방법에 따라 부모교육을 실시한 후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 위와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래와 같이 연구문제를 설정하였다.
1. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감은 차이가 있는가?
2. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스는 차이가 있는가?
3. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육지식은 차이가 있는가?
4. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 가정 내 정서표현은 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 강원도 W시의 유아기 자녀를 둔 부모 40명으로, 강의식 방법에 10명씩 두 집단, 개인적 관심을 강조한 방법에 10명씩 두 집단으로 구성하여 각각 8회기의 부모교육을 실시하였다. 연구에서 사용된 어머니 양육효능감 검사도구는 Allen(1993), Teti와 Gelfand(1991), 신숙재(1997) 등의 척도에서 추출한 문항을 기초로 최형성(2002)이 한국 실정에 맞게 개발한 것을 사용하였다. 양육스트레스 검사도구는 Abidin(1983)이 개발한 ‘Parenting Stress Index(...
본 연구의 목적은 강의식 방법과 개인적 관심을 강조한 방법에 따라 부모교육을 실시한 후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 위와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래와 같이 연구문제를 설정하였다.
1. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감은 차이가 있는가?
2. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스는 차이가 있는가?
3. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육지식은 차이가 있는가?
4. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 가정 내 정서표현은 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 강원도 W시의 유아기 자녀를 둔 부모 40명으로, 강의식 방법에 10명씩 두 집단, 개인적 관심을 강조한 방법에 10명씩 두 집단으로 구성하여 각각 8회기의 부모교육을 실시하였다. 연구에서 사용된 어머니 양육효능감 검사도구는 Allen(1993), Teti와 Gelfand(1991), 신숙재(1997) 등의 척도에서 추출한 문항을 기초로 최형성(2002)이 한국 실정에 맞게 개발한 것을 사용하였다. 양육스트레스 검사도구는 Abidin(1983)이 개발한 ‘Parenting Stress Index(PSI)’를 축소, 개정한 ‘Parenting Stress Index/Short Form(PSI/SF, Abidin, 1990)’를 김현미(2004)가 번안한 것을 사용하였다. 양육지식 검사도구는 Larsen과 Juhasz(1986)에 의해 고안된 Knowledge of Child Development Inventory(KCDI)를 윤형주(2002)가 번안한 것과 제주특별자치도교육청과 교육과학부가 공동 발행한 일반적 부모역할 지원 프로그램(류지후외, 2008)의 내용을 참조하여 직접 제작하여 사용하였다. 가정 내 어머니의 정서표현 도구는 Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke, & Fox(1995)에 의해 고안된 Self-expressiveness in the Family Questionnaire(SEFQ)를 여은진(2009)이 번안한 것을 사용하였다. 본 연구를 통하여 수집된 자료는 SPSS Window 12.0 프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육효능감 전체와 양육효능감의 하위요인인 전반적 양육효능감, 건강한 아동 양육능력, 의사소통능력, 학습지도능력의 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
둘째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육스트레스 전체와 양육스트레스의 하위요인인 고통요인의 감소에 더 효과적인 것으로 나타났다.
셋째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육지식 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
넷째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 가정 내 어머니 정서표현의 하위요인인 긍정적 정서표현 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구를 통해서 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비해 어머니의 양육효능감, 양육스트레스, 양육지식, 가정 내 어머니의 정서표현에 더 효과적인 것으로 나타났다. 지금까지 대부분의 부모교육 프로그램들이 부모교육의 내용을 중심으로 그 효과를 검증하는 것으로 실시되었다면, 본 연구에서는 어머니의 개인적 특성과 요구를 고려한 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육과 기존에 보편적으로 실시되고 있는 강의식 방법의 부모교육 효과를 비교해 봄으로써 부모교육 방법에 대한 효과를 제시했다는 점에서 중요한 의미가 있다.
본 연구의 목적은 강의식 방법과 개인적 관심을 강조한 방법에 따라 부모교육을 실시한 후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 위와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래와 같이 연구문제를 설정하였다.
1. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감은 차이가 있는가?
2. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스는 차이가 있는가?
3. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육지식은 차이가 있는가?
4. 부모교육 방법에 따라 유아기 자녀를 둔 어머니의 가정 내 정서표현은 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 강원도 W시의 유아기 자녀를 둔 부모 40명으로, 강의식 방법에 10명씩 두 집단, 개인적 관심을 강조한 방법에 10명씩 두 집단으로 구성하여 각각 8회기의 부모교육을 실시하였다. 연구에서 사용된 어머니 양육효능감 검사도구는 Allen(1993), Teti와 Gelfand(1991), 신숙재(1997) 등의 척도에서 추출한 문항을 기초로 최형성(2002)이 한국 실정에 맞게 개발한 것을 사용하였다. 양육스트레스 검사도구는 Abidin(1983)이 개발한 ‘Parenting Stress Index(PSI)’를 축소, 개정한 ‘Parenting Stress Index/Short Form(PSI/SF, Abidin, 1990)’를 김현미(2004)가 번안한 것을 사용하였다. 양육지식 검사도구는 Larsen과 Juhasz(1986)에 의해 고안된 Knowledge of Child Development Inventory(KCDI)를 윤형주(2002)가 번안한 것과 제주특별자치도교육청과 교육과학부가 공동 발행한 일반적 부모역할 지원 프로그램(류지후외, 2008)의 내용을 참조하여 직접 제작하여 사용하였다. 가정 내 어머니의 정서표현 도구는 Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke, & Fox(1995)에 의해 고안된 Self-expressiveness in the Family Questionnaire(SEFQ)를 여은진(2009)이 번안한 것을 사용하였다. 본 연구를 통하여 수집된 자료는 SPSS Window 12.0 프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육효능감 전체와 양육효능감의 하위요인인 전반적 양육효능감, 건강한 아동 양육능력, 의사소통능력, 학습지도능력의 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
둘째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육스트레스 전체와 양육스트레스의 하위요인인 고통요인의 감소에 더 효과적인 것으로 나타났다.
셋째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 어머니의 양육지식 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
넷째, 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비하여 가정 내 어머니 정서표현의 하위요인인 긍정적 정서표현 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구를 통해서 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육은 강의식 방법의 부모교육에 비해 어머니의 양육효능감, 양육스트레스, 양육지식, 가정 내 어머니의 정서표현에 더 효과적인 것으로 나타났다. 지금까지 대부분의 부모교육 프로그램들이 부모교육의 내용을 중심으로 그 효과를 검증하는 것으로 실시되었다면, 본 연구에서는 어머니의 개인적 특성과 요구를 고려한 개인적 관심을 강조한 방법의 부모교육과 기존에 보편적으로 실시되고 있는 강의식 방법의 부모교육 효과를 비교해 봄으로써 부모교육 방법에 대한 효과를 제시했다는 점에서 중요한 의미가 있다.
The purpose of this dissertation is to verify the effect for maternal rearing of infant in accordance with the lecture method or with the approach by individual concern in the method of parental education. To achieve the purpose of this study as mentioned, this dissertation establishes subjects of i...
The purpose of this dissertation is to verify the effect for maternal rearing of infant in accordance with the lecture method or with the approach by individual concern in the method of parental education. To achieve the purpose of this study as mentioned, this dissertation establishes subjects of inquiry as follows:
1. Are the feelings of maternal rearing effect for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
2. Are the stresses of maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
3. Are the knowledge of maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
4. Are the expressions of emotion at home in maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
The object of this study is forty parents in 'w' city who have infant children, and these parents were divided into two groups for the method of approach, 2 instructor-led groups and 2 individualized approach groups. They got 8 parental education lessons for their ways of methods.
To measure the effect for maternal care of infants according to the ways of parental education, Choi, Hyung-seong's developmental tools apposite to the Korean case, which were based on the extracted questions from the experimental criteria of Allen(1993), Teti and Gelfand(1991), and Shin, Sook-jae(1997) were conducted of the testing tools for the feelings of maternal rearing effects. The tools for examining stresses for maternal rearing were used by Kim, Hyun-mi's translation(2004) of Parenting Stress Index/Short Form (PSI/SF, 1990) by Abidin(1st Ed., 1983). Testing tools for rearing knowledge were employed in Yoon, Hyung-ju's translation(2002) of Larsen and Juhasz's Knowledge of Child Development Inventory(1986) and the co-published General Support Programs for Parenting by Jeju local education locality and the ministry of education, science and technology(Ryu, Ji-hu et al, 2008) were referred to make the program firsthand. And the tools for the expressions of emotion at home are conducted by the translation of Yeo, Eun-jin(2009) for Self-expressiveness in the Family Questionnaire(SEFQ) designed by Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke, & Fox(1995). Collected data from this study was used for the average, standard deviation, and the analysis of covariance(ANCOVA) by the use of SPSS Window 12.0 programs.
The results of this study are as follows:
First, parental education method through the approach by individual concern is significantly higher in the whole feelings for the effect of matenal rearing and in the subordinate factors like general feelings for the effect of rearing, like healthy nursing ability for child, like communication and instuction ability, as comparing with the lecture method.
Second, the approach by individual concern is significantly lower in the whole stresses of maternal rearing and in the subordinate factors like the causes of pains, as compared with the lecture method.
Third, the approach by individual concern is significantly higher in the knowledges of rearing compared with the instructor-led approach.
And in the fourth, the approach by individual concern is significantly higher for the expressions of maternal feelings at home in the subordinate factors of positive expressions compared with the lecture method.
From these analyses, parental education methods through the approach by individual concern which is fit for personal characteristics and needs for each mother is more effective in the feeling of effect for maternal rearing, rearing stresses, rearing knowledge, and in the maternal expressions for emotions.
Up to date, most programs for parental education had been conducted by focusing on the contents of parental education and on the verification for the effect, this dissertation has the important meaning for suggesting the effect for the methods of parental educations by comparing the effect between the approach by individual concern which takes regard of individual mother's characteristics and requests and generally used lecture method. Results from these investigation may be the basic references to provide the practical methods of parental education for promoting the efficiencies of parental education.
The purpose of this dissertation is to verify the effect for maternal rearing of infant in accordance with the lecture method or with the approach by individual concern in the method of parental education. To achieve the purpose of this study as mentioned, this dissertation establishes subjects of inquiry as follows:
1. Are the feelings of maternal rearing effect for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
2. Are the stresses of maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
3. Are the knowledge of maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
4. Are the expressions of emotion at home in maternal rearing for infant different in accordance with the teaching methods of parental education?
The object of this study is forty parents in 'w' city who have infant children, and these parents were divided into two groups for the method of approach, 2 instructor-led groups and 2 individualized approach groups. They got 8 parental education lessons for their ways of methods.
To measure the effect for maternal care of infants according to the ways of parental education, Choi, Hyung-seong's developmental tools apposite to the Korean case, which were based on the extracted questions from the experimental criteria of Allen(1993), Teti and Gelfand(1991), and Shin, Sook-jae(1997) were conducted of the testing tools for the feelings of maternal rearing effects. The tools for examining stresses for maternal rearing were used by Kim, Hyun-mi's translation(2004) of Parenting Stress Index/Short Form (PSI/SF, 1990) by Abidin(1st Ed., 1983). Testing tools for rearing knowledge were employed in Yoon, Hyung-ju's translation(2002) of Larsen and Juhasz's Knowledge of Child Development Inventory(1986) and the co-published General Support Programs for Parenting by Jeju local education locality and the ministry of education, science and technology(Ryu, Ji-hu et al, 2008) were referred to make the program firsthand. And the tools for the expressions of emotion at home are conducted by the translation of Yeo, Eun-jin(2009) for Self-expressiveness in the Family Questionnaire(SEFQ) designed by Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke, & Fox(1995). Collected data from this study was used for the average, standard deviation, and the analysis of covariance(ANCOVA) by the use of SPSS Window 12.0 programs.
The results of this study are as follows:
First, parental education method through the approach by individual concern is significantly higher in the whole feelings for the effect of matenal rearing and in the subordinate factors like general feelings for the effect of rearing, like healthy nursing ability for child, like communication and instuction ability, as comparing with the lecture method.
Second, the approach by individual concern is significantly lower in the whole stresses of maternal rearing and in the subordinate factors like the causes of pains, as compared with the lecture method.
Third, the approach by individual concern is significantly higher in the knowledges of rearing compared with the instructor-led approach.
And in the fourth, the approach by individual concern is significantly higher for the expressions of maternal feelings at home in the subordinate factors of positive expressions compared with the lecture method.
From these analyses, parental education methods through the approach by individual concern which is fit for personal characteristics and needs for each mother is more effective in the feeling of effect for maternal rearing, rearing stresses, rearing knowledge, and in the maternal expressions for emotions.
Up to date, most programs for parental education had been conducted by focusing on the contents of parental education and on the verification for the effect, this dissertation has the important meaning for suggesting the effect for the methods of parental educations by comparing the effect between the approach by individual concern which takes regard of individual mother's characteristics and requests and generally used lecture method. Results from these investigation may be the basic references to provide the practical methods of parental education for promoting the efficiencies of parental education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.