배경 : 본 연구에서는 급속히 팽창하는 요양병원의 경쟁 환경에서 요양병원이 경쟁력을 높이기 위한 방법으로 직원교육이 병원성과와의 상관관계를 분석하였다. 본 연구에서는 학습동기, 직무교육, 인성교육이 직무만족, 직무몰입, 조직성과의 상관관계를 조사, 분석하여 효율적인 병원직원 교육의 방향을 제시하고자 하였다.
방법 : 부산, 경남지역에 소재한 요양병원 임직원들을 대상으로 설문조사하여 직원교육과 요양병원 조직성과 향상의 상관관계 분석을 위하여 하향평가와 상향평가 점수의 분석을 위하여 ...
배경 : 본 연구에서는 급속히 팽창하는 요양병원의 경쟁 환경에서 요양병원이 경쟁력을 높이기 위한 방법으로 직원교육이 병원성과와의 상관관계를 분석하였다. 본 연구에서는 학습동기, 직무교육, 인성교육이 직무만족, 직무몰입, 조직성과의 상관관계를 조사, 분석하여 효율적인 병원직원 교육의 방향을 제시하고자 하였다.
방법 : 부산, 경남지역에 소재한 요양병원 임직원들을 대상으로 설문조사하여 직원교육과 요양병원 조직성과 향상의 상관관계 분석을 위하여 하향평가와 상향평가 점수의 분석을 위하여 SPSS 18.0 for windows 패키지를 이용하여 처리하였다. 먼저 연구대상의 특성 및 평가항목에 따른 인구통계적 분석을 하고, 빈도분석을 실시하였고, 다음으로 타당성 요인분석과 회귀분석을 통해 상관관계 분석을 실시하였다.
결과 : 병원 직원들에게 직무만족에 학습동기와 인성교육은 영향을 주지만, 직무교육은 직무만족에 유의한 영향을 미치지 않는다. 직무몰입에 관해서는 학습동기와 인성교육은 유의한 영향을 미치지만, 직무교육은 직무몰입에 유의한 영향을 미치지 않았다. 또한 조직성과 부문에 대해서 학습동기는 조직성과에 영향을 주지만, 직무교육과 인성교육은 조직성과에 유의한 영향을 끼치지 못했다.
결론 : 병원직원들이 직무만족과 직무몰입을 증가시키기 위해서는 훈련분야에 대한 명확한 배경을 이해시킴으로써 학습동기를 부여하고, 인성교육이 병행된 교육프로그램을 가동해야 할 것이다. 또한 병원의 조직성과를 향상시키기 위해서는 직원들에게 학습동기가 충분히 부여된 상태에서 교육훈련이 실시되어야 할 것이다. 직무만족, 직무몰입, 조직성과라는 세 가지 종속요인 모두를 충족시키는 독립변수는 학습동기로 직원들에게 학습동기를 충분히 부여시킬 수 있어야 직원교육이 효율적인 효과가 극대화될 수 있다. 직원들의 직무능력을 향상시키기 위해서는 직무관련 교육이 필수임을 감안하면 교육과정을 계획할 때 프로그램이 왜 직원들에게 교육되어지는지 배경 설명이 충분히 이루어지고, 직원들의 동의가 이루어져 학습동기가 부여된 상태에서 인성교육 프로그램이 병행되어야 할 것이다.
배경 : 본 연구에서는 급속히 팽창하는 요양병원의 경쟁 환경에서 요양병원이 경쟁력을 높이기 위한 방법으로 직원교육이 병원성과와의 상관관계를 분석하였다. 본 연구에서는 학습동기, 직무교육, 인성교육이 직무만족, 직무몰입, 조직성과의 상관관계를 조사, 분석하여 효율적인 병원직원 교육의 방향을 제시하고자 하였다.
방법 : 부산, 경남지역에 소재한 요양병원 임직원들을 대상으로 설문조사하여 직원교육과 요양병원 조직성과 향상의 상관관계 분석을 위하여 하향평가와 상향평가 점수의 분석을 위하여 SPSS 18.0 for windows 패키지를 이용하여 처리하였다. 먼저 연구대상의 특성 및 평가항목에 따른 인구통계적 분석을 하고, 빈도분석을 실시하였고, 다음으로 타당성 요인분석과 회귀분석을 통해 상관관계 분석을 실시하였다.
결과 : 병원 직원들에게 직무만족에 학습동기와 인성교육은 영향을 주지만, 직무교육은 직무만족에 유의한 영향을 미치지 않는다. 직무몰입에 관해서는 학습동기와 인성교육은 유의한 영향을 미치지만, 직무교육은 직무몰입에 유의한 영향을 미치지 않았다. 또한 조직성과 부문에 대해서 학습동기는 조직성과에 영향을 주지만, 직무교육과 인성교육은 조직성과에 유의한 영향을 끼치지 못했다.
결론 : 병원직원들이 직무만족과 직무몰입을 증가시키기 위해서는 훈련분야에 대한 명확한 배경을 이해시킴으로써 학습동기를 부여하고, 인성교육이 병행된 교육프로그램을 가동해야 할 것이다. 또한 병원의 조직성과를 향상시키기 위해서는 직원들에게 학습동기가 충분히 부여된 상태에서 교육훈련이 실시되어야 할 것이다. 직무만족, 직무몰입, 조직성과라는 세 가지 종속요인 모두를 충족시키는 독립변수는 학습동기로 직원들에게 학습동기를 충분히 부여시킬 수 있어야 직원교육이 효율적인 효과가 극대화될 수 있다. 직원들의 직무능력을 향상시키기 위해서는 직무관련 교육이 필수임을 감안하면 교육과정을 계획할 때 프로그램이 왜 직원들에게 교육되어지는지 배경 설명이 충분히 이루어지고, 직원들의 동의가 이루어져 학습동기가 부여된 상태에서 인성교육 프로그램이 병행되어야 할 것이다.
Background : This study, as a way to increase competition in rapidly expanding rivalry of geriatric hospital, correlation between employee education and success of hospital was analyzed. This study investigates correlation among motivation, job training, personality education and job ...
Background : This study, as a way to increase competition in rapidly expanding rivalry of geriatric hospital, correlation between employee education and success of hospital was analyzed. This study investigates correlation among motivation, job training, personality education and job satisfaction, job involvement, organizational performance in order to suggest effective employee education. Method : Survey is constructed on employee in current geriatric hospital located around Pusan and Gyeongnam site. For descending evaluation and upward evaluation, SPSS 18.0 for windows package is used. First, population statistics is analyzed according to characteristics or rating items of investigational subjects, and frequency analysis is carried out, after that correlation was analyzed through analysis of validity factor and regression analysis. Result : Study motivation and personality education impact job satisfaction of hospital employee but job education does not impact on job satisfaction. About job involvement, study motivation and personality education has significant impact but job education and job involvement has not. Also for organizational performance, study motivation has effective impact but job education and personality education has not. Conclusion : In order to increase job satisfaction and job involvement, clear background about training field should be understood by employee to give study motivation, and personality education should be operated also. Furthermore, to increase organizational performance, education training should be conducted after study motivation is sufficiently assigned. Job satisfaction, job involvement, organizational performance – independent variable that meets all three dependent factors is study motivation. Employees must be given enough motivation to maximize the effect of training. Given that job education is required to improve employee’s job skills, background information should be well spoken why education is formed when curriculum is planning, and after agreements of employees with their study motivation, personality education should be conducted.
Background : This study, as a way to increase competition in rapidly expanding rivalry of geriatric hospital, correlation between employee education and success of hospital was analyzed. This study investigates correlation among motivation, job training, personality education and job satisfaction, job involvement, organizational performance in order to suggest effective employee education. Method : Survey is constructed on employee in current geriatric hospital located around Pusan and Gyeongnam site. For descending evaluation and upward evaluation, SPSS 18.0 for windows package is used. First, population statistics is analyzed according to characteristics or rating items of investigational subjects, and frequency analysis is carried out, after that correlation was analyzed through analysis of validity factor and regression analysis. Result : Study motivation and personality education impact job satisfaction of hospital employee but job education does not impact on job satisfaction. About job involvement, study motivation and personality education has significant impact but job education and job involvement has not. Also for organizational performance, study motivation has effective impact but job education and personality education has not. Conclusion : In order to increase job satisfaction and job involvement, clear background about training field should be understood by employee to give study motivation, and personality education should be operated also. Furthermore, to increase organizational performance, education training should be conducted after study motivation is sufficiently assigned. Job satisfaction, job involvement, organizational performance – independent variable that meets all three dependent factors is study motivation. Employees must be given enough motivation to maximize the effect of training. Given that job education is required to improve employee’s job skills, background information should be well spoken why education is formed when curriculum is planning, and after agreements of employees with their study motivation, personality education should be conducted.
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