본 연구는 미술교육 과정의 에코디자인 교육이 지구환경과 관련된 교육적 활동에서 출발해야 한다고 보고 이러한 교육이 보다 효과적으로 교육 목표를 달성하기 위해 많은 교수 학습자료 중 지구환경의 중요성과 가치를 담아 낼 수 있는 에코디자인 관련 내용을 분석한다. 미술교과에서 효과적인 에코디자인 교육을 위해서는 학생들에게 교과서의 내용을 살피고 관련내용을 지도하며 이와 더불어 학교, 집, 자기 지역 등 생활 속 주변에 관심을 가지면서 조사하고 연구함...
본 연구는 미술교육 과정의 에코디자인 교육이 지구환경과 관련된 교육적 활동에서 출발해야 한다고 보고 이러한 교육이 보다 효과적으로 교육 목표를 달성하기 위해 많은 교수 학습자료 중 지구환경의 중요성과 가치를 담아 낼 수 있는 에코디자인 관련 내용을 분석한다. 미술교과에서 효과적인 에코디자인 교육을 위해서는 학생들에게 교과서의 내용을 살피고 관련내용을 지도하며 이와 더불어 학교, 집, 자기 지역 등 생활 속 주변에 관심을 가지면서 조사하고 연구함으로써 일상생활과 함께 하는 에코디자인 교육을 실시하여야 한다. 이러한 수업활동을 통하여 생활 속 에코디자인 요소를 발견하고 느낄 수 있는 경험을 쌓으면서 풍부한 정서를 함양하고 창의적인 사고를 지구환경을 위해 활용하는 방법을 연구해 볼 필요가 있는 것이다. 본 연구는 미술교과가 환경교육의 한축을 원활이 수행 할 수 있다는 전제를 가지고 국민공통 기본 교육과정의 마지막 단계인 고등학교 1학년을 중심으로 교수학습 중 가장 기본이 되는 교과서(8종)를 분석해보고 지구환경을 위한 실천적인 태도와 가치관을 기르도록 한다. 또한 에코디자인 수업을 통하여 지구환경을 위해 디자인이 할 수 있는 역할과 기능을 이해하고 조형적 가능성도 동시에 지도함으로써 학생들로 하여금 일상적인 주변에 관심을 갖고 자신의 생활 속에서 아름답고 편리하면서도 지구환경을 보존 하는데 도움이 되는 긍정적이고 실천적인 태도를 기르기 위한 방안을 모색하는데 목적이 있다.
본 연구는 미술교육 과정의 에코디자인 교육이 지구환경과 관련된 교육적 활동에서 출발해야 한다고 보고 이러한 교육이 보다 효과적으로 교육 목표를 달성하기 위해 많은 교수 학습자료 중 지구환경의 중요성과 가치를 담아 낼 수 있는 에코디자인 관련 내용을 분석한다. 미술교과에서 효과적인 에코디자인 교육을 위해서는 학생들에게 교과서의 내용을 살피고 관련내용을 지도하며 이와 더불어 학교, 집, 자기 지역 등 생활 속 주변에 관심을 가지면서 조사하고 연구함으로써 일상생활과 함께 하는 에코디자인 교육을 실시하여야 한다. 이러한 수업활동을 통하여 생활 속 에코디자인 요소를 발견하고 느낄 수 있는 경험을 쌓으면서 풍부한 정서를 함양하고 창의적인 사고를 지구환경을 위해 활용하는 방법을 연구해 볼 필요가 있는 것이다. 본 연구는 미술교과가 환경교육의 한축을 원활이 수행 할 수 있다는 전제를 가지고 국민공통 기본 교육과정의 마지막 단계인 고등학교 1학년을 중심으로 교수학습 중 가장 기본이 되는 교과서(8종)를 분석해보고 지구환경을 위한 실천적인 태도와 가치관을 기르도록 한다. 또한 에코디자인 수업을 통하여 지구환경을 위해 디자인이 할 수 있는 역할과 기능을 이해하고 조형적 가능성도 동시에 지도함으로써 학생들로 하여금 일상적인 주변에 관심을 갖고 자신의 생활 속에서 아름답고 편리하면서도 지구환경을 보존 하는데 도움이 되는 긍정적이고 실천적인 태도를 기르기 위한 방안을 모색하는데 목적이 있다.
This study echo the art curriculum in educational activities related to the global environment and eco-design education should leave these educational importance and value of the many teaching materials of the earth's environment in order to achieve the goal of better education, that can be putdesig...
This study echo the art curriculum in educational activities related to the global environment and eco-design education should leave these educational importance and value of the many teaching materials of the earth's environment in order to achieve the goal of better education, that can be putdesign-related content analysis. In addition, an effective eco-design education in the art education students to examine the contents of the textbook for guidance and in life, such as school, home, and self-areas, as interest in the surrounding study investigating the day-to-day life with the eco-design education should be carried out. That we need to study the way in order to take advantage of the global environment, while earning a living in the eco-design elements that you can find and feel the experience these classroom activities through creative thinking and cultivate a rich emotional. This study with the premise that art can be performed on one axis of environmental education curriculum seamlessly in the final stage of the national common basic curriculum is a freshman in high school, trying to analyze the teaching and learning of the most basic textbooks (8 species) to develop a practical attitudes and values for the global environment. Formative and understand the global environment through eco-design classes to design the roles and functions that can be also possible that the map at the same time, students have an interest in the routine around their lives in the beautiful and convenient, while preserving the global environment, aims to explore the ways positive and practical attitude that will help nourish.
This study echo the art curriculum in educational activities related to the global environment and eco-design education should leave these educational importance and value of the many teaching materials of the earth's environment in order to achieve the goal of better education, that can be putdesign-related content analysis. In addition, an effective eco-design education in the art education students to examine the contents of the textbook for guidance and in life, such as school, home, and self-areas, as interest in the surrounding study investigating the day-to-day life with the eco-design education should be carried out. That we need to study the way in order to take advantage of the global environment, while earning a living in the eco-design elements that you can find and feel the experience these classroom activities through creative thinking and cultivate a rich emotional. This study with the premise that art can be performed on one axis of environmental education curriculum seamlessly in the final stage of the national common basic curriculum is a freshman in high school, trying to analyze the teaching and learning of the most basic textbooks (8 species) to develop a practical attitudes and values for the global environment. Formative and understand the global environment through eco-design classes to design the roles and functions that can be also possible that the map at the same time, students have an interest in the routine around their lives in the beautiful and convenient, while preserving the global environment, aims to explore the ways positive and practical attitude that will help nourish.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.