한국 영화 산업은 한해 두 편의 1000만 관객의 영화가 탄생하는 등 2012년 현재 양적으로나 질적으로 계속해서 발전하고 있다. 규모로 접근했을 때 10억미만의 저예산영화에서부터 300억원이 넘는 순제작비의 블록버스터 영화까지, 그리고 다양한 장르와 소재의 영화들이 제작되어지고 있으며 본 영화 <R2B:리턴투베이스>로 순제작비 100억원에 현대 공중전이 소재인 새로운 시도의 영화이다. 본인은 <R2B:리턴투베이스>...
한국 영화 산업은 한해 두 편의 1000만 관객의 영화가 탄생하는 등 2012년 현재 양적으로나 질적으로 계속해서 발전하고 있다. 규모로 접근했을 때 10억미만의 저예산영화에서부터 300억원이 넘는 순제작비의 블록버스터 영화까지, 그리고 다양한 장르와 소재의 영화들이 제작되어지고 있으며 본 영화 <R2B:리턴투베이스>로 순제작비 100억원에 현대 공중전이 소재인 새로운 시도의 영화이다. 본인은 <R2B:리턴투베이스>의 투자배급사 CJ엔터테인먼트의 직원이면서 동시에 프로듀서로서 영화 제작에 참여하였는데 한국 영화에서는 처음 접하는 소재이다 보니 제작을 진행함에 있어서 참고할 만한 관련서적에서부터 동영상에 이르기까지 관련 자료를 찾기가 쉽지 않았다. 20년이 지난 외국 영화의 제작기 영상과 다큐멘터리 영상 등 주로 해외 자료를 통해 참고하고 현재 한국의 상황에 맞춰 다시 고민해야 하는 일들이 대부분이었다. 본 제작보고서는 더욱 새롭고 참신한 소재들의 작품들의 제작을 위해 특히 해외 VFX 촬영 분야에 있어서 조금이나마 도움이 되었으면 하는 데서 시작한다. 상상력은 한계가 없다. 그 상상력을 뒷받침해주는 것은 기술이다. 기술적인 한계로 인해 상상력이 침해받는 것은 불공평하다. 상상력을 펼칠 수 있게 국내외의 선진 기술의 적극적인 도입이야 말로 우리 영화가 한 단계 더 나아갈 수 있는 기반이 될 것이다. 본 제작보고서 역시 상상력을 현실화하기 위해 시도 하지 못했던 여러 가지 항공 촬영을 포함한 VFX의 접근을 다루고 있으며 특히 한국에는 없는 기술을 가지고 있는 해외 VFX 업체와의 접촉에서부터 제작과정, 그리고 그 결과에 대해 서술을 하고 있다. 한걸음 더 발전하는 영화 제작 환경을 위해 조금이라도 보탬이 될 수 있는 참고 자료가 되기를 바란다.
한국 영화 산업은 한해 두 편의 1000만 관객의 영화가 탄생하는 등 2012년 현재 양적으로나 질적으로 계속해서 발전하고 있다. 규모로 접근했을 때 10억미만의 저예산영화에서부터 300억원이 넘는 순제작비의 블록버스터 영화까지, 그리고 다양한 장르와 소재의 영화들이 제작되어지고 있으며 본 영화 <R2B:리턴투베이스>로 순제작비 100억원에 현대 공중전이 소재인 새로운 시도의 영화이다. 본인은 <R2B:리턴투베이스>의 투자배급사 CJ엔터테인먼트의 직원이면서 동시에 프로듀서로서 영화 제작에 참여하였는데 한국 영화에서는 처음 접하는 소재이다 보니 제작을 진행함에 있어서 참고할 만한 관련서적에서부터 동영상에 이르기까지 관련 자료를 찾기가 쉽지 않았다. 20년이 지난 외국 영화의 제작기 영상과 다큐멘터리 영상 등 주로 해외 자료를 통해 참고하고 현재 한국의 상황에 맞춰 다시 고민해야 하는 일들이 대부분이었다. 본 제작보고서는 더욱 새롭고 참신한 소재들의 작품들의 제작을 위해 특히 해외 VFX 촬영 분야에 있어서 조금이나마 도움이 되었으면 하는 데서 시작한다. 상상력은 한계가 없다. 그 상상력을 뒷받침해주는 것은 기술이다. 기술적인 한계로 인해 상상력이 침해받는 것은 불공평하다. 상상력을 펼칠 수 있게 국내외의 선진 기술의 적극적인 도입이야 말로 우리 영화가 한 단계 더 나아갈 수 있는 기반이 될 것이다. 본 제작보고서 역시 상상력을 현실화하기 위해 시도 하지 못했던 여러 가지 항공 촬영을 포함한 VFX의 접근을 다루고 있으며 특히 한국에는 없는 기술을 가지고 있는 해외 VFX 업체와의 접촉에서부터 제작과정, 그리고 그 결과에 대해 서술을 하고 있다. 한걸음 더 발전하는 영화 제작 환경을 위해 조금이라도 보탬이 될 수 있는 참고 자료가 되기를 바란다.
The domestic film industry has progressed continuously in terms of both quantity and quality. And in 2012 alone, it produced two blockbuster movies that sold record-breaking 10 million tickets. In terms of scales, numerous movies, of which budget for the production cost covering 1,000 million won an...
The domestic film industry has progressed continuously in terms of both quantity and quality. And in 2012 alone, it produced two blockbuster movies that sold record-breaking 10 million tickets. In terms of scales, numerous movies, of which budget for the production cost covering 1,000 million won and below (low budget movies) to 30,000 million won and above (blockbuster movies) have been produced, dealing with a wide variety of genres and subject matters. This study’s seemed to be a new attempt in that its subject matter was an air battle and net production cost was about 10,000 million won. The investigator was an employee in CJ Entertainment, the investor and distributor of , and a producer who taking part in the production of the movie. Since its subject matter had not been dealt with in domestic movies, it was not easy for the investigator to find out domestic data on the production of the movie, such as reference books or visual images. Therefore, the investigator inevitably referred to such overseas data as visual images and documentary visual images, taken in the course of production 20 years ago, and then tried to adapt them into domestic situations. This production report was initiated to provide some help to the production of movies which dealing with new and novel subject matters, especially to the area of overseas filming of VFX. Imagination knows no border. That supports the imagination is technology. Violating imagination due to technological limitation is unfair. Active introduction of advanced technology home and abroad for the stretch of imagination seems to be a base from which domestic film industry can take one extra step. In order to actualize imagination, this production report examined VFX approaches, including aerial filming which had not been attempted domestically. In particular, it described the procedure of contact with overseas VFX business entities which had domestically lacking technology, together with the course of production and its outcomes. The investigator hopes this report will be a reference for the creation of ever advancing film production environment.
The domestic film industry has progressed continuously in terms of both quantity and quality. And in 2012 alone, it produced two blockbuster movies that sold record-breaking 10 million tickets. In terms of scales, numerous movies, of which budget for the production cost covering 1,000 million won and below (low budget movies) to 30,000 million won and above (blockbuster movies) have been produced, dealing with a wide variety of genres and subject matters. This study’s seemed to be a new attempt in that its subject matter was an air battle and net production cost was about 10,000 million won. The investigator was an employee in CJ Entertainment, the investor and distributor of , and a producer who taking part in the production of the movie. Since its subject matter had not been dealt with in domestic movies, it was not easy for the investigator to find out domestic data on the production of the movie, such as reference books or visual images. Therefore, the investigator inevitably referred to such overseas data as visual images and documentary visual images, taken in the course of production 20 years ago, and then tried to adapt them into domestic situations. This production report was initiated to provide some help to the production of movies which dealing with new and novel subject matters, especially to the area of overseas filming of VFX. Imagination knows no border. That supports the imagination is technology. Violating imagination due to technological limitation is unfair. Active introduction of advanced technology home and abroad for the stretch of imagination seems to be a base from which domestic film industry can take one extra step. In order to actualize imagination, this production report examined VFX approaches, including aerial filming which had not been attempted domestically. In particular, it described the procedure of contact with overseas VFX business entities which had domestically lacking technology, together with the course of production and its outcomes. The investigator hopes this report will be a reference for the creation of ever advancing film production environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.