김환기는 1963년 제7회 브라질 상파울루 비엔날레에 첫 번째 한국인 대표로 참여하게 된다. 그는 산월과 고향의식 등의 스타일이 두루 집약된 모티브의 '달' 그림을 중심으로 총 3점을 출품하였다. 상파울루 비엔날레 출품작은 동양의 자연관을 바탕으로 한국적 미의 세계를 지향하였다. 김환기는 1963년 제7회 상파울루 비엔날레의 예술문화 교류를 통해서 세계의 미술을 접하게 되었으며, 그 중에서 김환기가 진지하게 받아들인 것이 미국의 추상 표현주의 ...
김환기는 1963년 제7회 브라질 상파울루 비엔날레에 첫 번째 한국인 대표로 참여하게 된다. 그는 산월과 고향의식 등의 스타일이 두루 집약된 모티브의 '달' 그림을 중심으로 총 3점을 출품하였다. 상파울루 비엔날레 출품작은 동양의 자연관을 바탕으로 한국적 미의 세계를 지향하였다. 김환기는 1963년 제7회 상파울루 비엔날레의 예술문화 교류를 통해서 세계의 미술을 접하게 되었으며, 그 중에서 김환기가 진지하게 받아들인 것이 미국의 추상 표현주의 미술이었다. 그것은 세계미술전에서 대상을 받은 미국의 추상표현주의 화가 아돌프 고틀리브(Adolph Gottlieb)의 작품을 만나게 되었기 때문이다. 김환기는 고틀리브의 미술세계를 접함으로써 예술적 충격을 받으면서 인생의 전환점을 맞이하게 된다. 세계 미술전에서 한계를 인식하게 됨과 동시에 자신감도 얻게 되었다. 그는 곧장 뉴욕으로 가서 작품 활동 할 것을 결심하였으며 그것을 실행하게 된다. 김환기가 세계 비엔날레의 국제전 경험을 통해 자신의 한계를 인식하게 된 계기는 국제적으로 가치를 지니는 예술이란 지역적인 것의 강조가 아니라 지역과 세계의 만남을 통해‘공감’을 불러 일으켜야 한다는 것임을 깨달았기 때문이다. 또 국가의 정체성과 세계와의 소통이란 결국 자신의 뿌리에서 시작하되, 그것이 한정된 지역적인 소재로나 또는 이국적 화면으로 귀결되지 않기 위하여 ‘차이’와 동시에 ‘정체성’의 의미를 인식할 수 있는 새로운 시각이 드러나야 한다는 사실을 터득했다. 그리하여 그는 뉴욕에 정착하여 화면의 변화를 주도하였다. 김환기는 1963년에 연이어 1965년 제8회 상파울루 비엔날레에 비경쟁 작가로 참가하게 되었다. 추상회화로의 전환을 이룬 작품들을 1965년 상파울루 비엔날레에 출품하게 된 것이다. 그것은 평평한 화면에 점·선의 구성으로 새벽·봄의 소리·메아리·겨울 아침 등의 주제를 표현한 것이다. 1965년 상파울루 비엔날레 출품작이 중요한 의미를 갖게 되는 것은 세계 미술전에 출품하기 위해서 그동안의 자신의 문제점들을 의식적으로 파악하여 연구하고 실험한 새로운 화면을 천착한 데에 있다. 상파울루 비엔날레에 참여한 이래 김환기의 화면은 몇 차례의 변모 과정을 거쳐 십자구도에 이르게 된다. 김환기의 작품세계에서 뚜렷한 변화를 보이는 십자구도는 재료의 속성, 번짐과 스밈의 우연적 효과에 의해 색다른 화풍을 조성하였다. 십자구도에는 동양의 미의식이 드러나 있다. 아울러 이러한 작업은 점화에도 깊은 영향을 미쳤다. 점화의 대표적인 작품으로는 <어디서 무엇이 되어 다시 만나랴〉가 있다. 이 작품은 한국일보 미술대상전에서 대상을 받음으로써 일반에게 공개되었으며, 작가의 새로운 표현방법에 대중들로부터 놀라움과 찬사를 받게 된다. <어디서 무엇이 되어 다시 만나랴>에서 작가 김환기는 기존의 작품경향과는 또 다른 새로운 자기세계를 완성하게 된 것이다. 김환기의 점화는 만물의 움직임에서 생성된 자연의 미적 가치를 담고 있으며 동시에 그것을 범우주적 차원으로까지 확장되어 간다. 김환기의 점화는 새로운 차원의 아름다움을 이끌어내었다는 사실과 미적 이념이 ‘점’에 담겨 있다는 것에 그 특별함이 있다. 결과적으로 상파울루 비엔날레는 김환기의 예술세계에 있어서 가장 큰 전환점이 되었다. 그는 세계미술전에 참여하여 한국미술의 활동영역을 확장시키는데 기여하였을 뿐만 이아니라 국제적 동향을 미리 파악하여 한국 현대미술의 방향을 선도하였다. 이후 한국에서도 국제전에 대한 관심이 고조되었는데, 그러한 차원에서 볼 때 그는 우리 미술을 세계무대에 선보이며 그곳에서 다양한 미술교류를 증진시킨 선구적 역할을 한 셈이다. 아울러 김환기가 도전정신을 가지고 뉴욕에서 활동하며 제작한 작품은 한국추상회화의 새로운 방향을 제시했으며, 우리나라의 미술세계의 수준을 한 단계 끌어올려 국제적인 무대와의 간극을 좁힘으로써 한국 현대미술의 발전에 긍정적인 영향을 준 점도 의의를 지닌다.
김환기는 1963년 제7회 브라질 상파울루 비엔날레에 첫 번째 한국인 대표로 참여하게 된다. 그는 산월과 고향의식 등의 스타일이 두루 집약된 모티브의 '달' 그림을 중심으로 총 3점을 출품하였다. 상파울루 비엔날레 출품작은 동양의 자연관을 바탕으로 한국적 미의 세계를 지향하였다. 김환기는 1963년 제7회 상파울루 비엔날레의 예술문화 교류를 통해서 세계의 미술을 접하게 되었으며, 그 중에서 김환기가 진지하게 받아들인 것이 미국의 추상 표현주의 미술이었다. 그것은 세계미술전에서 대상을 받은 미국의 추상표현주의 화가 아돌프 고틀리브(Adolph Gottlieb)의 작품을 만나게 되었기 때문이다. 김환기는 고틀리브의 미술세계를 접함으로써 예술적 충격을 받으면서 인생의 전환점을 맞이하게 된다. 세계 미술전에서 한계를 인식하게 됨과 동시에 자신감도 얻게 되었다. 그는 곧장 뉴욕으로 가서 작품 활동 할 것을 결심하였으며 그것을 실행하게 된다. 김환기가 세계 비엔날레의 국제전 경험을 통해 자신의 한계를 인식하게 된 계기는 국제적으로 가치를 지니는 예술이란 지역적인 것의 강조가 아니라 지역과 세계의 만남을 통해‘공감’을 불러 일으켜야 한다는 것임을 깨달았기 때문이다. 또 국가의 정체성과 세계와의 소통이란 결국 자신의 뿌리에서 시작하되, 그것이 한정된 지역적인 소재로나 또는 이국적 화면으로 귀결되지 않기 위하여 ‘차이’와 동시에 ‘정체성’의 의미를 인식할 수 있는 새로운 시각이 드러나야 한다는 사실을 터득했다. 그리하여 그는 뉴욕에 정착하여 화면의 변화를 주도하였다. 김환기는 1963년에 연이어 1965년 제8회 상파울루 비엔날레에 비경쟁 작가로 참가하게 되었다. 추상회화로의 전환을 이룬 작품들을 1965년 상파울루 비엔날레에 출품하게 된 것이다. 그것은 평평한 화면에 점·선의 구성으로 새벽·봄의 소리·메아리·겨울 아침 등의 주제를 표현한 것이다. 1965년 상파울루 비엔날레 출품작이 중요한 의미를 갖게 되는 것은 세계 미술전에 출품하기 위해서 그동안의 자신의 문제점들을 의식적으로 파악하여 연구하고 실험한 새로운 화면을 천착한 데에 있다. 상파울루 비엔날레에 참여한 이래 김환기의 화면은 몇 차례의 변모 과정을 거쳐 십자구도에 이르게 된다. 김환기의 작품세계에서 뚜렷한 변화를 보이는 십자구도는 재료의 속성, 번짐과 스밈의 우연적 효과에 의해 색다른 화풍을 조성하였다. 십자구도에는 동양의 미의식이 드러나 있다. 아울러 이러한 작업은 점화에도 깊은 영향을 미쳤다. 점화의 대표적인 작품으로는 <어디서 무엇이 되어 다시 만나랴〉가 있다. 이 작품은 한국일보 미술대상전에서 대상을 받음으로써 일반에게 공개되었으며, 작가의 새로운 표현방법에 대중들로부터 놀라움과 찬사를 받게 된다. <어디서 무엇이 되어 다시 만나랴>에서 작가 김환기는 기존의 작품경향과는 또 다른 새로운 자기세계를 완성하게 된 것이다. 김환기의 점화는 만물의 움직임에서 생성된 자연의 미적 가치를 담고 있으며 동시에 그것을 범우주적 차원으로까지 확장되어 간다. 김환기의 점화는 새로운 차원의 아름다움을 이끌어내었다는 사실과 미적 이념이 ‘점’에 담겨 있다는 것에 그 특별함이 있다. 결과적으로 상파울루 비엔날레는 김환기의 예술세계에 있어서 가장 큰 전환점이 되었다. 그는 세계미술전에 참여하여 한국미술의 활동영역을 확장시키는데 기여하였을 뿐만 이아니라 국제적 동향을 미리 파악하여 한국 현대미술의 방향을 선도하였다. 이후 한국에서도 국제전에 대한 관심이 고조되었는데, 그러한 차원에서 볼 때 그는 우리 미술을 세계무대에 선보이며 그곳에서 다양한 미술교류를 증진시킨 선구적 역할을 한 셈이다. 아울러 김환기가 도전정신을 가지고 뉴욕에서 활동하며 제작한 작품은 한국추상회화의 새로운 방향을 제시했으며, 우리나라의 미술세계의 수준을 한 단계 끌어올려 국제적인 무대와의 간극을 좁힘으로써 한국 현대미술의 발전에 긍정적인 영향을 준 점도 의의를 지닌다.
In 1963, Kim Whan Ki participated in the 7th Sao Paulo Biennial. He was the first Korean to participate in this event. He entered the exhibition with three moon paintings which integrated month of parturition and one’s consciousness of birthplace. These paintings which integrated East’s view of natu...
In 1963, Kim Whan Ki participated in the 7th Sao Paulo Biennial. He was the first Korean to participate in this event. He entered the exhibition with three moon paintings which integrated month of parturition and one’s consciousness of birthplace. These paintings which integrated East’s view of nature were aimed to express Korean artistry. Kim was able to encounter art of the world through cultural and artistic interchanges. He especially embraced America’s abstract expressionism after he saw Adolph Gottlieb’s artwork. Kim was immensely shocked by Gottlieb’s and other’s artworks and realized his limitation, but in the meanwhile earned confidence as well. He then immediately decided to go to New York to work on his paintings. Kim realized his artworks’ limitation during the Sao Paulo Biennial after realizing that artwork which possesses international value must arouse sympathy through combining different regions’ values rather than expressing one’s value. Also communicating one nation’s identity to the rest of the world requires to have a viewpoint which can embrace ‘Difference’ and ‘Identity’ rather than focusing on regional subjects and exotic appearance. Therefore, he focused to bring changes to his pictures. Kim entered the 8th Sao Paulo Biennial in 1965 as a nonnompetitive artist with paintings which changed to abstract painting. Paintings which he submitted in 1965 composed dotted lines in flat pictures which expressed dawn, sound of spring, echo, and winter morning. These paintings were meaningful to Kim because they were the first paintings which he pursued to compensate his deflects through evaluation and experiment. After participating Sao Paulo Biennial, his paintings went through several transformations and reached cross composition. In the world of Kim’s works, cross composition which expressed clear transformation created an unconventional style through random effect of combining materials’ properties with spreading and seeping. Kim’s cross composition embraced beauty of the East. His works also influenced pointillism deeply later. The most popular painting of Kim’s which represents pointillism is . This painting was presented to the public after winning the 1st place in the art contest which was held by Hankook Newspaper. When it was presented to the public, people were surprised by Kim’s unconventional way of expressing. allowed Kim to complete his new world of works which was differentiated from his old works. His pointillism embraces nature’s aesthetic values formed by all creations’ movements. Furthermore, it expands these aesthetic values into universal level. Kim’s pointillism is considered to be special because it created beauty in a new dimension and that ideology is embraced by dots. As a result, his participation in Sao Paulo Biennial in 1963 was the biggest turning point in his career. He not only contributed to expand Korean art’s boundary, but also found the direction of the international art and led Korean modern art to that direction as well. Considering the fact that his participation in Sao Paulo Biennial increased Korean art society’s attention in biennial, Kim opened the gate for Korean art to interact with rest of the world. His artworks which he completed in New York suggested new direction for Korean abstract painting which contributed to development of Korean modern art and decreased the gap which existed between Korean art and international art stage.
In 1963, Kim Whan Ki participated in the 7th Sao Paulo Biennial. He was the first Korean to participate in this event. He entered the exhibition with three moon paintings which integrated month of parturition and one’s consciousness of birthplace. These paintings which integrated East’s view of nature were aimed to express Korean artistry. Kim was able to encounter art of the world through cultural and artistic interchanges. He especially embraced America’s abstract expressionism after he saw Adolph Gottlieb’s artwork. Kim was immensely shocked by Gottlieb’s and other’s artworks and realized his limitation, but in the meanwhile earned confidence as well. He then immediately decided to go to New York to work on his paintings. Kim realized his artworks’ limitation during the Sao Paulo Biennial after realizing that artwork which possesses international value must arouse sympathy through combining different regions’ values rather than expressing one’s value. Also communicating one nation’s identity to the rest of the world requires to have a viewpoint which can embrace ‘Difference’ and ‘Identity’ rather than focusing on regional subjects and exotic appearance. Therefore, he focused to bring changes to his pictures. Kim entered the 8th Sao Paulo Biennial in 1965 as a nonnompetitive artist with paintings which changed to abstract painting. Paintings which he submitted in 1965 composed dotted lines in flat pictures which expressed dawn, sound of spring, echo, and winter morning. These paintings were meaningful to Kim because they were the first paintings which he pursued to compensate his deflects through evaluation and experiment. After participating Sao Paulo Biennial, his paintings went through several transformations and reached cross composition. In the world of Kim’s works, cross composition which expressed clear transformation created an unconventional style through random effect of combining materials’ properties with spreading and seeping. Kim’s cross composition embraced beauty of the East. His works also influenced pointillism deeply later. The most popular painting of Kim’s which represents pointillism is . This painting was presented to the public after winning the 1st place in the art contest which was held by Hankook Newspaper. When it was presented to the public, people were surprised by Kim’s unconventional way of expressing. allowed Kim to complete his new world of works which was differentiated from his old works. His pointillism embraces nature’s aesthetic values formed by all creations’ movements. Furthermore, it expands these aesthetic values into universal level. Kim’s pointillism is considered to be special because it created beauty in a new dimension and that ideology is embraced by dots. As a result, his participation in Sao Paulo Biennial in 1963 was the biggest turning point in his career. He not only contributed to expand Korean art’s boundary, but also found the direction of the international art and led Korean modern art to that direction as well. Considering the fact that his participation in Sao Paulo Biennial increased Korean art society’s attention in biennial, Kim opened the gate for Korean art to interact with rest of the world. His artworks which he completed in New York suggested new direction for Korean abstract painting which contributed to development of Korean modern art and decreased the gap which existed between Korean art and international art stage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.