본 연구는 미용의 한분야로 자리 잡고 있는 반영구 화장의 시술 실태에 관한 연구로서 반영구 화장의 여러 기술들의 종류와 장단점, 시술사례를 알아보고, 반영구 화장에 대한 소비자 인지도와 시술경험에 대해 조사하였다. 또한 반영구 화장의 시술 만족도와 심리적 만족도가 재시술 및 추천의도에 미치는 영향을 알아봄으로써 특수 메이크업인 반영구 화장이 보다 전문적인 기술임을 확인하고 시술자들이 갖추어야 할 여러 부분을 인지하여 향후 고객과 시술자 모두 안전하고 만족도 높은 반영구 화장을 시술할 수 있도록 하고자 하였다. 선행연구의 고찰과 더불어 사례분석 및 설문지를 통한 실증적 연구를 실시하였으며, 서울 및 수도권에 거주하는 20대 이상의 남녀 중 반영구 화장을 받아본 경험이 있는 사람을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시술사례를 분석한 결과 반영구 화장은 여러 가지 테크닉이 개발되어 개인별 사례에 따라 적절하고도 다양하게 선택할 수 있었으며, 시술 후 결과가 100% 완벽하다고 할 수는 없겠으나 충분히 높은 만족도를 가짐으로써 반영구 화장의 시장성을 확인할 수 있었다. 둘째, 반영구 화장을 메이크업의 일종으로 여기는 경우와 의료행위로 여기는 경우, 그리고 안정성에 대한 인식도로 나누어 조사한 결과, 반영구 화장을 메이크업의 한 부분으로 인식하고 의료행위로 인식하지 않는 비중이 더 크게 나타났으며 반영구 화장이 대체로 안전하다고 여기고 있었다. 셋째, 반영구 화장의 시술경험은 인구통계적 특성에 따라 유의한 차이를 보였다. 효과적인 반영구 화장 시술자로는 의사보다는 반영구 화장 전문가로서 메이크업과 ...
본 연구는 미용의 한분야로 자리 잡고 있는 반영구 화장의 시술 실태에 관한 연구로서 반영구 화장의 여러 기술들의 종류와 장단점, 시술사례를 알아보고, 반영구 화장에 대한 소비자 인지도와 시술경험에 대해 조사하였다. 또한 반영구 화장의 시술 만족도와 심리적 만족도가 재시술 및 추천의도에 미치는 영향을 알아봄으로써 특수 메이크업인 반영구 화장이 보다 전문적인 기술임을 확인하고 시술자들이 갖추어야 할 여러 부분을 인지하여 향후 고객과 시술자 모두 안전하고 만족도 높은 반영구 화장을 시술할 수 있도록 하고자 하였다. 선행연구의 고찰과 더불어 사례분석 및 설문지를 통한 실증적 연구를 실시하였으며, 서울 및 수도권에 거주하는 20대 이상의 남녀 중 반영구 화장을 받아본 경험이 있는 사람을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시술사례를 분석한 결과 반영구 화장은 여러 가지 테크닉이 개발되어 개인별 사례에 따라 적절하고도 다양하게 선택할 수 있었으며, 시술 후 결과가 100% 완벽하다고 할 수는 없겠으나 충분히 높은 만족도를 가짐으로써 반영구 화장의 시장성을 확인할 수 있었다. 둘째, 반영구 화장을 메이크업의 일종으로 여기는 경우와 의료행위로 여기는 경우, 그리고 안정성에 대한 인식도로 나누어 조사한 결과, 반영구 화장을 메이크업의 한 부분으로 인식하고 의료행위로 인식하지 않는 비중이 더 크게 나타났으며 반영구 화장이 대체로 안전하다고 여기고 있었다. 셋째, 반영구 화장의 시술경험은 인구통계적 특성에 따라 유의한 차이를 보였다. 효과적인 반영구 화장 시술자로는 의사보다는 반영구 화장 전문가로서 메이크업과 이미지 메이킹에 대해 전문적인 지식을 가지고 있는 시술자를 원하고 있었으며, 시술 만족도를 높이기 위한 요인과 시술시 가장 고려해야할 요인에서 반영구 화장 전문가가 갖추어야할 전문성이 요구되고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 반영구 화장의 시술 만족도가 재시술에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 반영구 화장의 시술 만족도와 시술 후 심리적인 만족도 모두 높은 신뢰를 보였으며, 이러한 시술 만족도와 심리적인 만족도는 반영구 화장의 재시술 및 추천의도에 유의한 결과를 보였다. 결론적으로 소비자들은 반영구 화장을 의료행위가 아닌 메이크업으로 인지하고 있으며, 시술 전, 후에 가장 중요시하는 요소는 시술자들의 전문성임을 알 수 있다. 특히 메이크업과 이미지 메이킹을 배운 반영구 화장 전문가를 통해 반영구 화장 전문샵에서 시술받는 것을 효과적으로 생각하고 있었으며, 직접 시술한 것을 보거나 입소문에 의한 홍보가 영향력을 끼치고 있었다. 또한 시술 후의 만족도와 심리적 만족감이 재시술 및 추천의도에 영향을 미치고 있었으므로 시술 후의 만족도를 높여 고객을 확보하기 위해서는 반영구 화장 전문가들이 보다 깊이 있고 전문적인 교육을 통해 배출되어야 하며 스스로 전문성을 갖추어 음성적인 시술이 이루어지지 않도록 하는 것이 중요하다.
본 연구는 미용의 한분야로 자리 잡고 있는 반영구 화장의 시술 실태에 관한 연구로서 반영구 화장의 여러 기술들의 종류와 장단점, 시술사례를 알아보고, 반영구 화장에 대한 소비자 인지도와 시술경험에 대해 조사하였다. 또한 반영구 화장의 시술 만족도와 심리적 만족도가 재시술 및 추천의도에 미치는 영향을 알아봄으로써 특수 메이크업인 반영구 화장이 보다 전문적인 기술임을 확인하고 시술자들이 갖추어야 할 여러 부분을 인지하여 향후 고객과 시술자 모두 안전하고 만족도 높은 반영구 화장을 시술할 수 있도록 하고자 하였다. 선행연구의 고찰과 더불어 사례분석 및 설문지를 통한 실증적 연구를 실시하였으며, 서울 및 수도권에 거주하는 20대 이상의 남녀 중 반영구 화장을 받아본 경험이 있는 사람을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시술사례를 분석한 결과 반영구 화장은 여러 가지 테크닉이 개발되어 개인별 사례에 따라 적절하고도 다양하게 선택할 수 있었으며, 시술 후 결과가 100% 완벽하다고 할 수는 없겠으나 충분히 높은 만족도를 가짐으로써 반영구 화장의 시장성을 확인할 수 있었다. 둘째, 반영구 화장을 메이크업의 일종으로 여기는 경우와 의료행위로 여기는 경우, 그리고 안정성에 대한 인식도로 나누어 조사한 결과, 반영구 화장을 메이크업의 한 부분으로 인식하고 의료행위로 인식하지 않는 비중이 더 크게 나타났으며 반영구 화장이 대체로 안전하다고 여기고 있었다. 셋째, 반영구 화장의 시술경험은 인구통계적 특성에 따라 유의한 차이를 보였다. 효과적인 반영구 화장 시술자로는 의사보다는 반영구 화장 전문가로서 메이크업과 이미지 메이킹에 대해 전문적인 지식을 가지고 있는 시술자를 원하고 있었으며, 시술 만족도를 높이기 위한 요인과 시술시 가장 고려해야할 요인에서 반영구 화장 전문가가 갖추어야할 전문성이 요구되고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 반영구 화장의 시술 만족도가 재시술에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 반영구 화장의 시술 만족도와 시술 후 심리적인 만족도 모두 높은 신뢰를 보였으며, 이러한 시술 만족도와 심리적인 만족도는 반영구 화장의 재시술 및 추천의도에 유의한 결과를 보였다. 결론적으로 소비자들은 반영구 화장을 의료행위가 아닌 메이크업으로 인지하고 있으며, 시술 전, 후에 가장 중요시하는 요소는 시술자들의 전문성임을 알 수 있다. 특히 메이크업과 이미지 메이킹을 배운 반영구 화장 전문가를 통해 반영구 화장 전문샵에서 시술받는 것을 효과적으로 생각하고 있었으며, 직접 시술한 것을 보거나 입소문에 의한 홍보가 영향력을 끼치고 있었다. 또한 시술 후의 만족도와 심리적 만족감이 재시술 및 추천의도에 영향을 미치고 있었으므로 시술 후의 만족도를 높여 고객을 확보하기 위해서는 반영구 화장 전문가들이 보다 깊이 있고 전문적인 교육을 통해 배출되어야 하며 스스로 전문성을 갖추어 음성적인 시술이 이루어지지 않도록 하는 것이 중요하다.
This study examined the various techniques, advantages or disadvantages, and treatment case of semi-permanent make-up, as well as investigated the consumer's perception and treatment experience for it. In addition, by understanding the effects of treatment and psychological satisfaction on the inten...
This study examined the various techniques, advantages or disadvantages, and treatment case of semi-permanent make-up, as well as investigated the consumer's perception and treatment experience for it. In addition, by understanding the effects of treatment and psychological satisfaction on the intention of revision treatment and recommendation, the semi-permanent make-up as a special make-up was identified as a more professional technique. For the empirical study through questionnaire, the survey of male and females, over 20s, who received the semi-permanent make-up once or twice and simultaneously have resided in Seoul or Gyeonggi-do, was conducted. The results of this study were as follows. First, the result of analysis on treatment cases suggested that various kinds of techniques were developed and properly and diversely selected according to individual cases, and the marketability of semi-permanent make-up could be identified due to its sufficient satisfaction, although the outcome of it might not be 100% perfect. Second, the result of examination by dividing two cases: I) semi-permanent make-up was regarded as a kind of make-up, ii) as a medical practice, in light of the perception of safety, suggested that it was largely recognized as make-up rather than medical practice, and the semi-permanent make-up was generally determined to be safe. Third, the treatment experiences of semi-permanent make-up seemed to be significantly different depending on demographic characteristics. It was found that as a semi-permanent operator, semi-permanent make-up experts with professional knowledge about image making and make-up were preferred to surgeons. Fourth, the result from an analysis of effect of semi-permanent make-up on revision shows that both the treatment satisfaction of semi-permanent make-up and the psychological one after it have higher reliance, and these treatment and psychological satisfaction have a significant effect on the intention for the revision of semi-permanent make-up and the recommendation for it. In conclusion, customers are recognizing the semi-permanent make-up as a make up rater than a medical practice, and the most important factor pre and post surgical operation, may be identified as expertise of operators. Since the satisfaction after treatment affected the intentions of revision and recommendation, it is important for operators to prevent the illegal treatment through the spontaneous preparation for expertise, and the semi-permanent make-up experts should be fostered through the in-depth and professional education.
This study examined the various techniques, advantages or disadvantages, and treatment case of semi-permanent make-up, as well as investigated the consumer's perception and treatment experience for it. In addition, by understanding the effects of treatment and psychological satisfaction on the intention of revision treatment and recommendation, the semi-permanent make-up as a special make-up was identified as a more professional technique. For the empirical study through questionnaire, the survey of male and females, over 20s, who received the semi-permanent make-up once or twice and simultaneously have resided in Seoul or Gyeonggi-do, was conducted. The results of this study were as follows. First, the result of analysis on treatment cases suggested that various kinds of techniques were developed and properly and diversely selected according to individual cases, and the marketability of semi-permanent make-up could be identified due to its sufficient satisfaction, although the outcome of it might not be 100% perfect. Second, the result of examination by dividing two cases: I) semi-permanent make-up was regarded as a kind of make-up, ii) as a medical practice, in light of the perception of safety, suggested that it was largely recognized as make-up rather than medical practice, and the semi-permanent make-up was generally determined to be safe. Third, the treatment experiences of semi-permanent make-up seemed to be significantly different depending on demographic characteristics. It was found that as a semi-permanent operator, semi-permanent make-up experts with professional knowledge about image making and make-up were preferred to surgeons. Fourth, the result from an analysis of effect of semi-permanent make-up on revision shows that both the treatment satisfaction of semi-permanent make-up and the psychological one after it have higher reliance, and these treatment and psychological satisfaction have a significant effect on the intention for the revision of semi-permanent make-up and the recommendation for it. In conclusion, customers are recognizing the semi-permanent make-up as a make up rater than a medical practice, and the most important factor pre and post surgical operation, may be identified as expertise of operators. Since the satisfaction after treatment affected the intentions of revision and recommendation, it is important for operators to prevent the illegal treatment through the spontaneous preparation for expertise, and the semi-permanent make-up experts should be fostered through the in-depth and professional education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.