본 연구는 공교육의 현장에서 학생인권조례제정 시행으로 지금까지는 보호의 대상으로만 여겨왔던 학생(청소년)들을 권리의 주체로 인식하며 학생으로서 마땅히 누려야할 학생인권의식의 함양과 공교육현장인 학교문화에서 학생인권의식의 저변화가 한창인 이때 사교육의 현장인 사설학원에서의 청소년인권의식의 실태와 문제점을 알아보고 그 개선방향을 마련하고자 경기도 시흥지역의 사설학원에 재학중인 남녀 중․ 고등학생(10개동에 거주) 233명을 대상으로 다음과 같은 문제를 설정하여 조사한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학원에서 발생하고 있는...
본 연구는 공교육의 현장에서 학생인권조례제정 시행으로 지금까지는 보호의 대상으로만 여겨왔던 학생(청소년)들을 권리의 주체로 인식하며 학생으로서 마땅히 누려야할 학생인권의식의 함양과 공교육현장인 학교문화에서 학생인권의식의 저변화가 한창인 이때 사교육의 현장인 사설학원에서의 청소년인권의식의 실태와 문제점을 알아보고 그 개선방향을 마련하고자 경기도 시흥지역의 사설학원에 재학중인 남녀 중․ 고등학생(10개동에 거주) 233명을 대상으로 다음과 같은 문제를 설정하여 조사한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학원에서 발생하고 있는 청소년들의 문제행동은 무엇이고 그 심각성의 정도를 청소년들은 어떻게 인식하고 있는가? 에서 청소년들의 문제행동 실태유형 중 가장 많은 문제행동은 숙제 안하기였으며 다음으로 수업 중 핸드폰이나 전자기기의 사용이었고 이어서 상스러운 욕설(비속어) 사용이었다.
둘째, 청소년들은 사설학원의 교사로부터 어떤 인권침해를 경험하고 있다고 생각하는가? 하는 항목에서는 교사들의 욕설 (폭언), 체벌 (신체적), 성별(남, 녀)에 따른 차별 등이 상위순으로 나타났다.
셋째, 학원의 시설 및 교육환경은 청소년들에게 얼마나 만족감을 주고 있는가? 에 대해서는 학원실내의 청결과 환기 상태에 대해서는 전반적으로 만족한다는 응답이 높았지만 다른 시설에 비해 학원의 편의시설(휴게실, 독서실, 시청각실)은 불만족스럽게 생각하고 있었다.
넷째, 학원의 교육여건 및 운영과정에 대한 수강생(청소년)들의 만족도 조사에서는 사교육여건에 대한 응답에서 휴식시간의 길이 만족도에 불만족이라고 응답한 비율이 높았다. 휴식시간에 대해 교급에 따른 차이는 중학생이 고등학생보다 나쁘다고 응답하여 휴식시간이 짧은 것이 불만족스럽다고 응답하고 있었다.
본 연구를 통해 청소년들은 사설교육 현장의 시설 및 교육환경에 대해 전반적으로 만족하는 것으로 나타났으나 다른 시설에 비해 편의시설과 휴식시 길이에 대해서 불만족을 표현하고 있었다. 성장기의 청소년들에게 편안한 휴식을 취할 수 있도록 교육여건과 환경개선은 청소년들의 인권을 보장하기 위해서도 매우 중요한 일이라 하겠다. 특히 청소년들이 많은 시간을 보내는 학원은 성적향상과 입시경쟁을 대비하기 위한 준비를 하는 곳이라는 인식으로 인해 그동안 인권의 사각지대로 여겨져, 그 속에서 청소년들은 다양한(체벌, 언어폭력, 성적향상, 교육환경, 운영과정 등)면에서 인권침해를 경험하고 있었다. 최근 대부분의 청소년들은 여가시간을 사교육의 현장에 머물게 됨에 따라 사설학원에서의 청소년 인권에 대한 사회적인 관심을 유도하고 청소년들의 인권이 보장받을 수 있도록 지속적인 학문연구는 물론 체계적이고 제도적인 뒷받침이 필요하다고 본다.
본 연구는 공교육의 현장에서 학생인권조례제정 시행으로 지금까지는 보호의 대상으로만 여겨왔던 학생(청소년)들을 권리의 주체로 인식하며 학생으로서 마땅히 누려야할 학생인권의식의 함양과 공교육현장인 학교문화에서 학생인권의식의 저변화가 한창인 이때 사교육의 현장인 사설학원에서의 청소년인권의식의 실태와 문제점을 알아보고 그 개선방향을 마련하고자 경기도 시흥지역의 사설학원에 재학중인 남녀 중․ 고등학생(10개동에 거주) 233명을 대상으로 다음과 같은 문제를 설정하여 조사한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학원에서 발생하고 있는 청소년들의 문제행동은 무엇이고 그 심각성의 정도를 청소년들은 어떻게 인식하고 있는가? 에서 청소년들의 문제행동 실태유형 중 가장 많은 문제행동은 숙제 안하기였으며 다음으로 수업 중 핸드폰이나 전자기기의 사용이었고 이어서 상스러운 욕설(비속어) 사용이었다.
둘째, 청소년들은 사설학원의 교사로부터 어떤 인권침해를 경험하고 있다고 생각하는가? 하는 항목에서는 교사들의 욕설 (폭언), 체벌 (신체적), 성별(남, 녀)에 따른 차별 등이 상위순으로 나타났다.
셋째, 학원의 시설 및 교육환경은 청소년들에게 얼마나 만족감을 주고 있는가? 에 대해서는 학원실내의 청결과 환기 상태에 대해서는 전반적으로 만족한다는 응답이 높았지만 다른 시설에 비해 학원의 편의시설(휴게실, 독서실, 시청각실)은 불만족스럽게 생각하고 있었다.
넷째, 학원의 교육여건 및 운영과정에 대한 수강생(청소년)들의 만족도 조사에서는 사교육여건에 대한 응답에서 휴식시간의 길이 만족도에 불만족이라고 응답한 비율이 높았다. 휴식시간에 대해 교급에 따른 차이는 중학생이 고등학생보다 나쁘다고 응답하여 휴식시간이 짧은 것이 불만족스럽다고 응답하고 있었다.
본 연구를 통해 청소년들은 사설교육 현장의 시설 및 교육환경에 대해 전반적으로 만족하는 것으로 나타났으나 다른 시설에 비해 편의시설과 휴식시 길이에 대해서 불만족을 표현하고 있었다. 성장기의 청소년들에게 편안한 휴식을 취할 수 있도록 교육여건과 환경개선은 청소년들의 인권을 보장하기 위해서도 매우 중요한 일이라 하겠다. 특히 청소년들이 많은 시간을 보내는 학원은 성적향상과 입시경쟁을 대비하기 위한 준비를 하는 곳이라는 인식으로 인해 그동안 인권의 사각지대로 여겨져, 그 속에서 청소년들은 다양한(체벌, 언어폭력, 성적향상, 교육환경, 운영과정 등)면에서 인권침해를 경험하고 있었다. 최근 대부분의 청소년들은 여가시간을 사교육의 현장에 머물게 됨에 따라 사설학원에서의 청소년 인권에 대한 사회적인 관심을 유도하고 청소년들의 인권이 보장받을 수 있도록 지속적인 학문연구는 물론 체계적이고 제도적인 뒷받침이 필요하다고 본다.
The research of the public education of students personal rights of establishment is still continued. The public education system believes that students should have their own rights and recognition. Students personal rights that cultivates the public education and school culture is changing the syst...
The research of the public education of students personal rights of establishment is still continued. The public education system believes that students should have their own rights and recognition. Students personal rights that cultivates the public education and school culture is changing the system of private education in private academies. To improve the students personal rights the area of kyeong-gi-do, siheung, Sihueng's private academies provided an examination of the student personal rights of reference, with a total of 233 students that are in high school and middle school. The results were same as the following.
First, what is the occurrence of students troubled behavior and how serious are students recognizing this as? Student's biggest problem were not doing their homework, using electronics during class, and using foul language.
Second, how much violation in personal rights do students feel against their teachers? From the list, teacher's foul language, physical punishment, and gender discrimination was on the top of the list.
Third, How satisfied were students in the environment of the education and the academy facilities? Half the students answered that they were satisfied with the cleanliness of the academy but compared to other facilities like public library, audiovisual room, and study lounge the students were unsatisfying.
Last of all, students were mostly unsatisfied with short breaks between classes in private academies. Middle school student were more unsatisfied with the private academies short break between each period then high school students.
Throughout the research of students who gets private education half of the student’s were satisfied with the facility and the learning environment, but half of the student’s were unsatisfied with the short breaks between each classes and facility. Since students are growing through a growth phase, it is important that we give them a good learning environment for their educational conditions to guarantee their personal rights. Students are aware that they spend most of their time at private academies to prepare for the entrance exam and to improve their grades in school. Student’s personal rights have been treated like a dead zone. In that dead zone there are variety or verbal assault, physical punishment, and learning environment. Through this students were experiencing violation in their personal rights. Lately, most of the students spend their free time in private academies so society has shown interest in student’s personal rights. To guarantee student’s personal rights the research will continue and definitely will we need a systematic and institutional support.
The research of the public education of students personal rights of establishment is still continued. The public education system believes that students should have their own rights and recognition. Students personal rights that cultivates the public education and school culture is changing the system of private education in private academies. To improve the students personal rights the area of kyeong-gi-do, siheung, Sihueng's private academies provided an examination of the student personal rights of reference, with a total of 233 students that are in high school and middle school. The results were same as the following.
First, what is the occurrence of students troubled behavior and how serious are students recognizing this as? Student's biggest problem were not doing their homework, using electronics during class, and using foul language.
Second, how much violation in personal rights do students feel against their teachers? From the list, teacher's foul language, physical punishment, and gender discrimination was on the top of the list.
Third, How satisfied were students in the environment of the education and the academy facilities? Half the students answered that they were satisfied with the cleanliness of the academy but compared to other facilities like public library, audiovisual room, and study lounge the students were unsatisfying.
Last of all, students were mostly unsatisfied with short breaks between classes in private academies. Middle school student were more unsatisfied with the private academies short break between each period then high school students.
Throughout the research of students who gets private education half of the student’s were satisfied with the facility and the learning environment, but half of the student’s were unsatisfied with the short breaks between each classes and facility. Since students are growing through a growth phase, it is important that we give them a good learning environment for their educational conditions to guarantee their personal rights. Students are aware that they spend most of their time at private academies to prepare for the entrance exam and to improve their grades in school. Student’s personal rights have been treated like a dead zone. In that dead zone there are variety or verbal assault, physical punishment, and learning environment. Through this students were experiencing violation in their personal rights. Lately, most of the students spend their free time in private academies so society has shown interest in student’s personal rights. To guarantee student’s personal rights the research will continue and definitely will we need a systematic and institutional support.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.