오늘날 우리나라의 공연시스템은 통계적으로 연극은 약 6주, 뮤지컬은 약 8주간의 연습기간을 갖는다. 그 이후 무대 형상화하기 전까지 배우는 주어진 기간 안에 자신의 역할을 창조해내고 완성시켜야만 한다. 그런데 과연 그 기간 안에 배우들은 얼마나 완성된 자신의 역할을 창조해낼 수 있을까? 또한 어떠한 연기방법들을 활용하여 자신의 역할을 구축해나가는 것일까? 이러한 부분에서 필자는 배우가 자신의 역할을 창조해나가기까지 좀 더 효율적이고 효과적이며 배우를 도와줄 수 있는 즉, 배우를 위한 연기적 접근방법들이 절실히 필요하다고 생각하며 ...
오늘날 우리나라의 공연시스템은 통계적으로 연극은 약 6주, 뮤지컬은 약 8주간의 연습기간을 갖는다. 그 이후 무대 형상화하기 전까지 배우는 주어진 기간 안에 자신의 역할을 창조해내고 완성시켜야만 한다. 그런데 과연 그 기간 안에 배우들은 얼마나 완성된 자신의 역할을 창조해낼 수 있을까? 또한 어떠한 연기방법들을 활용하여 자신의 역할을 구축해나가는 것일까? 이러한 부분에서 필자는 배우가 자신의 역할을 창조해나가기까지 좀 더 효율적이고 효과적이며 배우를 도와줄 수 있는 즉, 배우를 위한 연기적 접근방법들이 절실히 필요하다고 생각하며 심리적 접근법으로부터 출발한 스타니슬라브스키의 ‘연기시스템’과 신체적 접근법으로부터 출발한 미하일 체홉의 ‘테크닉 연기’를 중심으로 안톤 체홉의〈갈매기〉중 ‘니나’의 역할창조룰 실현해 보았다.
본 연구를 위하여 우선 안톤 체홉과 그의 작품 세계, 그리고〈갈매기〉에 대해서 알아보고, 또한 스타니슬라브스키와 미하일 체홉이 추구했던 연기법, 즉, 그들이 창조한 연기시스템과 테크닉 연기가 어떻게 각각 달랐는지를 본론 초반부에서 알아보도록 하겠다. 이를 위해 스타니슬라브스키의 연기시스템 중 대표적인 4가지 방법들, 초목표(Super-Objective), 주어진 상황(Given Circumstances), 정서적 기억(Emotional Memory), 만약에 내가(Magic If)와 미하일 체홉의 테크닉 연기 중 역시 대표적인 4가지 방법들, 상상력(Imagination)과 이미지(Image), 분리된 의식(Divided Conscious), 분위기(Mood)와 느낌(Feeling), 심리제스처(Psychological Gesture)에 대한 개념들과 활용방법들에 대해 정리해보고자 한다.
본론 중반부터는 이 연구를 좀 더 객관적이고 분석적인 결과물로 도출하기 위해 워크숍을 진행하였다. 이는 스타니슬라브스키의 연기시스템과 미하일 체홉의 테크닉 연기를 활용한 워크숍으로써 ‘에튜드(Etude)’를 통한 워크숍이다. 두 가지 연기적 접근방법들을 한 달 간의 과정을 거쳐 직접 체험해보고 그들의 접근방법들의 특징은 어떠한지, 실제로 그들의 방법들을 활용해 보았을 때는 어떠한 효과와 차이점들이 있었는지를 알아보며 더 나아가서는 이 두 가지 방법들을 복합적으로 활용하였을 때 어떠한 효과가 있는지, 즉, 배우가 ‘무엇’을 ‘선택’하고 두 방법들을 ‘어떻게’ 효율적으로 ‘접목’시켜서 자신이 역할을 창조함에 있어 어떠한 효과를 나타내는가에 대해 분석해보았다.
워크숍 1주차에는 니나의 인물 분석과 4막에서의 니나의 등장 장면을 분석해 보았다. 인물분석은 어느 한 부분만이 아닌 극 전체에서의 니나를 분석하는 것이며 이는 주관적 견해를 최대한 배제하고 텍스트를 중심으로 지문과 대사로부터 분석하고 유추한 것이다. 또한 니나의 등장 장면분석은 인물의 심리적 분석과 행동적 분석으로 나누어 좀 더 구체적이고 세밀하게 분석해 보았다. 워크숍 2주차에는 스타니슬라브스키의 연기시스템을 활용한 역할창조를 실현해보았다. 그 과정 속에서 스타니슬라브스키 연기시스템 중 ‘정서적 기억’과 ‘magic if’ 를 활용한 에튜드를 통해서 인물의 역할창조 접근방법들에 대해 여러 사례들을 바탕으로 실현해보았다. 워크숍 3주차에는 미하일 체홉의 테크닉 연기를 활용한 역할창조를 실현해보았다. 그 과정 속에서 미하일 체홉의 테크닉 연기 중 ‘이미지 형상화’와 ‘심리제스처’를 활용한 에튜드를 통해서 인물의 역할창조 접근방법들에 대해 여러 사례들을 바탕으로 실현해보았다. 워크숍 4주차에는 스타니슬라브스키와 미하일 체홉의 연기방법들 중 연구자 본인이 직접 선택한 방법들을 복합적으로 활용해보았고 이를 바탕으로 니나의 역할창조를 실제로 실현해 보았다. 이는 두 사람의 연기방법들 중 연구자가 인물의 역할창조를 하는 과정에서 가장 필요하고 효과적인 접근방법이라 여겨지는 것들을 택한 것으로써 두 사람의 연기방법들의 복합 활용을 통해 좀 더 효율적이고 체계적인 연기적 접근방법들이 탄생하게 되었다. 마지막으로 이러한 4주차 워크숍의 분석과 결과들을 바탕으로 두 연기법의 활용과 한계점들 그리고 두 가지 연기법의 복합적 활용의 필요성에 대한 본 연구의 결론이 이어지겠다.
본 연구는 배우가 역할을 창조해 나갈 때 이 두 가지 방법들을 효율적으로 잘 선택해서 복합 활용 한다면 자신의 역할을 창조함에 있어 보다 효과적으로 접근할 수 있다는 것을 말하고자 한다. 본 워크숍을 통해 이 두 가지 연기법을 자신이 맡은 역할과 주어진 상황에 복합적으로 적절히 적용했을 때 좀 더 완성되고 밀도 있는 역할이 창조되는 결과를 도출해냈다. 이처럼 스타니슬라브스키와 미하일 체홉의 에튜드를 활용한 워크숍을 통한 결과물을 바탕으로 배우들이 각자의 주어진 상황과 역할에 맞는 연기방법을 자신의 캐릭터에 복합적으로 잘 적용시켜서 좀 더 효과적이고 밀도 높은 역할을 정립하고 창조해나가는데 도움이 되었음 하는 바람이다. 이는 무조건적인 지향이 아니며 배우는 이를 통해 앞으로 자신의 성향과 우리나라의 공연 시스템에 보다 잘 맞고 또한 현 시대가 원하는 또는 앞으로의 미래가 원하는 연기방법들을 끊임없이 새롭게 고안하고 창조해나가야 할 것이다.
오늘날 우리나라의 공연시스템은 통계적으로 연극은 약 6주, 뮤지컬은 약 8주간의 연습기간을 갖는다. 그 이후 무대 형상화하기 전까지 배우는 주어진 기간 안에 자신의 역할을 창조해내고 완성시켜야만 한다. 그런데 과연 그 기간 안에 배우들은 얼마나 완성된 자신의 역할을 창조해낼 수 있을까? 또한 어떠한 연기방법들을 활용하여 자신의 역할을 구축해나가는 것일까? 이러한 부분에서 필자는 배우가 자신의 역할을 창조해나가기까지 좀 더 효율적이고 효과적이며 배우를 도와줄 수 있는 즉, 배우를 위한 연기적 접근방법들이 절실히 필요하다고 생각하며 심리적 접근법으로부터 출발한 스타니슬라브스키의 ‘연기시스템’과 신체적 접근법으로부터 출발한 미하일 체홉의 ‘테크닉 연기’를 중심으로 안톤 체홉의〈갈매기〉중 ‘니나’의 역할창조룰 실현해 보았다.
본 연구를 위하여 우선 안톤 체홉과 그의 작품 세계, 그리고〈갈매기〉에 대해서 알아보고, 또한 스타니슬라브스키와 미하일 체홉이 추구했던 연기법, 즉, 그들이 창조한 연기시스템과 테크닉 연기가 어떻게 각각 달랐는지를 본론 초반부에서 알아보도록 하겠다. 이를 위해 스타니슬라브스키의 연기시스템 중 대표적인 4가지 방법들, 초목표(Super-Objective), 주어진 상황(Given Circumstances), 정서적 기억(Emotional Memory), 만약에 내가(Magic If)와 미하일 체홉의 테크닉 연기 중 역시 대표적인 4가지 방법들, 상상력(Imagination)과 이미지(Image), 분리된 의식(Divided Conscious), 분위기(Mood)와 느낌(Feeling), 심리제스처(Psychological Gesture)에 대한 개념들과 활용방법들에 대해 정리해보고자 한다.
본론 중반부터는 이 연구를 좀 더 객관적이고 분석적인 결과물로 도출하기 위해 워크숍을 진행하였다. 이는 스타니슬라브스키의 연기시스템과 미하일 체홉의 테크닉 연기를 활용한 워크숍으로써 ‘에튜드(Etude)’를 통한 워크숍이다. 두 가지 연기적 접근방법들을 한 달 간의 과정을 거쳐 직접 체험해보고 그들의 접근방법들의 특징은 어떠한지, 실제로 그들의 방법들을 활용해 보았을 때는 어떠한 효과와 차이점들이 있었는지를 알아보며 더 나아가서는 이 두 가지 방법들을 복합적으로 활용하였을 때 어떠한 효과가 있는지, 즉, 배우가 ‘무엇’을 ‘선택’하고 두 방법들을 ‘어떻게’ 효율적으로 ‘접목’시켜서 자신이 역할을 창조함에 있어 어떠한 효과를 나타내는가에 대해 분석해보았다.
워크숍 1주차에는 니나의 인물 분석과 4막에서의 니나의 등장 장면을 분석해 보았다. 인물분석은 어느 한 부분만이 아닌 극 전체에서의 니나를 분석하는 것이며 이는 주관적 견해를 최대한 배제하고 텍스트를 중심으로 지문과 대사로부터 분석하고 유추한 것이다. 또한 니나의 등장 장면분석은 인물의 심리적 분석과 행동적 분석으로 나누어 좀 더 구체적이고 세밀하게 분석해 보았다. 워크숍 2주차에는 스타니슬라브스키의 연기시스템을 활용한 역할창조를 실현해보았다. 그 과정 속에서 스타니슬라브스키 연기시스템 중 ‘정서적 기억’과 ‘magic if’ 를 활용한 에튜드를 통해서 인물의 역할창조 접근방법들에 대해 여러 사례들을 바탕으로 실현해보았다. 워크숍 3주차에는 미하일 체홉의 테크닉 연기를 활용한 역할창조를 실현해보았다. 그 과정 속에서 미하일 체홉의 테크닉 연기 중 ‘이미지 형상화’와 ‘심리제스처’를 활용한 에튜드를 통해서 인물의 역할창조 접근방법들에 대해 여러 사례들을 바탕으로 실현해보았다. 워크숍 4주차에는 스타니슬라브스키와 미하일 체홉의 연기방법들 중 연구자 본인이 직접 선택한 방법들을 복합적으로 활용해보았고 이를 바탕으로 니나의 역할창조를 실제로 실현해 보았다. 이는 두 사람의 연기방법들 중 연구자가 인물의 역할창조를 하는 과정에서 가장 필요하고 효과적인 접근방법이라 여겨지는 것들을 택한 것으로써 두 사람의 연기방법들의 복합 활용을 통해 좀 더 효율적이고 체계적인 연기적 접근방법들이 탄생하게 되었다. 마지막으로 이러한 4주차 워크숍의 분석과 결과들을 바탕으로 두 연기법의 활용과 한계점들 그리고 두 가지 연기법의 복합적 활용의 필요성에 대한 본 연구의 결론이 이어지겠다.
본 연구는 배우가 역할을 창조해 나갈 때 이 두 가지 방법들을 효율적으로 잘 선택해서 복합 활용 한다면 자신의 역할을 창조함에 있어 보다 효과적으로 접근할 수 있다는 것을 말하고자 한다. 본 워크숍을 통해 이 두 가지 연기법을 자신이 맡은 역할과 주어진 상황에 복합적으로 적절히 적용했을 때 좀 더 완성되고 밀도 있는 역할이 창조되는 결과를 도출해냈다. 이처럼 스타니슬라브스키와 미하일 체홉의 에튜드를 활용한 워크숍을 통한 결과물을 바탕으로 배우들이 각자의 주어진 상황과 역할에 맞는 연기방법을 자신의 캐릭터에 복합적으로 잘 적용시켜서 좀 더 효과적이고 밀도 높은 역할을 정립하고 창조해나가는데 도움이 되었음 하는 바람이다. 이는 무조건적인 지향이 아니며 배우는 이를 통해 앞으로 자신의 성향과 우리나라의 공연 시스템에 보다 잘 맞고 또한 현 시대가 원하는 또는 앞으로의 미래가 원하는 연기방법들을 끊임없이 새롭게 고안하고 창조해나가야 할 것이다.
Today's performance system generally has six weeks practice session for play and eight weeks practice session for musical. Under these certain period, actors have to create and complete the character of the performance before go on to the stage.
By the way, how well can actors create their role ...
Today's performance system generally has six weeks practice session for play and eight weeks practice session for musical. Under these certain period, actors have to create and complete the character of the performance before go on to the stage.
By the way, how well can actors create their role in that period? Also, what kind of methods do they use for making the role? In the view of the research questions presented above, some tools are needed to help actors creating their roles efficiently and effectively. This is a starting point on this study. To answer the questions, Anton Chekhov's play, The Seagull's main cast, Nina's role-making is carried out using Stanislavsky's acting system originated from psychological approach and Michael Chekhov's technique playing originated from physical approach.
First of all, this research looks into Anton Chekhov, his works, and 〈The Seagull〉specifically. Besides, this study investigates playing method that Stanislavsky and Michael Chekhov went for; in other words, this research shows how acting system and technique playing are different at the beginning phase. To verify the difference, it is worthy of organizing Stanislavsky's four acting systems(Super-Objective, Given Circumstances, Emotional Memory, and Magic If), and Michael Chekhov's four representative technique playing(Imagination and Image, Divided Conscious, Mood and Feeling, and Psychological Gesture).
To get more objective and analytical output, this study proceeds workshop from middle stage. The workshop used Stanislavsky's acting system and Michael Chekhov's technique playing through Etude. A researcher experienced these two approaches for a month and analyzed the questions below:
- What are the characteristics of the approaches?
- what are the effects and differences between two approaches?
- What is the effect when use two approaches simultaneously?
In short, this research analyzed what approach an actor choose, how an actor unite two approaches effectively, and what kind of effect an actor make in terms of role-making.
For the first week of workshop, this research analyzed Nina's character and her appearance of the fourth act. The research analyzed the character not from a part of view, but a whole part of the performance excluding subjective view and inferring the character by analyzing passage and conversation of the performance. Furthermore, this research classified the Nina's appearance into psychological analysis and behavioral analysis for concrete and elaborate analysis.
For the second week, a researcher carried out role-making using Stanislavsky's acting system. In the process of the that, role-making approaches were carried out through Etude using Emotional Memory, and Magic If of Stanislavsky's acting system.
Making role of character was carried out using Michael Chekhov's technique playing in the third week. In the process of role-making, this research used several approaches with Etude applying Imagination and Psychological Gesture of Michael Chekhov's technique playing.
In the forth week, I applied both Stanislavsky's and Michael Chekhov's methods at the same time, and performed Nina's role-making based on this method. This method helped me to create more efficient and systematic approach by selecting the most effective method for creating role.
Lastly, based on the analysis and output from the workshop, this study concluded the practical use and the limitation of two approaches on top of the need to compositive use of two approaches.
The purpose of this study is to prove the effectiveness of the compositive use of two approaches when an actor creates role. This workshop showed that an actor could create more completed role when an actor use the two approaches simultaneously and properly.
I, as a researcher on this study, want this study will be helpful for other actors to make more effective and profound role by using the output from the workshop which used Stanislavsky's and Michael Chekhov's Etude. This is not unconditional oriented suggestion. I suggest that an actor or actress needs to think and create new approach continuously that not only present and future require, but also applicable to his or her character and performance system.na
Today's performance system generally has six weeks practice session for play and eight weeks practice session for musical. Under these certain period, actors have to create and complete the character of the performance before go on to the stage.
By the way, how well can actors create their role in that period? Also, what kind of methods do they use for making the role? In the view of the research questions presented above, some tools are needed to help actors creating their roles efficiently and effectively. This is a starting point on this study. To answer the questions, Anton Chekhov's play, The Seagull's main cast, Nina's role-making is carried out using Stanislavsky's acting system originated from psychological approach and Michael Chekhov's technique playing originated from physical approach.
First of all, this research looks into Anton Chekhov, his works, and 〈The Seagull〉specifically. Besides, this study investigates playing method that Stanislavsky and Michael Chekhov went for; in other words, this research shows how acting system and technique playing are different at the beginning phase. To verify the difference, it is worthy of organizing Stanislavsky's four acting systems(Super-Objective, Given Circumstances, Emotional Memory, and Magic If), and Michael Chekhov's four representative technique playing(Imagination and Image, Divided Conscious, Mood and Feeling, and Psychological Gesture).
To get more objective and analytical output, this study proceeds workshop from middle stage. The workshop used Stanislavsky's acting system and Michael Chekhov's technique playing through Etude. A researcher experienced these two approaches for a month and analyzed the questions below:
- What are the characteristics of the approaches?
- what are the effects and differences between two approaches?
- What is the effect when use two approaches simultaneously?
In short, this research analyzed what approach an actor choose, how an actor unite two approaches effectively, and what kind of effect an actor make in terms of role-making.
For the first week of workshop, this research analyzed Nina's character and her appearance of the fourth act. The research analyzed the character not from a part of view, but a whole part of the performance excluding subjective view and inferring the character by analyzing passage and conversation of the performance. Furthermore, this research classified the Nina's appearance into psychological analysis and behavioral analysis for concrete and elaborate analysis.
For the second week, a researcher carried out role-making using Stanislavsky's acting system. In the process of the that, role-making approaches were carried out through Etude using Emotional Memory, and Magic If of Stanislavsky's acting system.
Making role of character was carried out using Michael Chekhov's technique playing in the third week. In the process of role-making, this research used several approaches with Etude applying Imagination and Psychological Gesture of Michael Chekhov's technique playing.
In the forth week, I applied both Stanislavsky's and Michael Chekhov's methods at the same time, and performed Nina's role-making based on this method. This method helped me to create more efficient and systematic approach by selecting the most effective method for creating role.
Lastly, based on the analysis and output from the workshop, this study concluded the practical use and the limitation of two approaches on top of the need to compositive use of two approaches.
The purpose of this study is to prove the effectiveness of the compositive use of two approaches when an actor creates role. This workshop showed that an actor could create more completed role when an actor use the two approaches simultaneously and properly.
I, as a researcher on this study, want this study will be helpful for other actors to make more effective and profound role by using the output from the workshop which used Stanislavsky's and Michael Chekhov's Etude. This is not unconditional oriented suggestion. I suggest that an actor or actress needs to think and create new approach continuously that not only present and future require, but also applicable to his or her character and performance system.na
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