본 연구는 현대 사회의 부모들이 자녀 양육에서 겪고 있는 어려움과 필요로 하는 다양한 교육적인 정보들을 살펴봄으로서 어린이집과 유치원에서의 부모 교육의 방향과 교사의 대처 방안을 위한 기초자료로 제공하는데 이 연구의 목적이 있다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 연 구 문 제 1. 어린이집 연령별 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가? 연 구 문 제 2. 어린이집 성별에 따른 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 소재 직장 어린이집의 만 0세~만 5세의 학부모 120명이다. 전체 13학급으로 전체 남아는 64명이고 전체 여아는 56명이며 평균 월령은 44.19개월이다. 연구에 참여한 교사는 총 13명이며, 연구 기간은 2012년 3월 5일부터 2012년 7월 21일까지이다. 상담 자료는 교사들은 학부모와의 의사소통 장(場)인 ‘마주 이야기’와 1학기 정기 상담 자료, 등ㆍ하원 시 학부모와의 상담 내용과 전화 상담을 토대로 자료 수집을 하였으며 총 자료 수집은 6,053건이다. 분석을 위해 강정원과 전선영(2000)의 인터넷을 이용한 영유아기 자녀 교육 상담 ...
본 연구는 현대 사회의 부모들이 자녀 양육에서 겪고 있는 어려움과 필요로 하는 다양한 교육적인 정보들을 살펴봄으로서 어린이집과 유치원에서의 부모 교육의 방향과 교사의 대처 방안을 위한 기초자료로 제공하는데 이 연구의 목적이 있다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 연 구 문 제 1. 어린이집 연령별 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가? 연 구 문 제 2. 어린이집 성별에 따른 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 소재 직장 어린이집의 만 0세~만 5세의 학부모 120명이다. 전체 13학급으로 전체 남아는 64명이고 전체 여아는 56명이며 평균 월령은 44.19개월이다. 연구에 참여한 교사는 총 13명이며, 연구 기간은 2012년 3월 5일부터 2012년 7월 21일까지이다. 상담 자료는 교사들은 학부모와의 의사소통 장(場)인 ‘마주 이야기’와 1학기 정기 상담 자료, 등ㆍ하원 시 학부모와의 상담 내용과 전화 상담을 토대로 자료 수집을 하였으며 총 자료 수집은 6,053건이다. 분석을 위해 강정원과 전선영(2000)의 인터넷을 이용한 영유아기 자녀 교육 상담 내용 분석 연구의 상담 내용을 분석한 것을 참고로 하여 연구자의 연구 현장에 맞게 수정 보완하여 분석하였으며, 한 상담 내용 안의 두 가지 이상의 상담 내용은 중복처리 하여 분석 기준의 하위 영역별로 빈도와 백분율을 산출하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째. 만 0세는 신체 발달 및 건강영역과 관련된 상담이 많았으나, 만 1세 이후의 연령부터는 사회 발달영역과 관련된 상담이 많았다. 또한 영아에서 유아로 연령이 올라갈수록 학부모들은 자녀의 학습지도와 관련된 상담 내용이 많으며, 어린이집에서는 어떻게 학습지도를 하고 있는지에 대한 상담이 많았다. 연령별 학부모 상담과 관련하여 전체적으로 사회영역과 관련된 상담 내용이 많았다. 어린 연령일수록 놀이와 관련된 상담 내용이 많았으며, 유아이상의 연령에서는 또래 집단과 관련된 상담내용이 많았다. 이는 어린연령의 부모일수록 어린 자녀들이 어린이집에서 어떤 놀이를 하는지 많이 궁금해 하며, 가정에서 자녀들과 놀이 방법과 대화 방법에 대한 상담 내용이 많은 것은 부모가 자녀와의 놀이와 대화 방법에 대해 어려워함을 시사하기도 한다. 또한 유아 이상의 부모는 자녀가 어떤 친구와 더 친하고, 어떤 친구 때문에 힘들어 하는지 등의 자녀의 또래 집단과 관련하여 관심이 많음을 시사한다. 영아에서 유아로 연령이 올라갈수록 학부모들은 자녀의 학습지도와 관련된 상담 내용이 많았다. 어린이집에서는 어떻게 학습지도를 하고 있는지에 대한 상담 내용이 주를 이루었으며, 가정에서 어린이집과 연계하여 학습지도를 어떻게 해야 하는지에 대한 상담 내용이 많았다.
둘째. 성별에 따른 상담은 남아와 여아 모두 사회영역에서 높게 나왔다. 만 1세의 성별에 따른 상담 내용을 비교 하였을 때 공통적으로 놀이와 관련된 상담이 남아(11.44%), 여아(12.70%)로 전체적 상담 내용 중에 가장 높게 나왔으며 만 2세의 성별에 따른 상담 내용으로 공통점은 자조기술과 관련된 상담으로 남아(12.48%), 여아(9.26%)로 비교적 높게 나왔다. 만 3세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 놀이와 관련된 상담 내용으로 남아는(13.15%), 여아는(13.10%) 가장 높게 나왔다. 만 4세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 또래와 사귀기 및 관계와 관련하여 남아 (10.30%), 여아(12.64%)로 가장 높게 나왔다. 만 5세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 또래와의 관계와 관련한 상담이 남아(13.22%), 여아(16.32%)로 가장 많았다. 성별에 따른 학부모 상담내용의 결과를 토대로 연령별 학부모 상담내용과 마찬가지로 사회영역에서 만 2세를 제외하고 남아, 여아의 학부모 모두 관심이 많음을 알 수 있다. 어린 연령일수록 자녀의 놀이에 관심이 많으며, 유아 이상의 부모는 사회 발달 이외의 의사소통과 인지발달과 관심이 많음을 시사한다.
본 연구는 현대 사회의 부모들이 자녀 양육에서 겪고 있는 어려움과 필요로 하는 다양한 교육적인 정보들을 살펴봄으로서 어린이집과 유치원에서의 부모 교육의 방향과 교사의 대처 방안을 위한 기초자료로 제공하는데 이 연구의 목적이 있다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 연 구 문 제 1. 어린이집 연령별 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가? 연 구 문 제 2. 어린이집 성별에 따른 학부모 상담에 대한 내용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 소재 직장 어린이집의 만 0세~만 5세의 학부모 120명이다. 전체 13학급으로 전체 남아는 64명이고 전체 여아는 56명이며 평균 월령은 44.19개월이다. 연구에 참여한 교사는 총 13명이며, 연구 기간은 2012년 3월 5일부터 2012년 7월 21일까지이다. 상담 자료는 교사들은 학부모와의 의사소통 장(場)인 ‘마주 이야기’와 1학기 정기 상담 자료, 등ㆍ하원 시 학부모와의 상담 내용과 전화 상담을 토대로 자료 수집을 하였으며 총 자료 수집은 6,053건이다. 분석을 위해 강정원과 전선영(2000)의 인터넷을 이용한 영유아기 자녀 교육 상담 내용 분석 연구의 상담 내용을 분석한 것을 참고로 하여 연구자의 연구 현장에 맞게 수정 보완하여 분석하였으며, 한 상담 내용 안의 두 가지 이상의 상담 내용은 중복처리 하여 분석 기준의 하위 영역별로 빈도와 백분율을 산출하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째. 만 0세는 신체 발달 및 건강영역과 관련된 상담이 많았으나, 만 1세 이후의 연령부터는 사회 발달영역과 관련된 상담이 많았다. 또한 영아에서 유아로 연령이 올라갈수록 학부모들은 자녀의 학습지도와 관련된 상담 내용이 많으며, 어린이집에서는 어떻게 학습지도를 하고 있는지에 대한 상담이 많았다. 연령별 학부모 상담과 관련하여 전체적으로 사회영역과 관련된 상담 내용이 많았다. 어린 연령일수록 놀이와 관련된 상담 내용이 많았으며, 유아이상의 연령에서는 또래 집단과 관련된 상담내용이 많았다. 이는 어린연령의 부모일수록 어린 자녀들이 어린이집에서 어떤 놀이를 하는지 많이 궁금해 하며, 가정에서 자녀들과 놀이 방법과 대화 방법에 대한 상담 내용이 많은 것은 부모가 자녀와의 놀이와 대화 방법에 대해 어려워함을 시사하기도 한다. 또한 유아 이상의 부모는 자녀가 어떤 친구와 더 친하고, 어떤 친구 때문에 힘들어 하는지 등의 자녀의 또래 집단과 관련하여 관심이 많음을 시사한다. 영아에서 유아로 연령이 올라갈수록 학부모들은 자녀의 학습지도와 관련된 상담 내용이 많았다. 어린이집에서는 어떻게 학습지도를 하고 있는지에 대한 상담 내용이 주를 이루었으며, 가정에서 어린이집과 연계하여 학습지도를 어떻게 해야 하는지에 대한 상담 내용이 많았다.
둘째. 성별에 따른 상담은 남아와 여아 모두 사회영역에서 높게 나왔다. 만 1세의 성별에 따른 상담 내용을 비교 하였을 때 공통적으로 놀이와 관련된 상담이 남아(11.44%), 여아(12.70%)로 전체적 상담 내용 중에 가장 높게 나왔으며 만 2세의 성별에 따른 상담 내용으로 공통점은 자조기술과 관련된 상담으로 남아(12.48%), 여아(9.26%)로 비교적 높게 나왔다. 만 3세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 놀이와 관련된 상담 내용으로 남아는(13.15%), 여아는(13.10%) 가장 높게 나왔다. 만 4세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 또래와 사귀기 및 관계와 관련하여 남아 (10.30%), 여아(12.64%)로 가장 높게 나왔다. 만 5세의 성별에 따른 상담 내용의 공통점은 또래와의 관계와 관련한 상담이 남아(13.22%), 여아(16.32%)로 가장 많았다. 성별에 따른 학부모 상담내용의 결과를 토대로 연령별 학부모 상담내용과 마찬가지로 사회영역에서 만 2세를 제외하고 남아, 여아의 학부모 모두 관심이 많음을 알 수 있다. 어린 연령일수록 자녀의 놀이에 관심이 많으며, 유아 이상의 부모는 사회 발달 이외의 의사소통과 인지발달과 관심이 많음을 시사한다.
The purpose of this study is to provide as countermeasures of teachers child-care center, kindergarten and the direction of the Parent Training by the basis for this study, looking at a variety of educational information there are of parents a modern society of who are experiencing difficulties in p...
The purpose of this study is to provide as countermeasures of teachers child-care center, kindergarten and the direction of the Parent Training by the basis for this study, looking at a variety of educational information there are of parents a modern society of who are experiencing difficulties in parenting.
The research questions are as follows: First, What is the information for counseling parents child-care center Age? Second, What is the information for counseling for parents child-care center according to sex? The subjects of this study were 120 people whose children attended the workplace daycare center in Seoul. It was consisted of 64 boys and 56 girls in 13 classes. The mean age of children was 44.19 months. Teachers who participated in the study were a total of 13, and the study period is from March 5, 2012 to July 21, 2012. Consultation 1st semester regular counseling materials, such as, the communication with parents (场)' face talk with the attendance at the House and House of representatives of parents counseling and telephone counseling on the basis of the teachers to collect data and total data collection 6053. Kang jung-won, Jeon, sun young (2000) Using the Internet for analysis early childhood child educational counseling Note that the analysis of the content analysis of counseling research analysis, revise the fit of the researchers in the field, and more than two in one consultations the duplicate counseling information processed by each sub-area analysis based on the frequency and percentage were calculated.
The results of this study can be summarized as follows. First, age of 0 year there was if a lot of counseling and physical development and health counseling and related areas, but was associated with the area of social development from the age of 1 year after counseling. As the age goes up from infant to children a lot of counseling parents often related instruction of learning and counseling child-care center, what instruction of learning consultation. With respect to age, parental counseling, consultations were associated with the area of the society as a whole. Age than infants younger age were related counseling and play more, was associated with peer counseling. This wonders how much the play of young children from the daycare center, parents of younger children more at home with their children for consultation and dialogue on how to how to play a lot of content, and it is difficult for a conversation on how to play with their child. And a parent suggested are Interested in respect to the child's peer group. Parent who cares infant the children and some friends close, and that it's having a hard time with some friends suggest plenty. In infants, toddlers up to age related instruction and children's counseling, parents increasingly common. childcare center at home daycare center in conjunction with a consultation on whether and how learning map has made this week, learning how to make a map for the consultation was
Second. Counseling according to sex was high in both boys and girls in the areas of society. Holistic Counseling boys(11.44%), girls(12.70%), commonly associated with the play when compared according to the 1-year-old sex counseling remains the highest result. Consultation with the contents in only 2 years of sex remains common as a self-care skill and related counseling boys (12.48%) and girls (9.26%) is relatively higher. Related content and play the common counseling information, according to the 3-year-old's sex counseling remain boys(13.15%), and girls (13.10%) were higher. The common of the contents of 4 years according to sex and relationships with peers and dating girls remaining boys(10.30%),and girls (12.64%) came out highest . Common content according to 5-year-old sex counseling consultation regarding relationships with peers and the remaining boys(13.22%), girls (16.32%) was the most common. Based on age, the contents of the results according, the age of parental counseling, to sex counseling of parental counseling in the areas of society as well as 2 years remaining, except the girl's parents know all too interested. A young age, often more interested in the children's play. Parents of infants are interested in the communication, cognitive development and social development.
The purpose of this study is to provide as countermeasures of teachers child-care center, kindergarten and the direction of the Parent Training by the basis for this study, looking at a variety of educational information there are of parents a modern society of who are experiencing difficulties in parenting.
The research questions are as follows: First, What is the information for counseling parents child-care center Age? Second, What is the information for counseling for parents child-care center according to sex? The subjects of this study were 120 people whose children attended the workplace daycare center in Seoul. It was consisted of 64 boys and 56 girls in 13 classes. The mean age of children was 44.19 months. Teachers who participated in the study were a total of 13, and the study period is from March 5, 2012 to July 21, 2012. Consultation 1st semester regular counseling materials, such as, the communication with parents (场)' face talk with the attendance at the House and House of representatives of parents counseling and telephone counseling on the basis of the teachers to collect data and total data collection 6053. Kang jung-won, Jeon, sun young (2000) Using the Internet for analysis early childhood child educational counseling Note that the analysis of the content analysis of counseling research analysis, revise the fit of the researchers in the field, and more than two in one consultations the duplicate counseling information processed by each sub-area analysis based on the frequency and percentage were calculated.
The results of this study can be summarized as follows. First, age of 0 year there was if a lot of counseling and physical development and health counseling and related areas, but was associated with the area of social development from the age of 1 year after counseling. As the age goes up from infant to children a lot of counseling parents often related instruction of learning and counseling child-care center, what instruction of learning consultation. With respect to age, parental counseling, consultations were associated with the area of the society as a whole. Age than infants younger age were related counseling and play more, was associated with peer counseling. This wonders how much the play of young children from the daycare center, parents of younger children more at home with their children for consultation and dialogue on how to how to play a lot of content, and it is difficult for a conversation on how to play with their child. And a parent suggested are Interested in respect to the child's peer group. Parent who cares infant the children and some friends close, and that it's having a hard time with some friends suggest plenty. In infants, toddlers up to age related instruction and children's counseling, parents increasingly common. childcare center at home daycare center in conjunction with a consultation on whether and how learning map has made this week, learning how to make a map for the consultation was
Second. Counseling according to sex was high in both boys and girls in the areas of society. Holistic Counseling boys(11.44%), girls(12.70%), commonly associated with the play when compared according to the 1-year-old sex counseling remains the highest result. Consultation with the contents in only 2 years of sex remains common as a self-care skill and related counseling boys (12.48%) and girls (9.26%) is relatively higher. Related content and play the common counseling information, according to the 3-year-old's sex counseling remain boys(13.15%), and girls (13.10%) were higher. The common of the contents of 4 years according to sex and relationships with peers and dating girls remaining boys(10.30%),and girls (12.64%) came out highest . Common content according to 5-year-old sex counseling consultation regarding relationships with peers and the remaining boys(13.22%), girls (16.32%) was the most common. Based on age, the contents of the results according, the age of parental counseling, to sex counseling of parental counseling in the areas of society as well as 2 years remaining, except the girl's parents know all too interested. A young age, often more interested in the children's play. Parents of infants are interested in the communication, cognitive development and social development.
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