본 연구는 국내 온라인 유통채널 중 가장 큰 매출규모와 영향력을 가지고 있는 오픈마켓 쇼핑몰에서 상품과 서비스를 판매하는 판매자의 경영성과에 영향을 주는 요인에 어떤 것들이 있고 어떻게 영향력이 작용하는가를 다룬 것이다. 판매자의 경영성과에 어떠한 요인들이 영향을 미칠 수 있는지 알아보기 위해 3가지 주요변수(판매자 신뢰, 판매자 경쟁력, 판매자 마케팅)의 조작을 통해 연구를 실시하였다. 연구 결과, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 상품정보는 재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 이용후기는 비재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 판매자 경쟁력(가격, 주력상품 확보, 상품 구색력)은 재무적 경영성과와 비재무적 경영성과 모두에게 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 ...
본 연구는 국내 온라인 유통채널 중 가장 큰 매출규모와 영향력을 가지고 있는 오픈마켓 쇼핑몰에서 상품과 서비스를 판매하는 판매자의 경영성과에 영향을 주는 요인에 어떤 것들이 있고 어떻게 영향력이 작용하는가를 다룬 것이다. 판매자의 경영성과에 어떠한 요인들이 영향을 미칠 수 있는지 알아보기 위해 3가지 주요변수(판매자 신뢰, 판매자 경쟁력, 판매자 마케팅)의 조작을 통해 연구를 실시하였다. 연구 결과, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 상품정보는 재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 이용후기는 비재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 판매자 경쟁력(가격, 주력상품 확보, 상품 구색력)은 재무적 경영성과와 비재무적 경영성과 모두에게 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 마케팅 전략(광고, 할인 및 사은행사)은 재무적 경영성과와 비재무적 경영성과 모두에게 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구의 실증분석 결과에 근거하여 실무적 관점에서 몇 가지 중요한 시사점을 정리, 제시하면 다음과 같다. 첫째, 오픈마켓은 개방형 쇼핑몰로 판매자가 주도적으로 할 수 있는 권한이 기존 일반쇼핑몰에 비해 월등히 많으므로 각 오픈마켓의 특성과 속성을 파악하여 오픈마켓 시스템을 이용하여 판매자 광고, 할인 및 사은행사 등의 적극적인 마케팅전략을 수행하여야 한다. 둘째, 오픈마켓은 기존 일반쇼핑몰에 비해 다수의 판매자와 구매자가 동시에 상거래를 하고 있고, 비대면 판매방식이기 때문에 고객에게 신뢰를 주는 판매자 평판(등급) 관리, 정확한 상품정보 제공, 이용후기관리를 지속적으로 하여 신뢰를 쌓는 것이 매우 중요하다. 셋째, 치열한 판매자들과의 경쟁에서 이기기 위해서는 주력상품, 가격 경쟁력, 상품구색을 확보하여 차별화된 경쟁우위를 가져야 한다.
본 연구는 국내 온라인 유통채널 중 가장 큰 매출규모와 영향력을 가지고 있는 오픈마켓 쇼핑몰에서 상품과 서비스를 판매하는 판매자의 경영성과에 영향을 주는 요인에 어떤 것들이 있고 어떻게 영향력이 작용하는가를 다룬 것이다. 판매자의 경영성과에 어떠한 요인들이 영향을 미칠 수 있는지 알아보기 위해 3가지 주요변수(판매자 신뢰, 판매자 경쟁력, 판매자 마케팅)의 조작을 통해 연구를 실시하였다. 연구 결과, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 상품정보는 재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 신뢰도의 판매자 평판과 이용후기는 비재무적 경영성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 판매자 경쟁력(가격, 주력상품 확보, 상품 구색력)은 재무적 경영성과와 비재무적 경영성과 모두에게 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 판매자 마케팅 전략(광고, 할인 및 사은행사)은 재무적 경영성과와 비재무적 경영성과 모두에게 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구의 실증분석 결과에 근거하여 실무적 관점에서 몇 가지 중요한 시사점을 정리, 제시하면 다음과 같다. 첫째, 오픈마켓은 개방형 쇼핑몰로 판매자가 주도적으로 할 수 있는 권한이 기존 일반쇼핑몰에 비해 월등히 많으므로 각 오픈마켓의 특성과 속성을 파악하여 오픈마켓 시스템을 이용하여 판매자 광고, 할인 및 사은행사 등의 적극적인 마케팅전략을 수행하여야 한다. 둘째, 오픈마켓은 기존 일반쇼핑몰에 비해 다수의 판매자와 구매자가 동시에 상거래를 하고 있고, 비대면 판매방식이기 때문에 고객에게 신뢰를 주는 판매자 평판(등급) 관리, 정확한 상품정보 제공, 이용후기관리를 지속적으로 하여 신뢰를 쌓는 것이 매우 중요하다. 셋째, 치열한 판매자들과의 경쟁에서 이기기 위해서는 주력상품, 가격 경쟁력, 상품구색을 확보하여 차별화된 경쟁우위를 가져야 한다.
This dissertation has aimed at finding factors affecting business performances of sellers selling goods and services at large open market shopping malls that have big sales volumes and influences among local on-line based distribution channel. To understand the very factors affecting business pe...
This dissertation has aimed at finding factors affecting business performances of sellers selling goods and services at large open market shopping malls that have big sales volumes and influences among local on-line based distribution channel. To understand the very factors affecting business performance of retailers, three major variables (reliability, competitiveness and marketing capability of the sellers) were taken for the purpose of the study. As a result of the study, advertisement of the seller, reputation of the seller, availability of major products, price competitiveness, product portfolio, promotional activities including discount and product information were identified as the major factors in sequence of importance affecting financial performance of the sellers and regarding the factors affecting non-financial business performance, reputation of the sellers, promotional activities including discount, advertisement of the sellers, availability of major products, price competitiveness, contribution of user experience report and product portfolio were identified in the order of importance. Based on the analytical study, the following facts were found as important implications of this study. First, it will be important that the sellers at open markets will have to implement proactive marketing plans such as advertisement of the seller and promotional schemes including discount etc. using the system of open market by understanding the nature and characteristics of each open market as sellers at open markets have the power to drive sales activities pro-actively. Second, it will be important for the sellers to build reliability by managing reputation, providing key product information and managing user experience reports as the open market is the marketplace where multiple sellers and buyers interact simultaneously and without in person mode. Third, the sellers will have to keep major products, price competitiveness and product portfolio to outpace the competitors, thus holding differentiated competitiveness.
This dissertation has aimed at finding factors affecting business performances of sellers selling goods and services at large open market shopping malls that have big sales volumes and influences among local on-line based distribution channel. To understand the very factors affecting business performance of retailers, three major variables (reliability, competitiveness and marketing capability of the sellers) were taken for the purpose of the study. As a result of the study, advertisement of the seller, reputation of the seller, availability of major products, price competitiveness, product portfolio, promotional activities including discount and product information were identified as the major factors in sequence of importance affecting financial performance of the sellers and regarding the factors affecting non-financial business performance, reputation of the sellers, promotional activities including discount, advertisement of the sellers, availability of major products, price competitiveness, contribution of user experience report and product portfolio were identified in the order of importance. Based on the analytical study, the following facts were found as important implications of this study. First, it will be important that the sellers at open markets will have to implement proactive marketing plans such as advertisement of the seller and promotional schemes including discount etc. using the system of open market by understanding the nature and characteristics of each open market as sellers at open markets have the power to drive sales activities pro-actively. Second, it will be important for the sellers to build reliability by managing reputation, providing key product information and managing user experience reports as the open market is the marketplace where multiple sellers and buyers interact simultaneously and without in person mode. Third, the sellers will have to keep major products, price competitiveness and product portfolio to outpace the competitors, thus holding differentiated competitiveness.
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