클래식 음악은 뛰어난 예술성이나 작품성에도 불구하고 점점 저변이 줄어드는 추세다. 저변이 줄어드는 이유를 분석하고 그것의 확장을 고민하는 것이 이 시대 클래식 관련 종사자들의 책임이다. 클래식을 향유하는 여러 가지 방법 중에서 본 연구는 음원을 구매하는 구매자들을 대상으로 그들의 성향을 분석하고 그것을 바탕으로 마케터에게 제언하는 형식으로 논문을 구성했다. 본 연구는 클래식 음악 음원구매 구매자의 특성을 알아보기 위해 네 가지의 연구문제를 설정했다. 첫째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 동기는 무엇인가. 둘째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 장애 요인은 무엇인가. 셋째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 선택 요인은 무엇인가. 넷째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 후 만족도 요인은 무엇인가. 이러한 연구문제를 바탕으로 설문을 작성했으며 100명의 응답지를 대상으로 분석하였다. 설문 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 클래식 음원의 구매 동기에 있어서 정서적 즐거움, 미적 즐거움, 스트레스 해소와 같은 감정적ㆍ정서적 측면이 크게 작용함을 분석을 통해 살펴볼 수 있었다. 마케터나 음원 관련 종사자들을 구매자들의 감정적인 측면을 좀 더 세심하고 다각적으로 분석하여 감성적인 마케팅의 요소를 고려하는 것이 필요하다. 둘째, 음원 구매에 장애가 되는 요인 중 ‘경제적 요인’과 ‘감상 시간의 부족’이 상위를 차지했다. 경기침체나 바쁘게 돌아가는 라이프스타일이 반영된 결과라고 볼 수 있다. 특히 20대는 또한 다른 연령 집단에 비해 ‘경제적 이유’, ‘감상 시간의 부족’과 같은 장애요인이 더 높은 수치를 차지했다. 20대와 젊은이들을 위한 다양한 ...
클래식 음악은 뛰어난 예술성이나 작품성에도 불구하고 점점 저변이 줄어드는 추세다. 저변이 줄어드는 이유를 분석하고 그것의 확장을 고민하는 것이 이 시대 클래식 관련 종사자들의 책임이다. 클래식을 향유하는 여러 가지 방법 중에서 본 연구는 음원을 구매하는 구매자들을 대상으로 그들의 성향을 분석하고 그것을 바탕으로 마케터에게 제언하는 형식으로 논문을 구성했다. 본 연구는 클래식 음악 음원구매 구매자의 특성을 알아보기 위해 네 가지의 연구문제를 설정했다. 첫째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 동기는 무엇인가. 둘째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 장애 요인은 무엇인가. 셋째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 선택 요인은 무엇인가. 넷째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 후 만족도 요인은 무엇인가. 이러한 연구문제를 바탕으로 설문을 작성했으며 100명의 응답지를 대상으로 분석하였다. 설문 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 클래식 음원의 구매 동기에 있어서 정서적 즐거움, 미적 즐거움, 스트레스 해소와 같은 감정적ㆍ정서적 측면이 크게 작용함을 분석을 통해 살펴볼 수 있었다. 마케터나 음원 관련 종사자들을 구매자들의 감정적인 측면을 좀 더 세심하고 다각적으로 분석하여 감성적인 마케팅의 요소를 고려하는 것이 필요하다. 둘째, 음원 구매에 장애가 되는 요인 중 ‘경제적 요인’과 ‘감상 시간의 부족’이 상위를 차지했다. 경기침체나 바쁘게 돌아가는 라이프스타일이 반영된 결과라고 볼 수 있다. 특히 20대는 또한 다른 연령 집단에 비해 ‘경제적 이유’, ‘감상 시간의 부족’과 같은 장애요인이 더 높은 수치를 차지했다. 20대와 젊은이들을 위한 다양한 마케팅 전략을 통해 20대 저변의 확대에 관심을 기울여야 한다. 셋째, 음원의 선택에 있어 레퍼토리, 완성도, 아티스트의 명성이 주요한 선택 요인으로 분석되었는데 음원의 선택에 있어 본질적인 측면이 고려됨을 알 수 있다. 유명 아티스트의 숨겨진 레퍼토리를 복원하고 음악성과 역사성을 검증받은 작품들은 음질의 향상이나 리패키지를 통해 수요를 이끌어 내는 것이 중요하다. 넷째, 음원 구매 후 만족도에 대해 20대의 경우 ‘아티스트의 지명도에 만족’, ‘휴대성 및 편리성 만족’에 다른 연령 집단보다 더 높은 수치를 나타냈다. 휴대성ㆍ편리성의 측면에서 CD가 아닌 MP3나 스트리밍 서비스를 애용하고 있음을 알 수 있는데 매체에 따른 대응전략이 필요하다. 젊은 세대는 파일이나 스트리밍서비스로 클래식 음악을 전유하는 구조를 띠고 있기 때문에 20대를 통해서 클래식 음원이 수익을 내는 구조를 형성하기는 어렵다. 장기적으로 시장의 30~50대의 저변이 노후화 되었을 때 그 공백을 메울 수 있는 젊은 수요를 개발하는 것이 필요하다. 다섯째, 제도적ㆍ정책적 지원이 필요하다. 젊은 세대가 새로운 구매계층으로 진입하지 못하는 상태에서 정부의 주도 아래 업계, 소비자, 연구단체, 교육 기관 등이 저변의 흐름을 인식하여 제도적인 시스템을 구축하는 것이 중요하다. 클래식 음원산업 뿐만 아니라 공연과 연주자를 지원할 수 있는 독립적인 부서의 신설을 통해 지원 정책을 보다 체계적으로 추진해야한다. 군소 클래식레이블 육성지원, 클래식 음악산업의 구체적인 데이터 베이스 구축, 데이터 베이스를 바탕으로 소비자의 성향 분석, 클래식 음원 마케팅의 전문 인력 양성을 통해 장르에 대한 보편적인 저변의 확장에 관심을 기울여야 한다.
클래식 음악은 뛰어난 예술성이나 작품성에도 불구하고 점점 저변이 줄어드는 추세다. 저변이 줄어드는 이유를 분석하고 그것의 확장을 고민하는 것이 이 시대 클래식 관련 종사자들의 책임이다. 클래식을 향유하는 여러 가지 방법 중에서 본 연구는 음원을 구매하는 구매자들을 대상으로 그들의 성향을 분석하고 그것을 바탕으로 마케터에게 제언하는 형식으로 논문을 구성했다. 본 연구는 클래식 음악 음원구매 구매자의 특성을 알아보기 위해 네 가지의 연구문제를 설정했다. 첫째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 동기는 무엇인가. 둘째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 장애 요인은 무엇인가. 셋째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 선택 요인은 무엇인가. 넷째, 클래식 음악 음원 구매자들의 구매 후 만족도 요인은 무엇인가. 이러한 연구문제를 바탕으로 설문을 작성했으며 100명의 응답지를 대상으로 분석하였다. 설문 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 클래식 음원의 구매 동기에 있어서 정서적 즐거움, 미적 즐거움, 스트레스 해소와 같은 감정적ㆍ정서적 측면이 크게 작용함을 분석을 통해 살펴볼 수 있었다. 마케터나 음원 관련 종사자들을 구매자들의 감정적인 측면을 좀 더 세심하고 다각적으로 분석하여 감성적인 마케팅의 요소를 고려하는 것이 필요하다. 둘째, 음원 구매에 장애가 되는 요인 중 ‘경제적 요인’과 ‘감상 시간의 부족’이 상위를 차지했다. 경기침체나 바쁘게 돌아가는 라이프스타일이 반영된 결과라고 볼 수 있다. 특히 20대는 또한 다른 연령 집단에 비해 ‘경제적 이유’, ‘감상 시간의 부족’과 같은 장애요인이 더 높은 수치를 차지했다. 20대와 젊은이들을 위한 다양한 마케팅 전략을 통해 20대 저변의 확대에 관심을 기울여야 한다. 셋째, 음원의 선택에 있어 레퍼토리, 완성도, 아티스트의 명성이 주요한 선택 요인으로 분석되었는데 음원의 선택에 있어 본질적인 측면이 고려됨을 알 수 있다. 유명 아티스트의 숨겨진 레퍼토리를 복원하고 음악성과 역사성을 검증받은 작품들은 음질의 향상이나 리패키지를 통해 수요를 이끌어 내는 것이 중요하다. 넷째, 음원 구매 후 만족도에 대해 20대의 경우 ‘아티스트의 지명도에 만족’, ‘휴대성 및 편리성 만족’에 다른 연령 집단보다 더 높은 수치를 나타냈다. 휴대성ㆍ편리성의 측면에서 CD가 아닌 MP3나 스트리밍 서비스를 애용하고 있음을 알 수 있는데 매체에 따른 대응전략이 필요하다. 젊은 세대는 파일이나 스트리밍서비스로 클래식 음악을 전유하는 구조를 띠고 있기 때문에 20대를 통해서 클래식 음원이 수익을 내는 구조를 형성하기는 어렵다. 장기적으로 시장의 30~50대의 저변이 노후화 되었을 때 그 공백을 메울 수 있는 젊은 수요를 개발하는 것이 필요하다. 다섯째, 제도적ㆍ정책적 지원이 필요하다. 젊은 세대가 새로운 구매계층으로 진입하지 못하는 상태에서 정부의 주도 아래 업계, 소비자, 연구단체, 교육 기관 등이 저변의 흐름을 인식하여 제도적인 시스템을 구축하는 것이 중요하다. 클래식 음원산업 뿐만 아니라 공연과 연주자를 지원할 수 있는 독립적인 부서의 신설을 통해 지원 정책을 보다 체계적으로 추진해야한다. 군소 클래식레이블 육성지원, 클래식 음악산업의 구체적인 데이터 베이스 구축, 데이터 베이스를 바탕으로 소비자의 성향 분석, 클래식 음원 마케팅의 전문 인력 양성을 통해 장르에 대한 보편적인 저변의 확장에 관심을 기울여야 한다.
Classical music continues to lose its base in spite of its superior artistry and quality. It is up to the practitioners of classical music to analyze the reasons behind the decreasing base and think over how to expand the base again. This study set out to analyze the propensities of those who purcha...
Classical music continues to lose its base in spite of its superior artistry and quality. It is up to the practitioners of classical music to analyze the reasons behind the decreasing base and think over how to expand the base again. This study set out to analyze the propensities of those who purchased music one of the various ways to enjoy classical music and propose ideas based on the results to marketers. In order to examine the characteristics of those who purchased classical music sound source, the study set the four following research questions: first, what are the motivations of those who purchase classical music sound source? Second, what are the barriers to their purchase of classical music sound source? Third, what are the selection factors for their purchase of classical music sound source? Finally, what are the satisfaction factors after their purchase of classical music sound source? Based on those research questions, a questionnaire was made up and distributed to 100 subjects. Based on the analysis results of responses, the following suggestions were made: First, the analysis results show that emotional and affective aspects including affective pleasure, aesthetic pleasure, and stress relief played a huge role when they decided to purchase classical music sound source. It is required for marketers or music product professionals to analyze the emotional aspects of purchasers in a more sophisticated and multilateral manner and take the emotional elements of marketing into account. Second, the biggest barriers to their purchase of classical music sound source were "financial hardship" and "lack of appreciation time," which reflects the recession and busy lifestyle. Those two factors were especially prominent barriers among those who were in their twenties. It is thus necessary to develop diverse marketing strategies for the younger generation including those who are in their twenties and take interest in the expansion of the base of classical music among those who are in their twenties. Third, the major selection factors of classical music sound source were the repertoire, completeness, and the artist's reputation, which shows that consumers take into the essential aspects of classical music sound source when making a purchase choice. It is critical to create demands by restoring the hidden repertoires of famous artists and improving the sound quality of or promoting the repackage of works whose musicality and historicity has been proven. Fourth, those who were in their twenties exhibited a higher satisfaction level with the "name value of the artist" and "portability and convenience" after purchasing classical music sound source than the other age groups. For portability and convenience, they loved MP3 or streaming service rather than CD, which raises a need for media-specific strategies. Since they enjoy classical music through MP3 or streaming service, it is difficult to build a structure in which classical music can generate profits through those who are in their twenties. In a long term, it is needed to develop demands from young consumers to fill the void after those who are in their thirties, forties, or fifties get old. Finally, there should be institutional and policy supports. It is important for the industry, consumers, research institutes, and educational institutes to recognize the flow of the base and build an institutional system under the leadership of the government when the younger generation cannot enter the market as a new purchasing segment. An independent department should be founded to support performances and players as well as classical music sales business to carry out support policies more systematically. Interest should be invested in the expansion of the universal base for the genre by supporting the growth of minor classical music labels, building a specific database for the classical music industry, analyzing the consumer propensities based on the database, and bringing up professionals for classical music marketing.
Classical music continues to lose its base in spite of its superior artistry and quality. It is up to the practitioners of classical music to analyze the reasons behind the decreasing base and think over how to expand the base again. This study set out to analyze the propensities of those who purchased music one of the various ways to enjoy classical music and propose ideas based on the results to marketers. In order to examine the characteristics of those who purchased classical music sound source, the study set the four following research questions: first, what are the motivations of those who purchase classical music sound source? Second, what are the barriers to their purchase of classical music sound source? Third, what are the selection factors for their purchase of classical music sound source? Finally, what are the satisfaction factors after their purchase of classical music sound source? Based on those research questions, a questionnaire was made up and distributed to 100 subjects. Based on the analysis results of responses, the following suggestions were made: First, the analysis results show that emotional and affective aspects including affective pleasure, aesthetic pleasure, and stress relief played a huge role when they decided to purchase classical music sound source. It is required for marketers or music product professionals to analyze the emotional aspects of purchasers in a more sophisticated and multilateral manner and take the emotional elements of marketing into account. Second, the biggest barriers to their purchase of classical music sound source were "financial hardship" and "lack of appreciation time," which reflects the recession and busy lifestyle. Those two factors were especially prominent barriers among those who were in their twenties. It is thus necessary to develop diverse marketing strategies for the younger generation including those who are in their twenties and take interest in the expansion of the base of classical music among those who are in their twenties. Third, the major selection factors of classical music sound source were the repertoire, completeness, and the artist's reputation, which shows that consumers take into the essential aspects of classical music sound source when making a purchase choice. It is critical to create demands by restoring the hidden repertoires of famous artists and improving the sound quality of or promoting the repackage of works whose musicality and historicity has been proven. Fourth, those who were in their twenties exhibited a higher satisfaction level with the "name value of the artist" and "portability and convenience" after purchasing classical music sound source than the other age groups. For portability and convenience, they loved MP3 or streaming service rather than CD, which raises a need for media-specific strategies. Since they enjoy classical music through MP3 or streaming service, it is difficult to build a structure in which classical music can generate profits through those who are in their twenties. In a long term, it is needed to develop demands from young consumers to fill the void after those who are in their thirties, forties, or fifties get old. Finally, there should be institutional and policy supports. It is important for the industry, consumers, research institutes, and educational institutes to recognize the flow of the base and build an institutional system under the leadership of the government when the younger generation cannot enter the market as a new purchasing segment. An independent department should be founded to support performances and players as well as classical music sales business to carry out support policies more systematically. Interest should be invested in the expansion of the universal base for the genre by supporting the growth of minor classical music labels, building a specific database for the classical music industry, analyzing the consumer propensities based on the database, and bringing up professionals for classical music marketing.
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