행복 지리적 관점에서의 초등사회과 지리교육 : 아동의 '비밀 장소'를 중심으로 Geography Education of Elementary Social Studies from the Perspective on Geography of Happiness: Focused on Children's Secret Place원문보기
본 연구의 목적은 아동들이 행복감을 느끼는 일상 생활에서의 지리적 경험의 양태를 파악하고, 이러한 경험이 초등사회과 지리교육에 주는 의미를 탐색하는 데 있다. 아동들의 행복은 그들의 발달 특성에 부합하는 의미 있는 장소 경험이 제공될 때 충족될 수 있다. 아동들의 욕구와 발달 특성을 고려할 때, 의미 있는 장소 경험은 모험 활동, 탐색 활동, 장소와 교감하는 활동, 또래집단과 교류하는 활동을 통해서 아동들의 신체 발달, 인지 발달, 정서 발달, 사회성 발달에 기여함으로써 행복감을 증진하는 장소 경험이라 할 수 있다.
도시형 지역 초등학교 4곳(425명)과 농촌형 지역 초등학교 8곳(362명)을 대상으로 하여 아동들의 장소 경험 양태를 분석한 결과 비밀 장소 만들기 활동이 아동들에게 행복감을 만끽할 수 있는 상황을 제공하는 의미 있는 장소 경험으로 판단되었다. 아동들이 야외 장소에 만드는 비밀 장소의 특징을 살펴보면, 비밀 장소는 대개 안전함을 확보할 수 있는 거리인 집으로부터 300m 이내에 위치하며, 비밀 장소에서는 주로 비밀 기지를 구축하고, 주변에서 놀잇감을 찾아 즐기는 탐험 활동이 이루어진다. 그리고 3~4학년 아동들이 가장 활발하게 외부에 비밀 장소를 형성하며, 5~6학년으로 갈수록 현저하게 감소한다.
아동들의 비밀 장소 만들기 활동이 지니는 행복 지리적 의미는 다음과 같다. 첫째, 즐거움의 원천이 되는 회복 경험을 제공한다. 아동들은 비밀 장소에서의 놀이를 통해 자유롭게 ...
본 연구의 목적은 아동들이 행복감을 느끼는 일상 생활에서의 지리적 경험의 양태를 파악하고, 이러한 경험이 초등사회과 지리교육에 주는 의미를 탐색하는 데 있다. 아동들의 행복은 그들의 발달 특성에 부합하는 의미 있는 장소 경험이 제공될 때 충족될 수 있다. 아동들의 욕구와 발달 특성을 고려할 때, 의미 있는 장소 경험은 모험 활동, 탐색 활동, 장소와 교감하는 활동, 또래집단과 교류하는 활동을 통해서 아동들의 신체 발달, 인지 발달, 정서 발달, 사회성 발달에 기여함으로써 행복감을 증진하는 장소 경험이라 할 수 있다.
도시형 지역 초등학교 4곳(425명)과 농촌형 지역 초등학교 8곳(362명)을 대상으로 하여 아동들의 장소 경험 양태를 분석한 결과 비밀 장소 만들기 활동이 아동들에게 행복감을 만끽할 수 있는 상황을 제공하는 의미 있는 장소 경험으로 판단되었다. 아동들이 야외 장소에 만드는 비밀 장소의 특징을 살펴보면, 비밀 장소는 대개 안전함을 확보할 수 있는 거리인 집으로부터 300m 이내에 위치하며, 비밀 장소에서는 주로 비밀 기지를 구축하고, 주변에서 놀잇감을 찾아 즐기는 탐험 활동이 이루어진다. 그리고 3~4학년 아동들이 가장 활발하게 외부에 비밀 장소를 형성하며, 5~6학년으로 갈수록 현저하게 감소한다.
아동들의 비밀 장소 만들기 활동이 지니는 행복 지리적 의미는 다음과 같다. 첫째, 즐거움의 원천이 되는 회복 경험을 제공한다. 아동들은 비밀 장소에서의 놀이를 통해 자유롭게 벗어남, 탐험 세계의 확장감, 자연의 대상에게서 느끼는 매혹감과 같은 심리적 회복을 경험하며, 이는 즐거움의 원천이 된다. 비밀 장소는 활동에 집중, 도전적 활동, 즉각적인 피드백, 통제력의 발휘, 사라지는 자의식, 시간 개념의 왜곡 등과 같은 몰입의 즐거움을 가능하게 하는 행복 지리적 요소를 가지고 있다. 아동들이 행복한 어른으로 자라기 위해서는 즐거움을 찾아내고 유지하는 능력이 필요한데, 비밀 장소는 이러한 능력을 기르는 데 적합한 지리적 경험을 제공한다.
둘째, 자연과 관계 맺는 심미적 경험을 제공한다. 자연에 존재하는 대상에 대해 새롭게 눈뜨게 하는 심미적 경험은 가치관과 태도의 변화에 영향을 주어 생태맹의 상태를 극복하고 생명과 생태, 지리에 대한 사랑으로 이끌어준다. 자연에서 만나는 대상에게 배려와 책무성을 발휘해 보는 경험은 아동들에게 만족감과 자부심을 심어 준다. 행복한 삶은 자신만을 생각하는 삶에 있지 않다. 비밀 장소에서 자연과 관계 맺는 심미적 경험은 다른 존재자에 대한 배려와 존중, 공감의 마음이 생겨나게 하는 행복한 지리적 경험이 된다.
셋째, 자기다움을 발현하는 충족적 경험을 제공한다. 비밀 장소를 성공적으로 완성해 보는 경험은 아동들에게 자아존중감과 자아효능감을 형성하는 데 중요한 계기를 마련한다. 비밀 기지의 구축과 비밀 장소를 중심으로 이루어지는 탐험 활동은 여러 가지 난관을 극복하고 문제를 해결하는 경험을 통해 성취감과 통제감을 느끼게 하여 긍정적인 자아 개념을 형성하는 데 일조한다. 또한 비밀 장소에서 고적감을 느껴보는 경험은 아동들의 내적 성장에 중요한 의미를 가진다. 이러한 지리적 경험들은 아동들에게 자신이 지닌 잠재력과 강점을 일깨우고, 즐거움을 찾고 유지하는 능력, 역경에 슬기롭게 대처할 수 있는 능력을 길러주어 아동들이 행복하게 성장하는 데 밑거름으로 작용한다.
비밀 장소를 만드는 경험은 아동기의 욕구와 발달 특성에 부합하는 의미 있는 장소 경험이며, 즐거운 삶, 유덕한 삶, 의미 있는 삶을 구현할 수 있는 행복 지리적 경험이다. 이러한 지리적 경험을 지리교육에서 제공하는 것은 손상된 아동기의 행복을 복원하는 길이며, 아동친화적 지리교육에 보다 충실한 모습이라 할 수 있다.
본 연구의 목적은 아동들이 행복감을 느끼는 일상 생활에서의 지리적 경험의 양태를 파악하고, 이러한 경험이 초등사회과 지리교육에 주는 의미를 탐색하는 데 있다. 아동들의 행복은 그들의 발달 특성에 부합하는 의미 있는 장소 경험이 제공될 때 충족될 수 있다. 아동들의 욕구와 발달 특성을 고려할 때, 의미 있는 장소 경험은 모험 활동, 탐색 활동, 장소와 교감하는 활동, 또래집단과 교류하는 활동을 통해서 아동들의 신체 발달, 인지 발달, 정서 발달, 사회성 발달에 기여함으로써 행복감을 증진하는 장소 경험이라 할 수 있다.
도시형 지역 초등학교 4곳(425명)과 농촌형 지역 초등학교 8곳(362명)을 대상으로 하여 아동들의 장소 경험 양태를 분석한 결과 비밀 장소 만들기 활동이 아동들에게 행복감을 만끽할 수 있는 상황을 제공하는 의미 있는 장소 경험으로 판단되었다. 아동들이 야외 장소에 만드는 비밀 장소의 특징을 살펴보면, 비밀 장소는 대개 안전함을 확보할 수 있는 거리인 집으로부터 300m 이내에 위치하며, 비밀 장소에서는 주로 비밀 기지를 구축하고, 주변에서 놀잇감을 찾아 즐기는 탐험 활동이 이루어진다. 그리고 3~4학년 아동들이 가장 활발하게 외부에 비밀 장소를 형성하며, 5~6학년으로 갈수록 현저하게 감소한다.
아동들의 비밀 장소 만들기 활동이 지니는 행복 지리적 의미는 다음과 같다. 첫째, 즐거움의 원천이 되는 회복 경험을 제공한다. 아동들은 비밀 장소에서의 놀이를 통해 자유롭게 벗어남, 탐험 세계의 확장감, 자연의 대상에게서 느끼는 매혹감과 같은 심리적 회복을 경험하며, 이는 즐거움의 원천이 된다. 비밀 장소는 활동에 집중, 도전적 활동, 즉각적인 피드백, 통제력의 발휘, 사라지는 자의식, 시간 개념의 왜곡 등과 같은 몰입의 즐거움을 가능하게 하는 행복 지리적 요소를 가지고 있다. 아동들이 행복한 어른으로 자라기 위해서는 즐거움을 찾아내고 유지하는 능력이 필요한데, 비밀 장소는 이러한 능력을 기르는 데 적합한 지리적 경험을 제공한다.
둘째, 자연과 관계 맺는 심미적 경험을 제공한다. 자연에 존재하는 대상에 대해 새롭게 눈뜨게 하는 심미적 경험은 가치관과 태도의 변화에 영향을 주어 생태맹의 상태를 극복하고 생명과 생태, 지리에 대한 사랑으로 이끌어준다. 자연에서 만나는 대상에게 배려와 책무성을 발휘해 보는 경험은 아동들에게 만족감과 자부심을 심어 준다. 행복한 삶은 자신만을 생각하는 삶에 있지 않다. 비밀 장소에서 자연과 관계 맺는 심미적 경험은 다른 존재자에 대한 배려와 존중, 공감의 마음이 생겨나게 하는 행복한 지리적 경험이 된다.
셋째, 자기다움을 발현하는 충족적 경험을 제공한다. 비밀 장소를 성공적으로 완성해 보는 경험은 아동들에게 자아존중감과 자아효능감을 형성하는 데 중요한 계기를 마련한다. 비밀 기지의 구축과 비밀 장소를 중심으로 이루어지는 탐험 활동은 여러 가지 난관을 극복하고 문제를 해결하는 경험을 통해 성취감과 통제감을 느끼게 하여 긍정적인 자아 개념을 형성하는 데 일조한다. 또한 비밀 장소에서 고적감을 느껴보는 경험은 아동들의 내적 성장에 중요한 의미를 가진다. 이러한 지리적 경험들은 아동들에게 자신이 지닌 잠재력과 강점을 일깨우고, 즐거움을 찾고 유지하는 능력, 역경에 슬기롭게 대처할 수 있는 능력을 길러주어 아동들이 행복하게 성장하는 데 밑거름으로 작용한다.
비밀 장소를 만드는 경험은 아동기의 욕구와 발달 특성에 부합하는 의미 있는 장소 경험이며, 즐거운 삶, 유덕한 삶, 의미 있는 삶을 구현할 수 있는 행복 지리적 경험이다. 이러한 지리적 경험을 지리교육에서 제공하는 것은 손상된 아동기의 행복을 복원하는 길이며, 아동친화적 지리교육에 보다 충실한 모습이라 할 수 있다.
The study is aimed at examining aspects of geographical experience in everyday life children feel happy and the implications of geography education of elementary social studies according to the experience. Children's happiness can be satisfied with significant place experience suitable for theirs de...
The study is aimed at examining aspects of geographical experience in everyday life children feel happy and the implications of geography education of elementary social studies according to the experience. Children's happiness can be satisfied with significant place experience suitable for theirs development characteristics. In consideration of desires and development characteristics in children, significant place experience enhance children's happiness by supporting physical development, cognition development, emotional development and sociality development through adventure activity, exploration activity, communication with place and interaction with friends.
A survey subjected to 425 elementary school students attending in four city schools and 362 elementary school students attending in eight rural schools was performed to investigate aspects of place experiences in children. It showed making secret place activity had an effect on children's happiness as significant place experiences. When it comes to characteristics of secret places children made out of door, the secret places were located within 300m from their home to keep them secure and adventures activities happened to play. Third to fourth grader created their secret places most actively and it dramatically decreased for fifth to sixth grader.
The implications of geography of happiness children made secret places are as in the following. First, it offers restorative experiences based on pleasure. Children can experience psychological restoration such as freedom, expansion of adventure world and fascination from nature through play, which becomes source of the pleasure. The secret places have the elements of geography of happiness which can make children pleased such as concentration on activity, challenging activity, instant feedback, showing sense of control, faded self-concept and distortion of time period. Children need an ability to find and keep happiness to be happy adults. The secret places offer sound geographical experiences to enhance the ability.
Second, aesthetic experience involved with nature is offered by creating secret places. Aesthetic experience providing a new point of view about nature impacts on values and behaviors, which helps children to overcome the state of ecoilliteracy and leads them to biophilia, ecophilia and geophilia. The experiences to show care and stewardship to the objects in nature presents satisfaction and self-respect to children. Happy life can be fulfilled with caring for others. Aesthetic experience involved with nature in secret place becomes happy geographical experiences to care, respect and sympathize with others.
Third, self-fulfilling experience revealing selfhood is offered by creating secret place. The experience to make secret place provides significant chances to from self-esteem and self-efficacy for children. Adventure activity based on creation of secret dens and creation secret place impacts on children to overcome hardships and solve problems through experience, which supports to form positive self concept. Furthermore, the experience children feel lonely in secret place has a crucial implication for inner development in children. Those geographical experiences enlightens potential power and strength children have, enhance an ability to pleasures and keep them, and offer a chance to deal with hardships wisely.
The experience to make secret place is regarded as not only significant place experience for desires and development characteristics in childhood but also the experience based on geography of happiness to create pleasant life, good life and meaningful life. To present geographical experience in geographical education is a way to recover happiness in childhood as well as to realize child-friendly geographical education.
The study is aimed at examining aspects of geographical experience in everyday life children feel happy and the implications of geography education of elementary social studies according to the experience. Children's happiness can be satisfied with significant place experience suitable for theirs development characteristics. In consideration of desires and development characteristics in children, significant place experience enhance children's happiness by supporting physical development, cognition development, emotional development and sociality development through adventure activity, exploration activity, communication with place and interaction with friends.
A survey subjected to 425 elementary school students attending in four city schools and 362 elementary school students attending in eight rural schools was performed to investigate aspects of place experiences in children. It showed making secret place activity had an effect on children's happiness as significant place experiences. When it comes to characteristics of secret places children made out of door, the secret places were located within 300m from their home to keep them secure and adventures activities happened to play. Third to fourth grader created their secret places most actively and it dramatically decreased for fifth to sixth grader.
The implications of geography of happiness children made secret places are as in the following. First, it offers restorative experiences based on pleasure. Children can experience psychological restoration such as freedom, expansion of adventure world and fascination from nature through play, which becomes source of the pleasure. The secret places have the elements of geography of happiness which can make children pleased such as concentration on activity, challenging activity, instant feedback, showing sense of control, faded self-concept and distortion of time period. Children need an ability to find and keep happiness to be happy adults. The secret places offer sound geographical experiences to enhance the ability.
Second, aesthetic experience involved with nature is offered by creating secret places. Aesthetic experience providing a new point of view about nature impacts on values and behaviors, which helps children to overcome the state of ecoilliteracy and leads them to biophilia, ecophilia and geophilia. The experiences to show care and stewardship to the objects in nature presents satisfaction and self-respect to children. Happy life can be fulfilled with caring for others. Aesthetic experience involved with nature in secret place becomes happy geographical experiences to care, respect and sympathize with others.
Third, self-fulfilling experience revealing selfhood is offered by creating secret place. The experience to make secret place provides significant chances to from self-esteem and self-efficacy for children. Adventure activity based on creation of secret dens and creation secret place impacts on children to overcome hardships and solve problems through experience, which supports to form positive self concept. Furthermore, the experience children feel lonely in secret place has a crucial implication for inner development in children. Those geographical experiences enlightens potential power and strength children have, enhance an ability to pleasures and keep them, and offer a chance to deal with hardships wisely.
The experience to make secret place is regarded as not only significant place experience for desires and development characteristics in childhood but also the experience based on geography of happiness to create pleasant life, good life and meaningful life. To present geographical experience in geographical education is a way to recover happiness in childhood as well as to realize child-friendly geographical education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.