최근 친환경 자동차에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 따라 전기 자동차의 동력원이 되는 전동기 제어의 필요성이 증대되고 있다. 전기 자동차의 전동기로는 영구자석형 동기전동기(Permanent Magnet Synchronous Motor, 이하 PMSM)와 유도전동기(Induction Motor, 이하 ...
최근 친환경 자동차에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 따라 전기 자동차의 동력원이 되는 전동기 제어의 필요성이 증대되고 있다. 전기 자동차의 전동기로는 영구자석형 동기전동기(Permanent Magnet Synchronous Motor, 이하 PMSM)와 유도전동기(Induction Motor, 이하 IM)를 사용하게 된다. 고성능 고효율 전동기로 영구자석형 동기전동기를 사용하게 된다. 영구자석형 동기전동기를 제어하기 위해서는 자극의 위치 정보가 중요하다. 위치 검출 장치로는 일반적으로 엔코더와 레졸버를 사용한다. 엔코더는 모터의 축과 함께 회전하는 디스크와 고정된 슬릿에 빛을 투과시켜서 발생하는 신호를 얻는 방식이다. 이것은 구조가 간단하고 신호전달이 쉽다는 장점이 있다. 엔코더는 보통 90도의 위상차를 갖는 AB펄스와 Zero포인트인 Z신호를 출력한다. 이 디지털 신호들을 이용하여 회전자의 위치를 검출하게 된다. 레졸버는 모터와 마찬가지로 고정자와 회전자로 구성되어 있다. 고정자의 권선은 여자신호 권선과 전기적으로 90 위상차가 나도록 신호권선으로 되어 있다. 회전자의 위치에 따라서 릴럭턴스 값이 바뀌게 된다. 출력되는 신호는 아날로그 값이며 그 값을 디지털로 변환해 주는 장치로 RDC(Resolver to Digital Converter)회로가 필요하다. 본 논문에서는 일반적으로 사용하는 RDC 칩을 사용하지 않고 MCU(Micro Control Unit)의 DAC(Digital to Analog Converter)와 ADC(Analog to Digital Converter)를 사용하여 절대각 및 각속도를 산출하는 알고리즘을 구현하였으며 모의실험 및 모터 구동 실험을 통하여서 타당성을 검증하였다.
최근 친환경 자동차에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 따라 전기 자동차의 동력원이 되는 전동기 제어의 필요성이 증대되고 있다. 전기 자동차의 전동기로는 영구자석형 동기전동기(Permanent Magnet Synchronous Motor, 이하 PMSM)와 유도전동기(Induction Motor, 이하 IM)를 사용하게 된다. 고성능 고효율 전동기로 영구자석형 동기전동기를 사용하게 된다. 영구자석형 동기전동기를 제어하기 위해서는 자극의 위치 정보가 중요하다. 위치 검출 장치로는 일반적으로 엔코더와 레졸버를 사용한다. 엔코더는 모터의 축과 함께 회전하는 디스크와 고정된 슬릿에 빛을 투과시켜서 발생하는 신호를 얻는 방식이다. 이것은 구조가 간단하고 신호전달이 쉽다는 장점이 있다. 엔코더는 보통 90도의 위상차를 갖는 AB펄스와 Zero포인트인 Z신호를 출력한다. 이 디지털 신호들을 이용하여 회전자의 위치를 검출하게 된다. 레졸버는 모터와 마찬가지로 고정자와 회전자로 구성되어 있다. 고정자의 권선은 여자신호 권선과 전기적으로 90 위상차가 나도록 신호권선으로 되어 있다. 회전자의 위치에 따라서 릴럭턴스 값이 바뀌게 된다. 출력되는 신호는 아날로그 값이며 그 값을 디지털로 변환해 주는 장치로 RDC(Resolver to Digital Converter)회로가 필요하다. 본 논문에서는 일반적으로 사용하는 RDC 칩을 사용하지 않고 MCU(Micro Control Unit)의 DAC(Digital to Analog Converter)와 ADC(Analog to Digital Converter)를 사용하여 절대각 및 각속도를 산출하는 알고리즘을 구현하였으며 모의실험 및 모터 구동 실험을 통하여서 타당성을 검증하였다.
For eco-friendly cars, there has been increased interest recently. Accordingly, the motor control of the power source of electric vehicles is that the need is increasing. Electric car motor uses a permanent magnet synchronous motor (PMSM) and induction motors (IM). High-performance, high-efficiency ...
For eco-friendly cars, there has been increased interest recently. Accordingly, the motor control of the power source of electric vehicles is that the need is increasing. Electric car motor uses a permanent magnet synchronous motor (PMSM) and induction motors (IM). High-performance, high-efficiency motors, permanent magnet synchronous motors are used. Permanent magnet synchronous motor to control the order of the rotor position information is very important. As position detection device, commonly used encoders and resolvers. Is a way to get that rotation of the motor shaft and the encoder transmits light signals that occur in the disk of a fixed slit. It has a simple structure and signaling has the advantage of easy. Encoder output signal usually AB pulse having a phase difference of 90 degrees, and Z is Zero Point. The digital signal is detected by the position of the rotor. As motor and resolver stator and rotor consists Stator windings, windings and the electrical excitation signal 90 to the phase difference consists. Depending on the rotor position Reluctance value will change. Output signal that is an analog value and its value as a device that converts digital to RDC (Resolver to Digital Converter) circuit is required. In this paper, the rotor position detection circuit does not use RDC configuration. Looks the same performance that you do not need to use the RDC circuit was verified through experiments.
For eco-friendly cars, there has been increased interest recently. Accordingly, the motor control of the power source of electric vehicles is that the need is increasing. Electric car motor uses a permanent magnet synchronous motor (PMSM) and induction motors (IM). High-performance, high-efficiency motors, permanent magnet synchronous motors are used. Permanent magnet synchronous motor to control the order of the rotor position information is very important. As position detection device, commonly used encoders and resolvers. Is a way to get that rotation of the motor shaft and the encoder transmits light signals that occur in the disk of a fixed slit. It has a simple structure and signaling has the advantage of easy. Encoder output signal usually AB pulse having a phase difference of 90 degrees, and Z is Zero Point. The digital signal is detected by the position of the rotor. As motor and resolver stator and rotor consists Stator windings, windings and the electrical excitation signal 90 to the phase difference consists. Depending on the rotor position Reluctance value will change. Output signal that is an analog value and its value as a device that converts digital to RDC (Resolver to Digital Converter) circuit is required. In this paper, the rotor position detection circuit does not use RDC configuration. Looks the same performance that you do not need to use the RDC circuit was verified through experiments.
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