본 연구는 ccm과 뮤지컬음악의 비교분석을 통해 어떠한 특성에 의해 대중에게 최대의 감동과 감정전달을 효과적으로 할 수 있는지에 대해 각각의 음악적인 특징과 구조에 관해 연구하고자 하였다. 더 나아가 분석을 통해 얻게 된 결과로 인한 두 장르간의 긍정적 상호보완성에 관한 측면도 함께 고찰해 보았다. 뮤지컬은 음악 이전에 연극의 범주에 속해 분류되기도 한다. 이것은 뮤지컬의 요소 중에서도 알 수 있듯이 연극적 요소 위에 춤과 노래가 결합되어진 종합예술적인 음악극이기 때문이다. 뮤지컬을 구성하는 요소 중에서도 연극적요소인 대본연기 즉 일반적인 대사가 존재함에 따라 캐릭터의 감정은 대사로 표현이 되고 있다. 그러나 대사 위에 음악을 가미하여 표현하고자 한다는 것은 음악이 사람의 감성을 더욱 극대화시키는 충분한 기능적 요소가 있기 때문이다. 이와 같이 대사 즉 언어적 표현 이상의 감정을 표현하기위해 가미될 수밖에 없는 극의 요소가 바로 음악이라는 것이다. 마찬가지로 기독교음악을 총체적으로 명칭하게 된 이른바 ccm의 경우에도 결국 신을 향한 찬미와 칭찬의 감정을 인간의 수많은 말과 행위를 넘어 극대의 ...
본 연구는 ccm과 뮤지컬음악의 비교분석을 통해 어떠한 특성에 의해 대중에게 최대의 감동과 감정전달을 효과적으로 할 수 있는지에 대해 각각의 음악적인 특징과 구조에 관해 연구하고자 하였다. 더 나아가 분석을 통해 얻게 된 결과로 인한 두 장르간의 긍정적 상호보완성에 관한 측면도 함께 고찰해 보았다. 뮤지컬은 음악 이전에 연극의 범주에 속해 분류되기도 한다. 이것은 뮤지컬의 요소 중에서도 알 수 있듯이 연극적 요소 위에 춤과 노래가 결합되어진 종합예술적인 음악극이기 때문이다. 뮤지컬을 구성하는 요소 중에서도 연극적요소인 대본연기 즉 일반적인 대사가 존재함에 따라 캐릭터의 감정은 대사로 표현이 되고 있다. 그러나 대사 위에 음악을 가미하여 표현하고자 한다는 것은 음악이 사람의 감성을 더욱 극대화시키는 충분한 기능적 요소가 있기 때문이다. 이와 같이 대사 즉 언어적 표현 이상의 감정을 표현하기위해 가미될 수밖에 없는 극의 요소가 바로 음악이라는 것이다. 마찬가지로 기독교음악을 총체적으로 명칭하게 된 이른바 ccm의 경우에도 결국 신을 향한 찬미와 칭찬의 감정을 인간의 수많은 말과 행위를 넘어 극대의 감정표현의 도구로 음악이 사용된 것이라 할 수 있다. 신을 찬미하기위한 수천편의 찬송시도 이러한 예로 들 수 있다. 성서속의 다윗의 시와 솔로몬의 시와 같이 그 용도에 따라 문자위에 음악이라는 요소를 가미하여 다양한 악기와 노래로 신을 향한 감정을 표현하였다. 본 연구는 대중들에게 사랑받는 두 장르의 음악을 구성과 형식면에서 비교분석을 하였다. 이에 각 음악의 특징이 잘 드러나는 곡을 장르별로 두 곡씩 선곡하여 악곡분석을 함으로써 음악적 특성을 더욱 심도 있게 분석하고자 하였다. 첫째, 뮤지컬과 ccm에 대한 총체적인 개념정리와 함께 ccm과 뮤지컬의 역사와 성장과정에 대해 연구하였다. 또한 ccm과 뮤지컬음악의 형식과 구조에 따른 각각의 특성과 음악적 기능을 다양한 카테고리를 두고 분류해 구체적으로 비교분석하였다. 둘째, 보다 더 구체적인 비교 분석을 하기 위해 뮤지컬곡이 작품전체를 배경으로 하는 특성에 반해 ccm이 개별적인 곡 중심이라는 일반 대중음악의 특성을 감안하여 뮤지컬에서도 작품전체를 분석하기보다 작품 속 개별적인 노래인 뮤지컬넘버(Number)를 중심으로 연구범위에 제한을 두어 연구하였다. 이에 관련해 ccm에서는 현대 대중들에게 많은 사랑을 받아 기독교 대중들 사이에 널리 유행하여 불리고 있는 ccm곡 중 블랙가스펠(Black Gospel)의 형식을 취한 ‘성령이 오셨네’와 서던 가스펠(Southern Gospel) 형식의 대표곡인 ‘불을 내려주소서’의 악곡분석과 ccm의 특성에 따른 노래의 표현방식을 연구해보고자 하였다. 이와 같이 뮤지컬음악의 특성인 음악 안에 극적요소를 강하게 드러내고 무엇보다도 극음악인 뮤지컬음악의 드라마적 구성을 잘 나타내보일 수 있는 곡으로 뮤지컬 <미스 사이공>의 ‘Movie in my mind’ 와 ‘Sun and moon’을 선고하였다.‘Movie in my mind’는 하나의 곡 안에서도 캐릭터의 강한 성격과 극적인 요소가 충분히 묻어 나오는 곡이고, Sun and moon’은 ccm의 듀엣(duet)형식의 노래와는 상이하다. 이 두 곡의 악곡분석을 중심으로 하여 두 음악 간의 다양한 음악적 특성과 표현의 차이점 등을 연구하였다. 그리고 마지막으로 결론에 이르러 두 음악의 특성과 차이점뿐 아니라 연구를 통해 얻어낸 두 음악의 상호보완적인 측면도 있었다. 한 작품 안에 드라마적 구성을 따라 여러 곡들이 유기적인 관계를 맺으며 연주되는 뮤지컬과는 달리 ccm은 일반 대중음악 장르의 특성에 따라 개별적이고 그 내용면에서도 각각의 곡의 내용이 모두 달리 창작되어 진다. 성서라는 배경을 중심으로 창작되어지는 수많은 ccm곡들이 뮤지컬의 드라마적 음악구성과 감정표현을 적절한 방법으로 도입 접목시켜 더욱 효과적으로 사용되었을 때 대중으로 하여금 보다 더 강한 임팩트를 이끌어 내고 이와 동시에 본 연구를 통하여 살펴본 ccm의 다양한 음악스타일과 대중을 결집시키는 장점 또한 뮤지컬 음악에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있다는 결론을 도출해내었다. 이를 토대로 두 장르의 음악이 상호 보완적 관계로 발전할 수 있을 것이라는 제언도 함께 두고자 하였다.
본 연구는 ccm과 뮤지컬음악의 비교분석을 통해 어떠한 특성에 의해 대중에게 최대의 감동과 감정전달을 효과적으로 할 수 있는지에 대해 각각의 음악적인 특징과 구조에 관해 연구하고자 하였다. 더 나아가 분석을 통해 얻게 된 결과로 인한 두 장르간의 긍정적 상호보완성에 관한 측면도 함께 고찰해 보았다. 뮤지컬은 음악 이전에 연극의 범주에 속해 분류되기도 한다. 이것은 뮤지컬의 요소 중에서도 알 수 있듯이 연극적 요소 위에 춤과 노래가 결합되어진 종합예술적인 음악극이기 때문이다. 뮤지컬을 구성하는 요소 중에서도 연극적요소인 대본연기 즉 일반적인 대사가 존재함에 따라 캐릭터의 감정은 대사로 표현이 되고 있다. 그러나 대사 위에 음악을 가미하여 표현하고자 한다는 것은 음악이 사람의 감성을 더욱 극대화시키는 충분한 기능적 요소가 있기 때문이다. 이와 같이 대사 즉 언어적 표현 이상의 감정을 표현하기위해 가미될 수밖에 없는 극의 요소가 바로 음악이라는 것이다. 마찬가지로 기독교음악을 총체적으로 명칭하게 된 이른바 ccm의 경우에도 결국 신을 향한 찬미와 칭찬의 감정을 인간의 수많은 말과 행위를 넘어 극대의 감정표현의 도구로 음악이 사용된 것이라 할 수 있다. 신을 찬미하기위한 수천편의 찬송시도 이러한 예로 들 수 있다. 성서속의 다윗의 시와 솔로몬의 시와 같이 그 용도에 따라 문자위에 음악이라는 요소를 가미하여 다양한 악기와 노래로 신을 향한 감정을 표현하였다. 본 연구는 대중들에게 사랑받는 두 장르의 음악을 구성과 형식면에서 비교분석을 하였다. 이에 각 음악의 특징이 잘 드러나는 곡을 장르별로 두 곡씩 선곡하여 악곡분석을 함으로써 음악적 특성을 더욱 심도 있게 분석하고자 하였다. 첫째, 뮤지컬과 ccm에 대한 총체적인 개념정리와 함께 ccm과 뮤지컬의 역사와 성장과정에 대해 연구하였다. 또한 ccm과 뮤지컬음악의 형식과 구조에 따른 각각의 특성과 음악적 기능을 다양한 카테고리를 두고 분류해 구체적으로 비교분석하였다. 둘째, 보다 더 구체적인 비교 분석을 하기 위해 뮤지컬곡이 작품전체를 배경으로 하는 특성에 반해 ccm이 개별적인 곡 중심이라는 일반 대중음악의 특성을 감안하여 뮤지컬에서도 작품전체를 분석하기보다 작품 속 개별적인 노래인 뮤지컬넘버(Number)를 중심으로 연구범위에 제한을 두어 연구하였다. 이에 관련해 ccm에서는 현대 대중들에게 많은 사랑을 받아 기독교 대중들 사이에 널리 유행하여 불리고 있는 ccm곡 중 블랙가스펠(Black Gospel)의 형식을 취한 ‘성령이 오셨네’와 서던 가스펠(Southern Gospel) 형식의 대표곡인 ‘불을 내려주소서’의 악곡분석과 ccm의 특성에 따른 노래의 표현방식을 연구해보고자 하였다. 이와 같이 뮤지컬음악의 특성인 음악 안에 극적요소를 강하게 드러내고 무엇보다도 극음악인 뮤지컬음악의 드라마적 구성을 잘 나타내보일 수 있는 곡으로 뮤지컬 <미스 사이공>의 ‘Movie in my mind’ 와 ‘Sun and moon’을 선고하였다.‘Movie in my mind’는 하나의 곡 안에서도 캐릭터의 강한 성격과 극적인 요소가 충분히 묻어 나오는 곡이고, Sun and moon’은 ccm의 듀엣(duet)형식의 노래와는 상이하다. 이 두 곡의 악곡분석을 중심으로 하여 두 음악 간의 다양한 음악적 특성과 표현의 차이점 등을 연구하였다. 그리고 마지막으로 결론에 이르러 두 음악의 특성과 차이점뿐 아니라 연구를 통해 얻어낸 두 음악의 상호보완적인 측면도 있었다. 한 작품 안에 드라마적 구성을 따라 여러 곡들이 유기적인 관계를 맺으며 연주되는 뮤지컬과는 달리 ccm은 일반 대중음악 장르의 특성에 따라 개별적이고 그 내용면에서도 각각의 곡의 내용이 모두 달리 창작되어 진다. 성서라는 배경을 중심으로 창작되어지는 수많은 ccm곡들이 뮤지컬의 드라마적 음악구성과 감정표현을 적절한 방법으로 도입 접목시켜 더욱 효과적으로 사용되었을 때 대중으로 하여금 보다 더 강한 임팩트를 이끌어 내고 이와 동시에 본 연구를 통하여 살펴본 ccm의 다양한 음악스타일과 대중을 결집시키는 장점 또한 뮤지컬 음악에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있다는 결론을 도출해내었다. 이를 토대로 두 장르의 음악이 상호 보완적 관계로 발전할 수 있을 것이라는 제언도 함께 두고자 하였다.
This research paper aims to compare and analyze two music genres: Contemporary Christian Music (CCM) and musical numbers (songs within a musical). By observing the styles and structures of the songs from both genres, the paper will identify which characteristics of each genre are the most effective ...
This research paper aims to compare and analyze two music genres: Contemporary Christian Music (CCM) and musical numbers (songs within a musical). By observing the styles and structures of the songs from both genres, the paper will identify which characteristics of each genre are the most effective in delivering impressions and sensations to the audience. Furthermore, it will explore a way to combine the positive aspects of each genre to create complementary effects. Musicals occasionally fall under the category of play, because a musical, also known as a music-drama, is a composite art which constitutes various elements (e.g. singing, dancing and drama). As in plays, there are speeches and dialogues in a musical, allowing actors to express characters’ emotions through words. However, musicals place emphasis on music, because music often functions better than plain words in delivering moods and feelings to the audience. Similarly, music is essential in expressing the emotions that exceeds the level of linguistic expressions. For example, Christians use music to praise and exalt God, because they cannot fully express their feelings toward God by words or actions alone. Thousands of hymns have been created over time, from David and Solomon’s songs and prayers in the Book of Psalms to CCM songs from nowadays, for this purpose. This paper compares and analyzes two music genres that are loved by the public – CCM and Musical – in the aspects of their forms and structures. For this purpose, two songs from each genre, which clearly display the characteristics of their genre, have been chosen. Through musical analysis, each song has been analyzed in depth. First, the paper discusses the overall concepts of CCM and Musical, followed by the history and the developmental process of each. In addition, the characteristics and the functions of the styles and the structures of each genre have been categorized for detailed analysis. Second, for more concrete comparative study, the paper focuses on individual songs within a musical (numbers), rather than analyzing the entire musical. A musical contains a group of songs that are often related together to represent larger themes, while CCM songs are individual and independent from each other. Thus, for a fair comparison, the paper avoids discussing the work itself unless absolutely necessary. For CCM, two songs, both popular and well-known, have been chosen. The songs are distinct in their styles. “The Holy Spirit Has Come” takes the form of Black Gospel and “Give Us the Fire” takes the form of Southern Gospel. For Musical, “Movie in My Mind” and “Sun and Moon” from the musical Miss Saigon have been chosen. Both songs well represent the general characteristics of musical numbers: dramatic structure and dramatic elements. “Movie in My Mind” exhibits dramatic elements, displaying the strong personality of a character in the musical; “Sun and Moon” is suitable for a comparative study, for it displays such distinctive characteristic from CCM’s duet form. Based on the musical analysis of the four songs, the paper compares and contrasts various musical characteristics and expressions of the two genres. The conclusion not only presents the result of the research, the analysis of the two genres, but also proposes a way to combine the positive aspects of each genre to gain complementary effects. In a musical, several songs work together to create a story or a larger theme. On the opposite, CCM songs are independent from each other, each containing a story or a message on its own. However, numberless CCM songs are created based on the Holy Bible, just like the songs in a musical are created based on the same background. The songs share similar, if not the same, themes and backgrounds. If CCM songs adopt the characteristics of a musical, such as its dramatic structures and emotional expressions, they might be able to deliver stronger sensations to the audience. Similarly, adopting various styles and characteristics of CCM songs into musical numbers can have positive effects as well. CCM and musical numbers, despite their differences, may be a perfect complementary pair, after all.
This research paper aims to compare and analyze two music genres: Contemporary Christian Music (CCM) and musical numbers (songs within a musical). By observing the styles and structures of the songs from both genres, the paper will identify which characteristics of each genre are the most effective in delivering impressions and sensations to the audience. Furthermore, it will explore a way to combine the positive aspects of each genre to create complementary effects. Musicals occasionally fall under the category of play, because a musical, also known as a music-drama, is a composite art which constitutes various elements (e.g. singing, dancing and drama). As in plays, there are speeches and dialogues in a musical, allowing actors to express characters’ emotions through words. However, musicals place emphasis on music, because music often functions better than plain words in delivering moods and feelings to the audience. Similarly, music is essential in expressing the emotions that exceeds the level of linguistic expressions. For example, Christians use music to praise and exalt God, because they cannot fully express their feelings toward God by words or actions alone. Thousands of hymns have been created over time, from David and Solomon’s songs and prayers in the Book of Psalms to CCM songs from nowadays, for this purpose. This paper compares and analyzes two music genres that are loved by the public – CCM and Musical – in the aspects of their forms and structures. For this purpose, two songs from each genre, which clearly display the characteristics of their genre, have been chosen. Through musical analysis, each song has been analyzed in depth. First, the paper discusses the overall concepts of CCM and Musical, followed by the history and the developmental process of each. In addition, the characteristics and the functions of the styles and the structures of each genre have been categorized for detailed analysis. Second, for more concrete comparative study, the paper focuses on individual songs within a musical (numbers), rather than analyzing the entire musical. A musical contains a group of songs that are often related together to represent larger themes, while CCM songs are individual and independent from each other. Thus, for a fair comparison, the paper avoids discussing the work itself unless absolutely necessary. For CCM, two songs, both popular and well-known, have been chosen. The songs are distinct in their styles. “The Holy Spirit Has Come” takes the form of Black Gospel and “Give Us the Fire” takes the form of Southern Gospel. For Musical, “Movie in My Mind” and “Sun and Moon” from the musical Miss Saigon have been chosen. Both songs well represent the general characteristics of musical numbers: dramatic structure and dramatic elements. “Movie in My Mind” exhibits dramatic elements, displaying the strong personality of a character in the musical; “Sun and Moon” is suitable for a comparative study, for it displays such distinctive characteristic from CCM’s duet form. Based on the musical analysis of the four songs, the paper compares and contrasts various musical characteristics and expressions of the two genres. The conclusion not only presents the result of the research, the analysis of the two genres, but also proposes a way to combine the positive aspects of each genre to gain complementary effects. In a musical, several songs work together to create a story or a larger theme. On the opposite, CCM songs are independent from each other, each containing a story or a message on its own. However, numberless CCM songs are created based on the Holy Bible, just like the songs in a musical are created based on the same background. The songs share similar, if not the same, themes and backgrounds. If CCM songs adopt the characteristics of a musical, such as its dramatic structures and emotional expressions, they might be able to deliver stronger sensations to the audience. Similarly, adopting various styles and characteristics of CCM songs into musical numbers can have positive effects as well. CCM and musical numbers, despite their differences, may be a perfect complementary pair, after all.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.