본 연구는 중소기업에서 시행하고 있는 체계적 현장직무교육훈련 (structured-on- the-job training: S-OJT)의 구성요인이 현업적용도와 직무성과에 미치는 영향을 검증하고 S-OJT 프로그램의 효용성을 증진할 수 있는 운영모델 제시를 위하여 연구의 대상, 표본의 단위, 범위를 선정함에 있어 해당 교육훈련의 특성을 감안하여, 정부의 지원을 받아 S-OJT를 실시한 중소기업의 훈련생으로 하였다. 연구모형은 선행연구 분석을 통하여 두 개의 독립변인과 종속변인, 조절변인으로 하였다. 독립변인은 교육훈련성과에 영향을 미치는 S-OJT 프로그램 체계성과 조직의 지원수준이고, S-OJT의 ...
본 연구는 중소기업에서 시행하고 있는 체계적 현장직무교육훈련 (structured-on- the-job training: S-OJT)의 구성요인이 현업적용도와 직무성과에 미치는 영향을 검증하고 S-OJT 프로그램의 효용성을 증진할 수 있는 운영모델 제시를 위하여 연구의 대상, 표본의 단위, 범위를 선정함에 있어 해당 교육훈련의 특성을 감안하여, 정부의 지원을 받아 S-OJT를 실시한 중소기업의 훈련생으로 하였다. 연구모형은 선행연구 분석을 통하여 두 개의 독립변인과 종속변인, 조절변인으로 하였다. 독립변인은 교육훈련성과에 영향을 미치는 S-OJT 프로그램 체계성과 조직의 지원수준이고, S-OJT의 하위변인은 교육훈련 내용의 적절성, 교육훈련실시의 적절성, 교육훈련환경의 우수성, 훈련전문가의 자질로 구성하였다. 종속변인은 교육훈련 성과로서, 하위 변인은 교육훈련 유효성 평가모형에서 살펴본 현업적용도, 직무성과로 구성하였다. 그리고 독립변인 및 종속변인 간 조절변인은 학습자의 특성으로서, 하위 변인을 학습동기, 자지효능감, 학습능력으로 하여, 3개의 변수 군으로 14개의 가설을 설정하였다. 가설 검증을 위한 설문은 2012년 5월∼8월 중 S-OJT에 참여한 300명을 대상으로 실시하고, 28개의 기업체를 방문하여 설문의 취지 등을 설명하고 회수하였다. 설문결과분석은 일관성법의 Chronbach's alpha계수를 이용하여 설문지의 신뢰성을 측정하였으며, 측정도구의 타당성은요인분석(Factor Analysis)을, 가설에서는 하나의 종속변수에 영향을 미치는 독립변수가 두개 이상이므로 단순회귀분석을 확장한 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였고, 모든 독립변수들을 한꺼번에 포함하여 분석하는 동시입력방식(enter)으로 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, S-OJT프로그램 주요 구성요인은 교육훈련성과(만족도, 학업성취도, 교육훈련전이 의지)에 영향을 미친다. 둘째, S-OJT 프로그램 운영 시 조직의 지원은 교육훈련성과에 영향을 미친다. 셋째, 학습자 특성에 따라 S-OJT프로그램 주요 구성요인이 교육훈련성과에 상이한 영향을 미치는 것으로 판단된다. 결론적으로 S-OJT프로그램 구성요인은 교육훈련성과에 영향을 미치며, 조직의 지원은 학습자의 특성과 무관하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습동기가 낮은 경우, 교육훈련의 적절성과 환경에, 학습동기가 높은 경우에는 교육훈련의 훈련전문가의 역량이 성과에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 학습자 스스로가 학습능력이 높다고 판단하는 경우는 교육훈련 내용의 적절성이 교육훈련 프로그램 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 S-OJT 실시에 있어 조직의 지원은 프로그램 성과에 긍정적인 기여효과가 있으며, 훈련전문가의 역량은 현업적용도, 직무성과를 높인다는 결과를 얻었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 중소기업의 S-OJT운영모델과 성과측정방안을 제시하였다.
본 연구는 중소기업에서 시행하고 있는 체계적 현장직무교육훈련 (structured-on- the-job training: S-OJT)의 구성요인이 현업적용도와 직무성과에 미치는 영향을 검증하고 S-OJT 프로그램의 효용성을 증진할 수 있는 운영모델 제시를 위하여 연구의 대상, 표본의 단위, 범위를 선정함에 있어 해당 교육훈련의 특성을 감안하여, 정부의 지원을 받아 S-OJT를 실시한 중소기업의 훈련생으로 하였다. 연구모형은 선행연구 분석을 통하여 두 개의 독립변인과 종속변인, 조절변인으로 하였다. 독립변인은 교육훈련성과에 영향을 미치는 S-OJT 프로그램 체계성과 조직의 지원수준이고, S-OJT의 하위변인은 교육훈련 내용의 적절성, 교육훈련실시의 적절성, 교육훈련환경의 우수성, 훈련전문가의 자질로 구성하였다. 종속변인은 교육훈련 성과로서, 하위 변인은 교육훈련 유효성 평가모형에서 살펴본 현업적용도, 직무성과로 구성하였다. 그리고 독립변인 및 종속변인 간 조절변인은 학습자의 특성으로서, 하위 변인을 학습동기, 자지효능감, 학습능력으로 하여, 3개의 변수 군으로 14개의 가설을 설정하였다. 가설 검증을 위한 설문은 2012년 5월∼8월 중 S-OJT에 참여한 300명을 대상으로 실시하고, 28개의 기업체를 방문하여 설문의 취지 등을 설명하고 회수하였다. 설문결과분석은 일관성법의 Chronbach's alpha계수를 이용하여 설문지의 신뢰성을 측정하였으며, 측정도구의 타당성은 요인분석(Factor Analysis)을, 가설에서는 하나의 종속변수에 영향을 미치는 독립변수가 두개 이상이므로 단순회귀분석을 확장한 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였고, 모든 독립변수들을 한꺼번에 포함하여 분석하는 동시입력방식(enter)으로 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, S-OJT프로그램 주요 구성요인은 교육훈련성과(만족도, 학업성취도, 교육훈련전이 의지)에 영향을 미친다. 둘째, S-OJT 프로그램 운영 시 조직의 지원은 교육훈련성과에 영향을 미친다. 셋째, 학습자 특성에 따라 S-OJT프로그램 주요 구성요인이 교육훈련성과에 상이한 영향을 미치는 것으로 판단된다. 결론적으로 S-OJT프로그램 구성요인은 교육훈련성과에 영향을 미치며, 조직의 지원은 학습자의 특성과 무관하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습동기가 낮은 경우, 교육훈련의 적절성과 환경에, 학습동기가 높은 경우에는 교육훈련의 훈련전문가의 역량이 성과에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 학습자 스스로가 학습능력이 높다고 판단하는 경우는 교육훈련 내용의 적절성이 교육훈련 프로그램 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 S-OJT 실시에 있어 조직의 지원은 프로그램 성과에 긍정적인 기여효과가 있으며, 훈련전문가의 역량은 현업적용도, 직무성과를 높인다는 결과를 얻었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 중소기업의 S-OJT운영모델과 성과측정방안을 제시하였다.
This study tries to prove the influence of S-OJT (Structured-on-the-job training) components which has been carried out by small and medium sized companies on adaptation to the current job and job outcomes. And, in order to suggest the operation model for the improvement of S-OJT program, features o...
This study tries to prove the influence of S-OJT (Structured-on-the-job training) components which has been carried out by small and medium sized companies on adaptation to the current job and job outcomes. And, in order to suggest the operation model for the improvement of S-OJT program, features of the education and training were considered when selecting the object of the study, the unit of the sample, and the range in this study, and trainees of small and middle sized companies are decided as its object of study. Through the analysis on precedent researches, this study model decides to have two independent variables, dependent variables and moderator variables respectively. Independent variables are the program system of S-OJT influencing the outcomes of the education and training and its support level, and the low rank variables of S-OJT are made up of the suitability for the contents of the education and training, its operation, the superiority of its environment and the ability as a training specialist. Dependent variables are the outcomes of the education and training, of which low rank variables are made up of adaptation to the current job and outcomes of the job. These things were also considered in the model evaluating the effectiveness of the education and training. And the moderator variable between independent variables and dependent variables is the feature of students, of which low rank variables are made up of learning motive, the sense of self efficacy and learning ability. With these three groups of variables, 14 hypotheses were suggested. The survey to prove hypotheses was carried out to 300 participants of S-OJT program from May to August in 2012 after visiting 28 companies and explaining the purpose of this survey, and the result was collected. For analyzing this survey, the credibility of the survey was measured by using the Chronbach's alpha coefficient and the validity of measuring tools was measured by the factor analysis. In the hypothesis, since there are more than two independent variables affecting a dependent variable. multiple regression analysis expanded from regression analysis was operated by entering all independent variables at the same time. The followings are the summary of results from the analysis. First, the main components of S-OJT program influence the outcomes of the education and training (satisfaction, academic achievement, and transferring will of the education and training) Secondly, when the S-OJT programs are operated, the support from the organization has an effect on the outcomes of the education and training. Thirdly, main components of S-OJT program affects the outcomes of the education and training differently depending on the features of students. In conclusion, the components of S-OJT program could influence the outcomes of education and training. Also, the support from the organization have influence on the job outcomes regardless of the features of students. Moreover, when learning motive is low the suitability for the "education and training" and its environment have a significant role in the outcome while the ability of training specialist does when learning motive is high. If students think their learning ability is high, the suitability for the contents of the education and training plays an important role in S-OJT. Therefore, it was found, in the of process of S-OJT, the support from the organization have positive effects and the capability of the training specialist increases the job adaptation and the outcomes. This study presents, based on study results above, a S-OJT operation model and outcome measurement plans for small and medium enterprises.
This study tries to prove the influence of S-OJT (Structured-on-the-job training) components which has been carried out by small and medium sized companies on adaptation to the current job and job outcomes. And, in order to suggest the operation model for the improvement of S-OJT program, features of the education and training were considered when selecting the object of the study, the unit of the sample, and the range in this study, and trainees of small and middle sized companies are decided as its object of study. Through the analysis on precedent researches, this study model decides to have two independent variables, dependent variables and moderator variables respectively. Independent variables are the program system of S-OJT influencing the outcomes of the education and training and its support level, and the low rank variables of S-OJT are made up of the suitability for the contents of the education and training, its operation, the superiority of its environment and the ability as a training specialist. Dependent variables are the outcomes of the education and training, of which low rank variables are made up of adaptation to the current job and outcomes of the job. These things were also considered in the model evaluating the effectiveness of the education and training. And the moderator variable between independent variables and dependent variables is the feature of students, of which low rank variables are made up of learning motive, the sense of self efficacy and learning ability. With these three groups of variables, 14 hypotheses were suggested. The survey to prove hypotheses was carried out to 300 participants of S-OJT program from May to August in 2012 after visiting 28 companies and explaining the purpose of this survey, and the result was collected. For analyzing this survey, the credibility of the survey was measured by using the Chronbach's alpha coefficient and the validity of measuring tools was measured by the factor analysis. In the hypothesis, since there are more than two independent variables affecting a dependent variable. multiple regression analysis expanded from regression analysis was operated by entering all independent variables at the same time. The followings are the summary of results from the analysis. First, the main components of S-OJT program influence the outcomes of the education and training (satisfaction, academic achievement, and transferring will of the education and training) Secondly, when the S-OJT programs are operated, the support from the organization has an effect on the outcomes of the education and training. Thirdly, main components of S-OJT program affects the outcomes of the education and training differently depending on the features of students. In conclusion, the components of S-OJT program could influence the outcomes of education and training. Also, the support from the organization have influence on the job outcomes regardless of the features of students. Moreover, when learning motive is low the suitability for the "education and training" and its environment have a significant role in the outcome while the ability of training specialist does when learning motive is high. If students think their learning ability is high, the suitability for the contents of the education and training plays an important role in S-OJT. Therefore, it was found, in the of process of S-OJT, the support from the organization have positive effects and the capability of the training specialist increases the job adaptation and the outcomes. This study presents, based on study results above, a S-OJT operation model and outcome measurement plans for small and medium enterprises.
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