본 연구는 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 증진을 위한 미술치료사례연구이다. 연구대상은 병원에서 검사한 결과 ADHD 경향이 있다는 소견을 받은 초등학교 6학년 남자 아동 1명이다. 연구에서 사용된 도구는 한국 주의력결핍 과잉행동장애 진단검사(K-ADHDDS), 종합주의력검사(...
본 연구는 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 증진을 위한 미술치료사례연구이다. 연구대상은 병원에서 검사한 결과 ADHD 경향이 있다는 소견을 받은 초등학교 6학년 남자 아동 1명이다. 연구에서 사용된 도구는 한국 주의력결핍 과잉행동장애 진단검사(K-ADHDDS), 종합주의력검사(CAT), FAIR 주의집중력검사이다. 프로그램은 Safran(2007)의 ADHD 아동을 위한 미술치료 프로그램을 참고하여 주의집중 향상에 효과가 있는 만다라 그리기, 자기교시 전략을 병합하여 연구목적에 맞게 새롭게 구성하여 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 매 회기별 반응을 살피고, FAIR 주의집중력검사 및 모의 보고에 따른 주의집중 행동의 변화를 비교·제시하였다. 연구 결과 미술치료는 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 회기별 반응에서 점진적으로 주의집중이 향상되었으며, FAIR 주의집중력검사에서 선택적 주의집중력과 지속적 주의집중에 뚜렷한 변화가 나타났다. 또한 아동 어머니의 보고에서 일상생활 중 주의집중에 관한 부분에서 아동은 꾸준하게 주의집중이 향상되었다. 모는 치료초기 대상 아동이 과제물을 잊어버리거나 과제를 하지 않는 경우가 많았으나 치료를 하면서 과제물을 끝마치는 정도와 정답율에 있어 향상되었다고 보고하였다. 따라서 본 연구는 미술치료가 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 향상에 긍정적인 도움을 줄 수 있음을 시사한다.
본 연구는 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 증진을 위한 미술치료사례연구이다. 연구대상은 병원에서 검사한 결과 ADHD 경향이 있다는 소견을 받은 초등학교 6학년 남자 아동 1명이다. 연구에서 사용된 도구는 한국 주의력결핍 과잉행동장애 진단검사(K-ADHDDS), 종합주의력검사(CAT), FAIR 주의집중력검사이다. 프로그램은 Safran(2007)의 ADHD 아동을 위한 미술치료 프로그램을 참고하여 주의집중 향상에 효과가 있는 만다라 그리기, 자기교시 전략을 병합하여 연구목적에 맞게 새롭게 구성하여 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 매 회기별 반응을 살피고, FAIR 주의집중력검사 및 모의 보고에 따른 주의집중 행동의 변화를 비교·제시하였다. 연구 결과 미술치료는 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 회기별 반응에서 점진적으로 주의집중이 향상되었으며, FAIR 주의집중력검사에서 선택적 주의집중력과 지속적 주의집중에 뚜렷한 변화가 나타났다. 또한 아동 어머니의 보고에서 일상생활 중 주의집중에 관한 부분에서 아동은 꾸준하게 주의집중이 향상되었다. 모는 치료초기 대상 아동이 과제물을 잊어버리거나 과제를 하지 않는 경우가 많았으나 치료를 하면서 과제물을 끝마치는 정도와 정답율에 있어 향상되었다고 보고하였다. 따라서 본 연구는 미술치료가 ADHD 경향을 보이는 초등학생의 주의집중 향상에 긍정적인 도움을 줄 수 있음을 시사한다.
This research, an art therapy exemplary case, is about enhancing attention ability for elementary school student with ADHD tendency. A twelve year boy, who has been diagnosed with ADHD tendency participated as the only subject of the study. Moreover, K-ADHDDS (Korea ADHD Diagnostic Scale), CAT, FAIR...
This research, an art therapy exemplary case, is about enhancing attention ability for elementary school student with ADHD tendency. A twelve year boy, who has been diagnosed with ADHD tendency participated as the only subject of the study. Moreover, K-ADHDDS (Korea ADHD Diagnostic Scale), CAT, FAIR attention ability test were utilized during the study. Referencing art therapy program of Safran(2007) for ADHD teenagers, the research was reorganized and conducted, to better suit with the research objective, by consolidating Mandala painting and self teaching strategy, both of which are effective method to improve attention ability. In order to investigate into the effectiveness of the program, reactions were looked every session and change in attention-focusing behavior from FAIR attention ability tests and reports were compared and proposed. The study result indicated that art therapy is an effective measure to enhance the attention ability of elementary school students. Attention ability gradually improved every session, and selective attention ability and attention persistency also showed apparent improvement during FAIR attention ability test. Furthermore, based on his mother's report, a twelve-year-old boy demonstrated constant improvement of attention ability in his daily life. His mother also stated that her son often forgot what his assignments were or didn't complete them, but the completion rate and the percentages of correct answers increased as the study progressed. Therefore, the research explicitly indicates that art therapy could bring a positive effect to enhance attention ability of elementary school student with ADHD tendency.
This research, an art therapy exemplary case, is about enhancing attention ability for elementary school student with ADHD tendency. A twelve year boy, who has been diagnosed with ADHD tendency participated as the only subject of the study. Moreover, K-ADHDDS (Korea ADHD Diagnostic Scale), CAT, FAIR attention ability test were utilized during the study. Referencing art therapy program of Safran(2007) for ADHD teenagers, the research was reorganized and conducted, to better suit with the research objective, by consolidating Mandala painting and self teaching strategy, both of which are effective method to improve attention ability. In order to investigate into the effectiveness of the program, reactions were looked every session and change in attention-focusing behavior from FAIR attention ability tests and reports were compared and proposed. The study result indicated that art therapy is an effective measure to enhance the attention ability of elementary school students. Attention ability gradually improved every session, and selective attention ability and attention persistency also showed apparent improvement during FAIR attention ability test. Furthermore, based on his mother's report, a twelve-year-old boy demonstrated constant improvement of attention ability in his daily life. His mother also stated that her son often forgot what his assignments were or didn't complete them, but the completion rate and the percentages of correct answers increased as the study progressed. Therefore, the research explicitly indicates that art therapy could bring a positive effect to enhance attention ability of elementary school student with ADHD tendency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.