주의력결핍 과잉행동장애 아동의 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위한 Kwon's 소프트웨어 개발 및 효과성 평가 Evaluation of Development and Effectiveness of Kwon’s Software for Improvement of Working Memory and Activation of the Frontal Lobes of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder Children원문보기
본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위해 Kwon's 소프트웨어 개발과 그 효과성을 평가하는데 목적을 두고 있다. 부주의, 충동성, 공격성 등의 문제행동을 드러내는 주의력결핍 과잉행동장애 아동은 지속적으로 매년 증가하고 있는 추세이다. 이들은 ...
본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위해 Kwon's 소프트웨어 개발과 그 효과성을 평가하는데 목적을 두고 있다. 부주의, 충동성, 공격성 등의 문제행동을 드러내는 주의력결핍 과잉행동장애 아동은 지속적으로 매년 증가하고 있는 추세이다. 이들은 관리기능과 작업기억의 결핍으로 집중장애 및 학습장애를 동반하며, 학령기 아동의 경우 또래관계나 학교적응에 심각한 어려움을 호소하고 있다. 따라서 사회적으로 문제가 되고 있는 주의력결핍 과잉행동장애 아동들의 문제를 근본적으로 개선․치료하는데 효과적인 프로그램을 개발하고자 Kwon's 소프트웨어를 연구하였으며, 이에 대한 효과성을 평가하고자 하였다. 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위해 개발된 Kwon's 소프트웨어는 기존 소프트웨어와 차별되는 다음과 같은 사항들을 고려하였다. 첫째, 기존 소프트웨어보다 향상된 작업기억 훈련이 될 수 있도록 개발하였으며 둘째, 기존 소프트웨어와 달리 각 훈련단계에서 문제선택 과정과 정답확인 과정을 제시하도록 개발하였다. 셋째, 기존 소프트웨어보다 즉각적인 피드백을 강조하여 작업기억 훈련을 촉진할 수 있도록 개발하였고 넷째, 사용자의 훈련 진전을 한눈에 파악하기 위하여 모든 자료를 데이터베이스와 연동하고 그 자료를 프린트할 수 있도록 개발하였다. 다섯째, 기존 소프트웨어에서 나타나는 아동의 활동성 저하 문제와 게임중독 유발 문제를 보완하기 위해 DDR패드를 활용한 작업기억 훈련 소프트웨어를 개발하였다. 이러한 차별성을 두고 개발된 Kwon's 소프트웨어가 기존 작업기억 훈련 소프트웨어보다 효과적인지 확인하기 위하여 10명의 주의력결핍 과잉행동장애 아동에게 전두엽-뇌파검사를 실시하였으며, Kwon's 소프트웨어와 연동한 DDR패드 훈련의 효과성을 평가하기 위하여 20명의 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 대상으로 신경심리 검사(Kim's 전두엽-관리기능 검사, 작업기억 검사)와 머리 움직임 검사를 Kwon's 소프트웨어 훈련 전・후에 실시하였다. 훈련기간은 매회 40분으로 주 2회씩 이루어졌으며 총 30회기 동안 수행되었다. 본 연구에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, Kwon's 소프트웨어와 기존의 작업기억 훈련 소프트웨어가 전두엽 Fz 지점에서 β(12~20Hz)파와 θ(5~7Hz)파 활성도에 유의미한 차이를 보이는가? 둘째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 전두엽-관리기능지수 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 셋째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 시공간 작업기억 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 넷째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 ‘숫자 바로 따라 말하기’와 ‘숫자 거꾸로 따라 말하기’ 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 다섯째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 구어 작업기억과 머리 움직임 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 이상의 연구 문제에서 도출된 결과를 보면 다음과 같다. 먼저 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 대상으로 전두엽-뇌파검사를 실시한 결과, 학업수행이나 책읽기 과정 등 집중력이 요구될 때 활성화되는 β파(12~20Hz)와 작업기억 훈련 동안 활성화되는 θ파(5~7Hz) 측정수치에서 Kwon's 소프트웨어가 기존 소프트웨어보다 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이는 Kwon's 소프트웨어가 기존 소프트웨어보다 작업기억 훈련에 효과적임을 의미한다. 또한 Kim's 전두엽-관리기능 신경심리 검사에서 실험집단 아동과 통제집단 아동 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=2.831, p<.05]. 실험집단 아동의 관리기능지수가 통제집단 아동의 관리기능지수보다 더 향상되었음을 볼 수 있다. 통제력, 자기 조절력, 부주의, 충동성, 과잉행동에 중요한 역할을 하는 관리기능이 실험집단의 경우 평균 이하(86)에서 평균수준(102.25)으로 향상되었다. 시공간 작업기억 검사에서는 CBT와 CBT%가 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=2.286, p<.05],[t(9)=2.131, p<.05]. 이는 Kwon's 소프트웨어가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 우반구와 전두엽 활성을 촉진하였음을 의미한다. ‘숫자 바로 따라 말하기(DB)'와, ‘숫자 거꾸로 따라 말하기(DF)'에서는 DB수치와 DF수치가 각각 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=3.638, p<.01],[t(9)=3.280, p<.01]. DB수치와 DF수치는 향상되었지만, DF-DB의 수치는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 마지막으로 구어 작업기억 검사와 머리 움직임 검사에서도 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=3.229, p<.01],[t(9)=-14.28, p<.001]. 이상에서 살펴본 결과로 종합해보자면, 전두엽 활성화가 잘 이루어지지 않아 부주의, 충동성, 공격성의 문제를 보이는 주의력결핍 과잉행동장애 아동에게 Kwon's 소프트웨어 훈련이 전두엽 영역을 활성화시켜 문제행동을 제어하는데 있어 매우 효과적일 것으로 사료된다. 뿐만 아니라 Kwon's 소프트웨어는 주의력결핍 과잉행동장애 아동들이 쉽고 재미있게 작업기억 훈련을 할 수 있도록 개발되어 있어, 임상현장에서 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 치료에 실제적인 효과를 발휘할 것으로 사료된다.
본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위해 Kwon's 소프트웨어 개발과 그 효과성을 평가하는데 목적을 두고 있다. 부주의, 충동성, 공격성 등의 문제행동을 드러내는 주의력결핍 과잉행동장애 아동은 지속적으로 매년 증가하고 있는 추세이다. 이들은 관리기능과 작업기억의 결핍으로 집중장애 및 학습장애를 동반하며, 학령기 아동의 경우 또래관계나 학교적응에 심각한 어려움을 호소하고 있다. 따라서 사회적으로 문제가 되고 있는 주의력결핍 과잉행동장애 아동들의 문제를 근본적으로 개선․치료하는데 효과적인 프로그램을 개발하고자 Kwon's 소프트웨어를 연구하였으며, 이에 대한 효과성을 평가하고자 하였다. 작업기억 향상과 전두엽 활성화를 위해 개발된 Kwon's 소프트웨어는 기존 소프트웨어와 차별되는 다음과 같은 사항들을 고려하였다. 첫째, 기존 소프트웨어보다 향상된 작업기억 훈련이 될 수 있도록 개발하였으며 둘째, 기존 소프트웨어와 달리 각 훈련단계에서 문제선택 과정과 정답확인 과정을 제시하도록 개발하였다. 셋째, 기존 소프트웨어보다 즉각적인 피드백을 강조하여 작업기억 훈련을 촉진할 수 있도록 개발하였고 넷째, 사용자의 훈련 진전을 한눈에 파악하기 위하여 모든 자료를 데이터베이스와 연동하고 그 자료를 프린트할 수 있도록 개발하였다. 다섯째, 기존 소프트웨어에서 나타나는 아동의 활동성 저하 문제와 게임중독 유발 문제를 보완하기 위해 DDR패드를 활용한 작업기억 훈련 소프트웨어를 개발하였다. 이러한 차별성을 두고 개발된 Kwon's 소프트웨어가 기존 작업기억 훈련 소프트웨어보다 효과적인지 확인하기 위하여 10명의 주의력결핍 과잉행동장애 아동에게 전두엽-뇌파검사를 실시하였으며, Kwon's 소프트웨어와 연동한 DDR패드 훈련의 효과성을 평가하기 위하여 20명의 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 대상으로 신경심리 검사(Kim's 전두엽-관리기능 검사, 작업기억 검사)와 머리 움직임 검사를 Kwon's 소프트웨어 훈련 전・후에 실시하였다. 훈련기간은 매회 40분으로 주 2회씩 이루어졌으며 총 30회기 동안 수행되었다. 본 연구에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, Kwon's 소프트웨어와 기존의 작업기억 훈련 소프트웨어가 전두엽 Fz 지점에서 β(12~20Hz)파와 θ(5~7Hz)파 활성도에 유의미한 차이를 보이는가? 둘째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 전두엽-관리기능지수 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 셋째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 시공간 작업기억 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 넷째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 ‘숫자 바로 따라 말하기’와 ‘숫자 거꾸로 따라 말하기’ 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 다섯째, DDR패드를 결합한 Kwon's 소프트웨어가 실험집단과 통제집단의 구어 작업기억과 머리 움직임 사전·사후검사에서 유의미한 차이를 보이는가? 이상의 연구 문제에서 도출된 결과를 보면 다음과 같다. 먼저 주의력결핍 과잉행동장애 아동을 대상으로 전두엽-뇌파검사를 실시한 결과, 학업수행이나 책읽기 과정 등 집중력이 요구될 때 활성화되는 β파(12~20Hz)와 작업기억 훈련 동안 활성화되는 θ파(5~7Hz) 측정수치에서 Kwon's 소프트웨어가 기존 소프트웨어보다 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이는 Kwon's 소프트웨어가 기존 소프트웨어보다 작업기억 훈련에 효과적임을 의미한다. 또한 Kim's 전두엽-관리기능 신경심리 검사에서 실험집단 아동과 통제집단 아동 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=2.831, p<.05]. 실험집단 아동의 관리기능지수가 통제집단 아동의 관리기능지수보다 더 향상되었음을 볼 수 있다. 통제력, 자기 조절력, 부주의, 충동성, 과잉행동에 중요한 역할을 하는 관리기능이 실험집단의 경우 평균 이하(86)에서 평균수준(102.25)으로 향상되었다. 시공간 작업기억 검사에서는 CBT와 CBT%가 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=2.286, p<.05],[t(9)=2.131, p<.05]. 이는 Kwon's 소프트웨어가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 우반구와 전두엽 활성을 촉진하였음을 의미한다. ‘숫자 바로 따라 말하기(DB)'와, ‘숫자 거꾸로 따라 말하기(DF)'에서는 DB수치와 DF수치가 각각 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=3.638, p<.01],[t(9)=3.280, p<.01]. DB수치와 DF수치는 향상되었지만, DF-DB의 수치는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 마지막으로 구어 작업기억 검사와 머리 움직임 검사에서도 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[t(9)=3.229, p<.01],[t(9)=-14.28, p<.001]. 이상에서 살펴본 결과로 종합해보자면, 전두엽 활성화가 잘 이루어지지 않아 부주의, 충동성, 공격성의 문제를 보이는 주의력결핍 과잉행동장애 아동에게 Kwon's 소프트웨어 훈련이 전두엽 영역을 활성화시켜 문제행동을 제어하는데 있어 매우 효과적일 것으로 사료된다. 뿐만 아니라 Kwon's 소프트웨어는 주의력결핍 과잉행동장애 아동들이 쉽고 재미있게 작업기억 훈련을 할 수 있도록 개발되어 있어, 임상현장에서 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 치료에 실제적인 효과를 발휘할 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to evaluate development and effectiveness of Kwon’s software for improvement of working memory and activation of the frontal lobes of ADHD children. The number of ADHD children with symptoms such as carelessness, impulsiveness, and aggression becomes increased every yea...
The purpose of this study was to evaluate development and effectiveness of Kwon’s software for improvement of working memory and activation of the frontal lobes of ADHD children. The number of ADHD children with symptoms such as carelessness, impulsiveness, and aggression becomes increased every year. Due to lack of control function and working memory, those children’s ADHD syndrome usually develops with attention deficit disorder and learning disorder accompanied. In case of the ADHD children of school age, they have difficulties in forming relationship with fellow students and adjusting to school life. Thus this study on Kwon’s software was conducted in order to develop an effective program to ensure fundamental treatment and improvement of ADHD children, and evaluate its effectiveness. This Kwon’s software, which was intended to improve a trainee’s working memory and cause activation of the frontal lobes of their brains, was developed with the following several points taken into account: First, this software was designed to provide a trainee with more improved working memory training course than other existing software does. Second, this software was designed to require a trainee to provide problem selection and response confirmation process. Third, this software was designed with more emphasis given on immediate feedback than other existing software as to promote working memory training further. Fourth, this software was designed to associate all of data with database, and allow an user to print it out in order to understand trainee’s training progress at a time. Fifth, this software was developed with DDR pad combined in order to provide solution for side effects-such as deterioration of patient’s physical function and causing game addiction in trainees-found in other existing software. To verify whether Kwon’s software functions more effectively than other existing software, the frontal lobe-brain wave test was overtaken on the 10 subjects ADHD. Neuropsychic test (Kim’s Frontal Executive Function Neuropsychic Test, Working Memory Test) and head movement test were overtaken on the 20 ADHD children before/after Kwon’s software training was performed. The training was conducted for a period time of 40 minutes per a session, twice every week, total 30 times. The research problems of this study were as follow: 1. Was there any significant difference found between Kwon’s software and other existing working memory training software in comparison of β brain wave activation level (12~20Hz) and θ brain wave activation level (5~7Hz) at Fz point in the frontal lobe of a trainee’s brain? 2. Was there any significant difference found between experimental group and control group in Kwon’s software with DDR pad combined in the frontal lobe-EIQ or Executive IQ pretest and posttest? 3. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for visuospatial working memory pretest and posttest? 4. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for ‘forward digit span task’ and ‘backward digit span task’ pretest and posttest? 5. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for the spoken-word working memory and head movement pretest and posttest? The result of this study drawn from those research problems was as follow: According to the result of the frontal lobe-brain wave test overtaken on ADHD children, the Kwon’s software showed more statistically significant difference than other existing software based on comparison between β (12~20Hz) brain wave-being activated when a trainee is learning or concentrating on something-and θ (5~7Hz) brain wave-when a trainee is performing working memory training. This suggests that Kwon’s software functions more effectively than other existing software. There was also a statistically significant difference [t(9)=2.831, p<.05] found between experimental group and control group in the Kim’s Frontal Executive Function Neuropsychic Test. This suggests that the children of experimental group gained higher score in the EIQ than those of control group. This suggests that executive function, which plays a key role in affecting self-control, self-regulation, inattention, impulsiveness, and hyperactivity, has been improved from average below (86) to average level (102.25). As for the visuospatial working memory test, there was a significant difference found in the CBT (Corsi Block Test) and the CBT%. This suggests that Kwon’s software effectively promoted activation of right hemispheres and frontal lobes of ADHD children’s brains. There was significant differences found between ‘DB (forward digit span test)’ and ‘DF (backward digit span test)’ respectively. The DF-DB figure has not been significantly improved, whereas each of DF figure and DB figure has been improved. Lastly, there was a statistically significant difference found in the spoken-word working memory test [t(9)=3.229, p<.05] and the head movement test [t(9)=-14.28, p<.01]. Taking all of these results into account, it was thought that the Kwon’s software training was effective for taking control of problematic behaviors for the ADHD children, who showed problematic behaviors because the frontal lobes of their brains have rarely been activated. In addition, Kwon’s software was also expected to work practically for curing ADHD children in the clinical fields because it was designed to allow these to enjoy working memory training at ease.
The purpose of this study was to evaluate development and effectiveness of Kwon’s software for improvement of working memory and activation of the frontal lobes of ADHD children. The number of ADHD children with symptoms such as carelessness, impulsiveness, and aggression becomes increased every year. Due to lack of control function and working memory, those children’s ADHD syndrome usually develops with attention deficit disorder and learning disorder accompanied. In case of the ADHD children of school age, they have difficulties in forming relationship with fellow students and adjusting to school life. Thus this study on Kwon’s software was conducted in order to develop an effective program to ensure fundamental treatment and improvement of ADHD children, and evaluate its effectiveness. This Kwon’s software, which was intended to improve a trainee’s working memory and cause activation of the frontal lobes of their brains, was developed with the following several points taken into account: First, this software was designed to provide a trainee with more improved working memory training course than other existing software does. Second, this software was designed to require a trainee to provide problem selection and response confirmation process. Third, this software was designed with more emphasis given on immediate feedback than other existing software as to promote working memory training further. Fourth, this software was designed to associate all of data with database, and allow an user to print it out in order to understand trainee’s training progress at a time. Fifth, this software was developed with DDR pad combined in order to provide solution for side effects-such as deterioration of patient’s physical function and causing game addiction in trainees-found in other existing software. To verify whether Kwon’s software functions more effectively than other existing software, the frontal lobe-brain wave test was overtaken on the 10 subjects ADHD. Neuropsychic test (Kim’s Frontal Executive Function Neuropsychic Test, Working Memory Test) and head movement test were overtaken on the 20 ADHD children before/after Kwon’s software training was performed. The training was conducted for a period time of 40 minutes per a session, twice every week, total 30 times. The research problems of this study were as follow: 1. Was there any significant difference found between Kwon’s software and other existing working memory training software in comparison of β brain wave activation level (12~20Hz) and θ brain wave activation level (5~7Hz) at Fz point in the frontal lobe of a trainee’s brain? 2. Was there any significant difference found between experimental group and control group in Kwon’s software with DDR pad combined in the frontal lobe-EIQ or Executive IQ pretest and posttest? 3. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for visuospatial working memory pretest and posttest? 4. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for ‘forward digit span task’ and ‘backward digit span task’ pretest and posttest? 5. Was there any significant difference found between experimental group and control group in the Kwon’s software with DDR pad combined for the spoken-word working memory and head movement pretest and posttest? The result of this study drawn from those research problems was as follow: According to the result of the frontal lobe-brain wave test overtaken on ADHD children, the Kwon’s software showed more statistically significant difference than other existing software based on comparison between β (12~20Hz) brain wave-being activated when a trainee is learning or concentrating on something-and θ (5~7Hz) brain wave-when a trainee is performing working memory training. This suggests that Kwon’s software functions more effectively than other existing software. There was also a statistically significant difference [t(9)=2.831, p<.05] found between experimental group and control group in the Kim’s Frontal Executive Function Neuropsychic Test. This suggests that the children of experimental group gained higher score in the EIQ than those of control group. This suggests that executive function, which plays a key role in affecting self-control, self-regulation, inattention, impulsiveness, and hyperactivity, has been improved from average below (86) to average level (102.25). As for the visuospatial working memory test, there was a significant difference found in the CBT (Corsi Block Test) and the CBT%. This suggests that Kwon’s software effectively promoted activation of right hemispheres and frontal lobes of ADHD children’s brains. There was significant differences found between ‘DB (forward digit span test)’ and ‘DF (backward digit span test)’ respectively. The DF-DB figure has not been significantly improved, whereas each of DF figure and DB figure has been improved. Lastly, there was a statistically significant difference found in the spoken-word working memory test [t(9)=3.229, p<.05] and the head movement test [t(9)=-14.28, p<.01]. Taking all of these results into account, it was thought that the Kwon’s software training was effective for taking control of problematic behaviors for the ADHD children, who showed problematic behaviors because the frontal lobes of their brains have rarely been activated. In addition, Kwon’s software was also expected to work practically for curing ADHD children in the clinical fields because it was designed to allow these to enjoy working memory training at ease.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.