중소기업에 있어 품질 문제는 모든 기업이 중요하게 추진해야 할 당면문제로 인식되고 있다. 특히 제품의 품질을 결정하는 가장 중요한 요인이 사람에게 있다고 인식되면서 기업 최고경영자의 품질리더십이 중요하게 부각되고 있다. 본 연구는 중소기업 최고경영자의 품질리더십이 품질경영시스템을 통하여 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 또한 품질리더십과 기업성과 간의 인과관계 사이에서 품질경영시스템이 수행하는 역할 ...
중소기업에 있어 품질 문제는 모든 기업이 중요하게 추진해야 할 당면문제로 인식되고 있다. 특히 제품의 품질을 결정하는 가장 중요한 요인이 사람에게 있다고 인식되면서 기업 최고경영자의 품질리더십이 중요하게 부각되고 있다. 본 연구는 중소기업 최고경영자의 품질리더십이 품질경영시스템을 통하여 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 또한 품질리더십과 기업성과 간의 인과관계 사이에서 품질경영시스템이 수행하는 역할 모형 개발을 시도하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 최고경영자의 품질리더십은 품질경영 실천에 영향을 준다. 품질경영을 실천하기 위해서는 품질리더십에 대한 몰입이 필요하다. 최고경영자는 품질경영활동을 성공적으로 진행하기 위해 스스로 품질전략과 품질목표를 정하고 구체적인 실행계획을 수립하여 전사적 활동으로 전개하여야 한다. 이 과정에서 최고경영자는 모든 종업원들에게 품질경영의 중요성을 인식시키는 주체가 되어야 하며, 실제로 품질교육과 훈련을 시켜야 한다. 또한 품질경영시스템화를 위해 모든 종업원의 적극적인 참여가 필요하다. 종업원은 기업에 속한 자산을 사용관리하고 고객과 지속적인 관계를 형성하는 소중한 인적자원이므로 기업이 품질경영 계획을 수립하고, 진행하며 통제하는 데 있어 중요하게 다루어져야 할 것이다. 둘째, 품질경영 실천이 프로세스에 영향을 주는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 효율적인 운영은 프로세스의 품질을 유의하게 향상시키며, 프로세스의 유연성을 증진한다. 프로세스의 유연성은 말콤 볼드리지상의 프로세스 관리 평가기준에서 중요하게 인식되는 요소로서, 변화하는 외부환경에 맞춰 신속하게 자신을 변화시킬 수 있는 능력을 의미한다. 또한 프로세스는 고객만족을 목표로 조직 구성원들이 창조하는 과업의 총합, 즉 투입, 활동, 작업흐름, 제품 및 서비스 생산과 관련된 활동들을 의미한다. 전사적 품질경영은 프로세스에 초점을 두는 시스템의 관리이며, 이를 통해 고객 가치가 창조된다. 그러므로 우수한 프로세스 관리의 실천은 유연성을 가지고, 고객의 요구를 잘 반영하여 제품과 서비스를 산출하는 일련의 활동들을 통해 이루어질 수 있다. 또한 이 프로세스는 적시에 설계하고, 평가할 수 있어야 하며, 지속적인 품질 개선활동과 연계되어야 한다. 셋째, 품질경영시스템 운영은 기업성과에 영향을 미친다. 분석결과에 따르면 품질 수준에 비례하여 기업성과가 높아지며, 특히 수익률, 고객만족도, 시장점유율, 비용에 큰 영향을 미친다. 자본 기반이 약한 기업은 품질 수준을 향상해 시장점유율을 높이는 것이 투자 수익률을 높일 수 있는 최선의 방법이다. 품질경영시스템을 성공적으로 실현하는 기업은 단기적으로는 수익이 낮아질 수 있으나, 장기적으로는 시장점유율이 높아지게 된다. 본 연구가 품질경영 활동 강화를 위한 정책 수립에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 기업경영환경의 불확실성이 가중됨에 따라 보다 많은 품질 혁신 활동이 필요하다. 따라서 기업은 정기적이고 지속적으로 외부 환경변화를 모니터링하고 정보를 수집해야 하며, 이를 운영하는 시스템을 갖추어야 한다. 둘째, 경영환경의 급격한 변화에 따라 기업의 품질경영활동의 중요성이 증대되고 있다. 이러한 환경에서 품질경영을 효과적으로 수행하기 위해서는 품질경영활동을 촉진하는 결정요소뿐만 아니라, 영향요인들에 대한 연구가 필요하다. 또한 품질경영의 성공가능성을 높이기 위해서는 계획과정에서 직면하는 영향요인들에 대한 정밀한 분석과 연구가 필요하다. 셋째, 기업의 품질경영활동 성과를 높이기 위해서는 품질경영활동 요인의 실행 수준을 높이는 운영시스템을 구축하는 것이 매우 중요하다. 이는 품질경영활동 요인의 실행정도가 서비스 성과, 고객만족도 및 재무성과에 영향을 미치기 때문이다. 넷째, 품질경영활동의 성과를 높이기 위해서는 품질경영활동 과정의 질 관리가 중요하다. 다섯째, 개별 기업은 각각의 경영특성을 고려하여 품질경영시스템의 우선순위를 파악하여 이를 적극적으로 실행하여야 한다. 여섯째, 제조업에 있어 경쟁우위 향상을 위한 품질혁신의 가장 중요한 요소는 최고경영자의 역할이다. 최고경영자가 적극적으로 품질혁신 기회를 탐색하고, 과감히 품질혁신을 추구하는 의지를 보여줄 때 조직 구성원의 아이디어가 창출될 수 있다. 일곱째, 품질경영시스템의 정도에 따라 서비스성과 재무성과, 고객만족도 성과에 영향을 미치므로 단순히 비용투자의 수준을 높이는 것보다 품질경영시스템 요인의 실행수준을 높이는 것이 중요하다. 여덟째, 품질경영이론의 근본적인 철학은 품질향상을 통한 고객만족 향상, 기업우위를 달성하여 최종적으로 시장점유율을 높일 수 있다는 것이다. 또한 품질향상은 생산성 향상뿐만 아니라, 부적합품을 감소시켜 생산비용 절감을 통한 기업수익을 창출할 수 있다. 따라서 저가상품에 의존한 기업은 전략적 품질경영시스템을 구축하여 경영전략을 품질우위를 통한 시장 확보 전략으로 전환하여야 한다. 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 연구 표본이 일부산업에 한정되어 있으므로 전체기업에 적용하기 위해서는 보다 심도 깊은 개별 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 설문에 근거한 자료수집결과에 의존하고 있으므로 기업의 품질경영시스템에 대한 객관적인 상황을 고려할 필요가 있다. 셋째, 품질경영시스템을 통한 기업성과 측정에 있어 품질경영 도입단계와 과정을 고려하여 측정할 필요가 있다. 따라서 측정도구를 개발할 때, 다양한 객관적인 자료와 조사 방법론에 의한 사전조사가 필요하다. 넷째, 본 연구에 이용된 자료는 기업의 대외비등의 이유로 재무재표 등과 같은 객관적인 데이터가 필요하며, 대면접촉을 통한 사례분석 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구의 자료는 조직 구성원에 따라 설문 답변이 달라질 수 있으므로, 최고경영자 및 다양한 이해관계자의 의견도 고찰되어야 한다. 그럼에도 불구하고, 이 연구는 품질리더십이 품질경영시스템을 통하여 기업 성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고 검증하였으며, 품질리더십과 기업성과 사이에서 품질경영시스템의 역할을 설명하는 인과관계 모형을 개발한 것은 품질리더십과 기업성과 연구에 참고자료가 될 것이다.
중소기업에 있어 품질 문제는 모든 기업이 중요하게 추진해야 할 당면문제로 인식되고 있다. 특히 제품의 품질을 결정하는 가장 중요한 요인이 사람에게 있다고 인식되면서 기업 최고경영자의 품질리더십이 중요하게 부각되고 있다. 본 연구는 중소기업 최고경영자의 품질리더십이 품질경영시스템을 통하여 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 또한 품질리더십과 기업성과 간의 인과관계 사이에서 품질경영시스템이 수행하는 역할 모형 개발을 시도하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 최고경영자의 품질리더십은 품질경영 실천에 영향을 준다. 품질경영을 실천하기 위해서는 품질리더십에 대한 몰입이 필요하다. 최고경영자는 품질경영활동을 성공적으로 진행하기 위해 스스로 품질전략과 품질목표를 정하고 구체적인 실행계획을 수립하여 전사적 활동으로 전개하여야 한다. 이 과정에서 최고경영자는 모든 종업원들에게 품질경영의 중요성을 인식시키는 주체가 되어야 하며, 실제로 품질교육과 훈련을 시켜야 한다. 또한 품질경영시스템화를 위해 모든 종업원의 적극적인 참여가 필요하다. 종업원은 기업에 속한 자산을 사용관리하고 고객과 지속적인 관계를 형성하는 소중한 인적자원이므로 기업이 품질경영 계획을 수립하고, 진행하며 통제하는 데 있어 중요하게 다루어져야 할 것이다. 둘째, 품질경영 실천이 프로세스에 영향을 주는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 효율적인 운영은 프로세스의 품질을 유의하게 향상시키며, 프로세스의 유연성을 증진한다. 프로세스의 유연성은 말콤 볼드리지상의 프로세스 관리 평가기준에서 중요하게 인식되는 요소로서, 변화하는 외부환경에 맞춰 신속하게 자신을 변화시킬 수 있는 능력을 의미한다. 또한 프로세스는 고객만족을 목표로 조직 구성원들이 창조하는 과업의 총합, 즉 투입, 활동, 작업흐름, 제품 및 서비스 생산과 관련된 활동들을 의미한다. 전사적 품질경영은 프로세스에 초점을 두는 시스템의 관리이며, 이를 통해 고객 가치가 창조된다. 그러므로 우수한 프로세스 관리의 실천은 유연성을 가지고, 고객의 요구를 잘 반영하여 제품과 서비스를 산출하는 일련의 활동들을 통해 이루어질 수 있다. 또한 이 프로세스는 적시에 설계하고, 평가할 수 있어야 하며, 지속적인 품질 개선활동과 연계되어야 한다. 셋째, 품질경영시스템 운영은 기업성과에 영향을 미친다. 분석결과에 따르면 품질 수준에 비례하여 기업성과가 높아지며, 특히 수익률, 고객만족도, 시장점유율, 비용에 큰 영향을 미친다. 자본 기반이 약한 기업은 품질 수준을 향상해 시장점유율을 높이는 것이 투자 수익률을 높일 수 있는 최선의 방법이다. 품질경영시스템을 성공적으로 실현하는 기업은 단기적으로는 수익이 낮아질 수 있으나, 장기적으로는 시장점유율이 높아지게 된다. 본 연구가 품질경영 활동 강화를 위한 정책 수립에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 기업경영환경의 불확실성이 가중됨에 따라 보다 많은 품질 혁신 활동이 필요하다. 따라서 기업은 정기적이고 지속적으로 외부 환경변화를 모니터링하고 정보를 수집해야 하며, 이를 운영하는 시스템을 갖추어야 한다. 둘째, 경영환경의 급격한 변화에 따라 기업의 품질경영활동의 중요성이 증대되고 있다. 이러한 환경에서 품질경영을 효과적으로 수행하기 위해서는 품질경영활동을 촉진하는 결정요소뿐만 아니라, 영향요인들에 대한 연구가 필요하다. 또한 품질경영의 성공가능성을 높이기 위해서는 계획과정에서 직면하는 영향요인들에 대한 정밀한 분석과 연구가 필요하다. 셋째, 기업의 품질경영활동 성과를 높이기 위해서는 품질경영활동 요인의 실행 수준을 높이는 운영시스템을 구축하는 것이 매우 중요하다. 이는 품질경영활동 요인의 실행정도가 서비스 성과, 고객만족도 및 재무성과에 영향을 미치기 때문이다. 넷째, 품질경영활동의 성과를 높이기 위해서는 품질경영활동 과정의 질 관리가 중요하다. 다섯째, 개별 기업은 각각의 경영특성을 고려하여 품질경영시스템의 우선순위를 파악하여 이를 적극적으로 실행하여야 한다. 여섯째, 제조업에 있어 경쟁우위 향상을 위한 품질혁신의 가장 중요한 요소는 최고경영자의 역할이다. 최고경영자가 적극적으로 품질혁신 기회를 탐색하고, 과감히 품질혁신을 추구하는 의지를 보여줄 때 조직 구성원의 아이디어가 창출될 수 있다. 일곱째, 품질경영시스템의 정도에 따라 서비스성과 재무성과, 고객만족도 성과에 영향을 미치므로 단순히 비용투자의 수준을 높이는 것보다 품질경영시스템 요인의 실행수준을 높이는 것이 중요하다. 여덟째, 품질경영이론의 근본적인 철학은 품질향상을 통한 고객만족 향상, 기업우위를 달성하여 최종적으로 시장점유율을 높일 수 있다는 것이다. 또한 품질향상은 생산성 향상뿐만 아니라, 부적합품을 감소시켜 생산비용 절감을 통한 기업수익을 창출할 수 있다. 따라서 저가상품에 의존한 기업은 전략적 품질경영시스템을 구축하여 경영전략을 품질우위를 통한 시장 확보 전략으로 전환하여야 한다. 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 연구 표본이 일부산업에 한정되어 있으므로 전체기업에 적용하기 위해서는 보다 심도 깊은 개별 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 설문에 근거한 자료수집결과에 의존하고 있으므로 기업의 품질경영시스템에 대한 객관적인 상황을 고려할 필요가 있다. 셋째, 품질경영시스템을 통한 기업성과 측정에 있어 품질경영 도입단계와 과정을 고려하여 측정할 필요가 있다. 따라서 측정도구를 개발할 때, 다양한 객관적인 자료와 조사 방법론에 의한 사전조사가 필요하다. 넷째, 본 연구에 이용된 자료는 기업의 대외비등의 이유로 재무재표 등과 같은 객관적인 데이터가 필요하며, 대면접촉을 통한 사례분석 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구의 자료는 조직 구성원에 따라 설문 답변이 달라질 수 있으므로, 최고경영자 및 다양한 이해관계자의 의견도 고찰되어야 한다. 그럼에도 불구하고, 이 연구는 품질리더십이 품질경영시스템을 통하여 기업 성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고 검증하였으며, 품질리더십과 기업성과 사이에서 품질경영시스템의 역할을 설명하는 인과관계 모형을 개발한 것은 품질리더십과 기업성과 연구에 참고자료가 될 것이다.
In SMEs that faced rapidly changing business environment, Quality issue has been recognized as a most important challenge to be pursued seriously. As the most important factors that determine the quality of the product are in human, especially the CEO's Quality Leadership is growing importance. In t...
In SMEs that faced rapidly changing business environment, Quality issue has been recognized as a most important challenge to be pursued seriously. As the most important factors that determine the quality of the product are in human, especially the CEO's Quality Leadership is growing importance. In this study, we empirically examined the effect of CEO's Quality Leadership on the firm performance through the Quality Management System, especially in SMEs. We also attempted to develop a role model about the causal relationship between the Quality Leadership and the Corporate Performance through the Quality Management System. The results of this research are as follows. First of all, the CEO's Quality Leadership affects the practice of Quality Management. The commitment to Quality Leadership is required to practice Quality Management. To proceed Quality management activities successfully, CEOs should establish quality strategies and quality goals for himself and should develop the specific action plans as a enterprise-wide activities. In this process, the CEOs should be the subject to recognize the importance of quality management to all employees, and the quality education and training should be practiced actually. To systematize quality management is needed the active participation of all employees. Employees are valuable human resources to manage and use the assets that belong to organization, and to form lasting relationships with customers. So employees are to be dealt with importance as the SMEs are planning and develop the Quality Management. Second, it showed that Quality Management practices affect the Process. The efficient operation of the Quality Management System significantly enhance the quality of the process and improves the Flexibility of the Process. The flexibility of the process is an important element in process management evaluation index of Malcolm Baldrige Award, and refers to the ability to change oneself quickly in line with the rapidly changing external environment. And the Process refers to the sum of the task that the organization members perform to create customer satisfaction, and the process includes inputs, activities, work flow, and the production activities associated with products and services. The Total Quality Management(TQM) is focused on the process, and the customer value is created through it. Therefore, the practice of the superior process management can be achieved through a series of activities to produce products and services that reflected the needs of customers with the flexibility. In addition, this process should be able to design and evaluate in a timely manner, and should be linked with continuous quality improvement activities. Third, the operation of the Quality Management System affects on the business performance. According to the results of the analysis, the level of quality is proportional to increase of the business performance, and it has a huge impact on the rate of return, customer satisfaction, market share, and the cost. The best way to increase the company's return on investment(ROI) those who have weak capital base is this: to increase market share through improve the level of quality. The company that is successfully implemented a Quality Management System may have lower corporate profits in the short term, but will have a higher market share in the long-term. The implication of this study to planning or policy making for strengthening quality management activities are as follows: First, increasing the uncertainty of the business environment, the quality innovation activity is needed more and more. Companies regularly and continuously should do monitoring and gather information about the changes in the external environment, and should have a system to operate it. Second, the importance of the company's quality management activities is increasing in accordance with the rapid changes in the business environment. Therefore, to perform quality management activities effectively in this circumstance, the research is needed on the influencing factors as well as determinants. Also, in order to increase the possibility of success of quality management, precise analysis and research is needed about the effecting factors that the company confronted in the planning process. Third, it is very important to establish the company's operating system to enhance the execution level of the quality management activities factors in order to increase performance of quality management activities. Because the execution degree of quality management activity factors influences on the service performance, customer satisfaction and financial performance. Fourth, the quality management about the process of quality management activities is important in order to improve the performance of the quality management activities. Fifth, the individual companies should recognize the priority of the Quality Management System according to the management characteristics of each business and perform the priority positively. Sixth, in manufacturing industry, the role of CEO is most important factor for the quality innovation to achieve competitive advantage. The ideas of organization members derived from the willingness of CEO that explore the opportunity of the quality innovation and step forward to persue it. Seventh, as the service performance, customer satisfaction and financial performance rely on the degree of the Quality Management System, the company should practice not just increase the level of investment of cost factors but increase the level of practice of QMS factors. Eighth, fundamental philosophy of quality management theory emphasizes that quality improvement can enhance customer satisfaction and finally achieve the business advantage through increasing market share. Also, quality improvement brings not only to the productivity improvement but also to reduce production costs by reducing the non-conforming product and to generate revenue. Therefore, the companies that rely on the lower-priced items should switch the management strategy to secure market advantage by establishing strategic Quality Management System. The limitations of this study are as follows. First, the case study sample is limited in some industries, a more in-depth research of individual enterprise is needed to apply to the entire enterprise. Second, as this study is based on the restricted survey results, the objective situation should be reflected on the company's Quality Management System. Third, to measure corporate performance measurement in the quality management system, the process of step with the introduction of quality management should be considered. Therefore, when developing a measurement tool, preliminary research by a variety of objective data and research methodology is required. Fourth, the data used in this study requires objective data such as the company's confidential financial statements. so additional case analysis is required such as face-to-face contact. Fifth, the results of this study questionnaire answers may be various according to the members of the organization. so not only the quality department but the opinions of the CEOs and the various stakeholders should be examined. Nevertheless, this study empirically analyzed and verified the effect of CEO's Quality Leadership on the firm performance through the Quality Management System, especially in SMEs. Also this role model about the causal relationship between the Quality Leadership and the Corporate Performance through the Quality Management System will be a reference in th research of Quality Leadership and the Corporate Performance.
In SMEs that faced rapidly changing business environment, Quality issue has been recognized as a most important challenge to be pursued seriously. As the most important factors that determine the quality of the product are in human, especially the CEO's Quality Leadership is growing importance. In this study, we empirically examined the effect of CEO's Quality Leadership on the firm performance through the Quality Management System, especially in SMEs. We also attempted to develop a role model about the causal relationship between the Quality Leadership and the Corporate Performance through the Quality Management System. The results of this research are as follows. First of all, the CEO's Quality Leadership affects the practice of Quality Management. The commitment to Quality Leadership is required to practice Quality Management. To proceed Quality management activities successfully, CEOs should establish quality strategies and quality goals for himself and should develop the specific action plans as a enterprise-wide activities. In this process, the CEOs should be the subject to recognize the importance of quality management to all employees, and the quality education and training should be practiced actually. To systematize quality management is needed the active participation of all employees. Employees are valuable human resources to manage and use the assets that belong to organization, and to form lasting relationships with customers. So employees are to be dealt with importance as the SMEs are planning and develop the Quality Management. Second, it showed that Quality Management practices affect the Process. The efficient operation of the Quality Management System significantly enhance the quality of the process and improves the Flexibility of the Process. The flexibility of the process is an important element in process management evaluation index of Malcolm Baldrige Award, and refers to the ability to change oneself quickly in line with the rapidly changing external environment. And the Process refers to the sum of the task that the organization members perform to create customer satisfaction, and the process includes inputs, activities, work flow, and the production activities associated with products and services. The Total Quality Management(TQM) is focused on the process, and the customer value is created through it. Therefore, the practice of the superior process management can be achieved through a series of activities to produce products and services that reflected the needs of customers with the flexibility. In addition, this process should be able to design and evaluate in a timely manner, and should be linked with continuous quality improvement activities. Third, the operation of the Quality Management System affects on the business performance. According to the results of the analysis, the level of quality is proportional to increase of the business performance, and it has a huge impact on the rate of return, customer satisfaction, market share, and the cost. The best way to increase the company's return on investment(ROI) those who have weak capital base is this: to increase market share through improve the level of quality. The company that is successfully implemented a Quality Management System may have lower corporate profits in the short term, but will have a higher market share in the long-term. The implication of this study to planning or policy making for strengthening quality management activities are as follows: First, increasing the uncertainty of the business environment, the quality innovation activity is needed more and more. Companies regularly and continuously should do monitoring and gather information about the changes in the external environment, and should have a system to operate it. Second, the importance of the company's quality management activities is increasing in accordance with the rapid changes in the business environment. Therefore, to perform quality management activities effectively in this circumstance, the research is needed on the influencing factors as well as determinants. Also, in order to increase the possibility of success of quality management, precise analysis and research is needed about the effecting factors that the company confronted in the planning process. Third, it is very important to establish the company's operating system to enhance the execution level of the quality management activities factors in order to increase performance of quality management activities. Because the execution degree of quality management activity factors influences on the service performance, customer satisfaction and financial performance. Fourth, the quality management about the process of quality management activities is important in order to improve the performance of the quality management activities. Fifth, the individual companies should recognize the priority of the Quality Management System according to the management characteristics of each business and perform the priority positively. Sixth, in manufacturing industry, the role of CEO is most important factor for the quality innovation to achieve competitive advantage. The ideas of organization members derived from the willingness of CEO that explore the opportunity of the quality innovation and step forward to persue it. Seventh, as the service performance, customer satisfaction and financial performance rely on the degree of the Quality Management System, the company should practice not just increase the level of investment of cost factors but increase the level of practice of QMS factors. Eighth, fundamental philosophy of quality management theory emphasizes that quality improvement can enhance customer satisfaction and finally achieve the business advantage through increasing market share. Also, quality improvement brings not only to the productivity improvement but also to reduce production costs by reducing the non-conforming product and to generate revenue. Therefore, the companies that rely on the lower-priced items should switch the management strategy to secure market advantage by establishing strategic Quality Management System. The limitations of this study are as follows. First, the case study sample is limited in some industries, a more in-depth research of individual enterprise is needed to apply to the entire enterprise. Second, as this study is based on the restricted survey results, the objective situation should be reflected on the company's Quality Management System. Third, to measure corporate performance measurement in the quality management system, the process of step with the introduction of quality management should be considered. Therefore, when developing a measurement tool, preliminary research by a variety of objective data and research methodology is required. Fourth, the data used in this study requires objective data such as the company's confidential financial statements. so additional case analysis is required such as face-to-face contact. Fifth, the results of this study questionnaire answers may be various according to the members of the organization. so not only the quality department but the opinions of the CEOs and the various stakeholders should be examined. Nevertheless, this study empirically analyzed and verified the effect of CEO's Quality Leadership on the firm performance through the Quality Management System, especially in SMEs. Also this role model about the causal relationship between the Quality Leadership and the Corporate Performance through the Quality Management System will be a reference in th research of Quality Leadership and the Corporate Performance.
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