청소년기는 행동, 습관, 가치관, 성격의 형성에 있어 그 어느 것 하나 소홀히 할 수 없는 매우 중요한 시기이다. 이에 예절에 대한 개념이 내면화되는 시기를 거치는 청소년을 대상으로 한 생활예절교육과 인성지도의 중요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 문헌을 통해 바른 몸가짐과 바른 마음가짐예절을 살펴봄으로써 생활속에 실천할수 있는 예절교육의 방안을 제시하고자 하는 목적에 의거하여 결론은 아래와 같다. 첫째, 청소년기의 특징은 아동기에서 성인기로 전환하는 과도기로 그 어느 시기보다 조화로운 심신의 발달이 전제되어야 한다. 따라서 청...
청소년기는 행동, 습관, 가치관, 성격의 형성에 있어 그 어느 것 하나 소홀히 할 수 없는 매우 중요한 시기이다. 이에 예절에 대한 개념이 내면화되는 시기를 거치는 청소년을 대상으로 한 생활예절교육과 인성지도의 중요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 문헌을 통해 바른 몸가짐과 바른 마음가짐예절을 살펴봄으로써 생활속에 실천할수 있는 예절교육의 방안을 제시하고자 하는 목적에 의거하여 결론은 아래와 같다. 첫째, 청소년기의 특징은 아동기에서 성인기로 전환하는 과도기로 그 어느 시기보다 조화로운 심신의 발달이 전제되어야 한다. 따라서 청소년기에는 사회생활에 필요한 지식과 태도를 기르며 자제력과 책임감을 발달시키고 자신의 행동과 판단에 여유를 갖기 위해 도덕적 기준의 설립과 생활예절교육으로 올바른 자아개념과 확립이 이루어져야 한다. 둘째, 청소년의 예절수행으로 가정예절, 학교예절, 사회예절을 살펴보았다. 가정예절에서 인간의 생활보금자리인 가정은 가족간의 사랑과 우애로 서로 도우며 사는 공동생활의 터전이며 사회생활의 기초적인 생활양식을 몸에 익히고 인격을 수양하는 곳이므로 가정예절을 잘 지켜나갈 때 화목한 가정과 밝고 명랑한 사회생활을 해 나갈수 있었다. 학교예절에서는 나와 다른 사람을 위하여 일상생활주변에서 지켜야 할 예절을 알고 이에 알맞은 언행의 습관을 기르며 예절바른 생활태도를 익힌다. 나와 다른 사람이 함께 어울려 살기위한 사회예절에서는 사회가 유지되고 존속되기 위해서는 인간과 인간간에 지켜야할 규범이 있으며 예절생활의 필요성을 인식하여 이를 행동으로 실천할수 있도록 하여야 한다. 셋째, 전통사회에서 교육과 문화의 바탕이 되는 유학사상을 담고 있는 조선시대의 문헌인『소학』,『격몽요결』, 『사소절』에 나타난 바른 몸가짐?마음가짐의 실천내용은 예를 가장 잘 나타내는 수단이었다. 『소학』은 개인의 인성과 범절을 바르게 하고 사회기강을 바르게 하기 위한 것으로, 오늘날 청소년들에게 신뢰감과 공경으로 대하는 태도를 길러주어 정서적 안정을 찾게 해준다는 데 의의가 있다. 『격몽요결』 에는 마음상태와 몸가짐은 밀접한 관련이 있는 것으로 몸을 공손히 하는 바른 인성관을 기본 조건으로 제시하였다. 그러므로 일상생활에 있어서 예의규범에 관한 주의를 언급하였다. 『사소절』에서는 예의 바르고 사람다운 기본자질을 기르는데 있어 안으로는 사단을 밖으로는 구용으로 수신제가하고 공명정대한 인간이 되는 것을 지향했다. 넷째, 몸가짐?마음가짐의 실천내용으로 우리의 일상생활에서 서는자세 , 앉는 자세, 걷는 자세, 출입하는 자세, 물건다루는 자세 등에 적용하였다. 생활예절교육의 실천은 올바른 행동습관을 형성할 수 있다. 수신예절을 통해 바른 자세를 숙지함으로써 올바른 행동이 자연스럽게 습관으로 배이도록 할 수 있다. 인내와 배려가 조화를 이루는 화합의 마음을 기르게 되며 주의력과 집중력을 기를 수 있다. 또한 자신감과 성취감을 발달시킬 수 있다. 자신의 감정과 욕구를 절제하여 부드럽고 안정된 성격을 형성할 수 있다. 경애심을 바탕으로 어른을 공경하는 마음씨를 갖게 한다. 어른 공경의 예를 자연스럽게 익힐 수 있으며 그에 따른 질서를 배울 수 있다. 더 나아가 양보의 미덕을 따를 수 있도록 하는 작은 실천의 장을 마련해준다. 따라서 청소년기의 인격형성과 사회성발달에 지대한 영향을 미치는 중요한 과업이다. 그러므로 이렇게 형성된 청소년기의 예절수행실천은 습관화되어 성인이 된 후 자신의 삶을 윤택하게 해주는 하나의 인성적 자원이 될 수 있다. 다섯째, 생활예절교육의 실천방안은 청소년기의 발달단계에 맞는 체계적이고 구체적인 내용을 제시한 교육이 이루어져야한다. 청소년과의 자연스러운 대화를 통해 이루어지도록 해야 하며 의식 및 수행은 습관화되므로 자연스럽게 예절이 몸에 배도록 교육해야 한다. 청소년예절교육은 모범을 보이며 일관된 자세를 지켜나가는 참 모습으로 교육해야 한다. 위의 내용을 종합하여 실질적으로 영향을 주는 교육의 현장은 가정의 환경이라 할 수 있다. 현대교육에 있어서 청소년 생활지도의 측면에서 언어 교훈과 아는것에 만 그칠것이 아니라 행동을 중요시 하는 바른 몸가짐과 마음가짐을 실천하여 일상생활의 전반적인 교육이 중요시된다. 이로써 오늘 날 청소년의 도덕교육, 예절교육, 인성교육 등 인간 내면의 교육적 가치를 전통사상에서 찾아 오늘에 새롭게 재현해 나가야 할 것이다.
청소년기는 행동, 습관, 가치관, 성격의 형성에 있어 그 어느 것 하나 소홀히 할 수 없는 매우 중요한 시기이다. 이에 예절에 대한 개념이 내면화되는 시기를 거치는 청소년을 대상으로 한 생활예절교육과 인성지도의 중요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 문헌을 통해 바른 몸가짐과 바른 마음가짐예절을 살펴봄으로써 생활속에 실천할수 있는 예절교육의 방안을 제시하고자 하는 목적에 의거하여 결론은 아래와 같다. 첫째, 청소년기의 특징은 아동기에서 성인기로 전환하는 과도기로 그 어느 시기보다 조화로운 심신의 발달이 전제되어야 한다. 따라서 청소년기에는 사회생활에 필요한 지식과 태도를 기르며 자제력과 책임감을 발달시키고 자신의 행동과 판단에 여유를 갖기 위해 도덕적 기준의 설립과 생활예절교육으로 올바른 자아개념과 확립이 이루어져야 한다. 둘째, 청소년의 예절수행으로 가정예절, 학교예절, 사회예절을 살펴보았다. 가정예절에서 인간의 생활보금자리인 가정은 가족간의 사랑과 우애로 서로 도우며 사는 공동생활의 터전이며 사회생활의 기초적인 생활양식을 몸에 익히고 인격을 수양하는 곳이므로 가정예절을 잘 지켜나갈 때 화목한 가정과 밝고 명랑한 사회생활을 해 나갈수 있었다. 학교예절에서는 나와 다른 사람을 위하여 일상생활주변에서 지켜야 할 예절을 알고 이에 알맞은 언행의 습관을 기르며 예절바른 생활태도를 익힌다. 나와 다른 사람이 함께 어울려 살기위한 사회예절에서는 사회가 유지되고 존속되기 위해서는 인간과 인간간에 지켜야할 규범이 있으며 예절생활의 필요성을 인식하여 이를 행동으로 실천할수 있도록 하여야 한다. 셋째, 전통사회에서 교육과 문화의 바탕이 되는 유학사상을 담고 있는 조선시대의 문헌인『소학』,『격몽요결』, 『사소절』에 나타난 바른 몸가짐?마음가짐의 실천내용은 예를 가장 잘 나타내는 수단이었다. 『소학』은 개인의 인성과 범절을 바르게 하고 사회기강을 바르게 하기 위한 것으로, 오늘날 청소년들에게 신뢰감과 공경으로 대하는 태도를 길러주어 정서적 안정을 찾게 해준다는 데 의의가 있다. 『격몽요결』 에는 마음상태와 몸가짐은 밀접한 관련이 있는 것으로 몸을 공손히 하는 바른 인성관을 기본 조건으로 제시하였다. 그러므로 일상생활에 있어서 예의규범에 관한 주의를 언급하였다. 『사소절』에서는 예의 바르고 사람다운 기본자질을 기르는데 있어 안으로는 사단을 밖으로는 구용으로 수신제가하고 공명정대한 인간이 되는 것을 지향했다. 넷째, 몸가짐?마음가짐의 실천내용으로 우리의 일상생활에서 서는자세 , 앉는 자세, 걷는 자세, 출입하는 자세, 물건다루는 자세 등에 적용하였다. 생활예절교육의 실천은 올바른 행동습관을 형성할 수 있다. 수신예절을 통해 바른 자세를 숙지함으로써 올바른 행동이 자연스럽게 습관으로 배이도록 할 수 있다. 인내와 배려가 조화를 이루는 화합의 마음을 기르게 되며 주의력과 집중력을 기를 수 있다. 또한 자신감과 성취감을 발달시킬 수 있다. 자신의 감정과 욕구를 절제하여 부드럽고 안정된 성격을 형성할 수 있다. 경애심을 바탕으로 어른을 공경하는 마음씨를 갖게 한다. 어른 공경의 예를 자연스럽게 익힐 수 있으며 그에 따른 질서를 배울 수 있다. 더 나아가 양보의 미덕을 따를 수 있도록 하는 작은 실천의 장을 마련해준다. 따라서 청소년기의 인격형성과 사회성발달에 지대한 영향을 미치는 중요한 과업이다. 그러므로 이렇게 형성된 청소년기의 예절수행실천은 습관화되어 성인이 된 후 자신의 삶을 윤택하게 해주는 하나의 인성적 자원이 될 수 있다. 다섯째, 생활예절교육의 실천방안은 청소년기의 발달단계에 맞는 체계적이고 구체적인 내용을 제시한 교육이 이루어져야한다. 청소년과의 자연스러운 대화를 통해 이루어지도록 해야 하며 의식 및 수행은 습관화되므로 자연스럽게 예절이 몸에 배도록 교육해야 한다. 청소년예절교육은 모범을 보이며 일관된 자세를 지켜나가는 참 모습으로 교육해야 한다. 위의 내용을 종합하여 실질적으로 영향을 주는 교육의 현장은 가정의 환경이라 할 수 있다. 현대교육에 있어서 청소년 생활지도의 측면에서 언어 교훈과 아는것에 만 그칠것이 아니라 행동을 중요시 하는 바른 몸가짐과 마음가짐을 실천하여 일상생활의 전반적인 교육이 중요시된다. 이로써 오늘 날 청소년의 도덕교육, 예절교육, 인성교육 등 인간 내면의 교육적 가치를 전통사상에서 찾아 오늘에 새롭게 재현해 나가야 할 것이다.
Adolescence is the most important period for building up behaviors, habits, values, and characteristics, therefore the importance of etiquette education and personality instruction for teenagers going through the period has been stressed. This study has been conducted to indicate a direction for pra...
Adolescence is the most important period for building up behaviors, habits, values, and characteristics, therefore the importance of etiquette education and personality instruction for teenagers going through the period has been stressed. This study has been conducted to indicate a direction for practicable etiquette education by looking into references referring to right demeanor and attitude. There is conclusion as same as below. First of all, adolescence is a transition period, from childhood to adulthood, therefore harmoniously physical and mental developments are necessary. During the period, establishing moral standards and right self-conception is necessary through etiquette education for knowledge of social lives, developments for self-control and responsibility, abilities of behavior and decision. Second, etiquette performance of teenagers has been divided into three groups, home etiquette, school etiquette, and social etiquette. For home etiquette, home, a place for humans, is for learning love in family and how to help others in community. For school etiquette, knowing manners in our lives for others, forming right speaking habits, and learning right attitude are considered. For social etiquette, which is for living together, there are rules in humans for maintaining communities. People need to realize the necessity of etiquette education and the performance. Third, there are great references referring to the performance of the right demeanor and attitude such as Sohak, Gyeongmongyogyeol, Sasojeol, which are references based on Confucianism in the Joseon Dynasty. At the age, Confucianism was the origin of the education and culture in the Korean traditional society. Sohak was read for not only building up personality and manners, but also revising the discipline in the society. It is important to teenagers in modern society for having attitude with credit and respect so that they will be emotionally stable. According to Gyeongmongyogyeol, mind state and demeanor are highly related to each other and personality with politeness is the basic element, therefore it refers to attention to the etiquette. In Sasojeol, in order to grow people with courtesy and humanity, the etiquette encourages people to follow the four different virtues, Mencius addressed, in their minds, cultivate one’s morals, and then manage the family, and act in an even-handed manmer. Fourth, in order to perform the demeanor and attitude, the manners of standing, sitting, waking, entering, dealing objects, and so on are considered. Through the practice of the etiquette education, right behavior habits can be formed. By learning the good manners, people can be naturally familiar with the behavior. It also makes people have minds with patience and consideration and cultivate attentiveness and concentration. In addition, it gives confidence and a sense of accomplishment and let people control their demands and emotion to have soft and stable personality. With awe, people respect elderly people and easily know how to respect elderly people and have a sense of public order by age. Moreover, it helps people to give way to elderly people. Therefore, etiquette education has a great influence on development of sociality and forming personality during adolescence. The formed habits willing to practice the manners can be a significant role in enriching people’s lives when they reach adulthood. Fifth, the direction of the etiquette education is required to be systematic and specific for the development steps of adolescence. Teenagers have to be educated through natural communication, and then they become familiar with the etiquette because their awareness and performance can be habituated. Thus, the education has to give an example of consistency. Together, the most practically influential education is home. For student guidance work in modern education, the education should be beyond just learning a lesson and knowing, therefore it is important that the education encourages students practice the manners with right demeanor and right attitude. All in all, the educational value in inner side such as moral education, etiquette education, and personality education for teenagers should be revived from traditional thoughts to fit into today's education.
Adolescence is the most important period for building up behaviors, habits, values, and characteristics, therefore the importance of etiquette education and personality instruction for teenagers going through the period has been stressed. This study has been conducted to indicate a direction for practicable etiquette education by looking into references referring to right demeanor and attitude. There is conclusion as same as below. First of all, adolescence is a transition period, from childhood to adulthood, therefore harmoniously physical and mental developments are necessary. During the period, establishing moral standards and right self-conception is necessary through etiquette education for knowledge of social lives, developments for self-control and responsibility, abilities of behavior and decision. Second, etiquette performance of teenagers has been divided into three groups, home etiquette, school etiquette, and social etiquette. For home etiquette, home, a place for humans, is for learning love in family and how to help others in community. For school etiquette, knowing manners in our lives for others, forming right speaking habits, and learning right attitude are considered. For social etiquette, which is for living together, there are rules in humans for maintaining communities. People need to realize the necessity of etiquette education and the performance. Third, there are great references referring to the performance of the right demeanor and attitude such as Sohak, Gyeongmongyogyeol, Sasojeol, which are references based on Confucianism in the Joseon Dynasty. At the age, Confucianism was the origin of the education and culture in the Korean traditional society. Sohak was read for not only building up personality and manners, but also revising the discipline in the society. It is important to teenagers in modern society for having attitude with credit and respect so that they will be emotionally stable. According to Gyeongmongyogyeol, mind state and demeanor are highly related to each other and personality with politeness is the basic element, therefore it refers to attention to the etiquette. In Sasojeol, in order to grow people with courtesy and humanity, the etiquette encourages people to follow the four different virtues, Mencius addressed, in their minds, cultivate one’s morals, and then manage the family, and act in an even-handed manmer. Fourth, in order to perform the demeanor and attitude, the manners of standing, sitting, waking, entering, dealing objects, and so on are considered. Through the practice of the etiquette education, right behavior habits can be formed. By learning the good manners, people can be naturally familiar with the behavior. It also makes people have minds with patience and consideration and cultivate attentiveness and concentration. In addition, it gives confidence and a sense of accomplishment and let people control their demands and emotion to have soft and stable personality. With awe, people respect elderly people and easily know how to respect elderly people and have a sense of public order by age. Moreover, it helps people to give way to elderly people. Therefore, etiquette education has a great influence on development of sociality and forming personality during adolescence. The formed habits willing to practice the manners can be a significant role in enriching people’s lives when they reach adulthood. Fifth, the direction of the etiquette education is required to be systematic and specific for the development steps of adolescence. Teenagers have to be educated through natural communication, and then they become familiar with the etiquette because their awareness and performance can be habituated. Thus, the education has to give an example of consistency. Together, the most practically influential education is home. For student guidance work in modern education, the education should be beyond just learning a lesson and knowing, therefore it is important that the education encourages students practice the manners with right demeanor and right attitude. All in all, the educational value in inner side such as moral education, etiquette education, and personality education for teenagers should be revived from traditional thoughts to fit into today's education.
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