국 문 초 록 울산대학교 일반대학원 음악학과 성악전공 조 혜 리 가곡 <바위 위의 목동(Der Hirt auf dem Felsen)>은 예술가곡의 시대를 열었다고 할 수 있는 슈베르트의 가곡 중에서도 가장 급진적인곡이라고 할 수 있다. 그 당시 다른 가곡들과는 달리 성악과 피아노만을 위한 곡이 아닌 클라리넷이라는 또 다른 악기를 사용함으로써 진정한 의미의 앙상블의 시대가 열렸다고 할 수 있다. 또 시인 뮐러(Wilhelm Muller, 1794-1827)는 그 시대 사람들에게 민요적 정감을 잘 표현하여 호응을 받았으며, <물방앗간의 아가씨 (Die schone Mullerin)>,<겨울나그네 (Wintereise)>등 대표적인 작품으로 당시대 최고 문호로 자리매김하였고, 시인 쉐지(Helmina von Chezy, 1783-1856)는 베버 (Carl von Weber 1786-1826)의 오페라 ‘Euryanthe'의 대본가이다. 슈베르트는 이런 시인들의 두 개의 시를 하나의 문학처럼 엮어 자신의 예술을 완성시켰는데 이 또한 그가 얼마나 시대를 앞서 나갔는지 잘 보여주는 대목이라 할 수 있겠다. 쉐지는 시의 감정에 치우치고 형식적이기는 하나 음악적 가능성은 없었던 것은 아니라는 평을 듣기도 하였다. 본 논문은 위 내용을 토대로 급진적이고 정말 낭만적이라 할 수 있는<바위 위의 목동>을 분석, 연구한다. 곡이 쓰여진 낭만시대와 작곡가에 대해서 또 <바위 위의 목동>곡 뿐 아니라 또 다른 슈베르트 가곡들의 특징과 그의 음악세계를 연구하였다. 19세기 최고의 시인인 뮐러와 쉐지의 생애와 작품들도 연구하여 본 논문의 가사와의 연관성을 연구함으로서 실제연주 할 때 ...
국 문 초 록 울산대학교 일반대학원 음악학과 성악전공 조 혜 리 가곡 <바위 위의 목동(Der Hirt auf dem Felsen)>은 예술가곡의 시대를 열었다고 할 수 있는 슈베르트의 가곡 중에서도 가장 급진적인곡이라고 할 수 있다. 그 당시 다른 가곡들과는 달리 성악과 피아노만을 위한 곡이 아닌 클라리넷이라는 또 다른 악기를 사용함으로써 진정한 의미의 앙상블의 시대가 열렸다고 할 수 있다. 또 시인 뮐러(Wilhelm Muller, 1794-1827)는 그 시대 사람들에게 민요적 정감을 잘 표현하여 호응을 받았으며, <물방앗간의 아가씨 (Die schone Mullerin)>,<겨울나그네 (Wintereise)>등 대표적인 작품으로 당시대 최고 문호로 자리매김하였고, 시인 쉐지(Helmina von Chezy, 1783-1856)는 베버 (Carl von Weber 1786-1826)의 오페라 ‘Euryanthe'의 대본가이다. 슈베르트는 이런 시인들의 두 개의 시를 하나의 문학처럼 엮어 자신의 예술을 완성시켰는데 이 또한 그가 얼마나 시대를 앞서 나갔는지 잘 보여주는 대목이라 할 수 있겠다. 쉐지는 시의 감정에 치우치고 형식적이기는 하나 음악적 가능성은 없었던 것은 아니라는 평을 듣기도 하였다. 본 논문은 위 내용을 토대로 급진적이고 정말 낭만적이라 할 수 있는<바위 위의 목동>을 분석, 연구한다. 곡이 쓰여진 낭만시대와 작곡가에 대해서 또 <바위 위의 목동>곡 뿐 아니라 또 다른 슈베르트 가곡들의 특징과 그의 음악세계를 연구하였다. 19세기 최고의 시인인 뮐러와 쉐지의 생애와 작품들도 연구하여 본 논문의 가사와의 연관성을 연구함으로서 실제연주 할 때 감정표현과 해석에 도움이 되고자 한다. 본 논문에서 성악가의 뛰어난 기량과 피아노 반주 이외에 클라리넷의 오블리가토 (Obligato)를 사용한 앙상블 곡의 개념과 <바위 위의 목동>의 연구의 소재로 예술가곡과 슈베르트 가곡의 주요 특징을 분석, 가사 및 작품 분석을 할 것이다. 작품 분석은 화음, 리듬, 반주에 한하여 하도록 한다.
국 문 초 록 울산대학교 일반대학원 음악학과 성악전공 조 혜 리 가곡 <바위 위의 목동(Der Hirt auf dem Felsen)>은 예술가곡의 시대를 열었다고 할 수 있는 슈베르트의 가곡 중에서도 가장 급진적인곡이라고 할 수 있다. 그 당시 다른 가곡들과는 달리 성악과 피아노만을 위한 곡이 아닌 클라리넷이라는 또 다른 악기를 사용함으로써 진정한 의미의 앙상블의 시대가 열렸다고 할 수 있다. 또 시인 뮐러(Wilhelm Muller, 1794-1827)는 그 시대 사람들에게 민요적 정감을 잘 표현하여 호응을 받았으며, <물방앗간의 아가씨 (Die schone Mullerin)>,<겨울나그네 (Wintereise)>등 대표적인 작품으로 당시대 최고 문호로 자리매김하였고, 시인 쉐지(Helmina von Chezy, 1783-1856)는 베버 (Carl von Weber 1786-1826)의 오페라 ‘Euryanthe'의 대본가이다. 슈베르트는 이런 시인들의 두 개의 시를 하나의 문학처럼 엮어 자신의 예술을 완성시켰는데 이 또한 그가 얼마나 시대를 앞서 나갔는지 잘 보여주는 대목이라 할 수 있겠다. 쉐지는 시의 감정에 치우치고 형식적이기는 하나 음악적 가능성은 없었던 것은 아니라는 평을 듣기도 하였다. 본 논문은 위 내용을 토대로 급진적이고 정말 낭만적이라 할 수 있는<바위 위의 목동>을 분석, 연구한다. 곡이 쓰여진 낭만시대와 작곡가에 대해서 또 <바위 위의 목동>곡 뿐 아니라 또 다른 슈베르트 가곡들의 특징과 그의 음악세계를 연구하였다. 19세기 최고의 시인인 뮐러와 쉐지의 생애와 작품들도 연구하여 본 논문의 가사와의 연관성을 연구함으로서 실제연주 할 때 감정표현과 해석에 도움이 되고자 한다. 본 논문에서 성악가의 뛰어난 기량과 피아노 반주 이외에 클라리넷의 오블리가토 (Obligato)를 사용한 앙상블 곡의 개념과 <바위 위의 목동>의 연구의 소재로 예술가곡과 슈베르트 가곡의 주요 특징을 분석, 가사 및 작품 분석을 할 것이다. 작품 분석은 화음, 리듬, 반주에 한하여 하도록 한다.
A Study on Franz Peter Schubert's Der hirt auf dem felsen Jo, Hye Ri Department of Music The Graduate School University of Ulsan Der Hirt auf dem Felsen is considered the most progressive of all lieds by Schubert who started the era of Kunstlied. Unlike other lieds of the time, he used clarinets in ...
A Study on Franz Peter Schubert's Der hirt auf dem felsen Jo, Hye Ri Department of Music The Graduate School University of Ulsan Der Hirt auf dem Felsen is considered the most progressive of all lieds by Schubert who started the era of Kunstlied. Unlike other lieds of the time, he used clarinets in composing his lieds, which were composed exclusively for vocal or piano work at the time. In this sense, he paved a way for true era of ensemble music. Furthermore, the poet Wilhelm Muller (1794-1827) were enjoyed popularity by expressing lyrical emotions that appealed to people of the time and went on to become one of the most prominent literary figure of the time by writing Die schone Mullerin and Wintereise. Also, the poet Helmina von Chezy (1783-1856) wrote scripts for Weber's opera Euryanthe. Schubert combined poems of these poets to make them a literary work to build his musical work. This shows how far ahead he was of his time. Chezy was considered to have been too inclined toward poetic emotion and formal, but did have some potential for musical work. This paper, based on the discussion above, analyzes Der Hirt auf dem Felsen, which is characterized as progressive and romantic. Furthermore, it studies Schubert's other works in addition to Der Hirt auf dem Felsen, the characteristic of his lieds and musical world as well as the Romantic Period and romantic composers of the time. By studying the relationship of the lives and works of Muller and Chezy, two of the best poets of the 19th century, to the lyrics and of Der Hirt auf dem Felsen, it is hoped that this study will facilitate better interpretation and emotional expression when actually playing the music. This paper will analyze the major characteristics of major works of Schubert and his Kunstlieds based on Der Hirt auf dem Felsen and the concept of ensemble work using obligato technique used in clarinet in addition to excellent vocal performance and piano work. The analysis of work will be limited to harmony, rhythm and accompaniment.
A Study on Franz Peter Schubert's Der hirt auf dem felsen Jo, Hye Ri Department of Music The Graduate School University of Ulsan Der Hirt auf dem Felsen is considered the most progressive of all lieds by Schubert who started the era of Kunstlied. Unlike other lieds of the time, he used clarinets in composing his lieds, which were composed exclusively for vocal or piano work at the time. In this sense, he paved a way for true era of ensemble music. Furthermore, the poet Wilhelm Muller (1794-1827) were enjoyed popularity by expressing lyrical emotions that appealed to people of the time and went on to become one of the most prominent literary figure of the time by writing Die schone Mullerin and Wintereise. Also, the poet Helmina von Chezy (1783-1856) wrote scripts for Weber's opera Euryanthe. Schubert combined poems of these poets to make them a literary work to build his musical work. This shows how far ahead he was of his time. Chezy was considered to have been too inclined toward poetic emotion and formal, but did have some potential for musical work. This paper, based on the discussion above, analyzes Der Hirt auf dem Felsen, which is characterized as progressive and romantic. Furthermore, it studies Schubert's other works in addition to Der Hirt auf dem Felsen, the characteristic of his lieds and musical world as well as the Romantic Period and romantic composers of the time. By studying the relationship of the lives and works of Muller and Chezy, two of the best poets of the 19th century, to the lyrics and of Der Hirt auf dem Felsen, it is hoped that this study will facilitate better interpretation and emotional expression when actually playing the music. This paper will analyze the major characteristics of major works of Schubert and his Kunstlieds based on Der Hirt auf dem Felsen and the concept of ensemble work using obligato technique used in clarinet in addition to excellent vocal performance and piano work. The analysis of work will be limited to harmony, rhythm and accompaniment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.