멘델스존(Felix Mendelssohn 1809~1847)은 독일 낭만주의를 대표하는 작곡가로서 두 곡의 바이올린 협주곡을 작곡하였는데, 이 중에서도 아름답고 서정적인 멜로디로 많은 사람들에게 사랑받는 <바이올린 협주곡 마단조>는 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 브람스(Johannes Brahms 1833~1897)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 함께 가장 많이 연주되는 작품이다. 유년시절 멘델스존은 명망 있는 가정의 음악적 환경에서 성장하였다. 이러한 영향으로 그의 음악은 우아하고 온화하면서 낭만주의의 서정성과 문학에 바탕을 둔 표적 성격으로 띄면서도, 지나친 ...
멘델스존(Felix Mendelssohn 1809~1847)은 독일 낭만주의를 대표하는 작곡가로서 두 곡의 바이올린 협주곡을 작곡하였는데, 이 중에서도 아름답고 서정적인 멜로디로 많은 사람들에게 사랑받는 <바이올린 협주곡 마단조>는 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 브람스(Johannes Brahms 1833~1897)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 함께 가장 많이 연주되는 작품이다. 유년시절 멘델스존은 명망 있는 가정의 음악적 환경에서 성장하였다. 이러한 영향으로 그의 음악은 우아하고 온화하면서 낭만주의의 서정성과 문학에 바탕을 둔 표적 성격으로 띄면서도, 지나친 감정 표현을 자제하고 극적인 낭만주의 어법보다는 고전주의적 양식과 형식의 틀을 유지하는 보수적 성향이 나타내고 있다. 이 곡을 보다 잘 연주하려면, 운지법에 관해서는 다음과 같은 점을 중점적으로 연습하여야한다. 첫째, 정확한 리듬을 연주하기 위해서는 주어진 리듬을 다양한 리듬으로 바꾸어 연습하는 것은 매우 효과적인 연습 방법이다. 여러 가지로 부점의 위치를 바꾸어 연습한 후 나중에 원래의 리듬을 연습하면 확실히 정확하게 될 수 있다. 둘째, 중음 연습이다. 이 곡에서는 3도와 8도가 나오는데 두 소리 중 한음만 소리 내고 다른 한음은 지판을 누르고 실제로 소리는 내지 않는 연습 방법도 효과적이다. 이때도 왼손의 손목에 과한 힘이 들어가지 않도록 해야 한다. 셋째, 트릴 연습이다. 트릴의 두음 중 한음에 부점을 교대로 넣어 연습하고, 또한 트릴의 개수를 추가해가면서 연습하면 트릴을 명확하게 연주할 수 있는 효과를 얻을 수 있을 것이다. 운궁법에 관해서는 현 바꾸어 연주하기를 연습하는 것이 필요하다. 선율을 연주할 때 현을 바꿔야하는 경우 앞뒤의 소리가 부드럽게 이어질 수 있게 하려면, 앞의 음을 해당되는 현에서 켜는 동안, 활은 이미 다음 소리 내는 현으로 가까이 가있으면서 다음 소리를 낼 수 있는 준비를 한다. 또한 카덴짜(Cadenza) 후에 이어지는 플루트, 오보, 제1바이올린이 주제 선율을 연주하는 부분에서는, 바이올린 독주가 아르페지오(Arpeggio) 음형으로 반주역할을 하는데, 독주자가 주제 선율을 잘 들으며 아르페지오가 부드럽게 이어지도록 하기위해 리코쉐(Ricochet) 연습도 중요하다. 악보의 선율에 표시된 이음줄보다 더 길게 악절을 구분해서 연습해야, 작곡자가 의도한대로 선율의 서정성을 잘 표현할 수 있는 부분들이 있으므로 이러한 부분을 음악적으로 잘 파악하고 연주할 수 있어야한다. 이 연구를 통하여 효과적은 연습 방법들을 생각하고 이를 구체적인 악보로 제시함으로서, 멘델스존 <바이올린 협주곡 마단조>를 보다 잘 연주하는데 도움이 될 수 있으리라 기대한다.
멘델스존(Felix Mendelssohn 1809~1847)은 독일 낭만주의를 대표하는 작곡가로서 두 곡의 바이올린 협주곡을 작곡하였는데, 이 중에서도 아름답고 서정적인 멜로디로 많은 사람들에게 사랑받는 <바이올린 협주곡 마단조>는 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 브람스(Johannes Brahms 1833~1897)의 <바이올린 협주곡 라장조>와 함께 가장 많이 연주되는 작품이다. 유년시절 멘델스존은 명망 있는 가정의 음악적 환경에서 성장하였다. 이러한 영향으로 그의 음악은 우아하고 온화하면서 낭만주의의 서정성과 문학에 바탕을 둔 표적 성격으로 띄면서도, 지나친 감정 표현을 자제하고 극적인 낭만주의 어법보다는 고전주의적 양식과 형식의 틀을 유지하는 보수적 성향이 나타내고 있다. 이 곡을 보다 잘 연주하려면, 운지법에 관해서는 다음과 같은 점을 중점적으로 연습하여야한다. 첫째, 정확한 리듬을 연주하기 위해서는 주어진 리듬을 다양한 리듬으로 바꾸어 연습하는 것은 매우 효과적인 연습 방법이다. 여러 가지로 부점의 위치를 바꾸어 연습한 후 나중에 원래의 리듬을 연습하면 확실히 정확하게 될 수 있다. 둘째, 중음 연습이다. 이 곡에서는 3도와 8도가 나오는데 두 소리 중 한음만 소리 내고 다른 한음은 지판을 누르고 실제로 소리는 내지 않는 연습 방법도 효과적이다. 이때도 왼손의 손목에 과한 힘이 들어가지 않도록 해야 한다. 셋째, 트릴 연습이다. 트릴의 두음 중 한음에 부점을 교대로 넣어 연습하고, 또한 트릴의 개수를 추가해가면서 연습하면 트릴을 명확하게 연주할 수 있는 효과를 얻을 수 있을 것이다. 운궁법에 관해서는 현 바꾸어 연주하기를 연습하는 것이 필요하다. 선율을 연주할 때 현을 바꿔야하는 경우 앞뒤의 소리가 부드럽게 이어질 수 있게 하려면, 앞의 음을 해당되는 현에서 켜는 동안, 활은 이미 다음 소리 내는 현으로 가까이 가있으면서 다음 소리를 낼 수 있는 준비를 한다. 또한 카덴짜(Cadenza) 후에 이어지는 플루트, 오보, 제1바이올린이 주제 선율을 연주하는 부분에서는, 바이올린 독주가 아르페지오(Arpeggio) 음형으로 반주역할을 하는데, 독주자가 주제 선율을 잘 들으며 아르페지오가 부드럽게 이어지도록 하기위해 리코쉐(Ricochet) 연습도 중요하다. 악보의 선율에 표시된 이음줄보다 더 길게 악절을 구분해서 연습해야, 작곡자가 의도한대로 선율의 서정성을 잘 표현할 수 있는 부분들이 있으므로 이러한 부분을 음악적으로 잘 파악하고 연주할 수 있어야한다. 이 연구를 통하여 효과적은 연습 방법들을 생각하고 이를 구체적인 악보로 제시함으로서, 멘델스존 <바이올린 협주곡 마단조>를 보다 잘 연주하는데 도움이 될 수 있으리라 기대한다.
Felix Mendelssohn(1809~1847) is a representative German composer of the Romantic period. He composed two violin concertos, including Violin Concerto in E minor which is known as one of the greatest violin concertos. This beautiful and lyrical concerto is the most loved and played with Ludwig van Bee...
Felix Mendelssohn(1809~1847) is a representative German composer of the Romantic period. He composed two violin concertos, including Violin Concerto in E minor which is known as one of the greatest violin concertos. This beautiful and lyrical concerto is the most loved and played with Ludwig van Beethoven Violin Concerto in D major and Johannes Brahms Violin Concerto in D major. In his boyhood, the musical environment around him was very rich because his family had a prestigious background in music. Due to his background, his music is elegant, mild and based on a lyricism of the Romanticism. And it is also full of literacy merits and controls excessive emotional expressions. In addition it is characterized by conservatism which maintains classical style and formality rather than dramatic romantic style. To perform this concerto better, it needs to practice fingering as follows. First of all, it is particularly effective to practice changing the original rhythm to various ones so as to play accurately. If we practice some part of it after we practice it as we change the position of the dotted, we can perform it more accurately. Secondly, it is needed to practice double stop. In this composition, there are third and octave double stops. So it is effective to practice playing only one tone, pressing the other one on the fingerboard but muting it. And we should be careful not to hold on our left wrist tightened. Thirdly, we need to practice trills. We can improve the accuracy of our performance through this practice which includes playing dotted rhythms and adding the number of trills one by one. For bowing technique, it needs to practice changing strings. If we want connect between the prior tone and the posterior tone softly whenever we change strings, we have to locate the violin bow near next string to be ready for the next play while we are playing the violin. Finally we should understand parts of this composition which can be performed better when we play those parts longer than as indicated by separating passages in accordance with the purpose of the composer. In the main melody part which is played by a flute, an oboe and the first violin after Cadenza, there is a violin solo, an accompaniment, as an arpeggio. It is important to practice ricochet as well for a violin soloist to spread the arpeggio smoothly with listening the theme carefully. I hope that this study can help other performers to play Mendelssohn’s Violin Concerto in E minor better by suggesting effective practice methods by proposing the proper music score.
Felix Mendelssohn(1809~1847) is a representative German composer of the Romantic period. He composed two violin concertos, including Violin Concerto in E minor which is known as one of the greatest violin concertos. This beautiful and lyrical concerto is the most loved and played with Ludwig van Beethoven Violin Concerto in D major and Johannes Brahms Violin Concerto in D major. In his boyhood, the musical environment around him was very rich because his family had a prestigious background in music. Due to his background, his music is elegant, mild and based on a lyricism of the Romanticism. And it is also full of literacy merits and controls excessive emotional expressions. In addition it is characterized by conservatism which maintains classical style and formality rather than dramatic romantic style. To perform this concerto better, it needs to practice fingering as follows. First of all, it is particularly effective to practice changing the original rhythm to various ones so as to play accurately. If we practice some part of it after we practice it as we change the position of the dotted, we can perform it more accurately. Secondly, it is needed to practice double stop. In this composition, there are third and octave double stops. So it is effective to practice playing only one tone, pressing the other one on the fingerboard but muting it. And we should be careful not to hold on our left wrist tightened. Thirdly, we need to practice trills. We can improve the accuracy of our performance through this practice which includes playing dotted rhythms and adding the number of trills one by one. For bowing technique, it needs to practice changing strings. If we want connect between the prior tone and the posterior tone softly whenever we change strings, we have to locate the violin bow near next string to be ready for the next play while we are playing the violin. Finally we should understand parts of this composition which can be performed better when we play those parts longer than as indicated by separating passages in accordance with the purpose of the composer. In the main melody part which is played by a flute, an oboe and the first violin after Cadenza, there is a violin solo, an accompaniment, as an arpeggio. It is important to practice ricochet as well for a violin soloist to spread the arpeggio smoothly with listening the theme carefully. I hope that this study can help other performers to play Mendelssohn’s Violin Concerto in E minor better by suggesting effective practice methods by proposing the proper music score.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.