본 연구는 유아교사의 교수효능감과 교수창의성의 관계를 미술교육 중심으로 알아봄으로써 효과적인 유아 미술교육의 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구목적에는 유아교사의 미술교육 실제는 어떠한지 알아보고 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수효능감의 차이와 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수창의성에 차이가 있는가를 살펴보았다. 또한 유아교사의 교수창의성은 교수효능감과의 관계가 있는가를 알아보고자 한다.
이를 위해 용인시, ...
본 연구는 유아교사의 교수효능감과 교수창의성의 관계를 미술교육 중심으로 알아봄으로써 효과적인 유아 미술교육의 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구목적에는 유아교사의 미술교육 실제는 어떠한지 알아보고 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수효능감의 차이와 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수창의성에 차이가 있는가를 살펴보았다. 또한 유아교사의 교수창의성은 교수효능감과의 관계가 있는가를 알아보고자 한다.
이를 위해 용인시, 수원시에 소재해 있는 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 근무하는 140명의 유아교육 교사를 대상으로 하였다. 본 연구에서는 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수효능감 검사도구 Science
Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI)와 이은정(1998)의 유치원 교사의 교수효능감 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 교수창의성 검사 도구는 Cropley(2004)의 교수창의성 도구를 백영숙, 김희태(2008)가 타당화한 교사창의성 검사 도구를 사용하였다. 분석기법으로는 연구 대상자의 인구학적 배경 및 미술교육의 실제의 특성을 파악하기 위해 빈도 분석(Frequency Analysis)과 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 유아교사의 일반적인 배경에 따른 유아교사의 교수창의성과 교수효능감의 차이를 알아보고자 t분석 및 일원변량분석을 실시하였고, 유아교사의 교수창의성과 교수효능감과의 상관관계를 살펴보기 위하여 Pearson 상관관계를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아미술교육의 실제에서는 모든 유아교사들이 유아미술교육의 중요성에 유아의 창의성 발달을 가장 높게 응답하고 있다. 유아와의 개별 상호작용의 중요성과 다양한 재료의 종류와 활용 방법을 고민하며, 교육주제에 따라 담임교사가 계획안을 작성하고 있다. 또한, 다양한 재료를 유아들이 충분히 탐색할 수 있는 기회 제공과 작품 완성 후 유아가 친구들에게 자신의 작품을 보여주고 설명하기를 원하고 있다. 대집단의 미술교육 시간으로는 30분~40분의 소요와 소집단의 미술교육 시간은 20분 이내의 소요로 응답하여 유아 개개인의 발달수준을 이해하는 활동으로 나타났다.
둘째, 유아교사의 배경 변인에 따른 교수효능감의 차이에서는 유아교사의 경력, 연령, 학력, 미술과목이수 여부, 미술과목 현직 교육에 따라 교수효능감에 유의한 차이가 없었다.
셋째, 유아교사의 배경 변인에 따른 교수창의성의 차이에서도 유아교사의 경력, 연령, 학력, 미술과목이수 여부 등은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 그러나 미술과목 현직교육의 이수여부는 유의한 차이가 나타나 미술교육의 중요성 및 미술교육의 효과에 대하여 긍정적 인식을 가지고 있었으며, 유아미술과 관련한 교사 연수 프로그램의 필요성을 공감하고 있었다.
넷째, 유아교사의 교수창의성과 교수효능감의 상관관계에서도 유의한 차이가 없었다. 즉, 미술활동에 대한 흥미와 관심이 일반적으로 교사의 책임감으로 생각하며, 유아가 미술활동에 흥미를 많이 보인다의 부모의 반응은 교사의 적절한 교수 때문이며, 교사가 뛰어난 교수능력을 가졌어도 유아의 동기유발을 시킬 수 없다는 일반적인 교수효능감이 높을 때 교수창의성이 낮아지는 결과를 보이고 있다.
본 연구는 유아교사의 교수효능감과 교수창의성의 관계를 미술교육 중심으로 알아봄으로써 효과적인 유아 미술교육의 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구목적에는 유아교사의 미술교육 실제는 어떠한지 알아보고 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수효능감의 차이와 유아교사의 인구학적 배경변인에 따라 교수창의성에 차이가 있는가를 살펴보았다. 또한 유아교사의 교수창의성은 교수효능감과의 관계가 있는가를 알아보고자 한다.
이를 위해 용인시, 수원시에 소재해 있는 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 근무하는 140명의 유아교육 교사를 대상으로 하였다. 본 연구에서는 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수효능감 검사도구 Science
Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI)와 이은정(1998)의 유치원 교사의 교수효능감 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 교수창의성 검사 도구는 Cropley(2004)의 교수창의성 도구를 백영숙, 김희태(2008)가 타당화한 교사창의성 검사 도구를 사용하였다. 분석기법으로는 연구 대상자의 인구학적 배경 및 미술교육의 실제의 특성을 파악하기 위해 빈도 분석(Frequency Analysis)과 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 유아교사의 일반적인 배경에 따른 유아교사의 교수창의성과 교수효능감의 차이를 알아보고자 t분석 및 일원변량분석을 실시하였고, 유아교사의 교수창의성과 교수효능감과의 상관관계를 살펴보기 위하여 Pearson 상관관계를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아미술교육의 실제에서는 모든 유아교사들이 유아미술교육의 중요성에 유아의 창의성 발달을 가장 높게 응답하고 있다. 유아와의 개별 상호작용의 중요성과 다양한 재료의 종류와 활용 방법을 고민하며, 교육주제에 따라 담임교사가 계획안을 작성하고 있다. 또한, 다양한 재료를 유아들이 충분히 탐색할 수 있는 기회 제공과 작품 완성 후 유아가 친구들에게 자신의 작품을 보여주고 설명하기를 원하고 있다. 대집단의 미술교육 시간으로는 30분~40분의 소요와 소집단의 미술교육 시간은 20분 이내의 소요로 응답하여 유아 개개인의 발달수준을 이해하는 활동으로 나타났다.
둘째, 유아교사의 배경 변인에 따른 교수효능감의 차이에서는 유아교사의 경력, 연령, 학력, 미술과목이수 여부, 미술과목 현직 교육에 따라 교수효능감에 유의한 차이가 없었다.
셋째, 유아교사의 배경 변인에 따른 교수창의성의 차이에서도 유아교사의 경력, 연령, 학력, 미술과목이수 여부 등은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 그러나 미술과목 현직교육의 이수여부는 유의한 차이가 나타나 미술교육의 중요성 및 미술교육의 효과에 대하여 긍정적 인식을 가지고 있었으며, 유아미술과 관련한 교사 연수 프로그램의 필요성을 공감하고 있었다.
넷째, 유아교사의 교수창의성과 교수효능감의 상관관계에서도 유의한 차이가 없었다. 즉, 미술활동에 대한 흥미와 관심이 일반적으로 교사의 책임감으로 생각하며, 유아가 미술활동에 흥미를 많이 보인다의 부모의 반응은 교사의 적절한 교수 때문이며, 교사가 뛰어난 교수능력을 가졌어도 유아의 동기유발을 시킬 수 없다는 일반적인 교수효능감이 높을 때 교수창의성이 낮아지는 결과를 보이고 있다.
The purpose of this study was to examine the relationship between the teaching-efficacy and teaching-creativity of early childhood teachers : based on the art education and to suggest the effective art educational methods for children. According to the research purpose, the current status of the art...
The purpose of this study was to examine the relationship between the teaching-efficacy and teaching-creativity of early childhood teachers : based on the art education and to suggest the effective art educational methods for children. According to the research purpose, the current status of the art education for children was examined and the difference of the teaching-efficacy and the teaching-creativity by the socio-demographic backgrounds of the teachers were analyzed. And the relationship between the teaching-efficacy and the teaching-creativity was explored.
140 early childhood teachers working in the childhood educational institutions located in Youngin and Suwon city participated in the study. For assessment of the teaching-efficacy, the Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI) by Enochs and Riggs(1990) and Early Childhood Teacher's Teaching Efficacy by Eungjung Lee(1998) were revised and used. For the teaching-creativity, Teacher Creativity Instrument by Cropley(2004), validated and revised by Youngsuk Baek and Heetae Kim(2008) was used. Frequency, means and standard deviation were calculated to analyze the general backgrounds of the participants and the current status of the art education for children. T-test and ANOVA were performed to analyze differences and the Pearson correlation analysis was carried out for the relationship between the teaching creativity and efficacy.
The results of the study are summarized as followings:
First, in the current status of the art education for children, the teachers thought that the creativity development was the most important in the art education. Teachers planned to the education, considering the importance of individual interaction with infants and considering various kinds and utilizing methods of materials. In addition, teachers wanted infants to show their own piece of art works and explain about them, after exploring various materials and completed their works. As the appropriate period of art education for large group, 30 to 40 minutes were chosen while for small group, less than 20 minutes was chosen.
Second, there was no significant difference in teaching efficacy, depending on teacher's career, age, level of education, whether art education course was taken, and service training of art education.
Third, there was no significant difference in teaching creativity, depending on teacher's career, age, level of education, and whether art education course was taken. But there was significant difference by service training of art education. They had positive recognition on the importance and the effects of the art education and the need for teacher training programs for infants art education.
Fourth, there was no significant relationship between the teaching creativity and the teaching-efficacy. As the teaching efficacy increased, the teaching creativity decreased. The general teaching efficacy meant that infants' interest and attention to art was the main responsibility of teachers, that if parents expressed that their infants were interested in art, it was due to teacher's appropriate teaching method, and that even though teachers had excellent teaching ability, they could not motivate infants.
The purpose of this study was to examine the relationship between the teaching-efficacy and teaching-creativity of early childhood teachers : based on the art education and to suggest the effective art educational methods for children. According to the research purpose, the current status of the art education for children was examined and the difference of the teaching-efficacy and the teaching-creativity by the socio-demographic backgrounds of the teachers were analyzed. And the relationship between the teaching-efficacy and the teaching-creativity was explored.
140 early childhood teachers working in the childhood educational institutions located in Youngin and Suwon city participated in the study. For assessment of the teaching-efficacy, the Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI) by Enochs and Riggs(1990) and Early Childhood Teacher's Teaching Efficacy by Eungjung Lee(1998) were revised and used. For the teaching-creativity, Teacher Creativity Instrument by Cropley(2004), validated and revised by Youngsuk Baek and Heetae Kim(2008) was used. Frequency, means and standard deviation were calculated to analyze the general backgrounds of the participants and the current status of the art education for children. T-test and ANOVA were performed to analyze differences and the Pearson correlation analysis was carried out for the relationship between the teaching creativity and efficacy.
The results of the study are summarized as followings:
First, in the current status of the art education for children, the teachers thought that the creativity development was the most important in the art education. Teachers planned to the education, considering the importance of individual interaction with infants and considering various kinds and utilizing methods of materials. In addition, teachers wanted infants to show their own piece of art works and explain about them, after exploring various materials and completed their works. As the appropriate period of art education for large group, 30 to 40 minutes were chosen while for small group, less than 20 minutes was chosen.
Second, there was no significant difference in teaching efficacy, depending on teacher's career, age, level of education, whether art education course was taken, and service training of art education.
Third, there was no significant difference in teaching creativity, depending on teacher's career, age, level of education, and whether art education course was taken. But there was significant difference by service training of art education. They had positive recognition on the importance and the effects of the art education and the need for teacher training programs for infants art education.
Fourth, there was no significant relationship between the teaching creativity and the teaching-efficacy. As the teaching efficacy increased, the teaching creativity decreased. The general teaching efficacy meant that infants' interest and attention to art was the main responsibility of teachers, that if parents expressed that their infants were interested in art, it was due to teacher's appropriate teaching method, and that even though teachers had excellent teaching ability, they could not motivate infants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.