풍수지리학은 대지의 정기(精氣)와 태양의 기운이 서로 조화되어 생성된 바람과 물이 다시 대지에 환원되어 생명 Energy를 새로이 육성시키는 본체와 연분 간 원리는 물론, 그 작용의 흐름이 등지거나 바라보는 방향에 따라 변화되는 원리를 자연의 본질적 질서로 파악하는 학문을 말한다.
불국사의 가람구조에 관한 풍수지리학적 분석을 위해 지세(地勢)를 근원하여 현대과학을 접목시켰으며, 경주 토함산에 자리한 불국사와 그 주위 주세와 국세에 따른 산기(山氣)를 분석하고자 하였다. 이를 토대로 한 불국사 가람의 배치구조에 미친 영향과 불국사의 배치 및 풍수 양기(陽基)적 측면에서의 입지 선택이 올바로 이루어 졌는가를 파악하고자 한다
가람이란 범어의 Sangharama를 말하는 것으로 중원으로서 많은 승려들이 한데 모여 불도를 수행하는 장소를 말한다. 가람구조는 ‘ㅁ' 자형 법당건물은 주산으로 좌우 승방을 청백으로, 앞에 위치하는 정방을 안산으로, 지형지세 Energy 집합 및 Energy 응기(凝氣)·응축(凝縮) 되는 과정에서 Energy場을 형성하게 한다. 마당 혈심(穴心)에서 전후좌우 30°를 기준으로 하는데 양기(陽基)론에서도 이와 같은 원리로 해석한다. 사찰임으로써 주방의 법당은 부처님을 모시는 공간구조로써, 좌우의 승방보다 지붕을 약간 높게 하여 주산 Energy체의 위력과 같은 역할을 할 수 있게끔 배치구조에 주의하고, 좌우 승방은 청룡과 백호의 전호(纏護)·응기(凝氣)·응축(凝縮)하는 역할을 하고, 앞의 정방은 안산의 응기·응축하는 역할을 하게 된다. 즉, 사신사 Energy Field 中 주산 Energy Field와 안산 Energy Field의 취돌적(聚突的) 취기(聚氣)특성 구조는 穴場 Energy體 中 入首頭腦와 전순(氈脣), 穴核이 지닌 聚突的 聚氣 Energy 및 그 Energy Field 구조 특성과 상호 동일한 동조 상속적 의지 작용 원리이다. 이로써 사찰의 가람구조와 풍수지리학적 원리는 동질집합 Energy원리와 같다. 사찰에서는 지형지세를 중심으로 가람구조가 형성되어야 하고, 그 공간에 Energy집합 현상에 의해서 명상 및 수행정진에 크게 기여하는 효과를 가져 오게 할 수 있다
명상을 통해 수행정진한다는 것은 신체구조의 원활한 운행을 도모하고, 더 나아가 오장육부(五臟六腑)에 동조(同調)작용을 하여 기순환을 통한 조화와 균형을 지향한다. 이러한 요건을 갖춘 사찰내에서는 거주 불자의 건강증진 현상을 볼 수 있다.Feng-shui is a science of looking at the principles between the ...
풍수지리학은 대지의 정기(精氣)와 태양의 기운이 서로 조화되어 생성된 바람과 물이 다시 대지에 환원되어 생명 Energy를 새로이 육성시키는 본체와 연분 간 원리는 물론, 그 작용의 흐름이 등지거나 바라보는 방향에 따라 변화되는 원리를 자연의 본질적 질서로 파악하는 학문을 말한다.
불국사의 가람구조에 관한 풍수지리학적 분석을 위해 지세(地勢)를 근원하여 현대과학을 접목시켰으며, 경주 토함산에 자리한 불국사와 그 주위 주세와 국세에 따른 산기(山氣)를 분석하고자 하였다. 이를 토대로 한 불국사 가람의 배치구조에 미친 영향과 불국사의 배치 및 풍수 양기(陽基)적 측면에서의 입지 선택이 올바로 이루어 졌는가를 파악하고자 한다
가람이란 범어의 Sangharama를 말하는 것으로 중원으로서 많은 승려들이 한데 모여 불도를 수행하는 장소를 말한다. 가람구조는 ‘ㅁ' 자형 법당건물은 주산으로 좌우 승방을 청백으로, 앞에 위치하는 정방을 안산으로, 지형지세 Energy 집합 및 Energy 응기(凝氣)·응축(凝縮) 되는 과정에서 Energy場을 형성하게 한다. 마당 혈심(穴心)에서 전후좌우 30°를 기준으로 하는데 양기(陽基)론에서도 이와 같은 원리로 해석한다. 사찰임으로써 주방의 법당은 부처님을 모시는 공간구조로써, 좌우의 승방보다 지붕을 약간 높게 하여 주산 Energy체의 위력과 같은 역할을 할 수 있게끔 배치구조에 주의하고, 좌우 승방은 청룡과 백호의 전호(纏護)·응기(凝氣)·응축(凝縮)하는 역할을 하고, 앞의 정방은 안산의 응기·응축하는 역할을 하게 된다. 즉, 사신사 Energy Field 中 주산 Energy Field와 안산 Energy Field의 취돌적(聚突的) 취기(聚氣)특성 구조는 穴場 Energy體 中 入首頭腦와 전순(氈脣), 穴核이 지닌 聚突的 聚氣 Energy 및 그 Energy Field 구조 특성과 상호 동일한 동조 상속적 의지 작용 원리이다. 이로써 사찰의 가람구조와 풍수지리학적 원리는 동질집합 Energy원리와 같다. 사찰에서는 지형지세를 중심으로 가람구조가 형성되어야 하고, 그 공간에 Energy집합 현상에 의해서 명상 및 수행정진에 크게 기여하는 효과를 가져 오게 할 수 있다
명상을 통해 수행정진한다는 것은 신체구조의 원활한 운행을 도모하고, 더 나아가 오장육부(五臟六腑)에 동조(同調)작용을 하여 기순환을 통한 조화와 균형을 지향한다. 이러한 요건을 갖춘 사찰내에서는 거주 불자의 건강증진 현상을 볼 수 있다.Feng-shui is a science of looking at the principles between the main body and its ties, which involve winds and water created in harmony between the vitality of the earth and the energy of the sun, their restoration back into the earth, and their generation of new energy, and those of the flow of the action changing according to the directions facing or turning against it through the essential order of nature.
This study integrated modern science into topography in order to analyze the structure of Bulguksa Temple through feng-shui and analyzed the energy of Mt. Toham in Gyeongju according to Bulguksa Temple located in the mountain and its surrounding Juse and Gukse. The study thus set out to examine the influence on its arrangement structure and its arrangement and figure out whether its location choice was right from the perspective of Yang-Gi in feng-shui.
Garam meaning a Buddhist temple in English was originated in Sangharama in Sanskrit, referring to a place where many Buddhist priests gathered together from the midlands and practiced the teachings of Buddha. In a Buddhist temple structure, the ㅁ-shaped sermon hall is Jusan, the right and left Seungban is Cheongbaek, and the Jeongbang in the front is Ansan. The topographical energy is put together, concentrated, and condensed, in which process an energy field is created. The same principle is applied by the Yang-Gi Energy Theory whose standard is 30° in the front and back and on the right and left from the Hyeolshim of the yard. Since it is a Buddhist temple, the sermon hall of Jubang is in a spatial structure to worship Buddha. Attention is paid to the arrangement structure so that its roof will be a little bit higher than the Seungbang on the right and left and serve as the power of the Jusan energy body. The Seungbang on the right and left works to mix, concentrate, and condense the blue dragon and white tiger. The Jeongbang in the front works to concentrate and condense Ansan. In other words, the Jusan and Ansan energy field of the Sashinsa energy fields have a Chuidol Chuigi structure in the same Dongjo Sangsok determination as the Chuidol Chuigi energy and energy field structure of Ipsudunoi, Jeonsun and Hyeolhaek of the Hyeoljang bodies. Thus the structure of a Buddhist temple and the feng-shui principle are the same as the energy principle of homogeneous group. In a Buddhist temple, the structure must be formed with a focus on the topography. The phenomenon of energy collection in the space can make a huge contribution to meditation and training.
Training and concentrating the mind through meditation facilitates the smooth operation of the body structure and aligns the five viscera and the six entrails, thus seeking after harmony and balance through energy circulation. In a Buddhist temple equipped with those requirements, the resident Buddhist priests can promote their health.
풍수지리학은 대지의 정기(精氣)와 태양의 기운이 서로 조화되어 생성된 바람과 물이 다시 대지에 환원되어 생명 Energy를 새로이 육성시키는 본체와 연분 간 원리는 물론, 그 작용의 흐름이 등지거나 바라보는 방향에 따라 변화되는 원리를 자연의 본질적 질서로 파악하는 학문을 말한다.
불국사의 가람구조에 관한 풍수지리학적 분석을 위해 지세(地勢)를 근원하여 현대과학을 접목시켰으며, 경주 토함산에 자리한 불국사와 그 주위 주세와 국세에 따른 산기(山氣)를 분석하고자 하였다. 이를 토대로 한 불국사 가람의 배치구조에 미친 영향과 불국사의 배치 및 풍수 양기(陽基)적 측면에서의 입지 선택이 올바로 이루어 졌는가를 파악하고자 한다
가람이란 범어의 Sangharama를 말하는 것으로 중원으로서 많은 승려들이 한데 모여 불도를 수행하는 장소를 말한다. 가람구조는 ‘ㅁ' 자형 법당건물은 주산으로 좌우 승방을 청백으로, 앞에 위치하는 정방을 안산으로, 지형지세 Energy 집합 및 Energy 응기(凝氣)·응축(凝縮) 되는 과정에서 Energy場을 형성하게 한다. 마당 혈심(穴心)에서 전후좌우 30°를 기준으로 하는데 양기(陽基)론에서도 이와 같은 원리로 해석한다. 사찰임으로써 주방의 법당은 부처님을 모시는 공간구조로써, 좌우의 승방보다 지붕을 약간 높게 하여 주산 Energy체의 위력과 같은 역할을 할 수 있게끔 배치구조에 주의하고, 좌우 승방은 청룡과 백호의 전호(纏護)·응기(凝氣)·응축(凝縮)하는 역할을 하고, 앞의 정방은 안산의 응기·응축하는 역할을 하게 된다. 즉, 사신사 Energy Field 中 주산 Energy Field와 안산 Energy Field의 취돌적(聚突的) 취기(聚氣)특성 구조는 穴場 Energy體 中 入首頭腦와 전순(氈脣), 穴核이 지닌 聚突的 聚氣 Energy 및 그 Energy Field 구조 특성과 상호 동일한 동조 상속적 의지 작용 원리이다. 이로써 사찰의 가람구조와 풍수지리학적 원리는 동질집합 Energy원리와 같다. 사찰에서는 지형지세를 중심으로 가람구조가 형성되어야 하고, 그 공간에 Energy집합 현상에 의해서 명상 및 수행정진에 크게 기여하는 효과를 가져 오게 할 수 있다
명상을 통해 수행정진한다는 것은 신체구조의 원활한 운행을 도모하고, 더 나아가 오장육부(五臟六腑)에 동조(同調)작용을 하여 기순환을 통한 조화와 균형을 지향한다. 이러한 요건을 갖춘 사찰내에서는 거주 불자의 건강증진 현상을 볼 수 있다.Feng-shui is a science of looking at the principles between the main body and its ties, which involve winds and water created in harmony between the vitality of the earth and the energy of the sun, their restoration back into the earth, and their generation of new energy, and those of the flow of the action changing according to the directions facing or turning against it through the essential order of nature.
This study integrated modern science into topography in order to analyze the structure of Bulguksa Temple through feng-shui and analyzed the energy of Mt. Toham in Gyeongju according to Bulguksa Temple located in the mountain and its surrounding Juse and Gukse. The study thus set out to examine the influence on its arrangement structure and its arrangement and figure out whether its location choice was right from the perspective of Yang-Gi in feng-shui.
Garam meaning a Buddhist temple in English was originated in Sangharama in Sanskrit, referring to a place where many Buddhist priests gathered together from the midlands and practiced the teachings of Buddha. In a Buddhist temple structure, the ㅁ-shaped sermon hall is Jusan, the right and left Seungban is Cheongbaek, and the Jeongbang in the front is Ansan. The topographical energy is put together, concentrated, and condensed, in which process an energy field is created. The same principle is applied by the Yang-Gi Energy Theory whose standard is 30° in the front and back and on the right and left from the Hyeolshim of the yard. Since it is a Buddhist temple, the sermon hall of Jubang is in a spatial structure to worship Buddha. Attention is paid to the arrangement structure so that its roof will be a little bit higher than the Seungbang on the right and left and serve as the power of the Jusan energy body. The Seungbang on the right and left works to mix, concentrate, and condense the blue dragon and white tiger. The Jeongbang in the front works to concentrate and condense Ansan. In other words, the Jusan and Ansan energy field of the Sashinsa energy fields have a Chuidol Chuigi structure in the same Dongjo Sangsok determination as the Chuidol Chuigi energy and energy field structure of Ipsudunoi, Jeonsun and Hyeolhaek of the Hyeoljang bodies. Thus the structure of a Buddhist temple and the feng-shui principle are the same as the energy principle of homogeneous group. In a Buddhist temple, the structure must be formed with a focus on the topography. The phenomenon of energy collection in the space can make a huge contribution to meditation and training.
Training and concentrating the mind through meditation facilitates the smooth operation of the body structure and aligns the five viscera and the six entrails, thus seeking after harmony and balance through energy circulation. In a Buddhist temple equipped with those requirements, the resident Buddhist priests can promote their health.
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