본 연구는 입력중심과 출력중심의 언어 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도 수업이 학습자의 정확한 마찰음의 식별 및 발음 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 그 효과를 비교하는데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 서울시 성북구 소재 D 초등학교 4학년 3개 학급 90명을 대상으로 선정하여 실험집단 2개 학급 각 30명씩 60명, 통제집단 1개 학급 30명으로 구성하여 사전 영어 마찰음 식별 및 발음 능력 검사를 실시하였다. 실험 처치는 4주 동안 20분씩 총 8회에 걸쳐 실시되었다. 실험집단 1의 경우 입력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 영어 마찰음(fricative) /f/, /v/, /ɵ/, /ð/의 식별과 발음 능력을 향상시키기 위한 수업을 구안하여 수업을 실시하였다. 실험집단 2의 경우 출력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 수업을 실시하였다. 통제집단의 경우에는 교과서에 제시된 발음 지도 내용을 바탕으로 수업을 실시하였다. 그리고 동일한 한국인 교사와 원어민 영어 교사가 세 집단의 수업을 진행하였다. 실험 후, 사전 검사와 동일한 요소로 구성된 사후 검사를 실시하였으며, 실험 수업 효과의 지속성을 알아보기 위해 4주 후 지연 사후 검사를 실시하였다. 그 결과를 ...
본 연구는 입력중심과 출력중심의 언어 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도 수업이 학습자의 정확한 마찰음의 식별 및 발음 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 그 효과를 비교하는데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 서울시 성북구 소재 D 초등학교 4학년 3개 학급 90명을 대상으로 선정하여 실험집단 2개 학급 각 30명씩 60명, 통제집단 1개 학급 30명으로 구성하여 사전 영어 마찰음 식별 및 발음 능력 검사를 실시하였다. 실험 처치는 4주 동안 20분씩 총 8회에 걸쳐 실시되었다. 실험집단 1의 경우 입력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 영어 마찰음(fricative) /f/, /v/, /ɵ/, /ð/의 식별과 발음 능력을 향상시키기 위한 수업을 구안하여 수업을 실시하였다. 실험집단 2의 경우 출력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 수업을 실시하였다. 통제집단의 경우에는 교과서에 제시된 발음 지도 내용을 바탕으로 수업을 실시하였다. 그리고 동일한 한국인 교사와 원어민 영어 교사가 세 집단의 수업을 진행하였다. 실험 후, 사전 검사와 동일한 요소로 구성된 사후 검사를 실시하였으며, 실험 수업 효과의 지속성을 알아보기 위해 4주 후 지연 사후 검사를 실시하였다. 그 결과를 t-검정을 사용하여 통계적으로 분석하였으며 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도가 초등학생의 마찰음 식별 및 발음 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 형태 초점 교수법이 학습자가 다양한 의사소통 활동 과제를 해결하는 동시에 언어 형태에 대한 활동도 함께 하여 형태와 의미를 종합적으로 내재화했기 때문이라고 해석할 수 있다. 또한 이 과정에서 학습자는 보다 주도적이고 적극적으로 학습에 참여하게 되므로 학습의 효과가 높아질 수 있었던 것이다. 둘째, 입력중심과 출력중심 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도가 마찰음 식별 능력 향상에는 모두 유의미한 차이 없이 긍정적인 영향을 미치지만, 마찰음 발음 능력 향상에는 출력중심 형태 초점 교수법이 입력중심 형태 초점 교수법보다 더 효과적인 것으로 나타났다. 이는 출력중심 활동이 입력중심 활동보다 더 깊은 내재화가 될 수 있도록 하며 출력의 과정에서 학습자는 자신의 중간 언어와 목표언어의 차이를 인식하고 그 사이를 메우기 위하여 보다 활력적이고 책임감 있게 학습에 참여하게 되므로 출력 활동에 속하는 발음 능력 향상에 대한 결과가 보다 효과적으로 나타나게 되는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과를 토대로 얻을 수 있는 시사점과 필요한 후속 연구는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 음성 언어 발달을 위해 형태 초점 교수법과 같은 다양한 발음 지도 활동이 현장에 소개되고 학교 교육과정에 적합하게 적용될 필요가 있다. 둘째, 보다 구체적이고 신뢰성 있는 연구를 위하여 학습자의 다양성에 대한 고려를 통하여 학습자의 언어 능력뿐만 아니라 학습 양식 유형이나 성격 등과 같은 개인적인 특성을 반영한 연구가 필요하다. 셋째, 출력중심 활동은 입력 활동을 배제하라는 의미가 아니라 입력만을 강조한 활동으로는 완벽한 제 2언어 학습이 어렵기 때문에 충분한 입력과 더불어 출력 활동도 필요하다는 것이다. 마지막으로 우리나라 초등 영어 교육현장에서 유의미한 출력 활동을 제공하기 위해서는 과밀 학급이나 적절한 언어 능력을 갖춘 교사의 부재와 같은 여러 가지 제약 사항들을 개선하기 위한 노력이 필요하다. 이와 같은 제언을 통하여 초등학생의 영어 마찰음 식별 및 발음 능력을 향상시킬 수 있는 더 체계적이고 신뢰할 수 있는 연구 결과 및 지도 방법이 제안되어야 할 것이다.
본 연구는 입력중심과 출력중심의 언어 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도 수업이 학습자의 정확한 마찰음의 식별 및 발음 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 그 효과를 비교하는데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 서울시 성북구 소재 D 초등학교 4학년 3개 학급 90명을 대상으로 선정하여 실험집단 2개 학급 각 30명씩 60명, 통제집단 1개 학급 30명으로 구성하여 사전 영어 마찰음 식별 및 발음 능력 검사를 실시하였다. 실험 처치는 4주 동안 20분씩 총 8회에 걸쳐 실시되었다. 실험집단 1의 경우 입력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 영어 마찰음(fricative) /f/, /v/, /ɵ/, /ð/의 식별과 발음 능력을 향상시키기 위한 수업을 구안하여 수업을 실시하였다. 실험집단 2의 경우 출력중심의 형태 초점 교수 방법을 적용하여 수업을 실시하였다. 통제집단의 경우에는 교과서에 제시된 발음 지도 내용을 바탕으로 수업을 실시하였다. 그리고 동일한 한국인 교사와 원어민 영어 교사가 세 집단의 수업을 진행하였다. 실험 후, 사전 검사와 동일한 요소로 구성된 사후 검사를 실시하였으며, 실험 수업 효과의 지속성을 알아보기 위해 4주 후 지연 사후 검사를 실시하였다. 그 결과를 t-검정을 사용하여 통계적으로 분석하였으며 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도가 초등학생의 마찰음 식별 및 발음 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 형태 초점 교수법이 학습자가 다양한 의사소통 활동 과제를 해결하는 동시에 언어 형태에 대한 활동도 함께 하여 형태와 의미를 종합적으로 내재화했기 때문이라고 해석할 수 있다. 또한 이 과정에서 학습자는 보다 주도적이고 적극적으로 학습에 참여하게 되므로 학습의 효과가 높아질 수 있었던 것이다. 둘째, 입력중심과 출력중심 형태 초점 교수법을 적용한 발음 지도가 마찰음 식별 능력 향상에는 모두 유의미한 차이 없이 긍정적인 영향을 미치지만, 마찰음 발음 능력 향상에는 출력중심 형태 초점 교수법이 입력중심 형태 초점 교수법보다 더 효과적인 것으로 나타났다. 이는 출력중심 활동이 입력중심 활동보다 더 깊은 내재화가 될 수 있도록 하며 출력의 과정에서 학습자는 자신의 중간 언어와 목표언어의 차이를 인식하고 그 사이를 메우기 위하여 보다 활력적이고 책임감 있게 학습에 참여하게 되므로 출력 활동에 속하는 발음 능력 향상에 대한 결과가 보다 효과적으로 나타나게 되는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과를 토대로 얻을 수 있는 시사점과 필요한 후속 연구는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 음성 언어 발달을 위해 형태 초점 교수법과 같은 다양한 발음 지도 활동이 현장에 소개되고 학교 교육과정에 적합하게 적용될 필요가 있다. 둘째, 보다 구체적이고 신뢰성 있는 연구를 위하여 학습자의 다양성에 대한 고려를 통하여 학습자의 언어 능력뿐만 아니라 학습 양식 유형이나 성격 등과 같은 개인적인 특성을 반영한 연구가 필요하다. 셋째, 출력중심 활동은 입력 활동을 배제하라는 의미가 아니라 입력만을 강조한 활동으로는 완벽한 제 2언어 학습이 어렵기 때문에 충분한 입력과 더불어 출력 활동도 필요하다는 것이다. 마지막으로 우리나라 초등 영어 교육현장에서 유의미한 출력 활동을 제공하기 위해서는 과밀 학급이나 적절한 언어 능력을 갖춘 교사의 부재와 같은 여러 가지 제약 사항들을 개선하기 위한 노력이 필요하다. 이와 같은 제언을 통하여 초등학생의 영어 마찰음 식별 및 발음 능력을 향상시킬 수 있는 더 체계적이고 신뢰할 수 있는 연구 결과 및 지도 방법이 제안되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to compare the effect of input-based and output-based focus-on-form instructions(FFI) on learning of English fricative consonant pronunciation. For this research, 90 students in the 4th grade of elementary school in Seoul were sampled as subjects. All students were given...
The purpose of this study is to compare the effect of input-based and output-based focus-on-form instructions(FFI) on learning of English fricative consonant pronunciation. For this research, 90 students in the 4th grade of elementary school in Seoul were sampled as subjects. All students were given a pre-test for their discrimination and pronunciation abilities of English fricative consonant. They were then divided into 3 groups; group 1 being experiment group 1, group 2 being experiment group 2 and group 3, the control group. An experiment was implemented twice a week during four weeks, 8 times overall and twenty minutes each. Experiment group 1 learned pronunciation English fricatives /f/, /v/, /ɵ/, /ð/ by input-based FFI through listening tasks and minimal-pair discrimination activities. On the other hand, experiment group 2 learned pronunciation English fricatives by output-based FFI through Bingo game and Information Gap activities. The other control group was given a normal instruction based on the curriculum and textbook. And the same Korean English teacher and native English teacher taught three groups. After the experiment was conducted, a post-test was carried out in the same way as the pre-test for their discrimination and pronunciation abilities of English fricative consonant. In addition, delayed post-test was carried out in the same way as the pre-test 4 weeks later to find out the instruction effects continuance. A t-test was utilized to make a statistical analysis of the collected data. The findings of the study were as follows. First, the experiment group 1 by input-based FFI and the experiment group 2 by output-based FFI showed statistically significant improvement compared to the control group in discrimination and pronunciation test taken before and after the experiment. It is because FFI makes the students solve various types of communicative tasks and do the activities for language form and thus internalize meaning and form synthetically. And in this process the students can participate in learning actively and enthusiastically, so that the learning is more effective. Second, teaching by input-based and output-based FFI made positive influence on the discrimination abilities of English fricative consonant without significant differences between input and output groups, but output-based FFI was more effective than input-based FFI on the pronunciation abilities of English fricative consonant. This is because output-based FFI activities are more internalized than input-based FFI activities. And in this output process the students recognize the differences between their interlanguage and target language and do their best to participate the learning to make up for the gap. Therefore this is interpreted that the outcome from output-based activities are more effective. Given the findings of the study, here are some suggestions. First, various types of activities for pronunciation instruction, such as FFI, should be introduced to the curriculum at the elementary school to develop pronunciation ability and spoken language skills. Second, for more specific and reliable research, the study to reflect individual characteristics of students as well as the students' language ability is inevitable. Third, output-based activity does not mean exclusion of input activity but it means output activity is needed in conjunction with sufficient input activity. Because the activity emphasized the importance of input is not enough to master the second language. Lastly, for offering good learning environment to provide significant output activities, the effort to improve various limitation, such as an overcrowded class and absence of the competent teacher to teach by appropriate output-based instruction, is inevitable. All of these efforts are expected to produce more reliable results in terms of boosting the English fricative consonant pronunciation ability and spoken language skills.
The purpose of this study is to compare the effect of input-based and output-based focus-on-form instructions(FFI) on learning of English fricative consonant pronunciation. For this research, 90 students in the 4th grade of elementary school in Seoul were sampled as subjects. All students were given a pre-test for their discrimination and pronunciation abilities of English fricative consonant. They were then divided into 3 groups; group 1 being experiment group 1, group 2 being experiment group 2 and group 3, the control group. An experiment was implemented twice a week during four weeks, 8 times overall and twenty minutes each. Experiment group 1 learned pronunciation English fricatives /f/, /v/, /ɵ/, /ð/ by input-based FFI through listening tasks and minimal-pair discrimination activities. On the other hand, experiment group 2 learned pronunciation English fricatives by output-based FFI through Bingo game and Information Gap activities. The other control group was given a normal instruction based on the curriculum and textbook. And the same Korean English teacher and native English teacher taught three groups. After the experiment was conducted, a post-test was carried out in the same way as the pre-test for their discrimination and pronunciation abilities of English fricative consonant. In addition, delayed post-test was carried out in the same way as the pre-test 4 weeks later to find out the instruction effects continuance. A t-test was utilized to make a statistical analysis of the collected data. The findings of the study were as follows. First, the experiment group 1 by input-based FFI and the experiment group 2 by output-based FFI showed statistically significant improvement compared to the control group in discrimination and pronunciation test taken before and after the experiment. It is because FFI makes the students solve various types of communicative tasks and do the activities for language form and thus internalize meaning and form synthetically. And in this process the students can participate in learning actively and enthusiastically, so that the learning is more effective. Second, teaching by input-based and output-based FFI made positive influence on the discrimination abilities of English fricative consonant without significant differences between input and output groups, but output-based FFI was more effective than input-based FFI on the pronunciation abilities of English fricative consonant. This is because output-based FFI activities are more internalized than input-based FFI activities. And in this output process the students recognize the differences between their interlanguage and target language and do their best to participate the learning to make up for the gap. Therefore this is interpreted that the outcome from output-based activities are more effective. Given the findings of the study, here are some suggestions. First, various types of activities for pronunciation instruction, such as FFI, should be introduced to the curriculum at the elementary school to develop pronunciation ability and spoken language skills. Second, for more specific and reliable research, the study to reflect individual characteristics of students as well as the students' language ability is inevitable. Third, output-based activity does not mean exclusion of input activity but it means output activity is needed in conjunction with sufficient input activity. Because the activity emphasized the importance of input is not enough to master the second language. Lastly, for offering good learning environment to provide significant output activities, the effort to improve various limitation, such as an overcrowded class and absence of the competent teacher to teach by appropriate output-based instruction, is inevitable. All of these efforts are expected to produce more reliable results in terms of boosting the English fricative consonant pronunciation ability and spoken language skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.