$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국어교육에서의 형태초점교수법 연구: 비판적 검토
Research on Form-focused Instruction in Korean Language Education: A Critical Review 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.8 no.2, 2017년, pp.269 - 276  

최선희 (전주대학교 영어교육과) ,  김대희 (원광대학교 국어교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 한국어 교육에서의 형태초점교수법의 효과를 검증하기 위하여 지금까지 행해진 실증적 연구를 비판적 시각으로 검토하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위해 다수의 논문 데이터베이스를 검색하여 총 66개의 논문을 찾았으며, 이중 실증적 자료를 제시한 12개의 논문을 연구대상으로 채택하였다. 채택된 논문들을 연구 참여자, 목표 문법, 처치, 측정, 효과성을 기준으로 분석하였다. 전반적으로 형태초점교수법에 속하는 다양한 교수 전략들은 한국어를 제2언어로 가르치는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 형태초점 교수법에 영향을 미치는 요인을 파악하는 데 필요한 체계를 제공할 것이며, 또한 선행 연구의 메타 분석에 필요한 정보를 제공할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to review empirical research on Form-focused instruction (FFI) in Korean language education from a critical perspective to better understand the effectiveness of FFI. To achieve this goal, several databases were searched to locate relevant experimental and quasi experime...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • A number of studies have been conducted to identify the effects of specific types of FFI on the acquisition of Korean as a second or foreign language. The goal of the present study was to critically review not only whether FFI is effective for teaching Korean as an L2, but also how the FFI studies were conducted. To do so, several databases were surveyed to locate relevant experimental and quasi experimental studies published in peer-reviewed journals.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. B. Noh, "Error Analysis of Chinese Learners of Korean Language: Focus on Analysis of Vocabulary", J. of the Korean Convergence Society, Vol. 6, No. 5, pp. 131-142, 2015. 

  2. J. Park, "An Analysis of Previous Research on Korean Grammar Education", The Language and Culture, V. 9, No. 1, pp. 129-152, 2013. 

  3. P. Skehan, "Task-based Instruction", Language Teaching, V. 36, pp. 1-14, 2003. 

  4. S. Krashen, The Input Hypothesis: Issues and Implications, Longman, 1985. 

  5. S. Choi, & R. E. Clark, "Cognitive and Affective Benefits of an Animated Pedagogical Agent for Learning English as a Second Language", J. Educational Computing Research, Vol. 34, No. 4, pp. 441-466. 

  6. C. Doughty, & J. Williams, Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition, Cambridge University Press, 1998. 

  7. R. Ellis, "Focus on Form: A Critical Review", Language Teaching Research, Vol. 20, No. 3, pp. 405-428, 2016. 

  8. R. Ellis, "Researching the Effects of Form-Focussed Instruction on L2 Acquisition", AILA Review, Vol. 19, pp. 18-41, 2006. 

  9. H. Nassaji, & S. Fotos, Teaching Grammar in Second Language Classrooms: Integrating Form-Focused Instruction in Communicative Context, Routledge, 2011. 

  10. R. Lyster, & H. Mori, "Interactional Feedback and Instructional Counterbalance", Studies in Second Language Acquisition, Vol. 28, No. 2, pp. 269-300. 

  11. J. Jacobs, & J. Small, "Combining Dictogloss and Cooperative Learning to Promote Language Learning", The Reading Matrix, Vol. 3, No. 1, pp. 117-126, 2003. 

  12. R. Ellis, "Methodological Options in Grammar Teaching Materials", In Hinkel and Fotos (Eds.), New Perspective on Grammar Teaching in Second Language Classrooms, pp. 155-180, Mahwa, 2002. 

  13. B. VanPatten, "Processing Matters", In T. Piske & M. Young-Scholten (Eds.), Input Matters, pp. 47-61, Multilingual Matters, 2008. 

  14. L. Sun, & Y. Kim, "A Study on the Korean Honorific Education for Chinese Learners Based on Form-Focused Instruction", Korean Language Education Research, 2012. 

  15. Y. Jeong, & M. Lee, "A Study on the Focus-on-Form Approach on Learning Connective Ending '-neurago' in Korean", Foreign Language Education, Vol. 1, No. 2, pp. 295-320. 

  16. S-J. Kwak, & Y. Kim, "A Study on the Form-Focused Sentence Structure Instruction for Korean Language Learners", Linguistic Reality and Perspectives, Vol. 28, pp. 109-137. 

  17. M-Y. Noh, "A Study on Teaching Method of Reason Expressions for Intermediate Learners", Grammar Education, Vol. 12, pp. 204-227, 2010. 

  18. S. Lim, "Effects of Recasts on the Morphological Acquisition by Learners of Korean as a Second Language", Korean Journal of Applied Linguistics, Vol. 24, No. 1, pp. 271-292, 2008. 

  19. J. C. Richards, Key Issues in Language Teaching, Cambridge University Press, 2015. 

  20. D. Jung, "The Effects of Textual Enhancement on L2 Learners' Acquisition of Korean Modifier Endings", Discourse and Cognition, Vol. 15, No. 3, pp. 103-126, 2008. 

  21. C. Kim, "Instruction on Korean Relative Clauses and Markedness Generalizability", J. of Korean Language Education, Vol. 22, No. 2, pp. 75-111, 2011. 

  22. C. Kim, "The Effects of Processing Instruction on the Acquisition of Past-tense Marker in Korean", J. of North-east Asian Cultures, Vol. 31, pp. 5-25, 2012. 

  23. J. Sung, "A Study on the Application of Input-based and Output-based Techniques of Focus on Form for Teaching Grammar Items of Nominal Clauses, Korean Linguistics, Vol. 62, pp. 293-314, 2014. 

  24. W-W. Lee, "The Effects of Input Procesing on Learning Korean Grammar", Korean Language and Culture Education, Vol. 15, No. 1, pp. 81-107, 2011. 

  25. D. Jung, "A Study of the Effects of Processing Instruction on Sentence Comprehension", Field Research of Uru-mal Education, Vol.9, No. 2, pp. 137-164, 2015. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로