[학위논문]데페이즈망 기법을 활용한 초등 포스터 디자인 교육 프로그램 개발 연구 A study of developing for poster design education programs in the elementary school using the Dépaysement technique원문보기
현대의 포스터 디자인은 사람들에게 정보를 제공하는 역할을 넘어 무한한 영역으로 시각을 확장시켜 의미를 효과적으로 전달하는 시각문화 예술로 발전하였다. 그러나 현장에서의 포스터 교육은 교사의 지도 방법이나 학생들의 표현 방법에서 한계점이 많다. 이는 작품을 만들고자 하는 아이디어의 발상과 표현에서 다양성이 부족한 것이 원인이다. 따라서 이성적이고 사실적인 표현에서 벗어나 꿈, 상상력, 무의식 세계 등의 인간 본성에 접근하여 새로운 아이디어와 이미지를 만들어내는 초현실주의 작품에 등장하는 데페이즈망을 학생들의 아이디어 발상에 접목하고자 하였다. 데페이즈망 기법은 구체적이면서 사실적인 표현의 기이한 결합 등으로 학생들의 생각을 자유롭고 창의적으로 표현할 수 있기 때문에 아이디어 발상을 도울 수 있다. 이 연구는 초현실주의 작품 속에 나타난 데페이즈망 기법이 창의적인 아이디어 발상과 포스터 디자인의 의미 전달에 효과적이라는 문헌 조사를 바탕으로 초등학교 4,5,6학년 학생들의 창의적인 아이디어 발상을 도울 수 있는 포스터 디자인 교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있으며 준비 단계, 개발단계, 개선단계로 진행되었다. 준비 단계에서는 문헌조사, ...
현대의 포스터 디자인은 사람들에게 정보를 제공하는 역할을 넘어 무한한 영역으로 시각을 확장시켜 의미를 효과적으로 전달하는 시각문화 예술로 발전하였다. 그러나 현장에서의 포스터 교육은 교사의 지도 방법이나 학생들의 표현 방법에서 한계점이 많다. 이는 작품을 만들고자 하는 아이디어의 발상과 표현에서 다양성이 부족한 것이 원인이다. 따라서 이성적이고 사실적인 표현에서 벗어나 꿈, 상상력, 무의식 세계 등의 인간 본성에 접근하여 새로운 아이디어와 이미지를 만들어내는 초현실주의 작품에 등장하는 데페이즈망을 학생들의 아이디어 발상에 접목하고자 하였다. 데페이즈망 기법은 구체적이면서 사실적인 표현의 기이한 결합 등으로 학생들의 생각을 자유롭고 창의적으로 표현할 수 있기 때문에 아이디어 발상을 도울 수 있다. 이 연구는 초현실주의 작품 속에 나타난 데페이즈망 기법이 창의적인 아이디어 발상과 포스터 디자인의 의미 전달에 효과적이라는 문헌 조사를 바탕으로 초등학교 4,5,6학년 학생들의 창의적인 아이디어 발상을 도울 수 있는 포스터 디자인 교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있으며 준비 단계, 개발단계, 개선단계로 진행되었다. 준비 단계에서는 문헌조사, 요구분석, 교육 프로그램의 설계가 이루어졌다. 문헌 조사에서 초현실주의 회화는 창의적이고 주제표현을 은유적으로 나타내고자 하는 성격을 발견할 수 있었다. 특히, 마그리트(Rene Magritte)의 일상적인 맥락을 벗어나 이상하고 낯선 관계를 설정하는 데페이즈망은 독특한 아이디어로 강한 메시지와 정보를 전달하는 포스터 디자인과의 관련성과 교육적 의의가 높은 것으로 나타났다. 이를 토대로 포스터 지도 사례와 현장교사의 요구조사 분석 후, 초현실주의의 작품 속에 나타나는 데페이즈망을 활용하여 창의적인 아이디어 발상과 구상 활동을 돕는 체계화된 프로그램을 개발하고자 하였다. 교육 프로그램의 설계는 오인경(2005)의 모형과 이상갑(2001)의 모형 개발 절차가 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 계열적인 구조를 제공하고 있으므로 이와같은 장 점을 살리고 수정·보완하여 본 연구의 목적에 맞게 모형을 개발하였다. 개발 단계에서는 학습목표 설정, 내용 선정 및 조직, 프로그램의 구성이 단계에 따라 이루어졌으며 교사용 지도 자료, 학생용 활동 자료로 구성된 포스터 디자인 교육 프로그램을 개발하였다. 개선 단계에서는 개발된 프로그램을 전문가 집단에 의한 타당도 검증을 바탕으로 수정· 보완하여 4학년 학생에게 수행하였다. 그 후 프로그램을 수행한 수업에 대해 학생 및 교사에 의한 현장 평가를 실시하여 최종 프로그램을 완성하였다. 최종 프로그램은 동일학교 5학년을 대상으로 다시 적용하여 그 효과를 살펴보았다. 개발된 교육 프로그램은 다음과 같은 특징을 갖는다. 첫째, 초등학교 고학년을 대상으로 창의적인 아이디어 발상의 향상을 위해 데페이즈망 기법을 활용하여 개발되었으며 교과 수업활동, 창의적 체험활동, 방과 후 활동 등에 적용할 수 있도록 교사용 지도 자료와 학생용 활동 자료로 구성하였다. 둘째, 미적체험, 표현, 감상영역을 포함하여 12차시의 포스터 디자인 교육용으로 설계되었으며 학습자의 인지 수준에 따라 융통성 있게 적용할 수 있도록 하였다. 주제에 대한 아이디어를 생성, 표현, 평가하는 과정을 통해 시각문화 미술교육의 현장지도 자료가 되도록 하였다. 이 연구에서 개발된 포스터 디자인 교육 프로그램은 개선단계의 검증을 거치면서 시각문화 미술 교육프로그램으로서의 긍정적인 많은 가능성을 보았다. 더불어 학생들의 창의성과 문제 해결력에 미치는 효과에 대한 실질적인 실험 연구가 이루어진다면 자료 활용의 일반화에 큰 도움이 될 것이다.
현대의 포스터 디자인은 사람들에게 정보를 제공하는 역할을 넘어 무한한 영역으로 시각을 확장시켜 의미를 효과적으로 전달하는 시각문화 예술로 발전하였다. 그러나 현장에서의 포스터 교육은 교사의 지도 방법이나 학생들의 표현 방법에서 한계점이 많다. 이는 작품을 만들고자 하는 아이디어의 발상과 표현에서 다양성이 부족한 것이 원인이다. 따라서 이성적이고 사실적인 표현에서 벗어나 꿈, 상상력, 무의식 세계 등의 인간 본성에 접근하여 새로운 아이디어와 이미지를 만들어내는 초현실주의 작품에 등장하는 데페이즈망을 학생들의 아이디어 발상에 접목하고자 하였다. 데페이즈망 기법은 구체적이면서 사실적인 표현의 기이한 결합 등으로 학생들의 생각을 자유롭고 창의적으로 표현할 수 있기 때문에 아이디어 발상을 도울 수 있다. 이 연구는 초현실주의 작품 속에 나타난 데페이즈망 기법이 창의적인 아이디어 발상과 포스터 디자인의 의미 전달에 효과적이라는 문헌 조사를 바탕으로 초등학교 4,5,6학년 학생들의 창의적인 아이디어 발상을 도울 수 있는 포스터 디자인 교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있으며 준비 단계, 개발단계, 개선단계로 진행되었다. 준비 단계에서는 문헌조사, 요구분석, 교육 프로그램의 설계가 이루어졌다. 문헌 조사에서 초현실주의 회화는 창의적이고 주제표현을 은유적으로 나타내고자 하는 성격을 발견할 수 있었다. 특히, 마그리트(Rene Magritte)의 일상적인 맥락을 벗어나 이상하고 낯선 관계를 설정하는 데페이즈망은 독특한 아이디어로 강한 메시지와 정보를 전달하는 포스터 디자인과의 관련성과 교육적 의의가 높은 것으로 나타났다. 이를 토대로 포스터 지도 사례와 현장교사의 요구조사 분석 후, 초현실주의의 작품 속에 나타나는 데페이즈망을 활용하여 창의적인 아이디어 발상과 구상 활동을 돕는 체계화된 프로그램을 개발하고자 하였다. 교육 프로그램의 설계는 오인경(2005)의 모형과 이상갑(2001)의 모형 개발 절차가 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 계열적인 구조를 제공하고 있으므로 이와같은 장 점을 살리고 수정·보완하여 본 연구의 목적에 맞게 모형을 개발하였다. 개발 단계에서는 학습목표 설정, 내용 선정 및 조직, 프로그램의 구성이 단계에 따라 이루어졌으며 교사용 지도 자료, 학생용 활동 자료로 구성된 포스터 디자인 교육 프로그램을 개발하였다. 개선 단계에서는 개발된 프로그램을 전문가 집단에 의한 타당도 검증을 바탕으로 수정· 보완하여 4학년 학생에게 수행하였다. 그 후 프로그램을 수행한 수업에 대해 학생 및 교사에 의한 현장 평가를 실시하여 최종 프로그램을 완성하였다. 최종 프로그램은 동일학교 5학년을 대상으로 다시 적용하여 그 효과를 살펴보았다. 개발된 교육 프로그램은 다음과 같은 특징을 갖는다. 첫째, 초등학교 고학년을 대상으로 창의적인 아이디어 발상의 향상을 위해 데페이즈망 기법을 활용하여 개발되었으며 교과 수업활동, 창의적 체험활동, 방과 후 활동 등에 적용할 수 있도록 교사용 지도 자료와 학생용 활동 자료로 구성하였다. 둘째, 미적체험, 표현, 감상영역을 포함하여 12차시의 포스터 디자인 교육용으로 설계되었으며 학습자의 인지 수준에 따라 융통성 있게 적용할 수 있도록 하였다. 주제에 대한 아이디어를 생성, 표현, 평가하는 과정을 통해 시각문화 미술교육의 현장지도 자료가 되도록 하였다. 이 연구에서 개발된 포스터 디자인 교육 프로그램은 개선단계의 검증을 거치면서 시각문화 미술 교육프로그램으로서의 긍정적인 많은 가능성을 보았다. 더불어 학생들의 창의성과 문제 해결력에 미치는 효과에 대한 실질적인 실험 연구가 이루어진다면 자료 활용의 일반화에 큰 도움이 될 것이다.
Poster design nowadays goes beyond the role of just giving people information. It has expanded vision in endless ways and developed an effectively expressed visual art culture. However, poster education in reality is subject to numerous limitations with regard to aspects such as the guidance of the ...
Poster design nowadays goes beyond the role of just giving people information. It has expanded vision in endless ways and developed an effectively expressed visual art culture. However, poster education in reality is subject to numerous limitations with regard to aspects such as the guidance of the teacher and the expression of the students. This seems to be the cause of the lack of diversity in thinking and expression of ideas for creating works of art. Accordingly, Depaysement, which appears in surrealistic works of art, created by ideas and images away from rational and realistic expression and closer to the dreams, imaginative powers and subconscious world of human nature, should be incorporated into the development of student ideas. The Depaysement Technique, via an unusual combination of concrete and realistic expression, can play a role in developing ideas to aid students in expressing thoughts freely and creatively. This study has the objective of developing a poster design education program that can help students in grades 4, 5 and 6 produce creative ideas via the Depaysement Technique, used in surrealist art works. The study has been carried out in stages as follows: preparation stage, development stage and improvement stage. The preparation stage consisted of literature search, teacher and student requirement analysis and education program design. In the literature search surrealist paintings' creative themes of metaphorical expression could be found. In particular, considerable educational significance and relevance to poster design via unique ideas conveying powerful messages and information is expressed via Depaysement by Rene Magritte, that moves away from everyday contexts and establishes connection with strangers. On this basis and after research and analysis of actual teachers and poster guidance, it is intended to develop a systematic program to aid the production and design of creative ideas applied by Depaysement at the heart of surrealist art works. The plan for the education program would be the process developed by the Oh In-Gyeong(2005) model and the Lee Sang-Gap (2001) model, which is said to have the advantage of a paradigmatic structure, easily applied in the classroom and this study's aims have been developed accordingly. The development stage comprised the setting up of learning objectives plus choice and grouping of learning contents, as per program component. Additionally, a poster design education program, composed of teaching materials and students' learning materials, was developed. In the improvement stage, the developed education program was applied to grade 4 students, after, for the purpose of verification, being checked, edited and supplemented accordingly by a panel of education experts. The program was completed by field evaluation teachers and students for the class. The final program was applied to grade 5 in the same school, after which the effectiveness of the program was looked at. Some of the characteristics of the developed educational program are outlined below. Firstly, it was developed so that upper grades of elementary school can improve creative ideas via the Depaysement technique, and it was composed of teaching materials and students' learning materials that can be used in teaching and learning activities, creative experience activities and after-school activities. Secondly, the program was developed for 12 period classes, covering esthetic experience, expression and appreciation, and it can be applied flexibly according to the level of the learners. The effect has been to produce original educational activities through the processes of creation, expression and evaluation of ideas about the topic and sharing with other art works. The poster design educational program conceived in this study, having undergone verification of its stages of improvement, shows considerable potential as a visual art education program. Should practical examination research regarding the impact on both students' creativity and problem solving abilities be carried out, this could be a huge aid to the generalization of teaching material application.
Poster design nowadays goes beyond the role of just giving people information. It has expanded vision in endless ways and developed an effectively expressed visual art culture. However, poster education in reality is subject to numerous limitations with regard to aspects such as the guidance of the teacher and the expression of the students. This seems to be the cause of the lack of diversity in thinking and expression of ideas for creating works of art. Accordingly, Depaysement, which appears in surrealistic works of art, created by ideas and images away from rational and realistic expression and closer to the dreams, imaginative powers and subconscious world of human nature, should be incorporated into the development of student ideas. The Depaysement Technique, via an unusual combination of concrete and realistic expression, can play a role in developing ideas to aid students in expressing thoughts freely and creatively. This study has the objective of developing a poster design education program that can help students in grades 4, 5 and 6 produce creative ideas via the Depaysement Technique, used in surrealist art works. The study has been carried out in stages as follows: preparation stage, development stage and improvement stage. The preparation stage consisted of literature search, teacher and student requirement analysis and education program design. In the literature search surrealist paintings' creative themes of metaphorical expression could be found. In particular, considerable educational significance and relevance to poster design via unique ideas conveying powerful messages and information is expressed via Depaysement by Rene Magritte, that moves away from everyday contexts and establishes connection with strangers. On this basis and after research and analysis of actual teachers and poster guidance, it is intended to develop a systematic program to aid the production and design of creative ideas applied by Depaysement at the heart of surrealist art works. The plan for the education program would be the process developed by the Oh In-Gyeong(2005) model and the Lee Sang-Gap (2001) model, which is said to have the advantage of a paradigmatic structure, easily applied in the classroom and this study's aims have been developed accordingly. The development stage comprised the setting up of learning objectives plus choice and grouping of learning contents, as per program component. Additionally, a poster design education program, composed of teaching materials and students' learning materials, was developed. In the improvement stage, the developed education program was applied to grade 4 students, after, for the purpose of verification, being checked, edited and supplemented accordingly by a panel of education experts. The program was completed by field evaluation teachers and students for the class. The final program was applied to grade 5 in the same school, after which the effectiveness of the program was looked at. Some of the characteristics of the developed educational program are outlined below. Firstly, it was developed so that upper grades of elementary school can improve creative ideas via the Depaysement technique, and it was composed of teaching materials and students' learning materials that can be used in teaching and learning activities, creative experience activities and after-school activities. Secondly, the program was developed for 12 period classes, covering esthetic experience, expression and appreciation, and it can be applied flexibly according to the level of the learners. The effect has been to produce original educational activities through the processes of creation, expression and evaluation of ideas about the topic and sharing with other art works. The poster design educational program conceived in this study, having undergone verification of its stages of improvement, shows considerable potential as a visual art education program. Should practical examination research regarding the impact on both students' creativity and problem solving abilities be carried out, this could be a huge aid to the generalization of teaching material application.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.