이 논문을 쓰게 된 이유에는 크게 두 가지가 있었다. 하나는 역사의 고장으로만 알려진 강화에 지켜야 할 문화유산도 있다는 사실을 알리고 싶었고, 또 하나는 그러한 문화의 발달이 지역 사람들의 가계경제에도 도움이 되었으면 했다. 우리 문화유산인 화문석을 알림으로 다른 지역과는 차별화된 콘텐츠로 경쟁을 할 수 있으리라는 생각도 있었다. 화문석에 대해 공부하면서 문화유산으로서의 화문석, 문학으로서의 화문석 설화만으로도 충분히 의미가 크다는 생각을 하게 되었다. 그러한 문화유산을 가진 강화도 주민으로서 긍지와 자부심을 가져도 될 것이며, 화문석은 대한민국의 소중한 ‘문화유산’으로서, 화문석 마을은 ‘브랜드 마을’로 자리 잡는 것이 얼마나 중요한 것인가를 깨닫게 되었다. 그리고 그 브랜드 마을은 쉽게 이루어지지 않으리라는, 모든 지역 주민들의 동참을 이끌어내야 한다는 결론을 얻게 되었다. 본 논문은 필자의 이러한 생각들을 국내, 국외 사례들을 찾아봄으로써 ‘화문석 문화관’과 ‘화문석 마을’이 나아가야 할 방향에 대한 고민들로 구성되어 있다. 그 내용은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 선행연구현황에 대해 알아보았다. 하지만 화문석 설화와 관련된 연구물을 찾지 못했다. 그래서 본 논문이 화문석 설화에 관련해 좀 더 실질적인 아이디어를 제공하는데 목적을 두겠다고 밝혔다. Ⅱ장에서는 강화지역의 지리적 위치와 자연환경, 역사적 환경, 문화적 환경, 산업관광자원에는 어떤 것들이 있나 알아보았다. 이러한 환경을 알아봄으로써 발전가치가 충분한 지역임을 확인하였다. Ⅲ장에서는 설화가 무엇인지, 설화 교육이 아이들에게 미치는 영향과 설화의 콘텐츠화가 지역 발전에 어떠한 결과를 가져다 줄 것인가에 대해 고민하였다. Ⅳ장에서는 국내와 국외에서는 설화를 어떻게 활용하였나에 대해 살펴보았다. 해외의 경우는 독일의 브레멘 음악대, 필란드의 산타클로스, 알프스의 소녀 하이디 등을 살펴보았는데 그 이야기가 세계적으로 알려진 이야기라는 이유도 있겠지만 그 장소 역시 ...
이 논문을 쓰게 된 이유에는 크게 두 가지가 있었다. 하나는 역사의 고장으로만 알려진 강화에 지켜야 할 문화유산도 있다는 사실을 알리고 싶었고, 또 하나는 그러한 문화의 발달이 지역 사람들의 가계경제에도 도움이 되었으면 했다. 우리 문화유산인 화문석을 알림으로 다른 지역과는 차별화된 콘텐츠로 경쟁을 할 수 있으리라는 생각도 있었다. 화문석에 대해 공부하면서 문화유산으로서의 화문석, 문학으로서의 화문석 설화만으로도 충분히 의미가 크다는 생각을 하게 되었다. 그러한 문화유산을 가진 강화도 주민으로서 긍지와 자부심을 가져도 될 것이며, 화문석은 대한민국의 소중한 ‘문화유산’으로서, 화문석 마을은 ‘브랜드 마을’로 자리 잡는 것이 얼마나 중요한 것인가를 깨닫게 되었다. 그리고 그 브랜드 마을은 쉽게 이루어지지 않으리라는, 모든 지역 주민들의 동참을 이끌어내야 한다는 결론을 얻게 되었다. 본 논문은 필자의 이러한 생각들을 국내, 국외 사례들을 찾아봄으로써 ‘화문석 문화관’과 ‘화문석 마을’이 나아가야 할 방향에 대한 고민들로 구성되어 있다. 그 내용은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 선행연구현황에 대해 알아보았다. 하지만 화문석 설화와 관련된 연구물을 찾지 못했다. 그래서 본 논문이 화문석 설화에 관련해 좀 더 실질적인 아이디어를 제공하는데 목적을 두겠다고 밝혔다. Ⅱ장에서는 강화지역의 지리적 위치와 자연환경, 역사적 환경, 문화적 환경, 산업관광자원에는 어떤 것들이 있나 알아보았다. 이러한 환경을 알아봄으로써 발전가치가 충분한 지역임을 확인하였다. Ⅲ장에서는 설화가 무엇인지, 설화 교육이 아이들에게 미치는 영향과 설화의 콘텐츠화가 지역 발전에 어떠한 결과를 가져다 줄 것인가에 대해 고민하였다. Ⅳ장에서는 국내와 국외에서는 설화를 어떻게 활용하였나에 대해 살펴보았다. 해외의 경우는 독일의 브레멘 음악대, 필란드의 산타클로스, 알프스의 소녀 하이디 등을 살펴보았는데 그 이야기가 세계적으로 알려진 이야기라는 이유도 있겠지만 그 장소 역시 글로벌화 되었다는 특징들이 있었다. 또한 우리나라에서 설화를 콘텐츠로 발전시킨 곳에 대해서도 조사하였다. 비교를 쉽게 하기 위해 누구나 알고 있는 ‘심청이’와 ‘임꺽정’ 이야기를 스토리텔링화 한 지역에 대해 알아보았다. 심청이 이야기는 곡성군과 백령도에, 임꺽정 이야기는 철원과 남양주, 양주, 인천에서 각각 진행되고 있었다. 하지만 그 수준 편차가 심했다. Ⅴ장에서는 강화지역 설화인 ‘화문석 설화’를 어떻게 발전시킬 것인가에 대한 연구를 하였다. 그래서 초등학생을 대상으로 한 기획동화를 써 보았다. 또 화문석 문화관에 더욱 많은 사람들이 방문하게 하려면 어떻게 해야 할지에 대해서도 생각해 보았다. 그 방법으로 설화를 활용한 구연동화 대회와 사생대회나 백일장 등을 예로 들었다. 아무쪼록 본 논문이 우리의 문화유산인 화문석을 지켜나가는데 있어 약간의 보탬이라도 되었으면 한다.
이 논문을 쓰게 된 이유에는 크게 두 가지가 있었다. 하나는 역사의 고장으로만 알려진 강화에 지켜야 할 문화유산도 있다는 사실을 알리고 싶었고, 또 하나는 그러한 문화의 발달이 지역 사람들의 가계경제에도 도움이 되었으면 했다. 우리 문화유산인 화문석을 알림으로 다른 지역과는 차별화된 콘텐츠로 경쟁을 할 수 있으리라는 생각도 있었다. 화문석에 대해 공부하면서 문화유산으로서의 화문석, 문학으로서의 화문석 설화만으로도 충분히 의미가 크다는 생각을 하게 되었다. 그러한 문화유산을 가진 강화도 주민으로서 긍지와 자부심을 가져도 될 것이며, 화문석은 대한민국의 소중한 ‘문화유산’으로서, 화문석 마을은 ‘브랜드 마을’로 자리 잡는 것이 얼마나 중요한 것인가를 깨닫게 되었다. 그리고 그 브랜드 마을은 쉽게 이루어지지 않으리라는, 모든 지역 주민들의 동참을 이끌어내야 한다는 결론을 얻게 되었다. 본 논문은 필자의 이러한 생각들을 국내, 국외 사례들을 찾아봄으로써 ‘화문석 문화관’과 ‘화문석 마을’이 나아가야 할 방향에 대한 고민들로 구성되어 있다. 그 내용은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 선행연구현황에 대해 알아보았다. 하지만 화문석 설화와 관련된 연구물을 찾지 못했다. 그래서 본 논문이 화문석 설화에 관련해 좀 더 실질적인 아이디어를 제공하는데 목적을 두겠다고 밝혔다. Ⅱ장에서는 강화지역의 지리적 위치와 자연환경, 역사적 환경, 문화적 환경, 산업관광자원에는 어떤 것들이 있나 알아보았다. 이러한 환경을 알아봄으로써 발전가치가 충분한 지역임을 확인하였다. Ⅲ장에서는 설화가 무엇인지, 설화 교육이 아이들에게 미치는 영향과 설화의 콘텐츠화가 지역 발전에 어떠한 결과를 가져다 줄 것인가에 대해 고민하였다. Ⅳ장에서는 국내와 국외에서는 설화를 어떻게 활용하였나에 대해 살펴보았다. 해외의 경우는 독일의 브레멘 음악대, 필란드의 산타클로스, 알프스의 소녀 하이디 등을 살펴보았는데 그 이야기가 세계적으로 알려진 이야기라는 이유도 있겠지만 그 장소 역시 글로벌화 되었다는 특징들이 있었다. 또한 우리나라에서 설화를 콘텐츠로 발전시킨 곳에 대해서도 조사하였다. 비교를 쉽게 하기 위해 누구나 알고 있는 ‘심청이’와 ‘임꺽정’ 이야기를 스토리텔링화 한 지역에 대해 알아보았다. 심청이 이야기는 곡성군과 백령도에, 임꺽정 이야기는 철원과 남양주, 양주, 인천에서 각각 진행되고 있었다. 하지만 그 수준 편차가 심했다. Ⅴ장에서는 강화지역 설화인 ‘화문석 설화’를 어떻게 발전시킬 것인가에 대한 연구를 하였다. 그래서 초등학생을 대상으로 한 기획동화를 써 보았다. 또 화문석 문화관에 더욱 많은 사람들이 방문하게 하려면 어떻게 해야 할지에 대해서도 생각해 보았다. 그 방법으로 설화를 활용한 구연동화 대회와 사생대회나 백일장 등을 예로 들었다. 아무쪼록 본 논문이 우리의 문화유산인 화문석을 지켜나가는데 있어 약간의 보탬이라도 되었으면 한다.
There are two main reasons why I wrote this essay. First, I wanted to rectify the fact that Ganghwa is well known not only for historical significance but also for cultural heritage which should be protected. Another reason is that the development of the cultural heritage would contribute to the liv...
There are two main reasons why I wrote this essay. First, I wanted to rectify the fact that Ganghwa is well known not only for historical significance but also for cultural heritage which should be protected. Another reason is that the development of the cultural heritage would contribute to the livelihood of local residents. Moreover by being informed of our cultural heritage, I believe Ganghwa can stand out from other areas. From studying about Hwamunsuk. I realized Hwamunsuk as a cultural heritage, and the folk tale about it has a big meaning itself. A local resident of Ganghwa should have great pride for they have a cultural icon. I soon realized how crucial it is to appoint Ganghwa town as a top priority villiage. According to the fact that it won't be easy to form a superior town, I came to the conclusion that it is necessary to elicit every local resident's voluntary agreement. This essay consist of my concerns for the direction which Hwamunsuk culture center and Hwamunsuk village should go forward with. The contents are same as following. In the first Chapter, I looked into a previous study. But, I couldn't find a study related to Hwamunsuk folk tale. So I set the purpose of this study to provide more realistic informations about Hwamunsuk. In the second Chapter, we looked through the geographical position, the natural environment, the cutural environment and the industrial tourism of Ganghwa. By looking at these, I became sure that Ganghwa is the best area for development. In the third Chapter, I considered what is a folk tale, how folk tale education affects children, and how making content of folk tales has an influence on regional growth. We looked around how the tale has been used in domestic or foreign countries in Chapter four. In the case of foreign countries, we took a few tales such as the Breman band in Germany and Santa Claus in Finland, which are not only well known world-wide but also have familiar locations in the world. In addition, I've done some research on how korea's folk stories have developed. To make the comparison much clear, two well known folk stories, "Sim Cheong" and "Lim Gguk Jeong" each were being implemented at Cheorwon, Namyangju, Yangju and Incheon. However the gap between the quality of stories were very vast. Throughout Chapter five, there has been a long discussion on how to develop the Ganghwa area's folk stories "Hwamunsuk folk story". So I wrote a drawing book manuscript which mainly targets elementary students. Also I've mulled over how to attract numerous people to visit Hwamunsuk's department of cultural preservation. Due to this I came up with several solutions, which are utilizing folk stories to hold a sequence writing contest, a writing contest, and lastly a role-playing performance contest. I hope that this essay could be helpful for us to keep Hwamunsuk.
There are two main reasons why I wrote this essay. First, I wanted to rectify the fact that Ganghwa is well known not only for historical significance but also for cultural heritage which should be protected. Another reason is that the development of the cultural heritage would contribute to the livelihood of local residents. Moreover by being informed of our cultural heritage, I believe Ganghwa can stand out from other areas. From studying about Hwamunsuk. I realized Hwamunsuk as a cultural heritage, and the folk tale about it has a big meaning itself. A local resident of Ganghwa should have great pride for they have a cultural icon. I soon realized how crucial it is to appoint Ganghwa town as a top priority villiage. According to the fact that it won't be easy to form a superior town, I came to the conclusion that it is necessary to elicit every local resident's voluntary agreement. This essay consist of my concerns for the direction which Hwamunsuk culture center and Hwamunsuk village should go forward with. The contents are same as following. In the first Chapter, I looked into a previous study. But, I couldn't find a study related to Hwamunsuk folk tale. So I set the purpose of this study to provide more realistic informations about Hwamunsuk. In the second Chapter, we looked through the geographical position, the natural environment, the cutural environment and the industrial tourism of Ganghwa. By looking at these, I became sure that Ganghwa is the best area for development. In the third Chapter, I considered what is a folk tale, how folk tale education affects children, and how making content of folk tales has an influence on regional growth. We looked around how the tale has been used in domestic or foreign countries in Chapter four. In the case of foreign countries, we took a few tales such as the Breman band in Germany and Santa Claus in Finland, which are not only well known world-wide but also have familiar locations in the world. In addition, I've done some research on how korea's folk stories have developed. To make the comparison much clear, two well known folk stories, "Sim Cheong" and "Lim Gguk Jeong" each were being implemented at Cheorwon, Namyangju, Yangju and Incheon. However the gap between the quality of stories were very vast. Throughout Chapter five, there has been a long discussion on how to develop the Ganghwa area's folk stories "Hwamunsuk folk story". So I wrote a drawing book manuscript which mainly targets elementary students. Also I've mulled over how to attract numerous people to visit Hwamunsuk's department of cultural preservation. Due to this I came up with several solutions, which are utilizing folk stories to hold a sequence writing contest, a writing contest, and lastly a role-playing performance contest. I hope that this essay could be helpful for us to keep Hwamunsuk.
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