본 연구에서는 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계를 분석하고 소비자들의 약선음식 이용행태를 조사하여 약선음식 산업의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 약선음식의 속성과 약선음식에 대한 소비자들의 지각된 가치와 태도 및 행동의도 등을 약선음식의 품질을 결정하는 변수로 정의하여 측정지표로 활용하였다. 실증조사는 두 단계로 나누어 수행되었다. 1단계에서는 각 대학의 평생교육원에서 시행하고 있는 약선음식 프로그램을 분석하고, 이를 기초 자료로 삼아 예비 설문조사를 시행하였다. 2단계에서는 1단계의 예비설문조사가 본 연구의 의도에 부합되는 측정지표로 활용될 수 있는지에 대하여 분석하였다. 일부 미비한 항목들을 수정·보완하여 대구·경북지역의 약선음식 소비자들을 대상으로 최종 설문조사를 수행하였다. 설문조사에서 얻어진 291개의 표본에 대한 표본의 일반적인 특성을 분석하고, 각 변수들의 상호 영향관계에 유의한 측정항목들을 도출하였으며, 이들의 신뢰도를 검증하였다. 그리고 다중회귀분석 기법을 사용하여 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계에 대한 다중가설들을 검증하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 약선음식의 속성을 결정하는 요인은 외적 요인, 내적 요인, 풍미로 구분되었으며, 소비자들의 지각된 가치는 ...
본 연구에서는 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계를 분석하고 소비자들의 약선음식 이용행태를 조사하여 약선음식 산업의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 약선음식의 속성과 약선음식에 대한 소비자들의 지각된 가치와 태도 및 행동의도 등을 약선음식의 품질을 결정하는 변수로 정의하여 측정지표로 활용하였다. 실증조사는 두 단계로 나누어 수행되었다. 1단계에서는 각 대학의 평생교육원에서 시행하고 있는 약선음식 프로그램을 분석하고, 이를 기초 자료로 삼아 예비 설문조사를 시행하였다. 2단계에서는 1단계의 예비설문조사가 본 연구의 의도에 부합되는 측정지표로 활용될 수 있는지에 대하여 분석하였다. 일부 미비한 항목들을 수정·보완하여 대구·경북지역의 약선음식 소비자들을 대상으로 최종 설문조사를 수행하였다. 설문조사에서 얻어진 291개의 표본에 대한 표본의 일반적인 특성을 분석하고, 각 변수들의 상호 영향관계에 유의한 측정항목들을 도출하였으며, 이들의 신뢰도를 검증하였다. 그리고 다중회귀분석 기법을 사용하여 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계에 대한 다중가설들을 검증하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 약선음식의 속성을 결정하는 요인은 외적 요인, 내적 요인, 풍미로 구분되었으며, 소비자들의 지각된 가치는 기능적 가치, 감정적 가치, 효율적 가치로 구분되었고, 태도와 행동의도는 각각 1개 요인으로 구분되었다. 둘째, 약선음식의 내적 속성요인은 소비자들의 모든 지각가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 외적 속성요인은 소비자들의 감정적 지각가치에만 유의한 영향을 미치며, 풍미는 소비자들의 지각가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 셋째, 약선음식의 속성 중 내적요인과 풍미는 소비자들의 태도에 유의한 영향을 미치며, 외적요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 넷째, 소비자들의 기능적 지각가치와 감정적 지각가치는 소비자들의 태도에 유의한 영향을 미치며, 효율적 가치는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비자들의 모든 지각가치는 소비자들의 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구의 결과로부터 얻을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 약선음식의 속성요인 중에서 내적 요인이 소비자들의 지각된 가치와 태도 및 행동의도에 가장 큰 영향을 미친다. 이것은 사용한 재료의 맛이나 효능이 가장 중요한 품질요인이며, 소비자들은 양질의 식재료를 사용한 음식을 더욱 선호하고 있음을 의미한다. 요즘 많은 약선음식점에서 외적 요인에 집중하여 품질을 개선하려고 노력하지만, 약선음식의 내적 속성과 소비자들의 기능적 지각가치에 초점을 맞춘 마케팅 전략이 필요한 것으로 사료된다. 둘째, 약선음식의 외적속성 및 풍미도 소비자들의 감정적 지각가치와 태도 및 행동의도에 영향을 미치기 때문에 소홀히 해서는 안된다. 이것은 약선음식에 대한 소비자들의 기대수준이 높게 형성되어 있음을 의미한다. 따라서 소비자들에게 감정적 가치에 부응할 수 있는 전략을 수립하여야 할 것이다.
본 연구에서는 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계를 분석하고 소비자들의 약선음식 이용행태를 조사하여 약선음식 산업의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 약선음식의 속성과 약선음식에 대한 소비자들의 지각된 가치와 태도 및 행동의도 등을 약선음식의 품질을 결정하는 변수로 정의하여 측정지표로 활용하였다. 실증조사는 두 단계로 나누어 수행되었다. 1단계에서는 각 대학의 평생교육원에서 시행하고 있는 약선음식 프로그램을 분석하고, 이를 기초 자료로 삼아 예비 설문조사를 시행하였다. 2단계에서는 1단계의 예비설문조사가 본 연구의 의도에 부합되는 측정지표로 활용될 수 있는지에 대하여 분석하였다. 일부 미비한 항목들을 수정·보완하여 대구·경북지역의 약선음식 소비자들을 대상으로 최종 설문조사를 수행하였다. 설문조사에서 얻어진 291개의 표본에 대한 표본의 일반적인 특성을 분석하고, 각 변수들의 상호 영향관계에 유의한 측정항목들을 도출하였으며, 이들의 신뢰도를 검증하였다. 그리고 다중회귀분석 기법을 사용하여 약선음식의 품질에 영향을 미치는 요인들의 상호 영향관계에 대한 다중가설들을 검증하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 약선음식의 속성을 결정하는 요인은 외적 요인, 내적 요인, 풍미로 구분되었으며, 소비자들의 지각된 가치는 기능적 가치, 감정적 가치, 효율적 가치로 구분되었고, 태도와 행동의도는 각각 1개 요인으로 구분되었다. 둘째, 약선음식의 내적 속성요인은 소비자들의 모든 지각가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 외적 속성요인은 소비자들의 감정적 지각가치에만 유의한 영향을 미치며, 풍미는 소비자들의 지각가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 셋째, 약선음식의 속성 중 내적요인과 풍미는 소비자들의 태도에 유의한 영향을 미치며, 외적요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 넷째, 소비자들의 기능적 지각가치와 감정적 지각가치는 소비자들의 태도에 유의한 영향을 미치며, 효율적 가치는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비자들의 모든 지각가치는 소비자들의 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구의 결과로부터 얻을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 약선음식의 속성요인 중에서 내적 요인이 소비자들의 지각된 가치와 태도 및 행동의도에 가장 큰 영향을 미친다. 이것은 사용한 재료의 맛이나 효능이 가장 중요한 품질요인이며, 소비자들은 양질의 식재료를 사용한 음식을 더욱 선호하고 있음을 의미한다. 요즘 많은 약선음식점에서 외적 요인에 집중하여 품질을 개선하려고 노력하지만, 약선음식의 내적 속성과 소비자들의 기능적 지각가치에 초점을 맞춘 마케팅 전략이 필요한 것으로 사료된다. 둘째, 약선음식의 외적속성 및 풍미도 소비자들의 감정적 지각가치와 태도 및 행동의도에 영향을 미치기 때문에 소홀히 해서는 안된다. 이것은 약선음식에 대한 소비자들의 기대수준이 높게 형성되어 있음을 의미한다. 따라서 소비자들에게 감정적 가치에 부응할 수 있는 전략을 수립하여야 할 것이다.
In this study, we have investigated an effect that the attributes of Yaksun food have on perceived value, attitude and buying intention of customer. And we have also investigated the type of which customers use Yaksun food in order to find a way of invigorating the Yaksun food industry. We defined b...
In this study, we have investigated an effect that the attributes of Yaksun food have on perceived value, attitude and buying intention of customer. And we have also investigated the type of which customers use Yaksun food in order to find a way of invigorating the Yaksun food industry. We defined by variables the attributes of Yaksun food, the perceived value, attitude and buying intention of customer, which determine the quality of Yaksun food and made use of measurement indicators on our study. Practical survey is conducted by two steps. In first step, we analyzed the programs of Yaksun which are executed in school of continuing education of several university, and carried out a preliminary questionnaire study based on the results. In second step, we verified the preliminary questionnaire study corresponded with the purpose of our study, and carried out a final questionnaire study after making up for the weak points. After analyzing the samples of 291, we extracted the measuring items which gave a meaningful effect on the relationship between the variables, and verified the hypotheses that we have already formulated on the relationship between the variables via multiple regression analysis. The verifying results are as follows. First, the attributes of Yaksun food was determined by external factors, internal factors, and flavors, and the perceived value of customer was divided by functional value, emotional value, and efficient value. Second, the internal attributes of Yaksun food were proved to have an effect on all of the perceived value of customer, the external attributes of Yaksun food were proved to have an effect only on the emotional perceived value of customer, and the flavors of Yaksun food were proved not to have an effect on the perceived value of customer. Third, the internal attributes and flavors of Yaksun food were proved to have an effect on the attitude of customer, and the external attributes of Yaksun food not to have. Fourth, the functional and emotional perceived value of customer were proved to have an effect on the attitude of customer, and the efficient perceived value of customer not to have. Finally, all of the perceived value of customer were proved to have an effect on the behavior intention of customer.
In this study, we have investigated an effect that the attributes of Yaksun food have on perceived value, attitude and buying intention of customer. And we have also investigated the type of which customers use Yaksun food in order to find a way of invigorating the Yaksun food industry. We defined by variables the attributes of Yaksun food, the perceived value, attitude and buying intention of customer, which determine the quality of Yaksun food and made use of measurement indicators on our study. Practical survey is conducted by two steps. In first step, we analyzed the programs of Yaksun which are executed in school of continuing education of several university, and carried out a preliminary questionnaire study based on the results. In second step, we verified the preliminary questionnaire study corresponded with the purpose of our study, and carried out a final questionnaire study after making up for the weak points. After analyzing the samples of 291, we extracted the measuring items which gave a meaningful effect on the relationship between the variables, and verified the hypotheses that we have already formulated on the relationship between the variables via multiple regression analysis. The verifying results are as follows. First, the attributes of Yaksun food was determined by external factors, internal factors, and flavors, and the perceived value of customer was divided by functional value, emotional value, and efficient value. Second, the internal attributes of Yaksun food were proved to have an effect on all of the perceived value of customer, the external attributes of Yaksun food were proved to have an effect only on the emotional perceived value of customer, and the flavors of Yaksun food were proved not to have an effect on the perceived value of customer. Third, the internal attributes and flavors of Yaksun food were proved to have an effect on the attitude of customer, and the external attributes of Yaksun food not to have. Fourth, the functional and emotional perceived value of customer were proved to have an effect on the attitude of customer, and the efficient perceived value of customer not to have. Finally, all of the perceived value of customer were proved to have an effect on the behavior intention of customer.
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