중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감 및 진로태도성숙과 학업성취도와의 관계 The Relationship among the parents' Nurturing Attitude perceived by Middle-School Students, Self-Efficacy, Career Attitude Maturity and Academic Achievement원문보기
본 연구는 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업성취도와의 관계를 알아보고, 이를 통해 학업성취도를 향상시키기 위한 학부모 교육 자료의 근거와 더 나아가 학생들의 학업과 진로 관련 고민 상담의 기초 자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 성별에 따라 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도 성숙 및 학업성취도는 차이가 있는가? 연구문제 2. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도는 상호 어떤 관계가 있는가? 연구문제 3. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 인과 구조적 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 고등학교 진학을 앞둔 경상남도 창원시에 소재한 S중학교 3학년 남·여 학생을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였고, 질문지는 총 448부를 배부하여 회수된 질문지 중 응답이 누락된 것과 불성실한 응답으로 신뢰도가 떨어지는 질문지를 제외하고 381부가 최종적으로 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 ...
본 연구는 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업성취도와의 관계를 알아보고, 이를 통해 학업성취도를 향상시키기 위한 학부모 교육 자료의 근거와 더 나아가 학생들의 학업과 진로 관련 고민 상담의 기초 자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 성별에 따라 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도 성숙 및 학업성취도는 차이가 있는가? 연구문제 2. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도는 상호 어떤 관계가 있는가? 연구문제 3. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 인과 구조적 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 고등학교 진학을 앞둔 경상남도 창원시에 소재한 S중학교 3학년 남·여 학생을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였고, 질문지는 총 448부를 배부하여 회수된 질문지 중 응답이 누락된 것과 불성실한 응답으로 신뢰도가 떨어지는 질문지를 제외하고 381부가 최종적으로 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도 성숙 및 학업성취도가 차이를 보이는지 비교한 결과, 자기효능감은 성별에 따라 차이를 보이지 않았지만, 부모양육태도, 진로태도성숙, 학업성적은 모든 영역에서 여학생들이 남학생들 보다 높은 수치를 보였다. 특히 부의 애정적인 태도와 모의 애정적, 자율적, 성취적인 태도에 긍정적인 지각을 많이 가지고 있었고, 진로태도성숙에 있어서도 하위요인 중 준비성, 독립성, 목적성 수치가 높았으며 학업성적도 5개 과목 모두에서 높은 성적을 보였다. 둘째, 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 관계를 분석한 결과, 부모양육태도에 대한 지각이 긍정적인 학생들은 자기효능감이 높고, 진로태도성숙도 높으며, 학업성적도 높게 나타났다. 특히 부 양육태도에 대한 지각이 긍정적인 학생들과 높은 진로태도성숙의 수치를 보이는 학생들은 학업성적이 높게 나타났다. 셋째, 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 인과 구조적 관계를 구조모형을 통해 알아본 결과, 부모양육태도가 자기효능감에 대해 가지는 효과와 자기효능감이 진로태도성숙에 가지는 효과만이 유의한 직접효과로 나타났으며 학업성적에 대해 자기효능감은 직접효과와 간접효과를 합친 총효과가 유의한 것으로 나타났다. 다시 말하면 부모양육태도를 긍정적으로 지각하면 자기효능감이 높아지고, 높아진 자기효능감은 진로태도성숙과 학업성적을 높이는 것으로 나타났다. 위의 연구결과와 같이 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙은 학업성취도에 영향을 미치고 있다. 따라서 학업성취도를 높이기 위해서는 자녀발달단계에 적합한 부모양육태도와 무모한 도전보다는 현실에 근거한 자기효능감을 바탕으로 한 도전과제를 제시하며, 이와 더불어 적성과 흥미에 맞는 진로를 선택하기 위한 생활 속 진로탐색이 이루어지도록 자녀에게 무엇을 할 때 가장 행복하며, 무엇을 잘 하는지를 늘 인지하도록 도와야 할 것이다.
본 연구는 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업성취도와의 관계를 알아보고, 이를 통해 학업성취도를 향상시키기 위한 학부모 교육 자료의 근거와 더 나아가 학생들의 학업과 진로 관련 고민 상담의 기초 자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 성별에 따라 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도 성숙 및 학업성취도는 차이가 있는가? 연구문제 2. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도는 상호 어떤 관계가 있는가? 연구문제 3. 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 인과 구조적 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 고등학교 진학을 앞둔 경상남도 창원시에 소재한 S중학교 3학년 남·여 학생을 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였고, 질문지는 총 448부를 배부하여 회수된 질문지 중 응답이 누락된 것과 불성실한 응답으로 신뢰도가 떨어지는 질문지를 제외하고 381부가 최종적으로 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도 성숙 및 학업성취도가 차이를 보이는지 비교한 결과, 자기효능감은 성별에 따라 차이를 보이지 않았지만, 부모양육태도, 진로태도성숙, 학업성적은 모든 영역에서 여학생들이 남학생들 보다 높은 수치를 보였다. 특히 부의 애정적인 태도와 모의 애정적, 자율적, 성취적인 태도에 긍정적인 지각을 많이 가지고 있었고, 진로태도성숙에 있어서도 하위요인 중 준비성, 독립성, 목적성 수치가 높았으며 학업성적도 5개 과목 모두에서 높은 성적을 보였다. 둘째, 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 관계를 분석한 결과, 부모양육태도에 대한 지각이 긍정적인 학생들은 자기효능감이 높고, 진로태도성숙도 높으며, 학업성적도 높게 나타났다. 특히 부 양육태도에 대한 지각이 긍정적인 학생들과 높은 진로태도성숙의 수치를 보이는 학생들은 학업성적이 높게 나타났다. 셋째, 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙 및 학업 성취도의 인과 구조적 관계를 구조모형을 통해 알아본 결과, 부모양육태도가 자기효능감에 대해 가지는 효과와 자기효능감이 진로태도성숙에 가지는 효과만이 유의한 직접효과로 나타났으며 학업성적에 대해 자기효능감은 직접효과와 간접효과를 합친 총효과가 유의한 것으로 나타났다. 다시 말하면 부모양육태도를 긍정적으로 지각하면 자기효능감이 높아지고, 높아진 자기효능감은 진로태도성숙과 학업성적을 높이는 것으로 나타났다. 위의 연구결과와 같이 중학생이 지각한 부모의 양육태도, 자기효능감, 진로태도성숙은 학업성취도에 영향을 미치고 있다. 따라서 학업성취도를 높이기 위해서는 자녀발달단계에 적합한 부모양육태도와 무모한 도전보다는 현실에 근거한 자기효능감을 바탕으로 한 도전과제를 제시하며, 이와 더불어 적성과 흥미에 맞는 진로를 선택하기 위한 생활 속 진로탐색이 이루어지도록 자녀에게 무엇을 할 때 가장 행복하며, 무엇을 잘 하는지를 늘 인지하도록 도와야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the relationship among parental attitude perceived by middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement in an effort to provide information on parent education geared toward boosting academic achievement, academic counselin...
The purpose of this study was to examine the relationship among parental attitude perceived by middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement in an effort to provide information on parent education geared toward boosting academic achievement, academic counseling and career-related counseling. The subjects in this study were the selected boys and girls who were in their third grade at a middle school located in the city of Changwon, South Gyeongsang Province. A survey was conducted to gather data. The major findings of the study were as follows: First, whether there would be any differences among the middle school students in perceived parental attitude, self-efficacy, career maturity and academic achievement according to gender was analyzed. And it's found that there were no differences in self-efficacy according to gender, and that the middle school girls scored higher than the middle school boys in perceived parental attitude, career maturity and academic standing. In particular, they took a more favorable view of affectional paternal attitude, affectional maternal attitude, autonomous maternal attitude and achievement-oriented maternal attitude. In terms of career maturity, they scored higher in readiness, independence and finality among the subfactors of it. As to academic standing, they scored high in all the five subjects. Second, the relationship among parental attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement was analyzed, and it's found that the students who looked at parental attitude in a more positive way were more excellent in self-efficacy, career maturity and academic standing. Especially, those who viewed paternal attitude more favorably and who scored higher in career maturity were ahead of the others in academic standing. Third, a structural model was utilized to determine the causal- structural relationship among paternal attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement, and it's found that just parental attitude had a significant direct effect on self-efficacy and career maturity, and that only self- efficacy had a significant direct effect on career maturity. Self-efficacy had a significant overall effect on academic standing when its direct and indirect effects were combined. In other words, a more positive perception of parental attitude led to an improved self-efficacy, and the improved self-efficacy served, in turn, to bolster career maturity and academic standing. The above-mentioned findings illustrated that parental attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy and career maturity exerted an influence on their academic achievement. Therefore parents should raise their children in a manner to be appropriate for their developmental stage in order to boost their academic achievement, and students should be given a task that could improve self-efficacy instead of merely making a reckless challenge. In addition, parents should try to help their children realize what makes them feel happy and what they are good at so that they could explore their career in daily routine life to make the right career choice.
The purpose of this study was to examine the relationship among parental attitude perceived by middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement in an effort to provide information on parent education geared toward boosting academic achievement, academic counseling and career-related counseling. The subjects in this study were the selected boys and girls who were in their third grade at a middle school located in the city of Changwon, South Gyeongsang Province. A survey was conducted to gather data. The major findings of the study were as follows: First, whether there would be any differences among the middle school students in perceived parental attitude, self-efficacy, career maturity and academic achievement according to gender was analyzed. And it's found that there were no differences in self-efficacy according to gender, and that the middle school girls scored higher than the middle school boys in perceived parental attitude, career maturity and academic standing. In particular, they took a more favorable view of affectional paternal attitude, affectional maternal attitude, autonomous maternal attitude and achievement-oriented maternal attitude. In terms of career maturity, they scored higher in readiness, independence and finality among the subfactors of it. As to academic standing, they scored high in all the five subjects. Second, the relationship among parental attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement was analyzed, and it's found that the students who looked at parental attitude in a more positive way were more excellent in self-efficacy, career maturity and academic standing. Especially, those who viewed paternal attitude more favorably and who scored higher in career maturity were ahead of the others in academic standing. Third, a structural model was utilized to determine the causal- structural relationship among paternal attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy, career maturity and academic achievement, and it's found that just parental attitude had a significant direct effect on self-efficacy and career maturity, and that only self- efficacy had a significant direct effect on career maturity. Self-efficacy had a significant overall effect on academic standing when its direct and indirect effects were combined. In other words, a more positive perception of parental attitude led to an improved self-efficacy, and the improved self-efficacy served, in turn, to bolster career maturity and academic standing. The above-mentioned findings illustrated that parental attitude perceived by the middle school students, their self-efficacy and career maturity exerted an influence on their academic achievement. Therefore parents should raise their children in a manner to be appropriate for their developmental stage in order to boost their academic achievement, and students should be given a task that could improve self-efficacy instead of merely making a reckless challenge. In addition, parents should try to help their children realize what makes them feel happy and what they are good at so that they could explore their career in daily routine life to make the right career choice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.