본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생들의 독서 실태와 독서지도에 대한 인식을 파악하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하게 위하여 성별, 거주지, 학년을 배경 변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생들은 주로 어떤 책을 얼마나 많이, 언제 어느 정도의 시간을 들여서 읽고 있는가?
둘째, 독서 지도의 필요성과 목적에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
셋째, 독서 지도에 포함될 내용과 과정에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
넷째, 독서 지도의 효과와 문제점, 개선점에 대한 ...
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생들의 독서 실태와 독서지도에 대한 인식을 파악하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하게 위하여 성별, 거주지, 학년을 배경 변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생들은 주로 어떤 책을 얼마나 많이, 언제 어느 정도의 시간을 들여서 읽고 있는가?
둘째, 독서 지도의 필요성과 목적에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
셋째, 독서 지도에 포함될 내용과 과정에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
넷째, 독서 지도의 효과와 문제점, 개선점에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 고학년 학생들은 만화책을 많이 읽고 한 달에 1-5권 정도 읽는 학생이 많은 것으로 나타났다. 책은 집에서 저녁 시간에(9시 이전) 많이 읽으며, 하루에 10분 이상~30분 미만 책을 읽는 학생이 가장 많으나, 학년이 높아질수록 독서량이 줄어들고 있었다.
둘째, 독서 지도의 필요성 여부에 대해 ‘필요하다’고 인식한 학생이 많았고, 독서지도가 필요한 이유에 대해서는 ‘책을 통해 지식을 얻기 위해서’가 가장 높게 인식되었다. 독서 지도의 가장 중요한 목적에 대해서는 ‘스스로 책을 읽는 습관을 기르기 위해서’가 가장 높게 나타났다.
셋째, 현재 독서 지도가 도움이 되는지에 대해서 ‘보통’이라는 응답이 가장 많았으며, 독서 전에는 ‘나에게 맞는 읽을 만한 책 추천받기’, 독서 중에는 ‘모르는 단어 의미 파악하고 이해하며 읽기’, 독서 후에는 ‘친구들과 읽은 책에 대해 토의하기’에 대해 지도받고 싶다고 인식하였다.
넷째, 독서 지도의 가장 큰 효과에 대해 ‘꾸준히 책 읽는 습관을 기를 수 있다’고 인식하고 있고, 독서 지도의 가장 큰 문제점으로 ‘책을 읽고 나면 무조건 독후감을 쓰라고 한다’고 인식하는 것으로 나타났고, 독서 지도의 가장 먼저 개선할 점으로는 ‘다양하고 재미있는 독서행사가 많아져야 한다’고 인식하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구에서 초등학생들은 독서의 중요성을 알고 독서를 꾸준히 하고 있으며 학교에서도 독서 지도가 이루어지고 있으나, 고학년으로 올라갈수록 독서량이 감소하고 독서 지도에 대한 인식도 낮은 것으로 나타났다. 이 결과를 통해 학교를 독서할 수 있는 교육 환경으로 개선하는 노력이 필요하고, 체계적이며 전문적인 독서 지도를 위한 교사의 연수 및 노력이 요구되며, 학생들에게 맞는 독서 지도 프로그램이 다양하게 개발되어져야 한다고 판단된다.
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생들의 독서 실태와 독서지도에 대한 인식을 파악하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하게 위하여 성별, 거주지, 학년을 배경 변인으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생들은 주로 어떤 책을 얼마나 많이, 언제 어느 정도의 시간을 들여서 읽고 있는가?
둘째, 독서 지도의 필요성과 목적에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
셋째, 독서 지도에 포함될 내용과 과정에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
넷째, 독서 지도의 효과와 문제점, 개선점에 대한 초등학생들의 인식은 어떠한가?
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 고학년 학생들은 만화책을 많이 읽고 한 달에 1-5권 정도 읽는 학생이 많은 것으로 나타났다. 책은 집에서 저녁 시간에(9시 이전) 많이 읽으며, 하루에 10분 이상~30분 미만 책을 읽는 학생이 가장 많으나, 학년이 높아질수록 독서량이 줄어들고 있었다.
둘째, 독서 지도의 필요성 여부에 대해 ‘필요하다’고 인식한 학생이 많았고, 독서지도가 필요한 이유에 대해서는 ‘책을 통해 지식을 얻기 위해서’가 가장 높게 인식되었다. 독서 지도의 가장 중요한 목적에 대해서는 ‘스스로 책을 읽는 습관을 기르기 위해서’가 가장 높게 나타났다.
셋째, 현재 독서 지도가 도움이 되는지에 대해서 ‘보통’이라는 응답이 가장 많았으며, 독서 전에는 ‘나에게 맞는 읽을 만한 책 추천받기’, 독서 중에는 ‘모르는 단어 의미 파악하고 이해하며 읽기’, 독서 후에는 ‘친구들과 읽은 책에 대해 토의하기’에 대해 지도받고 싶다고 인식하였다.
넷째, 독서 지도의 가장 큰 효과에 대해 ‘꾸준히 책 읽는 습관을 기를 수 있다’고 인식하고 있고, 독서 지도의 가장 큰 문제점으로 ‘책을 읽고 나면 무조건 독후감을 쓰라고 한다’고 인식하는 것으로 나타났고, 독서 지도의 가장 먼저 개선할 점으로는 ‘다양하고 재미있는 독서행사가 많아져야 한다’고 인식하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구에서 초등학생들은 독서의 중요성을 알고 독서를 꾸준히 하고 있으며 학교에서도 독서 지도가 이루어지고 있으나, 고학년으로 올라갈수록 독서량이 감소하고 독서 지도에 대한 인식도 낮은 것으로 나타났다. 이 결과를 통해 학교를 독서할 수 있는 교육 환경으로 개선하는 노력이 필요하고, 체계적이며 전문적인 독서 지도를 위한 교사의 연수 및 노력이 요구되며, 학생들에게 맞는 독서 지도 프로그램이 다양하게 개발되어져야 한다고 판단된다.
The objective of this study is to perceive the actual reading condition and perception on reading guide of elementary students in upper grades. To achieve the goal, gender, place of residence, grade were set as variables and following subjects were set for inquiry.
First, what kind of books, ho...
The objective of this study is to perceive the actual reading condition and perception on reading guide of elementary students in upper grades. To achieve the goal, gender, place of residence, grade were set as variables and following subjects were set for inquiry.
First, what kind of books, how many books and how much time the elementary students spend on reading?
Second, how the elementary students perceive the necessity and purpose of reading guide?
Third, how the elementary students perceive the contents and courses included in reading guide?
Fourth, how the elementary students perceive the effectiveness, drawbacks and improvements in reading guide?
The results are as follows.
First, the elementary students in upper grade mainly read cartoons and average of 1-5 books in a month. They read books at evening time (before 9) at home for 10-30 minutes a day. However as the grades go up, the amount of reading decreases.
Second, many students perceived the necessity of reading guide and they counted ‘to gain the knowledge through books’ as the main reason. The most important purpose of reading guide turned out as ‘to foster the habit of reading by oneself’.
Third, the help from present reading guide was called ‘normal’. The students wanted to get reading guide in following parts - ‘recommendation of proper books’ before reading, ‘understanding the meaning of unknown words’ during/throughout reading and ‘discussion with friends’ after reading.
Fourth, ‘steady reading habit’ counted as the biggest effectiveness and ‘compulsory book report after reading’ counted as the biggest drawback in reading guide. ‘More diverse and interesting reading events’ appeared as the first and most needed improvement which should take place.
This study showed that elementary students do know the importance of reading, read the books steadily and schools give reading guides to students. However, the amount of reading and perception towards reading guide decreased as the grades go up. The result suggests that the efforts should be put in to improve the educational environment for reading. Training system for teachers is required for systematic and professional reading guide, and variety of reading programs should be developed to fulfill the needs for students.
The objective of this study is to perceive the actual reading condition and perception on reading guide of elementary students in upper grades. To achieve the goal, gender, place of residence, grade were set as variables and following subjects were set for inquiry.
First, what kind of books, how many books and how much time the elementary students spend on reading?
Second, how the elementary students perceive the necessity and purpose of reading guide?
Third, how the elementary students perceive the contents and courses included in reading guide?
Fourth, how the elementary students perceive the effectiveness, drawbacks and improvements in reading guide?
The results are as follows.
First, the elementary students in upper grade mainly read cartoons and average of 1-5 books in a month. They read books at evening time (before 9) at home for 10-30 minutes a day. However as the grades go up, the amount of reading decreases.
Second, many students perceived the necessity of reading guide and they counted ‘to gain the knowledge through books’ as the main reason. The most important purpose of reading guide turned out as ‘to foster the habit of reading by oneself’.
Third, the help from present reading guide was called ‘normal’. The students wanted to get reading guide in following parts - ‘recommendation of proper books’ before reading, ‘understanding the meaning of unknown words’ during/throughout reading and ‘discussion with friends’ after reading.
Fourth, ‘steady reading habit’ counted as the biggest effectiveness and ‘compulsory book report after reading’ counted as the biggest drawback in reading guide. ‘More diverse and interesting reading events’ appeared as the first and most needed improvement which should take place.
This study showed that elementary students do know the importance of reading, read the books steadily and schools give reading guides to students. However, the amount of reading and perception towards reading guide decreased as the grades go up. The result suggests that the efforts should be put in to improve the educational environment for reading. Training system for teachers is required for systematic and professional reading guide, and variety of reading programs should be developed to fulfill the needs for students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.