본 연구의 목적은 유아교사들의 유아언어교육 내용에 대한 지식이 어떠한지 개념도 분석을 해 봄으로써 유아언어교육 내용을 결정하는데 있어 기초가 되는 교사의 지식을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 상위개념은 어떠한가? 1) 상위개념의 수는 어떠한가? 2) 상위개념의 유형은 어떠한가? 3) 상위개념의 특성은 어떠한가? 2. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 종속개념은 어떠한가? 1) 종속개념의 총수는 어떠한가? 2) 상위개념에 포함된 종속개념의 내용은 어떠한가? 3) 교사의 변인에 따른 밀도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 시내에 위치한 유아교육 기관에서 근무하고 있는 보육교사 20명, 유치원 교사 20명이다. 유아교사들의 언어교육 내용에 대한 지식을 조사하기 위해 Novak과 Gowin(1984)의 개념도를 사용하여 내용을 분석하였다. 또한 유아교사들의 언어교육에 관한 지식을 조사하기 위해 표준보육과정과 누리과정의 의사소통의 내용체계로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아언어교육 내용에 대한 교사의 개념도에 나타난 상위개념을 분석한 결과 교사들이 개념도에서 사용한 상위개념은 15개였으며 말하기(24%), 듣기(23.33%), 읽기(22.67%), 쓰기(22.67%) 순이었다. 이는 교사들이 말하기와 듣기 그리고 읽기 쓰기를 순으로 중요하게 여기고 많이 활용함을 알 수 있다. 상위개념 중 말하기는 위계, 종속개념의 수, ...
본 연구의 목적은 유아교사들의 유아언어교육 내용에 대한 지식이 어떠한지 개념도 분석을 해 봄으로써 유아언어교육 내용을 결정하는데 있어 기초가 되는 교사의 지식을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 상위개념은 어떠한가? 1) 상위개념의 수는 어떠한가? 2) 상위개념의 유형은 어떠한가? 3) 상위개념의 특성은 어떠한가? 2. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 종속개념은 어떠한가? 1) 종속개념의 총수는 어떠한가? 2) 상위개념에 포함된 종속개념의 내용은 어떠한가? 3) 교사의 변인에 따른 밀도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 시내에 위치한 유아교육 기관에서 근무하고 있는 보육교사 20명, 유치원 교사 20명이다. 유아교사들의 언어교육 내용에 대한 지식을 조사하기 위해 Novak과 Gowin(1984)의 개념도를 사용하여 내용을 분석하였다. 또한 유아교사들의 언어교육에 관한 지식을 조사하기 위해 표준보육과정과 누리과정의 의사소통의 내용체계로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아언어교육 내용에 대한 교사의 개념도에 나타난 상위개념을 분석한 결과 교사들이 개념도에서 사용한 상위개념은 15개였으며 말하기(24%), 듣기(23.33%), 읽기(22.67%), 쓰기(22.67%) 순이었다. 이는 교사들이 말하기와 듣기 그리고 읽기 쓰기를 순으로 중요하게 여기고 많이 활용함을 알 수 있다. 상위개념 중 말하기는 위계, 종속개념의 수, 특성점수가 모두 높은 빈도를 보였다. 둘째, 유아언어교육에 대한 교사의 개념도의 종속개념을 분석한 결과 교사들의 개념도에서 나타난 상위개념 15개에 대한 종속개념의 총수는 225개였다. 종속개념의 내용을 교육과정을 기준으로 분석한 결과 말하기에 포함된 종속개념은 26개로 가장 많은 종속개념을 포함하고 있었다. 듣기의 경우 포함된 종속개념은 14개, 읽기에 포함된 종속개념은 22개, 쓰기에 포함된 종속개념은 21개로 나타났다. 또한 교사 각 개념도의 밀도를 구하여 교사에 따른 차이를 분석한 결과 연수의 유무에 따라서 교사의 언어교육에 대한 지식의 체계가 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 이는 유아언어교육에 대한 교사 교육의 내용에 시사하는 바가 많은 것으로 여겨진다.
본 연구의 목적은 유아교사들의 유아언어교육 내용에 대한 지식이 어떠한지 개념도 분석을 해 봄으로써 유아언어교육 내용을 결정하는데 있어 기초가 되는 교사의 지식을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 상위개념은 어떠한가? 1) 상위개념의 수는 어떠한가? 2) 상위개념의 유형은 어떠한가? 3) 상위개념의 특성은 어떠한가? 2. 유아언어교육 내용에 대한 교사 개념도의 종속개념은 어떠한가? 1) 종속개념의 총수는 어떠한가? 2) 상위개념에 포함된 종속개념의 내용은 어떠한가? 3) 교사의 변인에 따른 밀도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 시내에 위치한 유아교육 기관에서 근무하고 있는 보육교사 20명, 유치원 교사 20명이다. 유아교사들의 언어교육 내용에 대한 지식을 조사하기 위해 Novak과 Gowin(1984)의 개념도를 사용하여 내용을 분석하였다. 또한 유아교사들의 언어교육에 관한 지식을 조사하기 위해 표준보육과정과 누리과정의 의사소통의 내용체계로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아언어교육 내용에 대한 교사의 개념도에 나타난 상위개념을 분석한 결과 교사들이 개념도에서 사용한 상위개념은 15개였으며 말하기(24%), 듣기(23.33%), 읽기(22.67%), 쓰기(22.67%) 순이었다. 이는 교사들이 말하기와 듣기 그리고 읽기 쓰기를 순으로 중요하게 여기고 많이 활용함을 알 수 있다. 상위개념 중 말하기는 위계, 종속개념의 수, 특성점수가 모두 높은 빈도를 보였다. 둘째, 유아언어교육에 대한 교사의 개념도의 종속개념을 분석한 결과 교사들의 개념도에서 나타난 상위개념 15개에 대한 종속개념의 총수는 225개였다. 종속개념의 내용을 교육과정을 기준으로 분석한 결과 말하기에 포함된 종속개념은 26개로 가장 많은 종속개념을 포함하고 있었다. 듣기의 경우 포함된 종속개념은 14개, 읽기에 포함된 종속개념은 22개, 쓰기에 포함된 종속개념은 21개로 나타났다. 또한 교사 각 개념도의 밀도를 구하여 교사에 따른 차이를 분석한 결과 연수의 유무에 따라서 교사의 언어교육에 대한 지식의 체계가 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 이는 유아언어교육에 대한 교사 교육의 내용에 시사하는 바가 많은 것으로 여겨진다.
The purpose of this study is to examine teachers’ knowledge that is a basis for determining the contents ofearly childhood language education, by carrying out concept map analysis to investigate what early childhood teachers’knowledge about the contents of early childhood language education is. For ...
The purpose of this study is to examine teachers’ knowledge that is a basis for determining the contents ofearly childhood language education, by carrying out concept map analysis to investigate what early childhood teachers’knowledge about the contents of early childhood language education is. For that purpose of this study, the following research questions were established. 1. What are the superordinate concepts of teachers’ concept map about the contents of early childhood language education? 1) How many superordinate concepts are there? 2) What are the types of the superordinate concepts? 3) What are the characteristics of the types of the superordinate concepts? 2. What are the subordinate concepts of teachers’ concept map about the contents of early childhood language education? 1) How many subordinate concepts are there? 2) What are the contents of the subordinate concepts included in the superordinate concepts? 3) How are the densities due to teachers’ variables? The subjects of this study were 20 daycare teachers and 20 kindergarten teachers working for early childhood educational institutes located in Busan City. In order to investigate the contents of early childhood teachers’knowledge of the contents of language education, I analyzed the contents by means of Novak and Gowin’s (1984) concept map. Also, in order to investigate early childhood teachers’knowledge of language education, I analyzed the systems of contents of communication in the standard daycare curriculum and the Nuri curriculrum. The results of this study can be summarized as follows. First, as a result of the analysis of the superordinate concepts in the teachers’ concept maps of the contents of early childhood language education, it turned out that the number of the superordinate concepts used in the concept map by the teachers was 15, and that speaking occupied 24%, listening 22.33%, reading 22.67%, and writing 22.67%. This tells us that the teachers put more importance on and more frequently used the superordinate concepts in that order. Of the superordinate concepts, speaking showed high frequency in all the areas of hierarchy, number of subordinate concepts, and specialty scores. Second, as a result of the analysis of the subordinate concepts in the teachers’ concept maps of early childhood language education, it turned out that there were a total of 225 subordinate concepts for the 15 superordinate concepts in the teachers’concept maps. As a result of the analysis of the contents of the subordinate concepts on the basis of the curricula, we found out that the number of the subordinate concepts included in speaking was 26, the highest number of subordinate concepts. Also, it was found out that the number of the subordinate concepts included in listening was 14, that in reading 22, and that in writing 21. Also, asa result of the analysis of the differences among the teachers with respect to the densities of the individual concept maps, it turned out that there were no significant differences in the teachers’ knowledge system of language education in accordance with job training. This suggests much about the contents of teachers’early childhood language education.
The purpose of this study is to examine teachers’ knowledge that is a basis for determining the contents ofearly childhood language education, by carrying out concept map analysis to investigate what early childhood teachers’knowledge about the contents of early childhood language education is. For that purpose of this study, the following research questions were established. 1. What are the superordinate concepts of teachers’ concept map about the contents of early childhood language education? 1) How many superordinate concepts are there? 2) What are the types of the superordinate concepts? 3) What are the characteristics of the types of the superordinate concepts? 2. What are the subordinate concepts of teachers’ concept map about the contents of early childhood language education? 1) How many subordinate concepts are there? 2) What are the contents of the subordinate concepts included in the superordinate concepts? 3) How are the densities due to teachers’ variables? The subjects of this study were 20 daycare teachers and 20 kindergarten teachers working for early childhood educational institutes located in Busan City. In order to investigate the contents of early childhood teachers’knowledge of the contents of language education, I analyzed the contents by means of Novak and Gowin’s (1984) concept map. Also, in order to investigate early childhood teachers’knowledge of language education, I analyzed the systems of contents of communication in the standard daycare curriculum and the Nuri curriculrum. The results of this study can be summarized as follows. First, as a result of the analysis of the superordinate concepts in the teachers’ concept maps of the contents of early childhood language education, it turned out that the number of the superordinate concepts used in the concept map by the teachers was 15, and that speaking occupied 24%, listening 22.33%, reading 22.67%, and writing 22.67%. This tells us that the teachers put more importance on and more frequently used the superordinate concepts in that order. Of the superordinate concepts, speaking showed high frequency in all the areas of hierarchy, number of subordinate concepts, and specialty scores. Second, as a result of the analysis of the subordinate concepts in the teachers’ concept maps of early childhood language education, it turned out that there were a total of 225 subordinate concepts for the 15 superordinate concepts in the teachers’concept maps. As a result of the analysis of the contents of the subordinate concepts on the basis of the curricula, we found out that the number of the subordinate concepts included in speaking was 26, the highest number of subordinate concepts. Also, it was found out that the number of the subordinate concepts included in listening was 14, that in reading 22, and that in writing 21. Also, asa result of the analysis of the differences among the teachers with respect to the densities of the individual concept maps, it turned out that there were no significant differences in the teachers’ knowledge system of language education in accordance with job training. This suggests much about the contents of teachers’early childhood language education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.