본문의 연구대상은 최근 중국에서 성행하고 있는 산자이<山寨> 현상이다. 산자이 현상이란 산자이 휴대폰에서 비롯된 것으로 인터넷을 통해 빠르게 확산되어 사람들의 일상생활에까지 확대됨으로써 중국 특유의 산자이 문화가 형성된 것을 일컫는다. '산자이'라는 단어는 중국인에게 이제 더 이상 낯설지 않다. '산자이'라는 단어는 원래 역적과 도적이 관아에 맞서 산에 들어가 자신들만의 세계를 만들어 왕 노릇을 한다는 것을 의미한다. 그러나 현재 '산자이'의 단어 뜻은 표절, 모방, 패러디 등의 수단을 통해 발전한 것을 의미하며 반권위적이고 반주류적이며, 광기적이고 해체적이며, 반지성적이고 ...
본문의 연구대상은 최근 중국에서 성행하고 있는 산자이<山寨> 현상이다. 산자이 현상이란 산자이 휴대폰에서 비롯된 것으로 인터넷을 통해 빠르게 확산되어 사람들의 일상생활에까지 확대됨으로써 중국 특유의 산자이 문화가 형성된 것을 일컫는다. '산자이'라는 단어는 중국인에게 이제 더 이상 낯설지 않다. '산자이'라는 단어는 원래 역적과 도적이 관아에 맞서 산에 들어가 자신들만의 세계를 만들어 왕 노릇을 한다는 것을 의미한다. 그러나 현재 '산자이'의 단어 뜻은 표절, 모방, 패러디 등의 수단을 통해 발전한 것을 의미하며 반권위적이고 반주류적이며, 광기적이고 해체적이며, 반지성적이고 포스트모더니즘을 상징하는 하위문화적인 대중문화현상이다. 2008년 '산자이'열풍이 중국 전역을 휩쓸었다. 사람들은 '산자이'의 의미도 정확히 모르는데 '산자이'라는 이름의 사물과 현상이 온 천지를 뒤덮었다. 짝퉁 휴대폰, 산자이화장품, 산자이명품시계, 산자이바닥재, 산자이사이트, 산자이연예인, 산자이영화 등등 그 종류도 다양하다. 기술이 발전함에 따라 산자이제품의 종류 또한 다양해지고 있으며 핸드폰, 평면TV, 자동차, 노트북, MP3 등 전자제품과 음료, 세제, 라면 등 생활필수품에서 맥도날드, KFC, 피자헛 등 유명 외식브랜드까지 산자이 열풍을 피해갈 수 없었다. 그러나 그 중에서도 산자이폰이 단연 으뜸이다. 중국 CCTV는 2008년 6년 심천의 '산자이 휴대폰'시장에 대해 깊이 있게 다뤘고, 2008년 12월 2일자 <신문연보(뉴스 프로그램)>에서는 이에 대한 보도까지 내보냈다. 산자이가 드디어 주류무대에 등장한 것이다. 2008년 11월 난징(南京)에서는 산자이 거리가 등장해 Li-Ning, Watsons, Hagen-daz등의 산자이판 가게가 등장하였다. 2008년 12월에는 산자이판 춘완(春晚)이 등장하기도 하였다. 이로써 산자이 현상은 IT업계에서 의류, 음식, TV·영화 등 모든 업계로 급속히 확산되었고, 디지털 제품에서 정신문화 제품에 이르기까지, 단순 경제행위에서 일종의 문화 현상으로 탈바꿈하였다. 산자이문화의 창조자와 전파자는 ‘80’년대 생을 주력으로 하는 젊은 세대로 산자이문화는 젊은 대중의 발언방식의 변화를 보여준다. 개혁개방 이후 성장한 젊은 세대는 자신만의 독특한 발언방식이 있다. 수 천년 동안 이어져온 속박과 관습으로 인해 구세대들의 발언방식은 진지하고 내성적이며 함부로 말하거나 웃지 않는다. 개혁개방 이후의 중국사회는 젊은 세대에게 다양한 문화를 제공해주었고 그들은 자유로운 환경 속에서 성장했고 활기찬 분위기 속에서 생활했다. 따라서 전통방식과 젊은 세대의 발언방식의 불일치로 전통발언방식에 대한 충돌이 발생하였다. 또한 젊은 세대는 경쟁에 대한 압박이 커 가장 빠르고 편리한 발언방식을 찾아 분출하고자 한다. 그런 면에서 산자이문화는 젊은 세대에게 즐거움을 가져다 주었고, 누적된 피로를 풀게 하였으며 개성을 펼칠 수 있는 장을 마련해 주었다. 젊은 관중이 많아지고 갈수록 많은 사람들이 오락방식을 수용하게 되면서 산자이는 인터넷에서 가장 뜨거운 현상이 되었다. 빠른 소비가 이루어지는 시대에 산자이제품, 산자이문화가 끊임없이 나타나는 것은 한편으로는 소비자가 산자이를 인정하고 있다는 것을 의미한다. 다원화된 사회에서 산자이는 사람들의 다양한 수요를 만족시켜주었다. 규범을 출발점으로 하든 창조에 입각하든 풀뿌리계층에서 비롯된 산자이는 주류를 보완해주고 주류의 부족함을 반영하고 있는데, 이 역시 산자이의 생명력이 왕성한 이유다. 산자이제품과 산자이문화가 발전하려면 제품과 문화를 개혁해야 하고 ‘현지화’된 창조, 형태상의 창조를 진행하고 법률을 준수하며 사회의 기본윤리도덕을 지켜야 하는데 이것이야 말로 ‘산자이’가 진정으로 발전할 수 있는 길이다. 그렇지 않으면 산자이는 중국의 사회전환기에 나타난 반짝스타로 전락하여 사람들의 기억 속에서 빠르게 잊혀질 것이다.
본문의 연구대상은 최근 중국에서 성행하고 있는 산자이<山寨> 현상이다. 산자이 현상이란 산자이 휴대폰에서 비롯된 것으로 인터넷을 통해 빠르게 확산되어 사람들의 일상생활에까지 확대됨으로써 중국 특유의 산자이 문화가 형성된 것을 일컫는다. '산자이'라는 단어는 중국인에게 이제 더 이상 낯설지 않다. '산자이'라는 단어는 원래 역적과 도적이 관아에 맞서 산에 들어가 자신들만의 세계를 만들어 왕 노릇을 한다는 것을 의미한다. 그러나 현재 '산자이'의 단어 뜻은 표절, 모방, 패러디 등의 수단을 통해 발전한 것을 의미하며 반권위적이고 반주류적이며, 광기적이고 해체적이며, 반지성적이고 포스트모더니즘을 상징하는 하위문화적인 대중문화현상이다. 2008년 '산자이'열풍이 중국 전역을 휩쓸었다. 사람들은 '산자이'의 의미도 정확히 모르는데 '산자이'라는 이름의 사물과 현상이 온 천지를 뒤덮었다. 짝퉁 휴대폰, 산자이화장품, 산자이명품시계, 산자이바닥재, 산자이사이트, 산자이연예인, 산자이영화 등등 그 종류도 다양하다. 기술이 발전함에 따라 산자이제품의 종류 또한 다양해지고 있으며 핸드폰, 평면TV, 자동차, 노트북, MP3 등 전자제품과 음료, 세제, 라면 등 생활필수품에서 맥도날드, KFC, 피자헛 등 유명 외식브랜드까지 산자이 열풍을 피해갈 수 없었다. 그러나 그 중에서도 산자이폰이 단연 으뜸이다. 중국 CCTV는 2008년 6년 심천의 '산자이 휴대폰'시장에 대해 깊이 있게 다뤘고, 2008년 12월 2일자 <신문연보(뉴스 프로그램)>에서는 이에 대한 보도까지 내보냈다. 산자이가 드디어 주류무대에 등장한 것이다. 2008년 11월 난징(南京)에서는 산자이 거리가 등장해 Li-Ning, Watsons, Hagen-daz등의 산자이판 가게가 등장하였다. 2008년 12월에는 산자이판 춘완(春晚)이 등장하기도 하였다. 이로써 산자이 현상은 IT업계에서 의류, 음식, TV·영화 등 모든 업계로 급속히 확산되었고, 디지털 제품에서 정신문화 제품에 이르기까지, 단순 경제행위에서 일종의 문화 현상으로 탈바꿈하였다. 산자이문화의 창조자와 전파자는 ‘80’년대 생을 주력으로 하는 젊은 세대로 산자이문화는 젊은 대중의 발언방식의 변화를 보여준다. 개혁개방 이후 성장한 젊은 세대는 자신만의 독특한 발언방식이 있다. 수 천년 동안 이어져온 속박과 관습으로 인해 구세대들의 발언방식은 진지하고 내성적이며 함부로 말하거나 웃지 않는다. 개혁개방 이후의 중국사회는 젊은 세대에게 다양한 문화를 제공해주었고 그들은 자유로운 환경 속에서 성장했고 활기찬 분위기 속에서 생활했다. 따라서 전통방식과 젊은 세대의 발언방식의 불일치로 전통발언방식에 대한 충돌이 발생하였다. 또한 젊은 세대는 경쟁에 대한 압박이 커 가장 빠르고 편리한 발언방식을 찾아 분출하고자 한다. 그런 면에서 산자이문화는 젊은 세대에게 즐거움을 가져다 주었고, 누적된 피로를 풀게 하였으며 개성을 펼칠 수 있는 장을 마련해 주었다. 젊은 관중이 많아지고 갈수록 많은 사람들이 오락방식을 수용하게 되면서 산자이는 인터넷에서 가장 뜨거운 현상이 되었다. 빠른 소비가 이루어지는 시대에 산자이제품, 산자이문화가 끊임없이 나타나는 것은 한편으로는 소비자가 산자이를 인정하고 있다는 것을 의미한다. 다원화된 사회에서 산자이는 사람들의 다양한 수요를 만족시켜주었다. 규범을 출발점으로 하든 창조에 입각하든 풀뿌리계층에서 비롯된 산자이는 주류를 보완해주고 주류의 부족함을 반영하고 있는데, 이 역시 산자이의 생명력이 왕성한 이유다. 산자이제품과 산자이문화가 발전하려면 제품과 문화를 개혁해야 하고 ‘현지화’된 창조, 형태상의 창조를 진행하고 법률을 준수하며 사회의 기본윤리도덕을 지켜야 하는데 이것이야 말로 ‘산자이’가 진정으로 발전할 수 있는 길이다. 그렇지 않으면 산자이는 중국의 사회전환기에 나타난 반짝스타로 전락하여 사람들의 기억 속에서 빠르게 잊혀질 것이다.
This paper focuses on the phenomenon of ShanZhai which currently prevails in China. The so-called phenomenon of ShanZhai starts with ShanZhai cell phones and spreads in China quickly through internet to such an extent that it shows up in every aspects of the people’s life and gradually becomes a uni...
This paper focuses on the phenomenon of ShanZhai which currently prevails in China. The so-called phenomenon of ShanZhai starts with ShanZhai cell phones and spreads in China quickly through internet to such an extent that it shows up in every aspects of the people’s life and gradually becomes a unique culture in China. The word of ShanZhai seems not to be strange to Chinese people. This word originally refers to fortresses which were occupied by bandits or thieves and used by them to fight against the government authorities. Currently, this word primarily refers to a massive cultural phenomenon which develops by ways of copying, imitating or playing tricks on others, and in the nature of subculture with the characteristics of revel, deconstruction, anti-intellectualism and post-modernism. In the year of 2008, the phenomenon of Shanzhai spread across China, and before some people understood what it meant to be, Shanzhai products and other Shanzhai phenomenon already appeared all over China, for example, Shanzhai cell phones, Shanzhai make-ups, Shanzhai handbags, Shanzhai watches, Shanzhai wood floors, Shanzhai websites, Shanzhai celebrities and Shanzhai movies, etc. With the development of technology, the categories of Shanzhai products are getting more and more, which involve almost every aspects of people’s life, including such electric products as cell phones, flat-screen TVs, autos, notebooks, MPS, also including drinks, detergents, instant noodles, even including McDonalds, KFC, and Pizza Hut. Among all of these Shanzhai products, Shanzhai cell phones are the most. CCTV investigated and reported in June 2008 the Shanzhai cell phones in the city of Shenzhen, and on December 2, 2008, the News Program on CCTV also reported it, and as such, Shanzhai products were finally noticed by main stream media. In November of 2008, a Shanzhai street was found in Nanjing, which was occupied by Shanzhai LiNing, Shanzhai QuChenShi, Shanzhai Haagen-Dazs. In December 2008, Shanzhai CCTV Spring Festival Gala appeared. And from then on, Shanzhai products evolve from IT products to garments, food and drinks, and filming; from digital products to cultural products, from a pure economic activity to cultural phenomenon. shanzhai products are created and spread by the young generation, primarily those who were born in the 80’s in last century. So, Shanzhai culture is also one of the showings that young people changed their ways of speaking. The young generation, who grew up after China’s reform and opening up to the outside world, have their own way of speaking. Older generations, who are bound by thousands of years’Chinese traditions, express themselves by a serious and introversive way. After China’s reform and opening up to the outside world, cultural pluralism makes the young generations intend to grow up in an entertaining environment. The inconsistency between traditions and the speaking way of the young generations necessarily shocks the traditional way of speaking. And in the meantime, the young generations are faced with more pressure of survival and therefore they are forced to find a more convenient way of speaking to get themselves relieved. The Shanzhai culture has brought this effect in some degree. Shanzhai culture may make them relaxed and show their own personalities. When the young recipients are getting more and more, and more and more people accept the entertaining ways, Shanzhai becomes hot in the internet. In the age of quick consuming, the cropping up of Shanzhai products across the country is a showing that consumers come to recognize the Shanzhai products in some degree. In a society of cultural pluralism, Shanzai products have satisfied the various needs of people. No matter what motivates the emergency of shanzhai products, imitation or innovation, Shanzhai culture, which originates in the lower class of people, is a supplement to the mainstream culture, and reflects the shortcoming of the mainstream culture. This is also the reason why Shanzhai products are viable and prosperous. However, if people want to develop shanzhai products and shanzhai culture, reform and local-based innovation must be made, and laws and ethical rules must be followed. Only in this way could Shanzhai products be well developed; otherwise, it would only be a temporary phenomenon in the process of China’s economic transmission, and would be forgotten soon.
This paper focuses on the phenomenon of ShanZhai which currently prevails in China. The so-called phenomenon of ShanZhai starts with ShanZhai cell phones and spreads in China quickly through internet to such an extent that it shows up in every aspects of the people’s life and gradually becomes a unique culture in China. The word of ShanZhai seems not to be strange to Chinese people. This word originally refers to fortresses which were occupied by bandits or thieves and used by them to fight against the government authorities. Currently, this word primarily refers to a massive cultural phenomenon which develops by ways of copying, imitating or playing tricks on others, and in the nature of subculture with the characteristics of revel, deconstruction, anti-intellectualism and post-modernism. In the year of 2008, the phenomenon of Shanzhai spread across China, and before some people understood what it meant to be, Shanzhai products and other Shanzhai phenomenon already appeared all over China, for example, Shanzhai cell phones, Shanzhai make-ups, Shanzhai handbags, Shanzhai watches, Shanzhai wood floors, Shanzhai websites, Shanzhai celebrities and Shanzhai movies, etc. With the development of technology, the categories of Shanzhai products are getting more and more, which involve almost every aspects of people’s life, including such electric products as cell phones, flat-screen TVs, autos, notebooks, MPS, also including drinks, detergents, instant noodles, even including McDonalds, KFC, and Pizza Hut. Among all of these Shanzhai products, Shanzhai cell phones are the most. CCTV investigated and reported in June 2008 the Shanzhai cell phones in the city of Shenzhen, and on December 2, 2008, the News Program on CCTV also reported it, and as such, Shanzhai products were finally noticed by main stream media. In November of 2008, a Shanzhai street was found in Nanjing, which was occupied by Shanzhai LiNing, Shanzhai QuChenShi, Shanzhai Haagen-Dazs. In December 2008, Shanzhai CCTV Spring Festival Gala appeared. And from then on, Shanzhai products evolve from IT products to garments, food and drinks, and filming; from digital products to cultural products, from a pure economic activity to cultural phenomenon. shanzhai products are created and spread by the young generation, primarily those who were born in the 80’s in last century. So, Shanzhai culture is also one of the showings that young people changed their ways of speaking. The young generation, who grew up after China’s reform and opening up to the outside world, have their own way of speaking. Older generations, who are bound by thousands of years’Chinese traditions, express themselves by a serious and introversive way. After China’s reform and opening up to the outside world, cultural pluralism makes the young generations intend to grow up in an entertaining environment. The inconsistency between traditions and the speaking way of the young generations necessarily shocks the traditional way of speaking. And in the meantime, the young generations are faced with more pressure of survival and therefore they are forced to find a more convenient way of speaking to get themselves relieved. The Shanzhai culture has brought this effect in some degree. Shanzhai culture may make them relaxed and show their own personalities. When the young recipients are getting more and more, and more and more people accept the entertaining ways, Shanzhai becomes hot in the internet. In the age of quick consuming, the cropping up of Shanzhai products across the country is a showing that consumers come to recognize the Shanzhai products in some degree. In a society of cultural pluralism, Shanzai products have satisfied the various needs of people. No matter what motivates the emergency of shanzhai products, imitation or innovation, Shanzhai culture, which originates in the lower class of people, is a supplement to the mainstream culture, and reflects the shortcoming of the mainstream culture. This is also the reason why Shanzhai products are viable and prosperous. However, if people want to develop shanzhai products and shanzhai culture, reform and local-based innovation must be made, and laws and ethical rules must be followed. Only in this way could Shanzhai products be well developed; otherwise, it would only be a temporary phenomenon in the process of China’s economic transmission, and would be forgotten soon.
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