종전 이후 경제성장을 목표로 지내온 1900년대 중·후반기에는 재개발을 이유로 우리 고유의 문화유산인 수많은 한옥이 철거되었다. 그러나 주목할 만한 사실은 2000년대에 들어선 이후 친환경, 친인간적, 친문화적 개발이 대두되면서 한옥 및 한옥마을에 대한 국민의 긍정적 인식이 꾸준히 증가해오고 있다는 점이다. 그 예로 2012년 서울연구원의 설문조사에서는 조사대상자의 45.2%가 서울의 정체성을 한옥과 궁궐 등 역사문화공간에서 느낄 수 있다고 응답했다. 본 연구는 이러한 전통 관광명소가 가진 장소마케팅적 강점을 활용하여 해당 지역의 관광 활성화 및 자국민의 국내여행 증가를 도모하는데 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 문헌연구와 ...
종전 이후 경제성장을 목표로 지내온 1900년대 중·후반기에는 재개발을 이유로 우리 고유의 문화유산인 수많은 한옥이 철거되었다. 그러나 주목할 만한 사실은 2000년대에 들어선 이후 친환경, 친인간적, 친문화적 개발이 대두되면서 한옥 및 한옥마을에 대한 국민의 긍정적 인식이 꾸준히 증가해오고 있다는 점이다. 그 예로 2012년 서울연구원의 설문조사에서는 조사대상자의 45.2%가 서울의 정체성을 한옥과 궁궐 등 역사문화공간에서 느낄 수 있다고 응답했다. 본 연구는 이러한 전통 관광명소가 가진 장소마케팅적 강점을 활용하여 해당 지역의 관광 활성화 및 자국민의 국내여행 증가를 도모하는데 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며 전문 서적, 국내외 선행 논문과 각 연구기관의 보고서 및 기관 통계자료를 통해 이론적 토대를 정립하였다. 또한 실증적 연구를 위하여 자기기입형 설문지법을 이용, 2012년 7월 15일부터 7월 22일까지 전주 한옥마을을 방문한 관광객을 대상으로 총321부를 배포하고 그중 300부를 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석, T-test, 일원변량분석, 회귀분석등을 실시하였다. 실증분석을 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 전통문화요소는 문화산업모델로써의 전주 한옥마을에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이에 한옥의 건축적, 심미적 가치를 널리 알리는 한옥 도슨트의 도입이나 한옥길 걷기 투어 등 한옥의 전통미에 대한 인지도를 높일 방안을 강구해야 한다고 사료된다. 둘째, 슬로건요소와 체험요소는 방문 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 방문객 만족도는 당연한 수순으로 긍정적인 피드백을 일으키는데, 한옥과 관련된 슬로건요소 중 호평을 받고 있는 전주의 한옥 톨게이트, 기와 버스정류장과 같은 고유의 심볼을 유지·확대시키고, 한옥마을의 캐릭터 상품화를 위해 공모전을 개최하는 등 지역자치단체의 노력이 필요하다고 사료된다. 셋째, 체험요소는 재방문 의사 및 방문 권유 의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 전주 한옥마을의 위치조건이 수도권이 아님에도 불구하고 서울권 방문자가 전북지역 도내 방문자보다 높은 것으로 볼 때 전주한옥생활체험관의 비빔밥, 인절미, 한과만들기, 다례 등의 체험 프로그램들을 TV나 지면, 인터넷 포털 사이트등 다양한 채널을 통해 홍보하여 전국적인 인지도를 높이는 것이 바람직하다고 사료된다. 본 연구의 한계점으로는 대상지역을 전주 한옥마을로 한정하여 연구결과를 전체 전통문화지구로 일반화하기에는 어려움이 있다. 후속 연구에서는 다양한 한옥마을 및 전통문화 관광지를 분석하여 장소간의 차이를 파악하고 일반화가 가능한 연구가 필요할 것으로 사료된다.
종전 이후 경제성장을 목표로 지내온 1900년대 중·후반기에는 재개발을 이유로 우리 고유의 문화유산인 수많은 한옥이 철거되었다. 그러나 주목할 만한 사실은 2000년대에 들어선 이후 친환경, 친인간적, 친문화적 개발이 대두되면서 한옥 및 한옥마을에 대한 국민의 긍정적 인식이 꾸준히 증가해오고 있다는 점이다. 그 예로 2012년 서울연구원의 설문조사에서는 조사대상자의 45.2%가 서울의 정체성을 한옥과 궁궐 등 역사문화공간에서 느낄 수 있다고 응답했다. 본 연구는 이러한 전통 관광명소가 가진 장소마케팅적 강점을 활용하여 해당 지역의 관광 활성화 및 자국민의 국내여행 증가를 도모하는데 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며 전문 서적, 국내외 선행 논문과 각 연구기관의 보고서 및 기관 통계자료를 통해 이론적 토대를 정립하였다. 또한 실증적 연구를 위하여 자기기입형 설문지법을 이용, 2012년 7월 15일부터 7월 22일까지 전주 한옥마을을 방문한 관광객을 대상으로 총321부를 배포하고 그중 300부를 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석, T-test, 일원변량분석, 회귀분석등을 실시하였다. 실증분석을 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 전통문화요소는 문화산업모델로써의 전주 한옥마을에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이에 한옥의 건축적, 심미적 가치를 널리 알리는 한옥 도슨트의 도입이나 한옥길 걷기 투어 등 한옥의 전통미에 대한 인지도를 높일 방안을 강구해야 한다고 사료된다. 둘째, 슬로건요소와 체험요소는 방문 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 방문객 만족도는 당연한 수순으로 긍정적인 피드백을 일으키는데, 한옥과 관련된 슬로건요소 중 호평을 받고 있는 전주의 한옥 톨게이트, 기와 버스정류장과 같은 고유의 심볼을 유지·확대시키고, 한옥마을의 캐릭터 상품화를 위해 공모전을 개최하는 등 지역자치단체의 노력이 필요하다고 사료된다. 셋째, 체험요소는 재방문 의사 및 방문 권유 의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 전주 한옥마을의 위치조건이 수도권이 아님에도 불구하고 서울권 방문자가 전북지역 도내 방문자보다 높은 것으로 볼 때 전주한옥생활체험관의 비빔밥, 인절미, 한과만들기, 다례 등의 체험 프로그램들을 TV나 지면, 인터넷 포털 사이트등 다양한 채널을 통해 홍보하여 전국적인 인지도를 높이는 것이 바람직하다고 사료된다. 본 연구의 한계점으로는 대상지역을 전주 한옥마을로 한정하여 연구결과를 전체 전통문화지구로 일반화하기에는 어려움이 있다. 후속 연구에서는 다양한 한옥마을 및 전통문화 관광지를 분석하여 장소간의 차이를 파악하고 일반화가 가능한 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Since the end of the Korean war especially during the 1990s, middle a number of Hanok were demolished by reason of redevelopment. But noteworthy part is from the 2000s, eco-friendly, culture-friendly, human-friendly urban development paradigm has emerged. and Public positive awareness have been...
Since the end of the Korean war especially during the 1990s, middle a number of Hanok were demolished by reason of redevelopment. But noteworthy part is from the 2000s, eco-friendly, culture-friendly, human-friendly urban development paradigm has emerged. and Public positive awareness have been increasing steadily. One example, 45.2% of Seoul institute surveyed replied that Seoul's place identity is in historic cultural space. The purpose of this study was make activation plan on local tourism and make nationals domestic travel increase. To accomplish the purpose of this study, literature study and empirical study were done. Literature study was done through foreign and domestic thesis, periodical publication, technical book, a variety of reports from inside and outside of the country's research center, statistical data and study from governments, relevant organizations. Empirical study was completed from the sample survey using questionnaire from July 15, 2012 to July 22, 2012. Survey was distributed to a total of 321 respondents and 300 questionnaires were validated as samples for statistical analysis. Respondents were tourists to Jeonju Hanok village. To support the verification of the hypotheses by enhancing the effectiveness and accuracteness of the research, the SPSS 12.0 program was adapted for frequency analysis, T-test, one way-anova, regression analysis. From a series of this empirical analysis, the research could abstract essential elements which may suggest realistic methods and directions. Firstly, cultural heritage factor generally have positive and significant impacts on Jeonju Hanok village as cultural industry model. Local government needs to draw up measures to support ideas like Hanok docent, Hanok walking program. secondly, slogan factor and experience factor generally have positive and significant impacts on satisfaction. Tourist satisfaction understandably makes positive feedback like Jeonju Hanok tollgate, Korean roof-tile shape bus stop. Local government need good practice on identifying symbol of Hanok and open a competition about Hanok character. Thirdly, experience factor was statistically significant to revisit intention and recommend intention. Even Jeonju Hanok village is not near by capital of Korea, number of tourists from Seoul make up the largest portion of tourists to the Jeonju Hanok village. For the progress the vallage made, Jeonju's local government should seriously condiser promote of Jeonju Hanok living experience center's Bibimbap making class, Injulmi making class, traditional Korean snack making class, Korean tea ceremony class through varios channels. With the empirical study at this time, the boundary was just Jeonju Hanok village. The writer recognized that the future study on the similar subject should consider to expand the boundary of the research region and the sampling group.
Since the end of the Korean war especially during the 1990s, middle a number of Hanok were demolished by reason of redevelopment. But noteworthy part is from the 2000s, eco-friendly, culture-friendly, human-friendly urban development paradigm has emerged. and Public positive awareness have been increasing steadily. One example, 45.2% of Seoul institute surveyed replied that Seoul's place identity is in historic cultural space. The purpose of this study was make activation plan on local tourism and make nationals domestic travel increase. To accomplish the purpose of this study, literature study and empirical study were done. Literature study was done through foreign and domestic thesis, periodical publication, technical book, a variety of reports from inside and outside of the country's research center, statistical data and study from governments, relevant organizations. Empirical study was completed from the sample survey using questionnaire from July 15, 2012 to July 22, 2012. Survey was distributed to a total of 321 respondents and 300 questionnaires were validated as samples for statistical analysis. Respondents were tourists to Jeonju Hanok village. To support the verification of the hypotheses by enhancing the effectiveness and accuracteness of the research, the SPSS 12.0 program was adapted for frequency analysis, T-test, one way-anova, regression analysis. From a series of this empirical analysis, the research could abstract essential elements which may suggest realistic methods and directions. Firstly, cultural heritage factor generally have positive and significant impacts on Jeonju Hanok village as cultural industry model. Local government needs to draw up measures to support ideas like Hanok docent, Hanok walking program. secondly, slogan factor and experience factor generally have positive and significant impacts on satisfaction. Tourist satisfaction understandably makes positive feedback like Jeonju Hanok tollgate, Korean roof-tile shape bus stop. Local government need good practice on identifying symbol of Hanok and open a competition about Hanok character. Thirdly, experience factor was statistically significant to revisit intention and recommend intention. Even Jeonju Hanok village is not near by capital of Korea, number of tourists from Seoul make up the largest portion of tourists to the Jeonju Hanok village. For the progress the vallage made, Jeonju's local government should seriously condiser promote of Jeonju Hanok living experience center's Bibimbap making class, Injulmi making class, traditional Korean snack making class, Korean tea ceremony class through varios channels. With the empirical study at this time, the boundary was just Jeonju Hanok village. The writer recognized that the future study on the similar subject should consider to expand the boundary of the research region and the sampling group.
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