지속가능성이라는 개념은 최근 전 세계적으로 산업 전반에 걸쳐 큰 이슈가 되고 있으며, 동시에 현대 사회의 시대정신을 대변하는 중요한 패션트렌드이다. 지속가능 패션이라고 하면 흔히 친환경 소재나 재활용품을 이용한 패션을 떠올린다. 그러나 지속가능 패션은 친환경 에코 패션(Eco Fashion)을 포함하는 것은 물론, 기업의 윤리적 책임과 소비자의 도덕적 가치 선택이라는 추상적 이념을 포함한다. 이미 유럽을 비롯한 지속가능 패션 선도국은 미래지향적 산업으로서 지속가능 패션을 주목하고 있다. 섬유패션 산업은 산업혁명 초기부터 가장 활발하게 발전을 거듭해온 산업으로서 인조섬유, 합성염료로 인한 환경오염과 제3세계의 노동자와 아동노동력 착취, 복제품 생산 등의 윤리적 문제에 대한 부작용을 야기시켰다. 이러한 지구환경 문제와 윤리적 문제를 인식한 선진국의 패션기업은 더 이상 트렌드와 외적 아름다움만을 쫓아 경제적 이윤을 창출하는 일이 패션기업의 목표가 될 수 없다는 사실을 인지하기 시작하여 지속가능 패션에 대한 중요성을 인식하게 되었다. 단순히 현 세대를 살아가는 소비자를 위한 패션상품 개발이 아닌 미래 세대를 위한 미래지향적 지속가능 패션이 패션산업의 트렌드로 자리 잡은 것이다. 본 연구의 목적은 이러한 미래지향적 패션산업의 한 분야로서 지속가능 패션을 접근해 변화하는 패션 마켓에 적합한 지속가능 패션의 실현 방법에 대한 근본적 방안 모색과 그 중요성에 대한 인식을 높이는데 있다. 선진국에서는 지속가능 패션이 단순히 패션기업만이 주도적으로 이끌어나가야 할 문제가 아니라는 것을 인식하고 일찍부터 국가가 주도적으로 지속가능 패션의 필요성과 중요성을 교육하고 지원하였으며, 대학의 전문 교육과정을 통해 이 분야의 전문 인력을 육성하는데 많은 투자를 해왔다. 본 연구는 국가가 주도하고 있는 지속가능 패션 교육의 사례를 국내외로 조사하여 해외의 성공적 사례는 도입하고 국내에 미흡한 부분을 개선할 수 있는 근거를 확립하였다. 또한 해외 전문 교육기관의 전문화된 교육제도를 토대로 국내 대학의 커리큘럼에 적합한 지속가능 ...
지속가능성이라는 개념은 최근 전 세계적으로 산업 전반에 걸쳐 큰 이슈가 되고 있으며, 동시에 현대 사회의 시대정신을 대변하는 중요한 패션트렌드이다. 지속가능 패션이라고 하면 흔히 친환경 소재나 재활용품을 이용한 패션을 떠올린다. 그러나 지속가능 패션은 친환경 에코 패션(Eco Fashion)을 포함하는 것은 물론, 기업의 윤리적 책임과 소비자의 도덕적 가치 선택이라는 추상적 이념을 포함한다. 이미 유럽을 비롯한 지속가능 패션 선도국은 미래지향적 산업으로서 지속가능 패션을 주목하고 있다. 섬유패션 산업은 산업혁명 초기부터 가장 활발하게 발전을 거듭해온 산업으로서 인조섬유, 합성염료로 인한 환경오염과 제3세계의 노동자와 아동노동력 착취, 복제품 생산 등의 윤리적 문제에 대한 부작용을 야기시켰다. 이러한 지구환경 문제와 윤리적 문제를 인식한 선진국의 패션기업은 더 이상 트렌드와 외적 아름다움만을 쫓아 경제적 이윤을 창출하는 일이 패션기업의 목표가 될 수 없다는 사실을 인지하기 시작하여 지속가능 패션에 대한 중요성을 인식하게 되었다. 단순히 현 세대를 살아가는 소비자를 위한 패션상품 개발이 아닌 미래 세대를 위한 미래지향적 지속가능 패션이 패션산업의 트렌드로 자리 잡은 것이다. 본 연구의 목적은 이러한 미래지향적 패션산업의 한 분야로서 지속가능 패션을 접근해 변화하는 패션 마켓에 적합한 지속가능 패션의 실현 방법에 대한 근본적 방안 모색과 그 중요성에 대한 인식을 높이는데 있다. 선진국에서는 지속가능 패션이 단순히 패션기업만이 주도적으로 이끌어나가야 할 문제가 아니라는 것을 인식하고 일찍부터 국가가 주도적으로 지속가능 패션의 필요성과 중요성을 교육하고 지원하였으며, 대학의 전문 교육과정을 통해 이 분야의 전문 인력을 육성하는데 많은 투자를 해왔다. 본 연구는 국가가 주도하고 있는 지속가능 패션 교육의 사례를 국내외로 조사하여 해외의 성공적 사례는 도입하고 국내에 미흡한 부분을 개선할 수 있는 근거를 확립하였다. 또한 해외 전문 교육기관의 전문화된 교육제도를 토대로 국내 대학의 커리큘럼에 적합한 지속가능 패션 디자인 교육 프로그램 개발에 활용함은 물론, 국가 주도형 교육 프로그램으로 제언하여 지속가능 패션 산업의 기틀을 마련하였다. 지속가능 패션 디자인의 체계화된 교육 프로그램 개발은 미래 패션산업의 주역이 될 학생에게 지속가능 패션을 바르게 인식시켜줄 수 있다는 점에서 지속가능 패션을 위한 시작이라 할 수 있다. 또한 전문적 교육을 통해 일상생활에서도 지속가능성에 대한 관심을 유도할 수 있다는 점에서 미래의 소비자 교육에도 큰 영향력을 줄 수 있으며, 지속가능 패션에 대한 심도있는 연구와 소비자 인식 변화를 이끌어 낼 수 있다는데 본 연구의 의의가 있다. 연구 방법은 문헌 조사와 실증 연구로 학술논문, 전문서적, 보도자료, 인터넷 검색 등을 통한 지속가능 패션의 개념과 사례를 정리한 후 지속가능 패션 디자인 교육 프로그램 개발을 위한 실증 연구에 활용하였다. 지속가능 패션의 사례를 실현할 수 있는 방법을 문헌 조사한 결과 친환경 생산, 친환경 사용, 윤리적 가치관, 사회적 소통으로 정의할 수 있다. 친환경 생산과 사용은 제품의 물리적 조형성을 결정짓는 외적인 특징으로 디자인 생산 단계에서 재료의 선택에 의해 결정된다. 반면에 윤리적 가치관과 사회적 소통은 눈에 보이는 조형성의 미적 가치보다 생산 과정과 판매 및 사용 후 단계에서 행해지는 지속가능 패션의 윤리적 이념과 메시지를 전달하는 기능에 초점을 둔다. 이 모든 과정에서 디자이너의 역할은 매우 중요하며, 패션디자이너로서 참여할 수 있는 지속가능 패션의 실천 방법은 재료의 선택에서 시작된다. 이는 유기농 섬유 또는 저 화학 처리된 친환경 재료의 선택이나 자원의 소비를 최소화하기 위한 재활용 소재의 사용을 들 수 있다. 그 중에서도 재활용에 의한 창의적인 패션상품 개발은 생활폐기물을 감소시킬 수 있으며, 소재의 재사용을 통한 경제적 손실을 최소화 할 수 있다. 또한 재활용 재료의 특성상 제한된 양의 생산은 디자인 제품의 희소성을 높일 수 있으며, 오래된 것에 대한 향수와 가치를 통해 전통성을 표현한다. 본 연구의 실증 연구는 친환경 사용으로 정의한 재활용품을 이용한 지속가능 패션에 초점을 맞추어 전문가 양성을 위한 대학기관 교육 프로그램 개발을 시도하였다. 이 프로그램은 해외 대학의 학부, 대학원 과정 프로그램을 국내 대학의 학사 일정에 맞게 수정 보완하여 12 -15주 프로그램으로 학부생과 대학원생을 대상으로 실행하였다. 이 프로그램은 학부, 대학원 모두 이론적 개념정립을 위한 리서치, 디자인 개발을 위한 발전과정, 문제해결을 위한 작품 제작, 결과물을 통한 평가 과정으로 총 4단계로 크게 분류할 수 있다. 학부과정은 그룹 활동 중심의 토론 수업으로 지속가능 패션에 대한 올바른 인식을 위한 이론 정립과 디자인 개발과정에 초점을 맞추어 진행하였으며, 대학원 과정은 디자이너 개인의 창의적인 개성을 바탕으로 지속가능 패션의 실현 가능성을 심도있게 연구하는 방식으로 문제 해결 방법을 찾았다. 개발된 프로그램으로 수업에 참여한 학생은 수업 참여 전 후의 설문 조사를 통해 지속가능 패션에 대한 인식의 변화를 확인할 수 있으며, 그 결과 지구환경에 대한 관심 증가, 지속가능 패션에 대한 개념정립과 필요성 인식은 물론 쉽게 사고 버리는 소비습관 개선 촉구와 같은 생활 전반의 그린 소비 트렌드를 일깨울 수 있었다. 본 연구의 결과를 기반으로 확장된 후속연구를 통해 패션산업에서 지속가능 패션이 성공적으로 자리매김할 수 있는 밑거름이 될 수 있을 것이다. 또한 아직 국내에는 미비한 국가 주도형 지속가능 패션 교육을 위해 개발된 프로그램을 대학 교육 기관 외에 지역 자치단체, 평생교육원 등으로 확대할 수 있으며, 이를 통해 사회구성원으로 지속가능성에 대한 문제인식과 참여를 이끌어 낼 수 있다. 마지막으로 선진국에 비해 국내 패션산업에 지속가능 패션에 대한 인식과 실천은 아직 미흡한 단계이지만 국가적인 지원과 체계화된 전문 교육을 통한 지속가능 패션 연구를 수행한다면, 국내 패션산업이 지속가능 패션 선진국으로 성장할 수 있는 원동력이 될 것이며, 나아가 지구 환경보호에 기여할 수 있을 것이다.
지속가능성이라는 개념은 최근 전 세계적으로 산업 전반에 걸쳐 큰 이슈가 되고 있으며, 동시에 현대 사회의 시대정신을 대변하는 중요한 패션트렌드이다. 지속가능 패션이라고 하면 흔히 친환경 소재나 재활용품을 이용한 패션을 떠올린다. 그러나 지속가능 패션은 친환경 에코 패션(Eco Fashion)을 포함하는 것은 물론, 기업의 윤리적 책임과 소비자의 도덕적 가치 선택이라는 추상적 이념을 포함한다. 이미 유럽을 비롯한 지속가능 패션 선도국은 미래지향적 산업으로서 지속가능 패션을 주목하고 있다. 섬유패션 산업은 산업혁명 초기부터 가장 활발하게 발전을 거듭해온 산업으로서 인조섬유, 합성염료로 인한 환경오염과 제3세계의 노동자와 아동노동력 착취, 복제품 생산 등의 윤리적 문제에 대한 부작용을 야기시켰다. 이러한 지구환경 문제와 윤리적 문제를 인식한 선진국의 패션기업은 더 이상 트렌드와 외적 아름다움만을 쫓아 경제적 이윤을 창출하는 일이 패션기업의 목표가 될 수 없다는 사실을 인지하기 시작하여 지속가능 패션에 대한 중요성을 인식하게 되었다. 단순히 현 세대를 살아가는 소비자를 위한 패션상품 개발이 아닌 미래 세대를 위한 미래지향적 지속가능 패션이 패션산업의 트렌드로 자리 잡은 것이다. 본 연구의 목적은 이러한 미래지향적 패션산업의 한 분야로서 지속가능 패션을 접근해 변화하는 패션 마켓에 적합한 지속가능 패션의 실현 방법에 대한 근본적 방안 모색과 그 중요성에 대한 인식을 높이는데 있다. 선진국에서는 지속가능 패션이 단순히 패션기업만이 주도적으로 이끌어나가야 할 문제가 아니라는 것을 인식하고 일찍부터 국가가 주도적으로 지속가능 패션의 필요성과 중요성을 교육하고 지원하였으며, 대학의 전문 교육과정을 통해 이 분야의 전문 인력을 육성하는데 많은 투자를 해왔다. 본 연구는 국가가 주도하고 있는 지속가능 패션 교육의 사례를 국내외로 조사하여 해외의 성공적 사례는 도입하고 국내에 미흡한 부분을 개선할 수 있는 근거를 확립하였다. 또한 해외 전문 교육기관의 전문화된 교육제도를 토대로 국내 대학의 커리큘럼에 적합한 지속가능 패션 디자인 교육 프로그램 개발에 활용함은 물론, 국가 주도형 교육 프로그램으로 제언하여 지속가능 패션 산업의 기틀을 마련하였다. 지속가능 패션 디자인의 체계화된 교육 프로그램 개발은 미래 패션산업의 주역이 될 학생에게 지속가능 패션을 바르게 인식시켜줄 수 있다는 점에서 지속가능 패션을 위한 시작이라 할 수 있다. 또한 전문적 교육을 통해 일상생활에서도 지속가능성에 대한 관심을 유도할 수 있다는 점에서 미래의 소비자 교육에도 큰 영향력을 줄 수 있으며, 지속가능 패션에 대한 심도있는 연구와 소비자 인식 변화를 이끌어 낼 수 있다는데 본 연구의 의의가 있다. 연구 방법은 문헌 조사와 실증 연구로 학술논문, 전문서적, 보도자료, 인터넷 검색 등을 통한 지속가능 패션의 개념과 사례를 정리한 후 지속가능 패션 디자인 교육 프로그램 개발을 위한 실증 연구에 활용하였다. 지속가능 패션의 사례를 실현할 수 있는 방법을 문헌 조사한 결과 친환경 생산, 친환경 사용, 윤리적 가치관, 사회적 소통으로 정의할 수 있다. 친환경 생산과 사용은 제품의 물리적 조형성을 결정짓는 외적인 특징으로 디자인 생산 단계에서 재료의 선택에 의해 결정된다. 반면에 윤리적 가치관과 사회적 소통은 눈에 보이는 조형성의 미적 가치보다 생산 과정과 판매 및 사용 후 단계에서 행해지는 지속가능 패션의 윤리적 이념과 메시지를 전달하는 기능에 초점을 둔다. 이 모든 과정에서 디자이너의 역할은 매우 중요하며, 패션디자이너로서 참여할 수 있는 지속가능 패션의 실천 방법은 재료의 선택에서 시작된다. 이는 유기농 섬유 또는 저 화학 처리된 친환경 재료의 선택이나 자원의 소비를 최소화하기 위한 재활용 소재의 사용을 들 수 있다. 그 중에서도 재활용에 의한 창의적인 패션상품 개발은 생활폐기물을 감소시킬 수 있으며, 소재의 재사용을 통한 경제적 손실을 최소화 할 수 있다. 또한 재활용 재료의 특성상 제한된 양의 생산은 디자인 제품의 희소성을 높일 수 있으며, 오래된 것에 대한 향수와 가치를 통해 전통성을 표현한다. 본 연구의 실증 연구는 친환경 사용으로 정의한 재활용품을 이용한 지속가능 패션에 초점을 맞추어 전문가 양성을 위한 대학기관 교육 프로그램 개발을 시도하였다. 이 프로그램은 해외 대학의 학부, 대학원 과정 프로그램을 국내 대학의 학사 일정에 맞게 수정 보완하여 12 -15주 프로그램으로 학부생과 대학원생을 대상으로 실행하였다. 이 프로그램은 학부, 대학원 모두 이론적 개념정립을 위한 리서치, 디자인 개발을 위한 발전과정, 문제해결을 위한 작품 제작, 결과물을 통한 평가 과정으로 총 4단계로 크게 분류할 수 있다. 학부과정은 그룹 활동 중심의 토론 수업으로 지속가능 패션에 대한 올바른 인식을 위한 이론 정립과 디자인 개발과정에 초점을 맞추어 진행하였으며, 대학원 과정은 디자이너 개인의 창의적인 개성을 바탕으로 지속가능 패션의 실현 가능성을 심도있게 연구하는 방식으로 문제 해결 방법을 찾았다. 개발된 프로그램으로 수업에 참여한 학생은 수업 참여 전 후의 설문 조사를 통해 지속가능 패션에 대한 인식의 변화를 확인할 수 있으며, 그 결과 지구환경에 대한 관심 증가, 지속가능 패션에 대한 개념정립과 필요성 인식은 물론 쉽게 사고 버리는 소비습관 개선 촉구와 같은 생활 전반의 그린 소비 트렌드를 일깨울 수 있었다. 본 연구의 결과를 기반으로 확장된 후속연구를 통해 패션산업에서 지속가능 패션이 성공적으로 자리매김할 수 있는 밑거름이 될 수 있을 것이다. 또한 아직 국내에는 미비한 국가 주도형 지속가능 패션 교육을 위해 개발된 프로그램을 대학 교육 기관 외에 지역 자치단체, 평생교육원 등으로 확대할 수 있으며, 이를 통해 사회구성원으로 지속가능성에 대한 문제인식과 참여를 이끌어 낼 수 있다. 마지막으로 선진국에 비해 국내 패션산업에 지속가능 패션에 대한 인식과 실천은 아직 미흡한 단계이지만 국가적인 지원과 체계화된 전문 교육을 통한 지속가능 패션 연구를 수행한다면, 국내 패션산업이 지속가능 패션 선진국으로 성장할 수 있는 원동력이 될 것이며, 나아가 지구 환경보호에 기여할 수 있을 것이다.
Sustainability has been a big issue over the whole global industry lately and is an important fashion trend that reflects the modern phase of the time. People simply recall sustainable fashion as fashion made from eco-material or recyclables. However, sustainable fashion not only includes eco fashio...
Sustainability has been a big issue over the whole global industry lately and is an important fashion trend that reflects the modern phase of the time. People simply recall sustainable fashion as fashion made from eco-material or recyclables. However, sustainable fashion not only includes eco fashion but also abstract ideologies such as corporate ethical responsibility and consumer's choice of moral value. Europe and other sustainable fashion leading countries are already giving attention to sustainable fashion as one of the future-oriented industry. Textile fashion industry has been the most briskly developed industry since the beginning of Industrial Revolution which however, also caused negative moral side effects such as environmental pollution from manmade fiber and synthetic dyestuff, the third world labor and child labor exploitation, and illegal reproduction. Fashion companies of advanced countries who are aware of the geo-environmental and ethical issues found that generating profits only by setting trend and pursuiting external beauty can no longer be the ultimate goal of fashion companies, and started to recognize the importance of sustainable fashion. Sustainable fashion became a fashion trend not as a fashion product development for current generation but as a future-oriented sustainable fashion for our future generation. The purpose of this study is to find a fundamental method to realize sustainable fashion in the ever-changing fashion market and increase the awareness of its importance by approaching sustainable fashion as future-oriented fashion industry. Advanced countries recognized sustainable fashion that could not simply be taken lead by fashion companies from the early days. So in those countries, the government has been playing a leading role to educate and support the necessity and importance of sustainable fashion, and is making large investments to foster industry specialists in educational institutions. This study includes domestic and foreign government-leading sustainable fashion education cases to establish grounds to introduce overseas successful cases, improving insufficient factors of it in the view of present domestic situation. The study proposes sustainable fashion design education program that fits in domestic university curriculum and government-leading education program benchmarking professional education system in special education institutes overseas to set the foundation for sustainable fashion industry. Developing systemized sustainable fashion design education program is the start of sustainable fashion because it will hammer sustainable fashion home to the students who will take the leading role in the future fashion industry. Moreover, it can strongly influence future customer education as well by the special education inducing interest on sustainability in everyday life. Deriving an in-depth study on sustainable fashion and change of customer perception is the purpose of this study. The research methods used for the study are literature search and empirical study - firstly, analyzed sustainable fashion concept and cases from academic research, specialty text, press release, and internet search, then used the material for empirical study to develop sustainable fashion design education program. As a result of researching literatures for sustainable fashion feasible methods, sustainable fashion can be defined as eco-production, eco-use, ethical values, and social communication. Eco-production and eco-use are external features that decide the physical shape of the product. They are decided from the design production stage when selecting the materials. On the other hand, ethical value and social communication are more focused on ethical ideology and message delivery functions on production, sales and after-use stages of sustainable fashion than aesthetic value of visible shape. Designer's role is very important on every stage. Fashion designer's way of sustainable fashion begins from the material selection. Designers selecting to use organic fiber, low chemical treated eco-material or recycled material to minimize resource consumption will be the examples. Among them particularly, developing creative fashion products from recyclables could decrease domestic wastes and minimize economical loss by reusing materials. Due to the recycled materials character, limited amount of production will increase the scarcity of design products, and express traditionality from the value of old ones. The empirical study of the research is developing university level education program to foster specialists focusing on sustainable fashion using eco-friendly recyclables. This program is developed by revising overseas undergraduate and graduate programs to 12-15 week program that compensate to fit domestic university academic curriculum. The program consist of total four stages both for undergraduate and graduate students - theoretical conceptual establishment, process of design development, art-work production for problem solution and evaluation of final output. Undergraduate program is mainly made up of group discussions focused on establishing correct perception and design development process on sustainable fashion. Graduate program focus more on designer's creative personality to build feasible sustainable fashion. The survey carried out by the students who participated in the program have shown that their perception on sustainable fashion changed. They answered interest on geo-environment increased, concept of sustainable fashion established, necessity perceived, and green consumption trend fixing easy-buying and easy-disposal consumption habit aroused after the program. A follow-up study expanded from the basis of the study result is expected to serve as a foundation for sustainable fashion successfully taking root in the fashion industry. Developed university level program can be spread to municipal corporation, school of continuing education, etc. for government-leading sustainable fashion education still not vitalized domestically, and derive participation and problem perception of the citizen on sustainability. Lastly, although perception and practice of sustainable fashion in domestic fashion industry is yet on an insufficient stage, sustainable fashion research carried out by government support and systematic special education will transform domestic fashion industry to sustainable fashion leading country level, and morever, contribute to protect geo-environment.
Sustainability has been a big issue over the whole global industry lately and is an important fashion trend that reflects the modern phase of the time. People simply recall sustainable fashion as fashion made from eco-material or recyclables. However, sustainable fashion not only includes eco fashion but also abstract ideologies such as corporate ethical responsibility and consumer's choice of moral value. Europe and other sustainable fashion leading countries are already giving attention to sustainable fashion as one of the future-oriented industry. Textile fashion industry has been the most briskly developed industry since the beginning of Industrial Revolution which however, also caused negative moral side effects such as environmental pollution from manmade fiber and synthetic dyestuff, the third world labor and child labor exploitation, and illegal reproduction. Fashion companies of advanced countries who are aware of the geo-environmental and ethical issues found that generating profits only by setting trend and pursuiting external beauty can no longer be the ultimate goal of fashion companies, and started to recognize the importance of sustainable fashion. Sustainable fashion became a fashion trend not as a fashion product development for current generation but as a future-oriented sustainable fashion for our future generation. The purpose of this study is to find a fundamental method to realize sustainable fashion in the ever-changing fashion market and increase the awareness of its importance by approaching sustainable fashion as future-oriented fashion industry. Advanced countries recognized sustainable fashion that could not simply be taken lead by fashion companies from the early days. So in those countries, the government has been playing a leading role to educate and support the necessity and importance of sustainable fashion, and is making large investments to foster industry specialists in educational institutions. This study includes domestic and foreign government-leading sustainable fashion education cases to establish grounds to introduce overseas successful cases, improving insufficient factors of it in the view of present domestic situation. The study proposes sustainable fashion design education program that fits in domestic university curriculum and government-leading education program benchmarking professional education system in special education institutes overseas to set the foundation for sustainable fashion industry. Developing systemized sustainable fashion design education program is the start of sustainable fashion because it will hammer sustainable fashion home to the students who will take the leading role in the future fashion industry. Moreover, it can strongly influence future customer education as well by the special education inducing interest on sustainability in everyday life. Deriving an in-depth study on sustainable fashion and change of customer perception is the purpose of this study. The research methods used for the study are literature search and empirical study - firstly, analyzed sustainable fashion concept and cases from academic research, specialty text, press release, and internet search, then used the material for empirical study to develop sustainable fashion design education program. As a result of researching literatures for sustainable fashion feasible methods, sustainable fashion can be defined as eco-production, eco-use, ethical values, and social communication. Eco-production and eco-use are external features that decide the physical shape of the product. They are decided from the design production stage when selecting the materials. On the other hand, ethical value and social communication are more focused on ethical ideology and message delivery functions on production, sales and after-use stages of sustainable fashion than aesthetic value of visible shape. Designer's role is very important on every stage. Fashion designer's way of sustainable fashion begins from the material selection. Designers selecting to use organic fiber, low chemical treated eco-material or recycled material to minimize resource consumption will be the examples. Among them particularly, developing creative fashion products from recyclables could decrease domestic wastes and minimize economical loss by reusing materials. Due to the recycled materials character, limited amount of production will increase the scarcity of design products, and express traditionality from the value of old ones. The empirical study of the research is developing university level education program to foster specialists focusing on sustainable fashion using eco-friendly recyclables. This program is developed by revising overseas undergraduate and graduate programs to 12-15 week program that compensate to fit domestic university academic curriculum. The program consist of total four stages both for undergraduate and graduate students - theoretical conceptual establishment, process of design development, art-work production for problem solution and evaluation of final output. Undergraduate program is mainly made up of group discussions focused on establishing correct perception and design development process on sustainable fashion. Graduate program focus more on designer's creative personality to build feasible sustainable fashion. The survey carried out by the students who participated in the program have shown that their perception on sustainable fashion changed. They answered interest on geo-environment increased, concept of sustainable fashion established, necessity perceived, and green consumption trend fixing easy-buying and easy-disposal consumption habit aroused after the program. A follow-up study expanded from the basis of the study result is expected to serve as a foundation for sustainable fashion successfully taking root in the fashion industry. Developed university level program can be spread to municipal corporation, school of continuing education, etc. for government-leading sustainable fashion education still not vitalized domestically, and derive participation and problem perception of the citizen on sustainability. Lastly, although perception and practice of sustainable fashion in domestic fashion industry is yet on an insufficient stage, sustainable fashion research carried out by government support and systematic special education will transform domestic fashion industry to sustainable fashion leading country level, and morever, contribute to protect geo-environment.
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