각 연주자들이 갖고 있는 특색과 스타일은 여러 음악적 요소들로 분석되어 비교될 수 있다. 그 중 대중에게 훌륭한 평가를 받는 유명한 재즈 피아니스트인 칙코리아, 키스자렛, 허비행콕의 즉흥연주 시 다이나믹과 아티큘레이션, 극적효과를 연구하였다. 세 피아니스트들은 각기 자신만의 색깔을 가지고 사람들에게 그 연주력과 스타일을 인정받고 있는데 그들 연주의 다른 특징들은 어떤 음악적 요소에 있는가 하는 고찰로 이 논문을 쓰게 되었다. 재즈의 즉흥 연주 시 같은 곡이라 해도 그 곡에 대한 서로 다른 해석과 접근으로 솔로 시 쓰이는 스케일이나 리듬, 화성이 다르게 되며 즉흥 연주 시 그 개성이 가장 뚜렷하게 나오게 되므로 그들의 재즈 즉흥연주에 연구의 범위를 맞추었고, 스케일이나 화성처럼 선행되어진 부분이 아닌 다이나믹과 아티큘레이션, 극적 효과를 중심으로 이루어졌다. 본문의 연구는 저자의 귀를 통한 카피로 이루어졌고, 카피 되어진 내용을 여러 음악적 기호를 사용하여 악보에 표기하고 그 수치를 비교해 보았다. 이 세 명의 피아니스트의 연주에서 드러나는 다이나믹과 아티큘레이션, 극적효과를 비교 분석해 본 결과 칙코리아는 급격한 다이나믹의 변화가 많고, 빠르고 강렬한 어택으로 스타카토와 악센트의 사용이 많으며, 16분 음표 이상의 짧은 음표의 속주로 rip, drop off등의 다양한 극적효과가 많았다. 키스자렛은 음의 높낮이에 따른 부드러운 곡선을 이루는 듯 한 다이나믹이 주를 이루었고, 부드럽게 연결시키는 레가토를 주로 사용하였으며 appogiatura의 사용은 다른 연주자에 비해 적으나 고전 연주 기법인 tunm이나 mordent, 16분 음표를 활용한 경과 적 앞 꾸밈 음과 같은 극적효과의 사용이 다른 연주자에 비해 많았다. 허비행콕은 리듬이나 프레이즈의 변화에 따라 본인의 선택적인 다이나믹을 사용하였고, 스윙감을 최대한 살려 연주하여 테누토와 스타카토, 악센트의 사용이 다양하게 이루어졌으며, appogiatura의 사용과 다양한 리듬의 사용으로 음악의 변화를 주었다. 이렇듯 세 명이 연주자는 각기 다른 다이나믹과 아티큘레이션, 극적 효과 등을 통해 각각 자신만의 색깔을 지니게 된 것이다. 본 연구를 통해 재즈 피아노를 공부하는 재즈피아니스트들에게 많은 영향을 끼치고 있는 칙코리아, 키스자렛, 허비행콕의 솔로 화성진행이나 스케일, 리듬 뿐 아니라 그들의 음악적 색깔에 많은 영향을 끼치는 연주기법 또한 계속적으로 연구되어지고 습득되어질 수 있게 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
각 연주자들이 갖고 있는 특색과 스타일은 여러 음악적 요소들로 분석되어 비교될 수 있다. 그 중 대중에게 훌륭한 평가를 받는 유명한 재즈 피아니스트인 칙코리아, 키스자렛, 허비행콕의 즉흥연주 시 다이나믹과 아티큘레이션, 극적효과를 연구하였다. 세 피아니스트들은 각기 자신만의 색깔을 가지고 사람들에게 그 연주력과 스타일을 인정받고 있는데 그들 연주의 다른 특징들은 어떤 음악적 요소에 있는가 하는 고찰로 이 논문을 쓰게 되었다. 재즈의 즉흥 연주 시 같은 곡이라 해도 그 곡에 대한 서로 다른 해석과 접근으로 솔로 시 쓰이는 스케일이나 리듬, 화성이 다르게 되며 즉흥 연주 시 그 개성이 가장 뚜렷하게 나오게 되므로 그들의 재즈 즉흥연주에 연구의 범위를 맞추었고, 스케일이나 화성처럼 선행되어진 부분이 아닌 다이나믹과 아티큘레이션, 극적 효과를 중심으로 이루어졌다. 본문의 연구는 저자의 귀를 통한 카피로 이루어졌고, 카피 되어진 내용을 여러 음악적 기호를 사용하여 악보에 표기하고 그 수치를 비교해 보았다. 이 세 명의 피아니스트의 연주에서 드러나는 다이나믹과 아티큘레이션, 극적효과를 비교 분석해 본 결과 칙코리아는 급격한 다이나믹의 변화가 많고, 빠르고 강렬한 어택으로 스타카토와 악센트의 사용이 많으며, 16분 음표 이상의 짧은 음표의 속주로 rip, drop off등의 다양한 극적효과가 많았다. 키스자렛은 음의 높낮이에 따른 부드러운 곡선을 이루는 듯 한 다이나믹이 주를 이루었고, 부드럽게 연결시키는 레가토를 주로 사용하였으며 appogiatura의 사용은 다른 연주자에 비해 적으나 고전 연주 기법인 tunm이나 mordent, 16분 음표를 활용한 경과 적 앞 꾸밈 음과 같은 극적효과의 사용이 다른 연주자에 비해 많았다. 허비행콕은 리듬이나 프레이즈의 변화에 따라 본인의 선택적인 다이나믹을 사용하였고, 스윙감을 최대한 살려 연주하여 테누토와 스타카토, 악센트의 사용이 다양하게 이루어졌으며, appogiatura의 사용과 다양한 리듬의 사용으로 음악의 변화를 주었다. 이렇듯 세 명이 연주자는 각기 다른 다이나믹과 아티큘레이션, 극적 효과 등을 통해 각각 자신만의 색깔을 지니게 된 것이다. 본 연구를 통해 재즈 피아노를 공부하는 재즈피아니스트들에게 많은 영향을 끼치고 있는 칙코리아, 키스자렛, 허비행콕의 솔로 화성진행이나 스케일, 리듬 뿐 아니라 그들의 음악적 색깔에 많은 영향을 끼치는 연주기법 또한 계속적으로 연구되어지고 습득되어질 수 있게 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
Characteristics and style of each performers could be analyzed and compared by various musical elements. Among these elements, dynamic, articulation and dramatic effect at the time of improvisation by Chick Corea, Keith Jarrette and Herbie Hancock who are famous jazz pianists being greatly praised b...
Characteristics and style of each performers could be analyzed and compared by various musical elements. Among these elements, dynamic, articulation and dramatic effect at the time of improvisation by Chick Corea, Keith Jarrette and Herbie Hancock who are famous jazz pianists being greatly praised by the general pubic were researched. Performing ability and style of these three pianists are acknowledged by the people who have their own personality and this thesis was motivated by a consideration as to what kind of musical elements other characteristics of their performance lies in. Even though same music is played at the time of improvisation of jazz, as scale, rhythm and harmony being used in solo become different and its personality is clearly represented due to mutually different interpretation and approach for such music, range of this study was matched with their improvised jazz performance by focusing on dynamic, articulation and dramatic effect, not on a preceding part such as scale or harmony. Study of this text was performed by a copy through the ears of the author and copied contents was indicated in score by using various musical signs and its figure was compared. As a result of analysis by comparing dynamic, articulation and dramatic effect being represented in performance of these three pianists, in the performance of Chick Corea, rapid change of dynamic, use of staccato and accent by fast and strong attack and diversified dramatic effect including rip and drop off by fast performance of short note over 16th note were frequently represented. Main stream of Keith Jarrette's performance was dynamic that seems to form a soft curve depending on music pitch and legato that makes music to be connected softly was mainly used and use of dramatic effect such as passing appoggiatura utilizing tunm, mordent or 16th note that is a classic performing technique was more frequently represented than other performers, although use of appoggiatura was not frequently represented than other performers. In performance of Herbie Cock, selective dynamic of his own was used depending on change of rhythm or phrase and tenuto, staccato and accent were used in a diversified way while playing music with reviving a sense of swing to the maximum and by using appoggiatura and diversified rhythm, musical variation was provided. Like this, these three performers were motivated to represent their own personality having their unique color through mutually different dynamic, articulation and dramatic effect. Hopefully, this study would be somewhat helpful for jazz piano learners so that not only chord progression of solo or scale, rhythm of Chick Corea, Keith Jarrette and Herbie Cock who are exerting significant influence over jazz pianists studying jazz piano but also performing technique significantly affecting their musical colors would be continuously researched and learned.
Characteristics and style of each performers could be analyzed and compared by various musical elements. Among these elements, dynamic, articulation and dramatic effect at the time of improvisation by Chick Corea, Keith Jarrette and Herbie Hancock who are famous jazz pianists being greatly praised by the general pubic were researched. Performing ability and style of these three pianists are acknowledged by the people who have their own personality and this thesis was motivated by a consideration as to what kind of musical elements other characteristics of their performance lies in. Even though same music is played at the time of improvisation of jazz, as scale, rhythm and harmony being used in solo become different and its personality is clearly represented due to mutually different interpretation and approach for such music, range of this study was matched with their improvised jazz performance by focusing on dynamic, articulation and dramatic effect, not on a preceding part such as scale or harmony. Study of this text was performed by a copy through the ears of the author and copied contents was indicated in score by using various musical signs and its figure was compared. As a result of analysis by comparing dynamic, articulation and dramatic effect being represented in performance of these three pianists, in the performance of Chick Corea, rapid change of dynamic, use of staccato and accent by fast and strong attack and diversified dramatic effect including rip and drop off by fast performance of short note over 16th note were frequently represented. Main stream of Keith Jarrette's performance was dynamic that seems to form a soft curve depending on music pitch and legato that makes music to be connected softly was mainly used and use of dramatic effect such as passing appoggiatura utilizing tunm, mordent or 16th note that is a classic performing technique was more frequently represented than other performers, although use of appoggiatura was not frequently represented than other performers. In performance of Herbie Cock, selective dynamic of his own was used depending on change of rhythm or phrase and tenuto, staccato and accent were used in a diversified way while playing music with reviving a sense of swing to the maximum and by using appoggiatura and diversified rhythm, musical variation was provided. Like this, these three performers were motivated to represent their own personality having their unique color through mutually different dynamic, articulation and dramatic effect. Hopefully, this study would be somewhat helpful for jazz piano learners so that not only chord progression of solo or scale, rhythm of Chick Corea, Keith Jarrette and Herbie Cock who are exerting significant influence over jazz pianists studying jazz piano but also performing technique significantly affecting their musical colors would be continuously researched and learned.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.