그래피티 아트가 본격적으로 시작된 것은 1960년대 뉴욕거리였다. 청소년, 흑인, 소수민족 등 사회적으로 소외된 사람들이 거리의 벽이나 지하철역, 자동차 등 가리지 않고 그림을 그리기 시작한 것이 그래피티 아트의 시작이었다. 때문에 그래피티 아트는 비주류문화, 반사회적 저항문화로 인식되었고, 큰 도시문제로 여겨졌다. 하지만 최근 몇 년 사이에 그래피티는 그 가치가 크게 바뀌었다. 하위문화로 여겨졌던 그래피티가 단순한 거리장식을 넘어서 여러 분야...
그래피티 아트가 본격적으로 시작된 것은 1960년대 뉴욕거리였다. 청소년, 흑인, 소수민족 등 사회적으로 소외된 사람들이 거리의 벽이나 지하철역, 자동차 등 가리지 않고 그림을 그리기 시작한 것이 그래피티 아트의 시작이었다. 때문에 그래피티 아트는 비주류문화, 반사회적 저항문화로 인식되었고, 큰 도시문제로 여겨졌다. 하지만 최근 몇 년 사이에 그래피티는 그 가치가 크게 바뀌었다. 하위문화로 여겨졌던 그래피티가 단순한 거리장식을 넘어서 여러 분야를 넘나드는 협업과 퍼포먼스를 통해 어느덧 하나의 문화예술로서 인정받고 있다. 명품브랜드인 루이비통에서 그래피티를 입힌 가방을 출시해 엄청난 인기를 끈 바 있고, 세계적인 시계브랜드 스와치에서도 그래피티 아티스트인 그레엄스와 손잡고 그래피티 스페셜 시계를 선보였다. 시간이 흘러 시대가 발전하면서 현대 그래피티 아트의 매체는 협의적인 벽이 아니라 어떤 매개체로도 될 수 있다. 길거리의 벽, 건축물의 벽면, 지하철, 공공시설, 등 일상생활 속에 언제든지 접할 수 있는 물품이다. 현대 그래피티 아트의 표현 내용은 생활 속의 모든 것, 물론 현대인의 생활수준이 더 높고 더 풍부하고 다채롭다. 오늘날 세계의 어느 곳에 가도 그래피티 아트의 존재를 볼 수 있다. 그래피티 아트 현대 사회에서 사회성과 대중문화의 감성에 대한 발현도구로써 인류의 기본적인 정보의 공유, 시민간의 커뮤니케이션 확대와 시민문화공동체 형성을 위해 중요한 자리를 잡았다. 한국 사회에서는 아직까지 그래피티 아트가 성공적인 스타일과 자기 고유의 미적 영역을 만들었다고 보기는 시기상조다. 진정한 예술로서 인정받기 위해서는 다수의 대중을 고려하여 눈높이에 맞추는 것은 물론이며, 다양성과 과감한 실험정신에 입각해 진짜 아트는 살아있는 거리에서라는 목적을 지향하여 기존에 흔히 보던 거리의 낙서가 아닌 길 위에서 예술을 보여주어야 한다. 앞으로의 후속 연구들은 새로운 기법, 대중들이 선호하는 기법과 유희적인 표현은 무엇인지 등을 분석할 수 있을 것이며, 길거리 예술로서가 아닌 마케팅 일환으로 그래피티 아트의 활용을 연구할 수도 있을 것이다.
그래피티 아트가 본격적으로 시작된 것은 1960년대 뉴욕거리였다. 청소년, 흑인, 소수민족 등 사회적으로 소외된 사람들이 거리의 벽이나 지하철역, 자동차 등 가리지 않고 그림을 그리기 시작한 것이 그래피티 아트의 시작이었다. 때문에 그래피티 아트는 비주류문화, 반사회적 저항문화로 인식되었고, 큰 도시문제로 여겨졌다. 하지만 최근 몇 년 사이에 그래피티는 그 가치가 크게 바뀌었다. 하위문화로 여겨졌던 그래피티가 단순한 거리장식을 넘어서 여러 분야를 넘나드는 협업과 퍼포먼스를 통해 어느덧 하나의 문화예술로서 인정받고 있다. 명품브랜드인 루이비통에서 그래피티를 입힌 가방을 출시해 엄청난 인기를 끈 바 있고, 세계적인 시계브랜드 스와치에서도 그래피티 아티스트인 그레엄스와 손잡고 그래피티 스페셜 시계를 선보였다. 시간이 흘러 시대가 발전하면서 현대 그래피티 아트의 매체는 협의적인 벽이 아니라 어떤 매개체로도 될 수 있다. 길거리의 벽, 건축물의 벽면, 지하철, 공공시설, 등 일상생활 속에 언제든지 접할 수 있는 물품이다. 현대 그래피티 아트의 표현 내용은 생활 속의 모든 것, 물론 현대인의 생활수준이 더 높고 더 풍부하고 다채롭다. 오늘날 세계의 어느 곳에 가도 그래피티 아트의 존재를 볼 수 있다. 그래피티 아트 현대 사회에서 사회성과 대중문화의 감성에 대한 발현도구로써 인류의 기본적인 정보의 공유, 시민간의 커뮤니케이션 확대와 시민문화공동체 형성을 위해 중요한 자리를 잡았다. 한국 사회에서는 아직까지 그래피티 아트가 성공적인 스타일과 자기 고유의 미적 영역을 만들었다고 보기는 시기상조다. 진정한 예술로서 인정받기 위해서는 다수의 대중을 고려하여 눈높이에 맞추는 것은 물론이며, 다양성과 과감한 실험정신에 입각해 진짜 아트는 살아있는 거리에서라는 목적을 지향하여 기존에 흔히 보던 거리의 낙서가 아닌 길 위에서 예술을 보여주어야 한다. 앞으로의 후속 연구들은 새로운 기법, 대중들이 선호하는 기법과 유희적인 표현은 무엇인지 등을 분석할 수 있을 것이며, 길거리 예술로서가 아닌 마케팅 일환으로 그래피티 아트의 활용을 연구할 수도 있을 것이다.
Graffiti originated from New York during the 1960's. From 1960 to 1980, New York was a city that developed rapidly and passionately. However, there was a big gap between wealthy and poor. People who suffered from their lives began to paint on the wall with all kinds of color in order to unleash thei...
Graffiti originated from New York during the 1960's. From 1960 to 1980, New York was a city that developed rapidly and passionately. However, there was a big gap between wealthy and poor. People who suffered from their lives began to paint on the wall with all kinds of color in order to unleash their despair and anger. In the recent development, Graffiti establishes itself in the mass culture by perfecting its unique aesthetic feature as well as forming a brand new genre. It is colorful, exaggerative, humorous, passionate and with a strong appeal. Today’s graffiti is not simply an anti-moral behavior anymore, by its expansion from street art to various fields, cooperation between artists and inclusion of artist’s person style, graffiti becomes well known to general population. Both LV’s graffiti fashion accessories and Swatch’s graffiti limited edition watches are very popular. Hongik University’s graffiti plays an important role in popular art, but by far, there is no research about graffiti in Korea. People don’t understand the concept and classification of graffiti. The author starts this study from the expression and types of graffiti, hoping that graffiti could make people’s life more joyful. Through this research, graffiti art contains the nature of people express their emotion and mutual exchange. At the same time because of the public personality and originality of the development of cognition, coupled with the game of the performance form, area and the development of the times situation unifies, creatively performance art and interesting features accept by the public. In order to the development of graffiti art, we should do the further research such as create the new technique on the basis of pubilic taste for the form of expression and methods whether it is in the field of visual design or public art. As a street art, the manifestation of graffiti art are varied. It is also play a big part in the process of marketing as a visual design way. A good example is the limited-edition products which would be the case for the further research.
Graffiti originated from New York during the 1960's. From 1960 to 1980, New York was a city that developed rapidly and passionately. However, there was a big gap between wealthy and poor. People who suffered from their lives began to paint on the wall with all kinds of color in order to unleash their despair and anger. In the recent development, Graffiti establishes itself in the mass culture by perfecting its unique aesthetic feature as well as forming a brand new genre. It is colorful, exaggerative, humorous, passionate and with a strong appeal. Today’s graffiti is not simply an anti-moral behavior anymore, by its expansion from street art to various fields, cooperation between artists and inclusion of artist’s person style, graffiti becomes well known to general population. Both LV’s graffiti fashion accessories and Swatch’s graffiti limited edition watches are very popular. Hongik University’s graffiti plays an important role in popular art, but by far, there is no research about graffiti in Korea. People don’t understand the concept and classification of graffiti. The author starts this study from the expression and types of graffiti, hoping that graffiti could make people’s life more joyful. Through this research, graffiti art contains the nature of people express their emotion and mutual exchange. At the same time because of the public personality and originality of the development of cognition, coupled with the game of the performance form, area and the development of the times situation unifies, creatively performance art and interesting features accept by the public. In order to the development of graffiti art, we should do the further research such as create the new technique on the basis of pubilic taste for the form of expression and methods whether it is in the field of visual design or public art. As a street art, the manifestation of graffiti art are varied. It is also play a big part in the process of marketing as a visual design way. A good example is the limited-edition products which would be the case for the further research.
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