오늘날의 미술관 기능은 연구중심의 미술관에서, 학생들에게 감상을 위한 전시와 더불어 체험적 요소까지 함께 제공 할 수 있는 교육의 장으로 그 기능이 점차 확대되어 가고 있다. 제 7차 교육과정의 “현장 학습의 활성화”를 비롯해 학교와 연계하는 미술관 교육의 중요성에 대한 주목은 문화예술 향유에 대한 관심의 증가로 구체화 되었으며, 이는 미술관 수업에 대한 수요증가로 이어진다.
현재 우리나라 학교에서 이루어지고 있는 미술교육은 많은 한계점을 가지고 있다. 적절한 감상 자료의 부족, 표현 기능 중심의 교육, 부족한 수업 시수 ...
오늘날의 미술관 기능은 연구중심의 미술관에서, 학생들에게 감상을 위한 전시와 더불어 체험적 요소까지 함께 제공 할 수 있는 교육의 장으로 그 기능이 점차 확대되어 가고 있다. 제 7차 교육과정의 “현장 학습의 활성화”를 비롯해 학교와 연계하는 미술관 교육의 중요성에 대한 주목은 문화예술 향유에 대한 관심의 증가로 구체화 되었으며, 이는 미술관 수업에 대한 수요증가로 이어진다.
현재 우리나라 학교에서 이루어지고 있는 미술교육은 많은 한계점을 가지고 있다. 적절한 감상 자료의 부족, 표현 기능 중심의 교육, 부족한 수업 시수 등의 문제점을 보완할 수 있는 장소가 전시와 감상, 그리고 교육의 목적을 가지고 있고 이를 사회적으로 환원하려 하는 박물관이나 미술관일 것이다. 따라서 학교에서의 미술교육의 문제점을 보완하고 미술교육의 활성화를 위해 미술관과 학교 연계 교육을 대안으로 제시하고자 한다.
본 연구는 국·내외 미술관 교육프로그램 중 청소년(중·고등학생)을 대상으로 한 2012년 학교 연계 교육프로그램의 분석과 함께 현재 우리나라에서 이루어지고 있는 미술관 교육의 문제점을 분석하였다. 또한, 미술관과 학교 미술교육의 효율적인 연계 방안의 모색을 통하여 학교 연계 교육프로그램의 개발을 위한 단계적인 접근과 함께 학습지도안을 제안하였다.
이와 같은 구체적인 논의를 통해, 본 연구는 미술관을 단지 학교 수행평가를 위한 장소가 아닌, 미술관과 학교 교육을 상호보완 할 수 있으며 창의적이고, 확장된 사고를 할 수 있는 공간으로써, 그리고 미술관이 갖는 교육적 가치를 충분히 살릴 수 있는 학습 장소로써 재조명할 수 있는 효과적인 접근 방향을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
오늘날의 미술관 기능은 연구중심의 미술관에서, 학생들에게 감상을 위한 전시와 더불어 체험적 요소까지 함께 제공 할 수 있는 교육의 장으로 그 기능이 점차 확대되어 가고 있다. 제 7차 교육과정의 “현장 학습의 활성화”를 비롯해 학교와 연계하는 미술관 교육의 중요성에 대한 주목은 문화예술 향유에 대한 관심의 증가로 구체화 되었으며, 이는 미술관 수업에 대한 수요증가로 이어진다.
현재 우리나라 학교에서 이루어지고 있는 미술교육은 많은 한계점을 가지고 있다. 적절한 감상 자료의 부족, 표현 기능 중심의 교육, 부족한 수업 시수 등의 문제점을 보완할 수 있는 장소가 전시와 감상, 그리고 교육의 목적을 가지고 있고 이를 사회적으로 환원하려 하는 박물관이나 미술관일 것이다. 따라서 학교에서의 미술교육의 문제점을 보완하고 미술교육의 활성화를 위해 미술관과 학교 연계 교육을 대안으로 제시하고자 한다.
본 연구는 국·내외 미술관 교육프로그램 중 청소년(중·고등학생)을 대상으로 한 2012년 학교 연계 교육프로그램의 분석과 함께 현재 우리나라에서 이루어지고 있는 미술관 교육의 문제점을 분석하였다. 또한, 미술관과 학교 미술교육의 효율적인 연계 방안의 모색을 통하여 학교 연계 교육프로그램의 개발을 위한 단계적인 접근과 함께 학습지도안을 제안하였다.
이와 같은 구체적인 논의를 통해, 본 연구는 미술관을 단지 학교 수행평가를 위한 장소가 아닌, 미술관과 학교 교육을 상호보완 할 수 있으며 창의적이고, 확장된 사고를 할 수 있는 공간으로써, 그리고 미술관이 갖는 교육적 가치를 충분히 살릴 수 있는 학습 장소로써 재조명할 수 있는 효과적인 접근 방향을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
The function of a museum today has been expanding from research-centered one to an educational venue which can offer an exhibition and other experiences for students. As interests in the enjoyment of culture and art increase, the attention in the importance of museum education has been realized alon...
The function of a museum today has been expanding from research-centered one to an educational venue which can offer an exhibition and other experiences for students. As interests in the enjoyment of culture and art increase, the attention in the importance of museum education has been realized along with 'Vitalization of Field Trip' of the 7th Educational Curriculum, which leads to the increase in the demand for museum classes.
Arts education currently carried out in our country has many limits: lack of appropriate materials for appreciation, education focused on expressional function, shortage in the number of class. The venues to address those problems are museum and art gallery designed for exhibition, appreciation and education and to reduce these to society. Therefore, this study suggests museum and school-linked education as alternatives so as to supplement those limits and to vitalize arts education.
This study analyzed the problems of museum education currently carried out in Korea along with the analysis of 2012 school-linked educational programs with programs for adolescent (middle and hight school students) as subject. It also suggested a stepwise approach and lesson plan for the development of school-linked educational program by finding a way to effectively link museum with school's art education.
Through a specific discussion like this, this study has a significance in that it suggested an effective approach into the way whereby museum is, once considered just as a place just for evaluation of school performance, revived as a venue to supplement school education and to enable a creative and expanded thinking.
The function of a museum today has been expanding from research-centered one to an educational venue which can offer an exhibition and other experiences for students. As interests in the enjoyment of culture and art increase, the attention in the importance of museum education has been realized along with 'Vitalization of Field Trip' of the 7th Educational Curriculum, which leads to the increase in the demand for museum classes.
Arts education currently carried out in our country has many limits: lack of appropriate materials for appreciation, education focused on expressional function, shortage in the number of class. The venues to address those problems are museum and art gallery designed for exhibition, appreciation and education and to reduce these to society. Therefore, this study suggests museum and school-linked education as alternatives so as to supplement those limits and to vitalize arts education.
This study analyzed the problems of museum education currently carried out in Korea along with the analysis of 2012 school-linked educational programs with programs for adolescent (middle and hight school students) as subject. It also suggested a stepwise approach and lesson plan for the development of school-linked educational program by finding a way to effectively link museum with school's art education.
Through a specific discussion like this, this study has a significance in that it suggested an effective approach into the way whereby museum is, once considered just as a place just for evaluation of school performance, revived as a venue to supplement school education and to enable a creative and expanded thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.