지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램 개발 연구 : 중학교 미술 감상 영역을 중심으로 A Study on the Development of Exhibition Plan Project Program for Understanding Local Cultural Assets : In Appreciation Part of Middle School Arts Education원문보기
본 논문은 중학교 미술 감상 영역을 중심으로 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램을 개발하는 데 연구 목적을 두었다. 개발한 프로그램은 학습자로 하여금 거주 지역의 문화재를 탐색할 수 있도록 하며 그 내용을 전시 기획 프로젝트 프로그램에 적용함으로써 폭넓은 문화적 가치관을 형성할 수 있도록 한다. 현대 사회는 세계화 시대에 맞추어 새롭고 다양한 문화가 상호 공존한다. 따라서 청소년들이 우리 문화에 대한 이해를 바탕으로 정체성을 확립하고 유연하고 개방적인 태도로 세계 문화의 다원적 가치를 존중할 수 있는 역량을 함양하는 교육이 필요한 것이다. 이에 본 논문에서는 시대와 지역을 반영하는 지역문화재를 활용하여 우리 전통 미술을 중심으로 미술 문화의 흐름을 이해하고 문화적 정체성을 확립하고자 하였으며, 작품 해석과 비평 활동을 전개할 수 있는 전시 기획 프로그램을 개발하였다. 2장에서는 지역문화재의 개념 및 종류, 미술 교육적 의의를 살펴보고 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램의 필요성과 교육 현황을 분석하였다. 이를 위해 2015 개정 미술과 교육과정과 2009 개정 미술과 교육과정을 근거로 한 중학교 미술 교과서 13종, 중학교 미술 교사를 대상으로 진행한 설문조사 결과를 활용하였다. 종합적인 분석을 통해서 중학교 미술 교과의 감상 영역에서 지역문화재와 전시 기획 관련 수업이 체계적으로 이루어지지 못하고 있음을 인식하여 교육현장에서의 필요성을 확인할 수 있었다. 3장에서는 교수·학습 계획에 근거하여 문제 해결 모형(...
본 논문은 중학교 미술 감상 영역을 중심으로 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램을 개발하는 데 연구 목적을 두었다. 개발한 프로그램은 학습자로 하여금 거주 지역의 문화재를 탐색할 수 있도록 하며 그 내용을 전시 기획 프로젝트 프로그램에 적용함으로써 폭넓은 문화적 가치관을 형성할 수 있도록 한다. 현대 사회는 세계화 시대에 맞추어 새롭고 다양한 문화가 상호 공존한다. 따라서 청소년들이 우리 문화에 대한 이해를 바탕으로 정체성을 확립하고 유연하고 개방적인 태도로 세계 문화의 다원적 가치를 존중할 수 있는 역량을 함양하는 교육이 필요한 것이다. 이에 본 논문에서는 시대와 지역을 반영하는 지역문화재를 활용하여 우리 전통 미술을 중심으로 미술 문화의 흐름을 이해하고 문화적 정체성을 확립하고자 하였으며, 작품 해석과 비평 활동을 전개할 수 있는 전시 기획 프로그램을 개발하였다. 2장에서는 지역문화재의 개념 및 종류, 미술 교육적 의의를 살펴보고 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램의 필요성과 교육 현황을 분석하였다. 이를 위해 2015 개정 미술과 교육과정과 2009 개정 미술과 교육과정을 근거로 한 중학교 미술 교과서 13종, 중학교 미술 교사를 대상으로 진행한 설문조사 결과를 활용하였다. 종합적인 분석을 통해서 중학교 미술 교과의 감상 영역에서 지역문화재와 전시 기획 관련 수업이 체계적으로 이루어지지 못하고 있음을 인식하여 교육현장에서의 필요성을 확인할 수 있었다. 3장에서는 교수·학습 계획에 근거하여 문제 해결 모형(PBL), 귀납적 사고법, 창의적 문제 해결법을 수업 모형으로 하여 지역문화재를 이해하기 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램으로 개발하였다. 프로그램은 ‘1단계 : 작품 선별 및 전시 모형 구상 프로그램’과 ‘2단계 : 전시 홍보물 디자인 프로그램’, ‘3단계 : 전시 공간 모형 제작 프로그램’으로 단계에 따라 전시를 기획하도록 하였다. 전시 기획 프로젝트의 단계별 특성을 고려하여 다양한 수업 모형을 적용함으로써 학습자로 하여금 문제 해결을 위한 체계적인 방법을 모색하고 결과물을 도출할 수 있도록 하였다. 4장에서는 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램의 교육적 효과 및 활성화 방안을 도출하였다. 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 우리 전통 미술을 중심으로 미술 작품의 시대적, 지역적, 사회적 배경을 이해하고 미술 교과 및 미술 감상 수업에 대한 흥미도가 향상되었다. 둘째, 거주 지역의 문화재를 탐구하고 전시를 기획하는 활동을 통해서 작품 해석과 작품 비평 능력의 향상으로 미술 문화 이해 능력을 함양하게 되었다. 마지막으로 학습자는 우리 전통 미술 문화에 기초한 지역문화재를 탐구하고 감상하는 활동으로 지역문화재 교육의 가치를 인식하게 되었다. 이에 따른 활성화 방안을 다음과 같다. 첫째, 박물관·미술관 및 유적지 탐방의 기회를 확대하여 체험 영역과 연계하여 감상 영역 학습을 지도해야 할 것이다. 학교 밖에서 얻을 수 있는 다양하고 폭넓은 지식을 통해서 문화적 가치를 향유할 수 있으며 실물 감상을 통해서 미적 감수성을 향상할 수 있다. 둘째, 역사 교과와 연계한 미술 교육 수업을 확대해야 한다. 우리 미술 문화를 기반으로 한 미술 교과와 인류 사회의 변천과 흐름을 제시하는 역사 교과를 연계하여 학습자에게 다양한 관점과 통합적 사고력을 가질 수 있도록 한다면 효과적인 전시 기획을 할 수 있을 것이다. 셋째, 전시 기획 관련 전문적인 지도서 내용을 개발함으로써 학교 밖 교육에서 얻을 수 있는 새롭고 참신한 지도 방안을 모색해야 할 것이다. 이상과 같이 중학교 학생들에게 우리 미술 문화에 대한 문화적 주체성을 길러주는 한편, 지역문화재를 탐구하고 다양한 관점과 방법을 활용하여 전시를 기획할 수 있도록 한다면 중학교 미술 교과에서 감상 영역 수업의 접근성을 높이고 학습자의 흥미를 증진할 수 있을 것이다.
The purpose of the study is to develop an exhibition display plan project program to understand local cultural assets in appreciation part of middle school arts curriculum. The developed program allows the learner to search the cultural assets in their residing area. By applying the contents to the exhibition plan project program, the learner can form a widened view on the cultural value. In modern-day society, there are various cultures in mutual coexistence, in accordance with the age of globalization. Therefore, an education is required for the youth to establish identity based on the understanding of Korean culture and to cultivate the capacity to respect the pluralistic value of cultures around the world with flexible and open mind. For this, in this study, local cultural assets reflecting different eras and regions were utilized to understand the flow of art culture based on Korean traditional arts, and to establish cultural identity, which led to the development of an exhibition plan program capable of deploying work explanation and criticism. In Chapter 2, the concept, type, and meaning in arts education with respect to local cultural assets were examined. Thereafter, the necessity and current status in education of the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets were analyzed. For this, 13 kinds of middle school arts textbooks based on the 2015 revised curriculum for arts education and 2009 revised curriculum for arts education, as well as the results of survey on middle school arts teacher were utilized. Through an integrated analysis, it was recognized that classed regarding the local cultural assets and exhibition plan were not systematic in the appreciation part of middle school arts curriculum. Therefore, the necessity for systematic education in actual classrooms was confirmed. In Chapter 3, based on the teaching and learning plan, problem-based learning (PBL), inductive thinking, and creative problem solving were set as the models of instruction to develop the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets. In the program, the exhibition was planned to include: the ‘1st step of a program for the artwork selection and conception of exhibition model’; the ‘2nd step of a program for the design of promotional materials’; and the ‘3rd step of a program for the manufacture of exhibition space model’. By applying various models of instruction considering the characteristics of each step in the exhibition plan project, the learners were encouraged to search for systematic methods to resolve problems and to derive the results. In Chapter 4, the educational effects and plans to vitalize the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets were derived. The educational effects are as follow. First, the temporal, regional and social backgrounds of artworks were understood based on the Korean traditional arts, and the interest on the arts curriculum and appreciation classes increased. Second, through activities in which the cultural assets were investigated around the residing area, and in which the exhibition was planned, the enhanced abilities in work explanation and criticism have enabled the cultivation of the ability to understand art culture. Finally, the learner was able to recognize the value of education on cultural assets through the activities of investigation and appreciation on the local cultural assets based on the Korean traditional arts. The plans for activating/vitalizing are as follow. First, opportunities for visiting museums, art galleries and historic sites should be increased to instruct the appreciation part in association with the experience part. Using various knowledge which can be earned outside the school, the learner can enjoy the cultural value, while also enhancing the aesthetic sensitivity through the appreciation of original work. Second, arts education linked with history education should be enlarged. By linking the arts education based on the Korean traditional culture with history education, which suggests the changes in the human society to provide various perspectives and integrated thinking to the learner, a more effective exhibition plan can be achieved. Third, by developing the contents of a professional book with respect to the exhibition plan, new and creative instruction plans for extracurriculum activities should be searched. As shown above, cultivating the cultural identity regarding the Korean traditional culture for students in middle schools and above, while also providing the chances to plan exhibition by searching for local cultural assets and utilizing various perspective, the accessibility of appreciation part in middle school arts curriculum can be increased and the interest of students can be promoted.
본 논문은 중학교 미술 감상 영역을 중심으로 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램을 개발하는 데 연구 목적을 두었다. 개발한 프로그램은 학습자로 하여금 거주 지역의 문화재를 탐색할 수 있도록 하며 그 내용을 전시 기획 프로젝트 프로그램에 적용함으로써 폭넓은 문화적 가치관을 형성할 수 있도록 한다. 현대 사회는 세계화 시대에 맞추어 새롭고 다양한 문화가 상호 공존한다. 따라서 청소년들이 우리 문화에 대한 이해를 바탕으로 정체성을 확립하고 유연하고 개방적인 태도로 세계 문화의 다원적 가치를 존중할 수 있는 역량을 함양하는 교육이 필요한 것이다. 이에 본 논문에서는 시대와 지역을 반영하는 지역문화재를 활용하여 우리 전통 미술을 중심으로 미술 문화의 흐름을 이해하고 문화적 정체성을 확립하고자 하였으며, 작품 해석과 비평 활동을 전개할 수 있는 전시 기획 프로그램을 개발하였다. 2장에서는 지역문화재의 개념 및 종류, 미술 교육적 의의를 살펴보고 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램의 필요성과 교육 현황을 분석하였다. 이를 위해 2015 개정 미술과 교육과정과 2009 개정 미술과 교육과정을 근거로 한 중학교 미술 교과서 13종, 중학교 미술 교사를 대상으로 진행한 설문조사 결과를 활용하였다. 종합적인 분석을 통해서 중학교 미술 교과의 감상 영역에서 지역문화재와 전시 기획 관련 수업이 체계적으로 이루어지지 못하고 있음을 인식하여 교육현장에서의 필요성을 확인할 수 있었다. 3장에서는 교수·학습 계획에 근거하여 문제 해결 모형(PBL), 귀납적 사고법, 창의적 문제 해결법을 수업 모형으로 하여 지역문화재를 이해하기 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램으로 개발하였다. 프로그램은 ‘1단계 : 작품 선별 및 전시 모형 구상 프로그램’과 ‘2단계 : 전시 홍보물 디자인 프로그램’, ‘3단계 : 전시 공간 모형 제작 프로그램’으로 단계에 따라 전시를 기획하도록 하였다. 전시 기획 프로젝트의 단계별 특성을 고려하여 다양한 수업 모형을 적용함으로써 학습자로 하여금 문제 해결을 위한 체계적인 방법을 모색하고 결과물을 도출할 수 있도록 하였다. 4장에서는 지역문화재 이해를 위한 전시 기획 프로젝트 프로그램의 교육적 효과 및 활성화 방안을 도출하였다. 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 우리 전통 미술을 중심으로 미술 작품의 시대적, 지역적, 사회적 배경을 이해하고 미술 교과 및 미술 감상 수업에 대한 흥미도가 향상되었다. 둘째, 거주 지역의 문화재를 탐구하고 전시를 기획하는 활동을 통해서 작품 해석과 작품 비평 능력의 향상으로 미술 문화 이해 능력을 함양하게 되었다. 마지막으로 학습자는 우리 전통 미술 문화에 기초한 지역문화재를 탐구하고 감상하는 활동으로 지역문화재 교육의 가치를 인식하게 되었다. 이에 따른 활성화 방안을 다음과 같다. 첫째, 박물관·미술관 및 유적지 탐방의 기회를 확대하여 체험 영역과 연계하여 감상 영역 학습을 지도해야 할 것이다. 학교 밖에서 얻을 수 있는 다양하고 폭넓은 지식을 통해서 문화적 가치를 향유할 수 있으며 실물 감상을 통해서 미적 감수성을 향상할 수 있다. 둘째, 역사 교과와 연계한 미술 교육 수업을 확대해야 한다. 우리 미술 문화를 기반으로 한 미술 교과와 인류 사회의 변천과 흐름을 제시하는 역사 교과를 연계하여 학습자에게 다양한 관점과 통합적 사고력을 가질 수 있도록 한다면 효과적인 전시 기획을 할 수 있을 것이다. 셋째, 전시 기획 관련 전문적인 지도서 내용을 개발함으로써 학교 밖 교육에서 얻을 수 있는 새롭고 참신한 지도 방안을 모색해야 할 것이다. 이상과 같이 중학교 학생들에게 우리 미술 문화에 대한 문화적 주체성을 길러주는 한편, 지역문화재를 탐구하고 다양한 관점과 방법을 활용하여 전시를 기획할 수 있도록 한다면 중학교 미술 교과에서 감상 영역 수업의 접근성을 높이고 학습자의 흥미를 증진할 수 있을 것이다.
The purpose of the study is to develop an exhibition display plan project program to understand local cultural assets in appreciation part of middle school arts curriculum. The developed program allows the learner to search the cultural assets in their residing area. By applying the contents to the exhibition plan project program, the learner can form a widened view on the cultural value. In modern-day society, there are various cultures in mutual coexistence, in accordance with the age of globalization. Therefore, an education is required for the youth to establish identity based on the understanding of Korean culture and to cultivate the capacity to respect the pluralistic value of cultures around the world with flexible and open mind. For this, in this study, local cultural assets reflecting different eras and regions were utilized to understand the flow of art culture based on Korean traditional arts, and to establish cultural identity, which led to the development of an exhibition plan program capable of deploying work explanation and criticism. In Chapter 2, the concept, type, and meaning in arts education with respect to local cultural assets were examined. Thereafter, the necessity and current status in education of the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets were analyzed. For this, 13 kinds of middle school arts textbooks based on the 2015 revised curriculum for arts education and 2009 revised curriculum for arts education, as well as the results of survey on middle school arts teacher were utilized. Through an integrated analysis, it was recognized that classed regarding the local cultural assets and exhibition plan were not systematic in the appreciation part of middle school arts curriculum. Therefore, the necessity for systematic education in actual classrooms was confirmed. In Chapter 3, based on the teaching and learning plan, problem-based learning (PBL), inductive thinking, and creative problem solving were set as the models of instruction to develop the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets. In the program, the exhibition was planned to include: the ‘1st step of a program for the artwork selection and conception of exhibition model’; the ‘2nd step of a program for the design of promotional materials’; and the ‘3rd step of a program for the manufacture of exhibition space model’. By applying various models of instruction considering the characteristics of each step in the exhibition plan project, the learners were encouraged to search for systematic methods to resolve problems and to derive the results. In Chapter 4, the educational effects and plans to vitalize the exhibition plan project program for the understanding of local cultural assets were derived. The educational effects are as follow. First, the temporal, regional and social backgrounds of artworks were understood based on the Korean traditional arts, and the interest on the arts curriculum and appreciation classes increased. Second, through activities in which the cultural assets were investigated around the residing area, and in which the exhibition was planned, the enhanced abilities in work explanation and criticism have enabled the cultivation of the ability to understand art culture. Finally, the learner was able to recognize the value of education on cultural assets through the activities of investigation and appreciation on the local cultural assets based on the Korean traditional arts. The plans for activating/vitalizing are as follow. First, opportunities for visiting museums, art galleries and historic sites should be increased to instruct the appreciation part in association with the experience part. Using various knowledge which can be earned outside the school, the learner can enjoy the cultural value, while also enhancing the aesthetic sensitivity through the appreciation of original work. Second, arts education linked with history education should be enlarged. By linking the arts education based on the Korean traditional culture with history education, which suggests the changes in the human society to provide various perspectives and integrated thinking to the learner, a more effective exhibition plan can be achieved. Third, by developing the contents of a professional book with respect to the exhibition plan, new and creative instruction plans for extracurriculum activities should be searched. As shown above, cultivating the cultural identity regarding the Korean traditional culture for students in middle schools and above, while also providing the chances to plan exhibition by searching for local cultural assets and utilizing various perspective, the accessibility of appreciation part in middle school arts curriculum can be increased and the interest of students can be promoted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.